Är vi på väg emot en ny trend som som innebär att det förbjudet att arbeta med data lokalt på ens dator?

Permalänk

Är vi på väg emot en ny trend som som innebär att det förbjudet att arbeta med data lokalt på ens dator?

Hej,

Är vi på väg emot en ny trend som som innebär att det förbjudet att arbeta med data lokalt på ens dator? Jag tänker framförallt på systemutveckling, men även annat. Jag upplever allt fler kunder går emot detta. Tankesättet är väldigt bra på flera sätt.
Men det innebär också problem, på dessa servrar som man ska jobba emot så får endast av dem godkända applikationer användas, det stänger ute all annan kreativitet på alla sätt och vis. Alltifrån att man vill använda något färdigt eller utveckla ett eget.
Får får en uppgift och ser att man kan lösa den i C# på halva tiden emot manuellt, ja, roligt för dig. För ingen applikation för C# utveckling finns på servern. Det blir att koda i Powershell med världens tydligaste och enklaste syntax. (ironi)

Men kunderna ser fördel med att om precis allt som behöver användas finns på deras servrar så blir de som jobbar så mycket enklare att byta ut. De nya som arbetar kan i princip sitta med vad som helst som en chromebook.

Permalänk

Wat.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väl på arbetsgivare?

En del är mer strikta, en del är "lös det bäst du vill, bara det blir bra"

Om inte stilen på arbetsgivare passar ens eget arbetssätt, leta efter en som passar bättre. Förmodligen blir det bättre både för arbetsgivare och arbetstagare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

...det stänger ute all annan kreativitet på alla sätt och vis..

Kreativitet är ju att jobba runt/förbi allt sånt, att peka ut något som hämmande för ens kreativitet är ju bara bristande kreativitet.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Det beror väl på arbetsgivare?

En del är mer strikta, en del är "lös det bäst du vill, bara det blir bra"

Om inte stilen på arbetsgivare passar ens eget arbetssätt, leta efter en som passar bättre. Förmodligen blir det bättre både för arbetsgivare och arbetstagare.

Det är flera kunder som vill gå emot detta och inte arbetsgivare och jag ser en trend att bara mer och mer stänger ute en för att jobba lokalt. Det handlar om många saker som att de enkelt ska kunna byta ut konsulter, men även datasäkerhet. Mycket av datan ska egentligen inte finnas utanför deras servrar.

Senast var det ett problem som jag kunde lösa med ett litet program, det fick nej av flera anledningar.
Nej, inga program lokalt på din dator. Vill du ha programmet på vår server, ja vi har ingen utvecklingsmiljö för det språket. Sist så blir du svår att byta ut emot en annan konsult i framtiden om du gör något eget.

Så det blev att göra arbetet manuellt som var på en nivå som vilken schimpans som helst på skansen hade klarat det.. Jag kände mig som när jag stod i linan på en fabrik i min ungdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej,

Är vi på väg emot en ny trend som som innebär att det förbjudet att arbeta med data lokalt på ens dator? Jag tänker framförallt på systemutveckling, men även annat. Jag upplever allt fler kunder går emot detta. Tankesättet är väldigt bra på flera sätt.
Men det innebär också problem, på dessa servrar som man ska jobba emot så får endast av dem godkända applikationer användas, det stänger ute all annan kreativitet på alla sätt och vis. Alltifrån att man vill använda något färdigt eller utveckla ett eget.
Får får en uppgift och ser att man kan lösa den i C# på halva tiden emot manuellt, ja, roligt för dig. För ingen applikation för C# utveckling finns på servern. Det blir att koda i Powershell med världens tydligaste och enklaste syntax. (ironi)

Men kunderna ser fördel med att om precis allt som behöver användas finns på deras servrar så blir de som jobbar så mycket enklare att byta ut. De nya som arbetar kan i princip sitta med vad som helst som en chromebook.

Vi har gjort samma sak och flyttat till en VDI miljö, man får installera egna saker men denna rättigheter kommer med eget ansvar finns några tomtar som snällt får kontakta supporten efter man installerat skit.

Det flesta är nöjda dock så är det inte gratis, vet inte hur man kan förvänta sig att få sitta och utveckla lokalt på en icke företags managerad dator men sen har jag alltid arbetat på större företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Vi har gjort samma sak och flyttat till en VDI miljö, man får installera egna saker men denna rättigheter kommer med eget ansvar finns några tomtar som snällt får kontakta supporten efter man installerat skit.

Det flesta är nöjda dock så är det inte gratis.

Precis.
Beror på vad man menar med servrar. Finns ju multiuser-miljöer där man inte får installera ett skit. Ofta till för både egen verksamhet och konsulter.
Sedan finns VDI:er, som du nämner @raGGGe, som oftast är mycket dyrare att både driva och hantera för skit händer på dem.
Till sist finns ju produktionsservrar: dessa ska inte ha något extra installerat på sig än de tjänster som ska drivas från den.
Så lite osäker på vilken kontext "server" är för @lillaankan_i_dammen

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är flera kunder som vill gå emot detta och inte arbetsgivare och jag ser en trend att bara mer och mer stänger ute en för att jobba lokalt. Det handlar om många saker som att de enkelt ska kunna byta ut konsulter, men även datasäkerhet. Mycket av datan ska egentligen inte finnas utanför deras servrar.

Senast var det ett problem som jag kunde lösa med ett litet program, det fick nej av flera anledningar.
Nej, inga program lokalt på din dator. Vill du ha programmet på vår server, ja vi har ingen utvecklingsmiljö för det språket. Sist så blir du svår att byta ut emot en annan konsult i framtiden om du gör något eget.

Så det blev att göra arbetet manuellt som var på en nivå som vilken schimpans som helst på skansen hade klarat det.. Jag kände mig som när jag stod i linan på en fabrik i min ungdom.

Men i ditt första inlägg tar du upp en trend som du förstår men ogillar lite. Jag skulle vilja säga att min erfarenhet är att det funnits länge hos många men att det kan fått ett uppsving iom Azure Virtual Desktop, kanske?

Men problemet verkar snarare vara att du inte är nöjd med scope som kund ger dig. Om de betalar och vill att du ska lösa X inom ramen Y så är det det man får göra. Sedan kan man ha en dialog, kontinuerligt om fördelar och nackdelar kring varför något vore bra för kunden att ha eller göra.
Kunden kanske ser dig som en produktionslinje på en fabrik och om det inte känns rätt för dig så snacka med _din_ chef kanske om att byta uppdrag.
Klart, detta är baserat på att du är konsult eller liknande på något sätt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Sedan kan man ha en dialog, kontinuerligt om fördelar och nackdelar kring varför något vore bra för kunden att ha eller göra.

Bra text och information.
Det jag citerade så kör de med datasäkerhetsargumentet och man är dödsdömd att argumentera emot.
Ingen data från oss får finnas på lokalt din egen dator. Ens argument blir lite som att man argumenterar för att man vill ha 1234 som lösenord och är sur på att de spärrar detta. Man kan inte argumentera emot utan att ses som en "idiot".

Det jag dock ser är att för varje år så kommer allt fler kunder med dessa krav, förut var det bara mer känslig saker. Så att byta arbetsgivare löser inte "problemet", för som jag ser så går utvecklingen att man får jobba emot andra typer av kunder.

Lösningarna kunderna har är olika, men alla lösningar går emot att datan inte går genom ens dator, inte ens genom mail. Sedan kommer såklart ens skärm se datan och den på så sätt kan läckas.

Permalänk
Medlem

Bara för att data ligger på en server så betyder det inte att det är mer säkert än lokalt.

Har man bra kryptering, vettiga policies och verktyg för att skydda lokal data så är det lika säkert som på vilken fjärrserver som helst, det beror helt och hållet på användarna.

Det gäller ju inte bara systemutveckling utan alla data generellt, har man dåliga policies och skydd lokalt så läcker ju data så fort du loggar in på servern också.

Sen finns det skräckexempel där man släpper in helt omanagerade datorer med lokaladmins i större miljöer och annat, men de företagen är rökta oavsett om man kör fjärrlösningar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra text och information.
Det jag citerade så kör med datasäkerhetsargumentet och man är dödsdömd att argumentera emot.
Ingen data från oss får finnas på lokalt din egen dator. Ens argument blir lite som att man argumenterar för att man vill ha 1234 som lösenord och är sur på att de spärrar detta. Man kan inte argumentera emot utan att ses som en "idiot".

Ja, är kunden inte intresserad av att vara tillmötesgående så kommder det alltid finnas argument mot dig och dina tankar. Men datasäkerhet betyder inte att det är omöjligt att jobba. Dock förstår jag att man kanske inte får jobba lokalt på sin egna dator eller till och med jobbets dator.
Vill kunden inte vara tillmötesgående så blir uppdraget tråkigare men tar också längre tid och du tar in mer pengar. Det är en avvägning.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag dock ser är att för varje år så kommer allt fler kunder med dessa krav, förut var det bara mer känslig saker. Så att byta arbetsgivare löser inte "problemet", för som jag ser så går utvecklingen att man får jobba emot andra typer av kunder.

Ja, kör på det. Precis som att jag väljer EN specifik arbetsgivare att jobba hos, för att jag tycker de verkar bra eller tillgodoser mina behov, så väljer jag också vilka kunder jag vill jobba med. Finns vissa typer som jag bara rakt säger nej till för jag mår inte bra av att jobba på det sättet (kan självklart bli ett ja om det är begränsad tid osv eller andra omständigheter, ibland är det bara att bita i det sura äpplet ändå).
Tillåter inte din arbetsgivare att du tackar nej till uppdrag med viss typ av kund så kanske det är din arbetsgivare som är problemet?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag vet att en del måste jobba så men är inte alls såld på arbetssättet. Kan jag inte använda dom verktygen jag vill ha samt om det skulle vara den minsta antydan till fördröjningar/lagg så hade jag inte blivit långvarig.

Det finns många andra jobb att välja bland i den här branschen om man inte trivs

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |