Rekommenderar ni curved kontorsskärm och varför inga rimligt prissatta ultra wide 4K?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ni curved kontorsskärm och varför inga rimligt prissatta ultra wide 4K?

Hej alla
Egentligen två frågor i en

1. Ska skaffa en ny 4K-skärm (har idag en 24" 4K Dell) och tänkte gå upp till 32". Rekommenderar ni curved eller inte? Jag är väldigt kluven men lutar mot curved. Skärmen ska användas till kontorsprogram hela dagarna. Dela gärna era erfarenheter och tankar.

2. Varför finns inga rimligt prissatta 4K ultra wide? Priserna drar ju iväg något extremt. Skulle allra helst föredra en större ultra wide, cruved men att gå från 24" 4K till 1440 är helt uteslutet. Inga nyheter som är på gång?

Tacksam för all input

Permalänk
Rekordmedlem

En liten böjd monitor tillför väl inget så varför på en 32? Hade det varit 132" hade jag förstått det men inte på 32"
Vad är en "4k ultra wide", vilken upplösning skulle det handla om ? Personligen hade jag gärna haft en skärm som är bredare än 4k men 4k är ju de facto en (eller 2 snarlika) viss upplösning så ultrawide 2160p skärm blir väl ett vettigtare namn om man skulle bredda skärmen till typ 5760 x 2160.
Det går helt enkelt inte att kalla nått 4k ultrawide för det är inte längre 4k om man ändrar upplösningen.
(och rektangulära pixlar vill vi inte ha tillbaka de strulade tillräckligt när de användes i början på en del tvar.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En liten böjd monitor tillför väl inget så varför på en 32? Hade det varit 132" hade jag förstått det men inte på 32"
Vad är en "4k ultra wide", vilken upplösning skulle det handla om ? Personligen hade jag gärna haft en skärm som är bredare än 4k men 4k är ju de facto en (eller 2 snarlika) viss upplösning så ultrawide 2160p skärm blir väl ett vettigtare namn om man skulle bredda skärmen till typ 5760 x 2160.
Det går helt enkelt inte att kalla nått 4k ultrawide för det är inte längre 4k om man ändrar upplösningen.
(och rektangulära pixlar vill vi inte ha tillbaka de strulade tillräckligt när de användes i början på en del tvar.)

Klumpigt formulerat av mig, menar t.ex 2160p så att den vertikala upplösningen blir närmare 4K-skärmarna än dagens ofta förekommande 1440p.

Permalänk
Medlem

Kör med 32" curved till min arbetsstation ihop med 27" stående vid sidan om med Spotify osv. Tycker det funkar bra att arbeta med en curved hemma i Excel och och annat, till skillnad mot att sitta framför 32" vanliga på jobbet, blir helt dumt i huvudet så mycket "större" det blir jämfört. Har förvisso en svag curved dock, enbart 1800R, så den är inte så aggressivt böjd. 😊

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Laban80:

2. Varför finns inga rimligt prissatta 4K ultra wide? Priserna drar ju iväg något extremt. Skulle allra helst föredra en större ultra wide, cruved men att gå från 24" 4K till 1440 är helt uteslutet. Inga nyheter som är på gång?

Skrivet av Laban80:

Klumpigt formulerat av mig, menar t.ex 2160p så att den vertikala upplösningen blir närmare 4K-skärmarna än dagens ofta förekommande 1440p.

Det finns ett litet utbud sedan ett tag tillbaka: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s480130198

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En liten böjd monitor tillför väl inget så varför på en 32? Hade det varit 132" hade jag förstått det men inte på 32"
Vad är en "4k ultra wide", vilken upplösning skulle det handla om ? Personligen hade jag gärna haft en skärm som är bredare än 4k men 4k är ju de facto en (eller 2 snarlika) viss upplösning så ultrawide 2160p skärm blir väl ett vettigtare namn om man skulle bredda skärmen till typ 5760 x 2160.
Det går helt enkelt inte att kalla nått 4k ultrawide för det är inte längre 4k om man ändrar upplösningen.
(och rektangulära pixlar vill vi inte ha tillbaka de strulade tillräckligt när de användes i början på en del tvar.)

Ja hade en 1800R 32" 1440p skärm tidigare, tyckte mycket om den kurvade delen, den kändes inte lika stor som en vanlig 32" skärm, ja jag säger stor, kommer få nackspärr om jag sitter med en 40"+ på det avståndet.
Klumpigt användade så gick den sönder och då jag och sonen numer delar skrivbord, så fick den inte plats om jag skulle ha två skärmar, så kör 2 st 27" nu istället.

Sitter man alltid mitt i, rakt framifrån så ser jag fördelar med curved, på en tv i ett vardagsrum där några personer inte sitter i mitten och därav får sämre betraktningsvinklar på den delen av tvn som är närmast dom, not so much

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Personligen fungerade inte curved ultrawide alls för mitt arbetet men antar att det handlar mycket om vad man gör.
Det jag fokuserade på behövde placeras centrerat för att det inte skulle bli jobbigt att titta på vilket resulterade i dött utrymme till höger och vänster om fokusfönstret.
Hade skärmen varit motsvarigheten till 3 skärmar hade det säkert fungerat mycket bättre men blev snabbt byte tillbaka till en huvudskärm och en lite till sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ja hade en 1800R 32" 1440p skärm tidigare, tyckte mycket om den kurvade delen, den kändes inte lika stor som en vanlig 32" skärm, ja jag säger stor, kommer få nackspärr om jag sitter med en 40"+ på det avståndet.
Klumpigt användade så gick den sönder och då jag och sonen numer delar skrivbord, så fick den inte plats om jag skulle ha två skärmar, så kör 2 st 27" nu istället.

Sitter man alltid mitt i, rakt framifrån så ser jag fördelar med curved, på en tv i ett vardagsrum där några personer inte sitter i mitten och därav får sämre betraktningsvinklar på den delen av tvn som är närmast dom, not so much

Och det var inte så enkelt som att den kurvade 32" var en ultrawide och därför kändes mindre än en icke ultrawide 32 i 16:9 format för att den faktiskt var det?

Permalänk
Medlem

Som konstaterats tidigare så finns det väl främst två anledningen att välja kurvade skärmar för vanliga skrivbordsskärmar, antingen att man oavsett anledning gillar kurvade skärmar eller för att panelen har så pass dåliga betrakningsvinklar att kurvningen behövs för att "hantera" det.

Sen bjuder väl diverse olika marknadsavdelningar hos olika skärmtillverkare på pseudo-vetenskap om ögats krökning och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och det var inte så enkelt som att den kurvade 32" var en ultrawide och därför kändes mindre än en icke ultrawide 32 i 16:9 format för att den faktiskt var det?

Nej i mitt fall så var det en 16:9

Upplevelsen av skärmen var att den kändes som en flat 27".
Den blir ju inte lika bred, så du behöver inte vrida huvudet eller flytta ögonen lika mycket för att se hela ytan.
Kan kanske varit lite av en illusion också eftersom du har en bättre vinkel på skärmen överallt där du kikar.
Är inte helt insatt i det tekniska varför, men upplevelsen var iaf sådan.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.