Veckans fråga: Vilken uppskalningsteknik använder du helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

DLSS 2.X sänker dock latensen istället IOM att den renderar i lägre upplösning. Den behöver inte vänta på nästa bild i sekvensen innan den skapar den emellan som DLSS 3 gör

Tekniskt sett är dlss2 långsammare än grundupplösningen (det tar lite tid att skala bilden) men jämfört med native i samma slutupplösning är dlss2 alldeles oftast snabbare pga högre bildfrekvens

Dlss3 däremot väntar med att presentera senaste bilden från dlss2 för att först generera och visa en mellanliggande bildruta, detta tar ganska mycket tid (nästan en hel frame delay om man jämför med dlss2). Dock oftast snabbare än native vid samma slutupplösning (ingen garanti dock)

Summan är att du med dlss3 får många bilder men med liknande latens som native hade gett. Bilden som visas är alltså ’gammal’. Tror det kan ge lite konstig känsla, framförallt med fps och andra spel där man styr kameran med musen, eller saker där man ska reagera snabbt. Spel som racing eller annat kan man nog lätt vänja sig med att agera lite för tidigt (som när man spelar med låg bildfrekvens)

Permalänk
Medlem

Föredrar native men kör DLSS2 för raytracing, då vi ännu inte är rikitigt "där" ännu med rå raytracing prestanda. Plus att DLSS är ju hårdvaruaccelererat med dedikerade AI kärnor, så varför inte använda dem?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har AMD och för att Nvidia är ett skitföretag med inlåsta lösningar så säger jag FSR.

Permalänk
Medlem

Det respektive spelet som har bäst bildkvalitet set till högsta FPS väljer jag.

Om DLSS Quality har sämre FPS än FSR 2.0 så väljer jag FSR 2.0.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Åtminstone FSR1 finns ju direkt i steamdeck-menyerna (som en av uppskalningsvarianterna om spelet är inställt på en lägre upplösning).
Vad gäller FSR2 måste ju rimligen spelet sköta det hela, men jag antar att det rent principiellt fungerar det också.

En fråga är väl hur bra FSR faktiskt fungerar för *uppskalning till* 1280x800... Det varierar nog klart mer om det är en vettig idé (nödlösning?) jämfört med uppskalning från högre upplösning till ännu högre upplösning.

(Misstänker att XESS också fungerar, om spelet har stöd.)

Ja just det, den finns där i settings på Steam Decken. Har inte provat ännu.
Verkar som det går att aktivera XESS i vissa titlar, färre än dom som har FSR misstänker jag.
Spiderman måste man t.ex. modda för att stödja XESS läste jag.
Som du skrev är det tveksamt hur bra det kan bli när man skalar upp i från så låga upplösningar.

Permalänk
Medlem

Har nog inte spelat något av de nyare spelen med dessa tekniker implementerade förutom kanske Doom Eternal. Dock så är min GPU för gammal för DLSS (GTX 970), så blir väl först om jag spelar något spel med stöd för FSR. XESS är såvitt jag förstår det också kompatibel med äldre grafikkort och ej låst till specifikt företag. Jag spelar dessutom i 1080p så kanske mer effektivt att köra på lägre inställningar.

Permalänk
Medlem

Vet inte ens hur dlss funkar… är det nåt jag kan göra i bf2042 ? Sån jäkla dålig fps med 1080gtx i 1440p

Permalänk
Medlem

DLSS är lika kul att köra med som TAA

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vet inte ens hur dlss funkar… är det nåt jag kan göra i bf2042 ? Sån jäkla dålig fps med 1080gtx i 1440p

För att kunna köra DLSS så krävs ett GeForce RTX 2000 eller högre kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör 4k konsol på 1080p TV, precis lagom.
Till vardags gäller Bayer.

Permalänk
Medlem

Det är inte att jag uttryckligen vägrar, utan jag skiter helt enkelt i det. Skulle bara använda det om det var nödvändigt, pga åt skogen för låg fps annars.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Apples MetalFX!

https://developer.apple.com/metal/

Men nä. Har inte testat det än. Ska dock bli skoj att se hur det står sig mot övriga. För mig och de fyra andra i världen som ibland spelar i MacOS. 😁

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är inte att jag uttryckligen vägrar, utan jag skiter helt enkelt i det. Skulle bara använda det om det var nödvändigt, pga åt skogen för låg fps annars.

Med 3090 är det nog lugnt! Mitt 2080ti lyckades inte uppnå någon spelbar FPS i nya Plague Tale:Requiem
på min 4K TV så fick slå DLSS för att det skulle vara spelbart runt 60fps.

Permalänk
Medlem

Inte alls då jag kör VR med DCS World eller IL-2 Sturmovik vilkets inte stödjer DLSS.
Vill minnas att de flygsimulatorerna inte stödjer det på skärm heller...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Spontant tänkte jag skriva NGU, NNEDI3 och RAVU, men eftersom det gäller spel så säger jag FSR på ett GTX 1060.

Jag skulle gärna köpa ett RTX, men jag klarar mig med det jag har.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fissure:

DLSS är lika kul att köra med som TAA

1080p då eller?

Permalänk
Medlem

Med mitt 3080Ti i Cyberpunk 2077 @ 2560x1440 lekte jag runt med grafikinställningar. Inget var spelbart!
Tills jag slog på DLSS. Ser rätt hyfsat ut med, som en dålig TAA implementering där allt är suddigt tills man stannar kameran. + sharpness filter i Geforce Experience och ser rätt hyfsat ut.

Nja Cyberpunk ser inte ens så bra ut, varför det ska suga så mycket prestanda är en bra fråga. DLSS var enbart för att göra spelet spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Kör 4k konsol på 1080p TV, precis lagom.
Till vardags gäller Bayer.

Bayer?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Använder helst ingen uppskalingsteknik. Jag gillar det ser ut som det ska och inte har några konstiga extra effekter som inte tillför spelet någon nytta.

Permalänk
Medlem

DLSS Quality, ser +/- ut som native i de spel jag testat. Någon enstaka artifakt i 2.0/2.2. 2.3 såg bra ut när jag testade Death Stranding.

Har inte testat något på 2.4 ännu.

Hade hoppats Nvidia skulle fixa sin DLSS grej till drivrutinen/GeForce Experience så man kan välja vilken DLSS-version som dessa används, samt att spelen inte behöver uppdatera var sig. Skulle göra det så mycket smidigare.

Permalänk
Medlem

DLSS har samma grundproblem som kantutjämning, om än i mindre skala, att bilden ofelbart blir blurrad någonstans p.g.a. att algoritmen inte riktigt kan avgöra hur det ska se ut. Märks typiskt i spel med hög detaljnivån på världen typ RDR2, samt ger även ghosting-artefakter på diverse saker när man rör sig, så DLSS är alltid avstängt hos mig.

Jag sänker hellre detaljnivån än att ha en delvis blurrad bild om det är kris med FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Går du inte igenom spelets grafikinställningar när du startar det för första gången? Då vet man ju inte alls vad spelet själv har valt och man kan ofta få det att se bättre ut med manuella inställningar. Eller få det att flyta på bättre. Det är alltid det första jag gör.

Kan hända någon gång att jag går in och ändrar till fönsterläge istället för fullskärm, beroende på spel. Annars rör jag inte inställningarna.

Permalänk
Medlem

Bara provat fsr. inte imponerad. å dlss finns ju i väldigt få spel med tanke på hur länge det funnits.

Permalänk
Medlem

Blir svårt att använda annat än fsr...

Men ni som säger att uppskalningsteknik ser fördjävlligt ut. Har ni äns testat snyggaste inställningen?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Blir svårt att använda annat än fsr...

Men ni som säger att uppskalningsteknik ser fördjävlligt ut. Har ni äns testat snyggaste inställningen?

har testat det tycker bara allt blir suddigt och typ ingen prestandavinst alls speciellt inte om man kör högsta inställningen där den ändå knappt skalar ned nånting alls.

ska man se nån direkt prestandavinst måste man ju ner på typ medium eller low... men då ser de samtidigt ut som uppskalad blurrig 480p...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan av förklarliga skäl inte använda DLSS. FSR har jag inte testat ännu eftersom jag inte har något spel som har stöd för det. MSFS ska väl få det strax så då blir det lite test för att se om det är så bra. Det är ändå det enda spel jag har som jag ens ser behovet av det, åtminstone i dagsläget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1660 så DLSS är otillgängligt och de övriga vet jag inte hur man använder.

Permalänk
Medlem

Mitt kort har ingen skalningsteknik.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Valde att jag vägrar. Inte för att jag aktivt gör det nödvändigtvis utan för det alternativet passade bäst 😜

För egen del så kör jag 1080p ännu vilket inte är något större problem för ett 6900XT så det är inte riktigt aktuellt att bry sig om. Och raytracing är helt ointressant innan det mognat och slagit igenom på bred front. Något jag spår sker som först när nästa generation konsoler vart ute på marknaden ett tag så spel har utvecklas med RT i åtanke från grunden snarare än att det är inklistrat pga Nvidia slänger en säck pengar på projektet och sen hjälper till att marknadsföra det...

Men jag planerar att uppgradera till 3440x1440 OLED framöver, då kanske det blir aktuellt, vem vet. Sannolikt inte innan RT som sagt enligt ovan stycke för jag tror mitt 6900XT hanterar det bra nog ändå. Hade jag tagit klivet över till 4K däremot, ja, då hade det nog helt klart vart ngt man övervägt även utan RT.

Dock så verkar ju 4000- och sannolikt också 7000-serien klara 4K så pass att bara kräsna spelare behöver uppskalningen, för rasterering iaf.

*edit*
Vill dock reservera mig lite för jag har aldrig testat FSR eller DLSS. Men jag är en person som ofta lägger märke till och kikar efter detaljer i spel så det är inte helt givet att jag accepterat de artefakter som teknikerna för med sig. Det finns ingen gratis lunch här liksom, tyvärr. Så medan jag är öppen för att använda det är min spontana känsla/inställning till uppskalning att det är bara något jag skulle använda i nödfall, sänker sannolikt inställningar och accepterar lite lägre FPS i första hand innan jag skulle krypa till korset och aktivera uppskalning.
*/edit*

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Aldrig riktigt brytt mig om uppskalning, men testade DLSS i Escape from tarkov.
Såg förjävligt ut så det stängdes av illa kvikt

Skrivet av Nozomi:

DLSS i Quality ser för nästan alla, bättre ut än Native. Möjligt att du valde Performance eller något.

DLSS i Tarkov är förmodligen den sämsta implementationen av det i något spel.
Ser förjävligt ut och ger ingen speciell prestanda heller.

Visa signatur

Ny signatur!