Veckans fråga: Använder du någon spelstreamingtjänst?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Använder Stadia för tillfället så jag är på jakt efter en ersättare. Tittar mest på mellannivån av Geforce Now, men även Game pass ultimate lockar lite. Har även tillgång till Playstation Plus Premium...

Permalänk
Medlem

Slog till på en månad Game Pass Ultimate (10 kr) för att spela A Plague Tale men så gick det inte att installera på Xbox One
Fick bli molnspel i stället och det funkar helt okej.

Permalänk
Medlem

Alternativet "Nej, jag spelar inte" saknas. Så jag gav ingen röst.

Permalänk
Medlem

Kör både Stadia och Xcloude då jag reser en del i jobbet. Saknar alternativt ”använder flera”

Permalänk
Medlem

Nej, och i dagsläget är jag inte intresserad av att streama spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Alternativet "Nej, jag spelar inte" saknas. Så jag gav ingen röst.

Okej.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Blir inget förens en tjänst faktiskt presterar lika bra som Stadia, Xcload eller GeforceNow är inte i närheten får se vilken som blir vettig först.

Permalänk
Medlem

Nope, jag unviker allt som har månatliga kostader så gott det går.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Kör lite xcloud och geforce now. Spelade senast via xcloud så valde det. Smidigt att kunna testa gamepass spel innan man vet om det är värt att installera eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Jomenvisst.

Permalänk

Hade använt det mycket om det fungerat vettigt över wifi. Nu har jag dock bara testat Stadia, vet inte om de andra är bättre där, men tänker att en begränsning är en begränsning oavsett plattform?

Permalänk
Medlem

Har kört Geforce Now några månader nu sen min stationära gav upp och det fungerar förvånansvärt bra. Kör på en gammal macbook över wifi. Visst går bildkvaliten ner lite ibland, men för det mesta är det bra och latencyn duger iaf för FPSish-spel som Far Cry 5.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eas@tetris:

Streamar med Moonlight till mobilen i soffan! Har till och med lyckats streama över VPN in i routern från mobilen med 4G helt smärtfritt.

Vill köpa en handhållen konsoll likt Ayn Odin att strömma till

Fick min Odin för en dryg vecka sedan och det funkar bra. Jag har streamat via Gamepass men också från min XB. Det jag har spelat mest är dock PSP-emuleringen.

Tidigare körde jag en del spel streamat på XBoxen, mycket för att testa om de var något att ha innan jag laddade ner dem och kanske behövde rensa den interna disken eller så. Min XB är trådlöst ansluten, med AC inte AX eller något så modernt, men det har funkat bra också. Visst är det aningen laggigare än lokala spel förstås, men i de flesta spel så märks det knappt alls och där det märks är det ju inget jätteproblem heller. Men jag lär ju inte vinna några Street Fighter-turneringar på högre nivå eller så via molnet förstås.

Permalänk
Medlem

Är inte själva iden med streamingtjänster att man ska slippa ha en dator för 50000 kr (i dagens prisläge) och använda servrar (molnet), tänker på t.ex. Steam remote play, då är det väl bara In-Home, eller har det kommit något nytt där som jag missat?
Intressant att så få testat Nvidia GeForce Now, kan kanske va för att dom markandförde det med sina Shield's? Nu finns appen till både Android/TV och iOS. Jag tycker det fungerar bra i de flesta fallen, med låg latens (i mitt fall) och då har dom inga servrar i Sverige. Finns några saker som inte är så bra, som att köerna blivit väldigt långa (ett par minuter) och att dom begränsat det till 1080p, skulle va bra med 1440p, men det är väl dessa saker som ska locka till prenumeration (+ RTX), som är lite dyr idag tycker jag och att många speltillverkare inte gillar detta av någon konstig anledning, så nu läggs det till 5-10 spel i veckan av Nvidia, som man innan kunde köra alla sina Steam, Epic och Ubisoft som man äger. Kan tillägga att spel som kräver snabb respons, som snabba plattformsspel kan va en utmaning att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fick min Odin för en dryg vecka sedan och det funkar bra. Jag har streamat via Gamepass men också från min XB. Det jag har spelat mest är dock PSP-emuleringen.

Tidigare körde jag en del spel streamat på XBoxen, mycket för att testa om de var något att ha innan jag laddade ner dem och kanske behövde rensa den interna disken eller så. Min XB är trådlöst ansluten, med AC inte AX eller något så modernt, men det har funkat bra också. Visst är det aningen laggigare än lokala spel förstås, men i de flesta spel så märks det knappt alls och där det märks är det ju inget jätteproblem heller. Men jag lär ju inte vinna några Street Fighter-turneringar på högre nivå eller så via molnet förstås.

Härligt att höra. Även jag kör wifi AC men har framtidssäkrat med AX-router. Beställde ni via Indiegogo eller ayntec.com? Odin Lite är modellen som intresserar mig mest, men den finns endast på indiegogo.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eas@tetris:

Härligt att höra. Även jag kör wifi AC men har framtidssäkrat med AX-router. Beställde ni via Indiegogo eller ayntec.com? Odin Lite är modellen som intresserar mig mest, men den finns endast på indiegogo.

Jag köpte från deras sida, beställde tjugonde juli och fick den typ tjugonde oktober, men det verkar gå lite fortare nu. Jag tog pro 128/8 för jag tänkte mest emulera och då tänkte jag att Snapdragon nog stöds bättre än mer obskyra grejer, och mycket ram är ju bra. Det blev dock rätt mycket pengar i slutändan, typ 340 dollar plus runt 1100 kronor till i tull och skatt. Razer verkar ha något liknande på gång dock med löstagbara kontroller, om den har bra prestanda och inte är svindyr så kanske det är ett bättre köp.

Permalänk
Medlem

Spelar mest lokalt men jag streamar till en Steam Link i vardagsrummet när man ska spela typ Overcooked, Moving Out osv med familjen eller när barnen vill spela Ni No Kuni II.

Jag har även testat GeForce NOW, Stadia och Shadow.tech och tyckte att streamingen där fungerade rätt bra för single-player och couch co-op spel.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

När jag skaffade min första Nividia Shield (2017) så provade jag deras on-demand tjänst nån sväng då det fortfarande var helt gratis. Funkade förvånansvärt bra. Provade sen att lägga in Steams streamingapp i boxen och även det rullade på fint. Men har inte spelat något aktivt då jag skaffade en Xbox kort därefter.
Sen kom Xbox Cloud som jag hade hoppats skulle rulla på skapligt mot grabbens Ipad, men där gick det inte lika bra. Hackigt och bökigt så den idén kasserades.

Håller mig till fasta installationer, men ser en klar fördel att kunna prova vissa spel genom molnet innan man tar beslutet att installera det, speciellt på Xboxen.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Skrivet av TheSLASH:

Är inte själva iden med streamingtjänster att man ska slippa ha en dator för 50000 kr (i dagens prisläge) och använda servrar (molnet), tänker på t.ex. Steam remote play, då är det väl bara In-Home, eller har det kommit något nytt där som jag missat?

Om du syftar på huruvida steams streaming endast är lokal eller ej, så fungerar det utanför hemmanätverket. Jag har använt det ganska många gånger med bra resultat.