Elon Musks Twitter-köp färdigställs

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tycker också $50 miljarder för ett konto på Twitter låter väl mycket

Jag önskar jag var lika rolig som du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Får se hur Daddy Musk fixar det för internettrollen.

Tesla har fabriker i Kina, trollen kommer att frodas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag önskar jag var lika rolig som du!

Det önskar jag också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Med all rätt, att jorden var rund var en teori och teorier ska bevisas, eller? Sanningen är inte att påstå något som går emot normen.

De där som du påstår vågar säga sanningen måste ju backa upp det, det räcker inte att bara påstå något, är du med? Det är ju precis det som är problemet.

Hur definierar vi sanningen annars?

Men om man censurerar de som länkar till forskning som går mot normen? En barnläkare tvingades sluta med sin forskning på grund av attacker från de som inte ville höra hans sanning. Spelar ingen roll om det backas upp. Gpr det mot normen tas det bort eller falskflaggas. Nu säger jag inget mer för då raderas mitt inlägg här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om man censurerar de som länkar till forskning som går mot normen? En barnläkare tvingades sluta med sin forskning på grund av attacker från de som inte ville höra hans sanning. Spelar ingen roll om det backas upp. Gpr det mot normen tas det bort eller falskflaggas. Nu säger jag inget mer för då raderas mitt inlägg här.

Fast vänta nu, om du ska säga att jorden är rund så lägger du inte ut det på Twitter och hoppas att världen ändrar syn. Eller?

Ska du få ett erkännande så går du ju via världssamfundet

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Yttrandefrihet är något vi glömt bort värdet av och en frihet som Ukraina just nu slåss för att få behålla. Som (soc)liberalt lagd förfasas jag av vad som sägs och görs från båda politiska hållen om denna värdefulla frihet.

Enligt min åsikt handlar yttrandefrihet om att exponera uselheter. Ja, det är klart att det kommer att se illa ut på det "digitala torget" men det är det som är poängen med yttrandefriheten - att lita på att folk kommer att se på fulheter på samma sätt som du och jag och bli äcklade och avskräckta. Om inte andra reagerar så, då kanske det är vi som har fel? Det finns ju ingen mening med yttrandefrihet om alla redan tycker det som sägs.

Begränsningen av yttrandefriheten har fört oss mot ett alltmer infekterat och fascistiskt samhälle, tycker jag, och konserverat alla debatter när vi behöver släppa loss och komma någonstans. Att bli äcklad är inte farligt - att ta bort möjligheten att ventilera och förstå varandra är farligt.

Free speech for the win, men jag misstänker att Musk-Twitter inte kommer att bli den utopi för yttrandefrihet som Elon förväntar sig eller vill ha. Kul dock att västerländska värderingar börjar få sin revansch efter all påtryckning från auktoritära krafter som putinregimen och Xi Jinping.

Så, lycka till Elon. Jag hoppas att du lyckas men misstänker att det kommer bli antingen fullt av bottar som spammar eller en plattform för Musk personligen som glömmer bort allt vad yttrandefrihet heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Yttrandefrihet är något vi glömt bort värdet av och en frihet som Ukraina just nu slåss för att få behålla. Som (soc)liberalt lagd förfasas jag av vad som sägs och görs från båda politiska hållen om denna värdefulla frihet.

Enligt min åsikt handlar yttrandefrihet om att exponera uselheter. Ja, det är klart att det kommer att se illa ut på det "digitala torget" men det är det som är poängen med yttrandefriheten - att lita på att folk kommer att se på fulheter på samma sätt som du och jag och bli äcklade och avskräckta. Om inte andra reagerar så, då kanske det är vi som har fel? Det finns ju ingen mening med yttrandefrihet om alla redan tycker det som sägs.

Begränsningen av yttrandefriheten har fört oss mot ett alltmer infekterat och fascistiskt samhälle, tycker jag, och konserverat alla debatter när vi behöver släppa loss och komma någonstans. Att bli äcklad är inte farligt - att ta bort möjligheten att ventilera och förstå varandra är farligt.

Free speech for the win, men jag misstänker att Musk-Twitter inte kommer att bli den utopi för yttrandefrihet som Elon förväntar sig eller vill ha. Kul dock att västerländska värderingar börjar få sin revansch efter all påtryckning från auktoritära krafter som putinregimen och Xi Jinping.

Så, lycka till Elon. Jag hoppas att du lyckas men misstänker att det kommer bli antingen fullt av bottar som spammar eller en plattform för Musk personligen som glömmer bort allt vad yttrandefrihet heter.

Jag har ju exempelvis en känsla av att farbror Musk kommer glömma bort yttrandefriheten så fort någon kritiserar honom, speciellt om det finns belägg bakom kritiken.

Skrivet av landahl:

På vilket sätt är han en dålig människa? Jag anser att han är ett geni och intelligentare än dom flesta människor.

Att han skulle vara något slags excentriskt ingenjörsmässigt geni är ju en bild han gärna målar upp av sig själv, jag ser honom snarare som en (ännu mer) verklighetsfrånvänd Steve Jobs som har en jäkla massa Wozniakar under sig

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket skit kan sägas om Elon Musk, alltifrån han är en mytoman kommer med påstående som han inte håller, låtsats om några år som om det inte hade hänt. D.v.s. en riktig politiker. Men han driver ändå på utvecklingen på positivt sätt på flera sätt. Sedan kanske folk blir lurade osv.

Och nu kommer han satsa på twitter. Jag ser det som som hans förfall. Det finns många superrika personer som har investerat galet och blivit panka och jag funderar på vad det kommer hända med Elon Musk. Kommer Tesla m.m bli lidande av detta?

När det gäller själva Twitter så tror jag folk kan skapa sina egna kanaler och diskutera idag och det har funnits länge. Jag själv bryr mig inte så mycket om vad som händer med just Twitter, jag använder inte ens tjänsten.

*edit*
Några superrika som blev fattiga p.g.a. deras slöande är Michael Jackson och Mike Tyson. Listan går göra lång.
Jag är rädd att Elon Musk kommer hamna i samma lista. Sedan kan man gilla eller ogilla om detta händer.
Folk som pratade om Tysons slösande nämner hans vita tigrar etc. Ja, Twitter kan kräva så mycket kapital så det inte är klokt.

Skillnaden där är som jag tycker att Michael Jackson och Mike Tyson inte är affärsmän.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

På vilket sätt är han en dålig människa? Jag anser att han är ett geni och intelligentare än dom flesta människor.

När han mottog kritik för sin dåliga idé med poddar för att hjälpa dom Thailändska barnen som satt fast i en översvämmad grotta, då anklagade han kritikern för att vara pedofil. Något som kritikern tog personlig skada av, Elon vägrar ens stå för att det var ett dåligt uttalande. "It's just a joke bro!".

Han tar åt sig äran för andra människors jobb. Tesla och raketerna från SpaceX är inget han skapat eller ens designat själv, utan bara investerat i. Men han går runt och tar åt sig all äran för allt, medans dom som gör det faktiska arbetet inte uppmärksammas.

Han suger åt sig av skattebetalares pengar för rena vansinnesprojekt som aldrig kommer se dagens ljus, nästan varenda gång med rena lögner och efterfabrikationer. T.ex, har du följt historien om Las Vegas Loop? Där påstod han att det skulle vara färdigt ganska snabbt, och att det skulle vara fullt automatiserat med självkörande bilar. Det utlovades också att dom skulle köra i hög hastighet, samt att det skulle ha kapacitet att transportera tiotusentals pendlare om dagen. Vad fick Las Vegas skattebetalare? Dom fick en underjordisk taxiservice, med bilar som körs av människor, i låg hastighet, med kapacitet för runt 1200 pendlare om dagen. Allt för en kostnad av ca 50 miljoner dollar. Hade staden köpt ett par bussar som kört skytteltrafik så hade dom sparat ca 48 miljoner, och haft mycket högre kapacitet.

Amerikanska regeringen betalade Starlink 80 miljoner USD för kommunikationsstationer som dom sedan gav till Ukraina. Men han ljuger och påstår att han donerade dessa. Sen så tar Starlink betalt 4000 USD i månaden per station från Ukraina, men Elon har sedan mage att påstå att han ger denna tjänst gratis, och vill att Amerikanska regeringen ska dubbelbetala. För referens, som privatperson så betalar du inte ens 1000 USD per månad för en station.

Och sen så har vi Teslas autopilot, som stänger av sig en halv millisekund innan den känner av att en krasch kommer ske, bara så att han kan hävda att den inte var igång när kraschen skedde.

Jag kan fortsätta, men du fattar nog poängen.

Redigering: Vi har också det här exemplet.

Skrivet av landahl:

Jag anser att han är ett geni och intelligentare än dom flesta människor.

Hur är han ett geni? Alla hans succéer är tack vare att han investerat i saker som andra gjort, medans allt han själv kommit på misslyckats.

Hyperloop? Snarare Hyperfail.

Las Vegas Loop? Loop that cash right into my pocket more like.

Cybertruck? Var är du Cybertruck?

Han förutsåg 1 miljon självkörande taxibilar år 2019, det är nu 2022.

Man har i flera år nu lovat självkörande ellastbilar, med det stora problemet att en ellastbil kommer att sakna lastkapacitet pga batteriets vikt.

Han presenterar "innovativa" batterier som han säger ska ersätta AA och AAA-batterierna, och säger att dom har 50% högre kapacitet än nuvarande batterier. Men sen om du kollar på specen så är dom också fysiskt 50% större än AA och AAA-batterier.

Verkligen ett geni vi har att göra med.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att följa hans framtid med twitter. Det kommer säkert med en konsekvens, att sociala media blir en reglerat industri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Hur är han ett geni? Alla hans succéer är tack vare att han investerat i saker som andra gjort, medans allt han själv kommit på misslyckats.

Hyperloop? Snarare Hyperfail.

Las Vegas Loop? Loop that cash right into my pocket more like.

Cybertruck? Var är du Cybertruck?

Han förutsåg 1 miljon självkörande taxibilar år 2019, det är nu 2022.

Man har i flera år nu lovat självkörande ellastbilar, med det stora problemet att en ellastbil kommer att sakna lastkapacitet pga batteriets vikt.

Han presenterar "innovativa" batterier som han säger ska ersätta AA och AAA-batterierna, och säger att dom har 50% högre kapacitet än nuvarande batterier. Men sen om du kollar på specen så är dom också fysiskt 50% större än AA och AAA-batterier.

Verkligen ett geni vi har att göra med.

Håller med i sak, men vill poängtera att PayPal och SpaceX är två (eller, ja, åtminstone var gällande förstnämnda) lyckade företag som han faktiskt spånat upp idén till och grundat.
Men vad gäller SpaceX och Tesla är det ju som du skriver, faktiskt kompetenta ingenjörer utför arbetet i bakgrunden medan han tar åt sig äran, utöver det behandlar han även sina anställda riktigt kasst.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Håller med i sak, men vill poängtera att PayPal och SpaceX är två lyckade företag som han faktiskt spånat upp idén till och grundat

Han skapade inte Paypal, han skapde X.com tillsammans med 3 andra personer, som sedan slogs ihop med Confinity, som därefter blev Paypal. Med främst Confinitys teknologi. Elon blev sedan tvingad från företaget för att ledningen inte hade förtroende för hans ledarskap. Ytterligare ett exempel på hur Musk tar åt sig all ära.

SpaceX är genuint ett lyckat företag, men min främsta poäng där är att han inte själv designat teknologin, han har investerat i skickliga ingenjörer. Dock så har SpaceX mycket att bevisa, då man i nuläget nästan helt livnär sig på statliga kontrakt för att få det att gå runt. Den stora faran just nu för SpaceX är att Starlink blöder pengar, och kan få hela verksamheten att gå omkull om det inte blir lönsamt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vi har hittat vad "The great filter" i Fermi paradox är. Sociala medier, åsikter och obegränsad spridning av dessa.

Tja, omöjligt är det ju inte.

Personligen hoppas och tror jag att den extrema hysteriska dårskap som härskar i sociala medier "bara" är en fas, "vildavästernfasen", och att det förr eller senare kommer att lugna ned sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Det kommer säkert med en konsekvens, att sociala media blir en reglerat industri.

Ja, det är den sannolika vägen framåt som jag ser det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Snacka om förlustaffär för honom. Han lär aldrig se dem pengarna igen.

Tror inte han gör det här för att tjäna pengar, är nog något större han ser än pengar. Han är ju en av världens rikaste så han har nog en plan med det hela.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Twitter är ett privat företag så de kan göra som de vill..
Tycker du inte om det kan du starta den egen instance på fediverse https://fediverse.party/

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tja, omöjligt är det ju inte.

Personligen hoppas och tror jag att den extrema hysteriska dårskap som härskar i sociala medier "bara" är en fas, "vildavästernfasen", och att det förr eller senare kommer att lugna ned sig.

Tyvärr krävs det att anonymiseringen försvinner. Det kommer då att kosta sociala poäng att skriva kontroversiella inlägg. Man förlorar jobb, fru, barn, hus etc... ifall man går för långt från mainstream...

Vilda Västern fortsätter så länge man kan skriva anonymt

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Vad skrev Trump då som var en direkt uppmaning till brott? Dvs som inte fultolkats utan är en direkt och uppenbar uppmaning till brott?

Är inte nog insatt för att veta exakt vad han skrivit och inte skrivit allvarligt talat, det har inte intresserat mig så mycket. Men jag vet att han har fultolkats flera gånger där något han sagt och vad det skrivits att han sagt inte går hand i hand.

Det är ju viktigt att rätt är rätt tänker jag. Du nämner ju att han gjort det så det måste ju vart något som var en direkt uppmaning till våld då tänker jag, eller flera saker, du kan ge ex på.

Och att han haft en hätsk retorik genom åren och att det skulle lett till att folk gjorde som de gjorde är ju inte samma sak som direkt uppmaning så sånt köper jag inte utan det ska vara en direkt uppmaning som bryter mot USAs första tillägg isf annars är det ju någon typ av häxjakt bara för man ogillar honom som person det handlar om.

Häxjakt på mannen som startade sin politiska karriär genom birtherism-idiotin?
Dessutom så vet vi idag med säkerhet att han försökte med kuppförsök, han blir inte ens upprörd när hans lögner leder till att hans hjärndöda supporters vill have vice-presidentens huvud.

I övrigt så kan du istället för att skriva det där faktiskt söka upp varför han blev till slut kickad från twitter, han bröt nämligen mot massa regler och kom enbart undan med det under en lång tid eftersom han var USAs president.
Han gick dessutom till val på under 2016 att genomföra krigsbrott, så hans uppmaningar till diverse brott är rätt många genom åren.
Saker som han har skrivit genom åren @ twitter är saker som skulle få dig och mig bannade på nolltid.

Här är ett exempel:
https://www.bbc.com/news/technology-52846679
Men jag förväntar mg aldrig att Trump supporters ska vara intresseade av kunskap

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Kanske hade varit en ide då Sweclockers moderator precis tog bort en massa inlägg från denna diskutionen som "dom tyckte" var olämpliga. Man får bara inte ha en civil dialog med olika synpunkter?

Ja, alltså det är ju ingen hemlighet att SweC är PK som fan. Håll dig inom åsiktskorridoren, kamrat.

Nåja, till ämnet då...

Musk gick nog på lite av en nitlott med detta. Tror inte han egentligen var speciellt sugen på att punga ut, men han hade väl skrivit på något kontrakt och pallade inte bli av med en massa pengar för att dra sig ur.

Som vissa verkar tro så är han ju inte god för 200 miljarder dollar egentligen, utan majoriteten av den summan ligger i Teslaaktier. Dvs. det finns inte en chans i världen att han får ut pengarna, eftersom värdet kommer störtdyka om han försöker sälja av. Så jag tror han sitter i en lite prekär situation, eftersom det är extremt tveksamt om han har 40 miljarder på kontot. Han har inte direkt en pengabinge som Joakim von Anka. Så det blir nog spännade för honom att få fram pengarna.

Återstår att se om han lyckas vända det till något PR-jippo, för några vidare pengar tror jag inte han tjänar på detta. Personligen förstår jag inte riktigt varför folk slukar det han säger med hull och hår. Karlen är ju bevisligen en lögnare och narcissist. Säger en sak och senare ändrar han sig när det visar sig att "hans" idé (Hyperloop är cirka 100 år gammal, och SpaceX gör egentligen bara samma sak som NASA gjorde med rymdfärjan, möjligen med vissa smärre förbättringar) var askorkad och man kunde ha fattat hur det skulle gå genom att räkna lite på det först.

Ljugit om både Hyperloop, Tesla self driving, Tesla Semi, SpaceX, Tesla Powerwall, och Boring Company. Säkert något mer som jag missat, men det spelar egentligen mindre roll.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Häxjakt på mannen som startade sin politiska karriär genom birtherism-idiotin?
Dessutom så vet vi idag med säkerhet att han försökte med kuppförsök, han blir inte ens upprörd när hans lögner leder till att hans hjärndöda supporters vill have vice-presidentens huvud.

I övrigt så kan du istället för att skriva det där faktiskt söka upp varför han blev till slut kickad från twitter, han bröt nämligen mot massa regler och kom enbart undan med det under en lång tid eftersom han var USAs president.
Han gick dessutom till val på under 2016 att genomföra krigsbrott, så hans uppmaningar till diverse brott är rätt många genom åren.
Saker som han har skrivit genom åren @ twitter är saker som skulle få dig och mig bannade på nolltid.

Här är ett exempel:
https://www.bbc.com/news/technology-52846679
Men jag förväntar mg aldrig att Trump supporters ska vara intresseade av kunskap

birtherism-idiotin? Vet inte ens vad det är. Men det låter som du gräver djupt för att rättfärdiga ditt hat för denna mannen.

Och jaså det vet vi? Att han försökte med ett kuppförsök? Det är alltså 100% bevisat och dömt i domstol? Eller är det "Trump-hatare", om vi nu ska ge dem ett epitet, som önskar att det är så för de vill se honom bakom lås och bom? Om det nu är så solklart varför är han inte han bakom lås och bom då?

Varför ska jag söka? Det är du som påstår att han brutit mot lagar. Så då vore ju tydligt brevis på detta påstående kanske klädsamt från dig om det är så självklart?

Att han blev kickad från Twitter för han bröt mot deras regler har ju inget med om han gjort något olagligt eller inte. Det var ju det jag ifrågasatte. Att han skrivit saker om gjorde att han bör bli kickad från Twitter eller åtminstone bannad längre stunder osv ifrågasätter jag inte.

Så lägg ner med att kalla mig "Trump supporter" bara för att jag ifrågasätter det du skriver och inte tar det som sanning utan att få tydliga bevis på att han brutit mot USAs lag. För i mina ögon verkar du vara en "Trump hatare" som inte är intresserad om han faktiskt har gjort det eller inte. Han är skyldig och du söker med ljus och lykta för att få detta att vara sanning, helt ointresserad om det är sanning eller inte.

Dvs, är DU intresserad av kunskap och sanningen? Jag är det. Tiden får utvisa vad för bevis det finns och om han kan bli dömd. Innan dess är han oskyldig i min värld. Jag lever inte efter devisen att någon är skyldig tills motsatsen är bevisad. Föredrar oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

birtherism-idiotin? Vet inte ens vad det är. Men det låter som du gräver djupt för att rättfärdiga ditt hat för denna mannen.

Och jaså det vet vi? Att han försökte med ett kuppförsök? Det är alltså 100% bevisat och dömt i domstol? Eller är det "Trump-hatare", om vi nu ska ge dem ett epitet, som önskar att det är så för de vill se honom bakom lås och bom? Om det nu är så solklart varför är han inte han bakom lås och bom då?

Varför ska jag söka? Det är du som påstår att han brutit mot lagar. Så då vore ju tydligt brevis på detta påstående kanske klädsamt från dig om det är så självklart?

Att han blev kickad från Twitter för han bröt mot deras regler har ju inget med om han gjort något olagligt eller inte. Det var ju det jag ifrågasatte. Att han skrivit saker om gjorde att han bör bli kickad från Twitter eller åtminstone bannad längre stunder osv ifrågasätter jag inte.

Så lägg ner med att kalla mig "Trump supporter" bara för att jag ifrågasätter det du skriver och inte tar det som sanning utan att få tydliga bevis på att han brutit mot USAs lag. För i mina ögon verkar du vara en "Trump hatare" som inte är intresserad om han faktiskt har gjort det eller inte. Han är skyldig och du söker med ljus och lykta för att få detta att vara sanning, helt ointresserad om det är sanning eller inte.

Dvs, är DU intresserad av kunskap och sanningen? Jag är det. Tiden får utvisa vad för bevis det finns och om han kan bli dömd. Innan dess är han oskyldig i min värld. Jag lever inte efter devisen att någon är skyldig tills motsatsen är bevisad. Föredrar oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Alltså, snubben är en tidigare sittande president som haft exekutiv makt i världens mäktigaste nation, med domare han tilllsatt i högsta domstolen. Oskyldig till motsatsen bevisas är inte riktigt en princip som applicerar här, han kan vara exakt hur skyldig som helst och det kan aldrig komma att bevisas. Jag tycker det känns helt ok att ta en kik på vad han säger, vad han har att vinna på det han säger, ta en kik på vilken person han verkar vara och se hur det sammanfaller med hur en oskyldig person skulle agera. Alltså, du kan givetvis inte slänga honom i finkan utan att brott har styrkts, men att man bildar sig en uppfattning utan att han är dömd i domstol känns vara betydligt mer motiverat.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Undrar vilken plattform folk kommer byta till nu. Kanske Sweclockers kan skapa en Twitter-kopia: Switter? Swocker?

Clockers vi som ökar frekvensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Fast vänta nu, om du ska säga att jorden är rund så lägger du inte ut det på Twitter och hoppas att världen ändrar syn. Eller?

Ska du få ett erkännande så går du ju via världssamfundet

Vem säger att världssamfundet alltid har rätt? Det är ju världssamfundet som går emot oliktänkande. Man tvingas då att skapa opinion underifrån, via de plattformar som finns. Sprida insikten att det inte alltid är eliten som vet bäst. De som sprider normen behöver aldrig bevisa att de har rätt. Det tas för givet att medias och politikers budskap är sanningen utan att det behöver bevisas något. Säger man något annat ska det bevisas. Ofta räcker sunt bondförnuft att förstå när saker inte stämmer kan jag tycka. Observera världen och dra egna slutsatser. Men eget tänkande tillåts inte.

Det är lite lustigt att om man ifrågasätter religioner då betraktas det som diskriminering trots att ingen religion bevisat att deras läror är sanna. Men ifrågasätter man normen då ska det minsann komma referenser och bevis och det är absolut ingen diskriminering att förtrycka de som tänker själva. Fritt tänkande och sunt förnuft är inte tillåtet. De ska mobbas och stängas ute från alla plattformar. För det är ju så farligt med människor som ifrågasätter vår världsbild. Der är så jag upplever det. Så om twitter kan bli bättre på att låta alla komma till tals på lika villkor så ser jsg det positivt. Men tror inte de kommer lyckas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Vem säger att världssamfundet alltid har rätt? Det är ju världssamfundet som går emot oliktänkande. Man tvingas då att skapa opinion underifrån, via de plattformar som finns. Sprida insikten att det inte alltid är eliten som vet bäst. De som sprider normen behöver aldrig bevisa att de har rätt. Det tas för givet att medias och politikers budskap är sanningen utan att det behöver bevisas något. Säger man något annat ska det bevisas. Ofta räcker sunt bondförnuft att förstå när saker inte stämmer kan jag tycka. Observera världen och dra egna slutsatser. Men eget tänkande tillåts inte.

Det är lite lustigt att om man ifrågasätter religioner då betraktas det som diskriminering trots att ingen religion bevisat att deras läror är sanna. Men ifrågasätter man normen då ska det minsann komma referenser och bevis och det är absolut ingen diskriminering att förtrycka de som tänker själva. Fritt tänkande och sunt förnuft är inte tillåtet. De ska mobbas och stängas ute från alla plattformar. För det är ju så farligt med människor som ifrågasätter vår världsbild. Der är så jag upplever det. Så om twitter kan bli bättre på att låta alla komma till tals på lika villkor så ser jsg det positivt. Men tror inte de kommer lyckas.

Jag håller med 100% i vad du skriver, man ska inte få ha en egen åsikt Så vidare den inte stryker medhårs i den "allmänna sanningen".
Jag har blivit kallad nazist, fascist, tasse, kvinnohatare och klimatförnekare för jag inte håller med andras pådyvlad "sanning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

birtherism-idiotin? Vet inte ens vad det är. Men det låter som du gräver djupt för att rättfärdiga ditt hat för denna mannen.

Ens okunnighet i ett ämne betyder inte att den kunnige "gräver för djupt".

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

jag blir fascinerad av folk som dömer ut den här affären... kan du utveckla varför det är en dålig affär?

Fakta:
I förhållande till omsättning och särskilt resultat är det överprisat.
Dyra lån kommer behöva betalas varje år.
Elon må vara rikast i världen men det mesta är bundet i Tesla aktier som de flesta anser också är överprisat. Sjunker Teslas värde kan det bli stora problem för Elon.

Min bedömning:
Kommer bli svårt för Twitter att växla upp och tjäna mycket mer pengar, särskilt i dessa tider.
Har svårt att se att Teslas värde kommer öka eller stå sig i dagens kurs. Konkurrensen om elbilar börjar bli massiv även om Tesla fortfarande har ett försprång främst med sina laddstationer (därför har jag en Tesla).

Tror Twitter kommer bli ett sänke för Elon som i slutänden kommer kosta betydligt mer än vad det smakar.
Jag hade inte reagerat nämnvärt om Elon ”lekt” med några 10-tals miljarder men en halv biljon är mycket pengar även för Elon. Alternativt om Elon haft 2 biljoner på banken och inte i aktier så hade det heller inte varit några problem.

Jag kan givetvis ha tokfel, jag är bara en svenne som hankar mig fram men kände ändå att jag ville yttra min åsikt i ett forum som tar upp ämnet.

Tillagd text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ollessons:

Fakta:
I förhållande till omsättning och särskilt resultat är det överprisat.
Dyra lån kommer behöva betalas varje år.
Elon må vara rikast i världen men det mesta är bundet i Tesla aktier som de flesta anser också är överprisat. Sjunker Teslas värde kan det bli stora problem för Elon.

Min bedömning:
Kommer bli svårt för Twitter att växla upp och tjäna mycket mer pengar, särskilt i dessa tider.
Har svårt att se att Teslas värde kommer öka eller stå sig i dagens kurs. Konkurrensen om elbilar börjar bli massiv även om Tesla fortfarande har ett försprång främst med sina laddstationer (därför har jag en Tesla).

Tror Twitter kommer bli ett sänke för Elon som i slutänden kommer kosta betydligt mer än vad det smakar.
Jag hade inte reagerat nämnvärt om Elon ”lekt” med några 10-tals miljarder men en halv biljon är mycket pengar även för Elon.

Jag kan givetvis ha tokfel, jag är bara en svenne som hankar mig fram men kände ändå att jag ville yttra min åsikt i ett forum som tar upp ämnet.

Om den sytrådstunna åsiktskorridoren breddas rejält så kanske vanliga "svenssons" kommer tillbaka till dagens skräp-twatter, fler användare = mer pengar tror jag..

Permalänk
Medlem

Mycket bra nyhet. Övertygad om att Elon kommer göra Twitter till något bättre än vad det är idag.

Lex Fridman "Twitter team should be about great engineering not activism."

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollessons:

Fakta:
I förhållande till omsättning och särskilt resultat är det överprisat.
Dyra lån kommer behöva betalas varje år.
Elon må vara rikast i världen men det mesta är bundet i Tesla aktier som de flesta anser också är överprisat. Sjunker Teslas värde kan det bli stora problem för Elon.

Min bedömning:
Kommer bli svårt för Twitter att växla upp och tjäna mycket mer pengar, särskilt i dessa tider.
Har svårt att se att Teslas värde kommer öka eller stå sig i dagens kurs. Konkurrensen om elbilar börjar bli massiv även om Tesla fortfarande har ett försprång främst med sina laddstationer (därför har jag en Tesla).

Tror Twitter kommer bli ett sänke för Elon som i slutänden kommer kosta betydligt mer än vad det smakar.
Jag hade inte reagerat nämnvärt om Elon ”lekt” med några 10-tals miljarder men en halv biljon är mycket pengar även för Elon. Alternativt om Elon haft 2 biljoner på banken och inte i aktier så hade det heller inte varit några problem.

Jag kan givetvis ha tokfel, jag är bara en svenne som hankar mig fram men kände ändå att jag ville yttra min åsikt i ett forum som tar upp ämnet.

Ja det är ju en teori/analys men den är på tok för enkel för att dra slutsatsen att han gjort en dålig affär.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vem säger att världssamfundet alltid har rätt? Det är ju världssamfundet som går emot oliktänkande. Man tvingas då att skapa opinion underifrån, via de plattformar som finns. Sprida insikten att det inte alltid är eliten som vet bäst. De som sprider normen behöver aldrig bevisa att de har rätt. Det tas för givet att medias och politikers budskap är sanningen utan att det behöver bevisas något. Säger man något annat ska det bevisas. Ofta räcker sunt bondförnuft att förstå när saker inte stämmer kan jag tycka. Observera världen och dra egna slutsatser. Men eget tänkande tillåts inte.

Det är lite lustigt att om man ifrågasätter religioner då betraktas det som diskriminering trots att ingen religion bevisat att deras läror är sanna. Men ifrågasätter man normen då ska det minsann komma referenser och bevis och det är absolut ingen diskriminering att förtrycka de som tänker själva. Fritt tänkande och sunt förnuft är inte tillåtet. De ska mobbas och stängas ute från alla plattformar. För det är ju så farligt med människor som ifrågasätter vår världsbild. Der är så jag upplever det. Så om twitter kan bli bättre på att låta alla komma till tals på lika villkor så ser jsg det positivt. Men tror inte de kommer lyckas.

Men okej så du menar att vilken teori (läs åsikt) som helst, bara för att den är oliktänkande, ska behandlas lika som den beprövade och bevisade?! Du utgår ifrån någons slags sanning (som inte är bevisad heller) om att det är en new world order som styr oss alla….

Du har en skev inställning till vad världssamfundet är, det är inget facit, ingen elit utan där majoriteten av vår kunskap prövas, bevisas och fastställs. Den vetenskapliga approachen.

Nej, du kan inte diskriminera en religion, däremot människor om du inskränker på religionsfriheten. En stor skillnad!

Jag har läst både om åsikter som är både för och emot det som händer i Iran, Ryssland/Ukraina kriget etc på SoMe plattformar, så visst finns det utrymme för oliktänkande. Det är dock inte samma sak som att alla oliktänkande åsikter ska släppas fram och vara grund för förändrad syn av normer.

Säg det till tyska folket som lyssnade på Hitler, det va både sunt och bondförnuft inbakat där, det gick kanon. 👍

Spårade ur här men ja… jag tror återigen att bevisbördan ligger på den som påstår något, på ex Twitter, inte att alla åsikter ska behövs motbevisas.

Inte fan hade du viljat ha en rättegång där folks åsikter styr om du fälls eller inte

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop