Permalänk
Medlem

AMD Smart Access Memory till Zen4/AM5

Har AMD dumpat "SAM" iom 7000 serien eller är det något som kommer senare med nästa radeon?

Någon som vet om läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraXteR:

Har AMD dumpat "SAM" iom 7000 serien eller är det något som kommer senare med nästa radeon?

Någon som vet om läget?

Jag tycker att det låter jättekonstigt att det inte skulle vara standard framöver?
Har du någon bakgrund till frågan, finns det t.ex. något särskilt som skulle indikera att så var fallet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Letade runt lite för att se om det fanns SAM stöd till AM5 och radeon 6000 serien, men jag kan inte hitta konkret att det står någonstans. Där av min fråga.

Går man till exempel in på https://www.amd.com/en/technologies/smart-access-memory så står det nada om AM5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraXteR:

Letade runt lite för att se om det fanns SAM stöd till AM5 och radeon 6000 serien, men jag kan inte hitta konkret att det står någonstans. Där av min fråga.

Går man till exempel in på https://www.amd.com/en/technologies/smart-access-memory så står det nada om AM5.

Min gissning: det finns och fungerar, men har inget direkt värde i marknadsföringen längre eftersom det dels inte är nytt längre samt att ju alla andra också har det nu. (Eller ja, alla andra utnyttjar iaf också den underliggande resizable BAR-funktionaliteten.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Känns ändå som något som är värt att visa upp. Speciellt när de släpper nästa radeon serie.
Jag hoppas att det är som du säger. Men jag vill inte chansa nu när jag tänkt uppgradera.
Så frågan kvarstår. Ska fortsätta kolla runt, någon som har ett AM5 system kanske skulle kunna svara på frågan.

Permalänk
Medlem

Här är en sida med "legal disclosures" för 7000-serien, vilket inkluderar hårdvaran och inställningarna de använt för benchmarks de visat upp. I samtliga fall anger de att SAM/ReBAR var påslaget. De har ju även introducerat Smart Access Storage som bygger på detta och som de avslöjade samtidigt som 7000-serien.

Men det är som sagt inget att marknadsföra längre eftersom alla använder det, så det har helt enkelt fallit bort från marknadsföringen.

Permalänk
Medlem

Jag kan verifiera att funktionen finns. Jag har slagit på det på i mitt moderkort och AMD Software säger att det är igång!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Samma här! Kör en 5900X och ett RX6800. Har dock inte märkt någon större skillnad i praktiken 😸