Permalänk
Medlem

Datorstrul - Prime95

Hej,

Har haft problem med olika BSoD. Får intetsägande förklaringar, typ Stoppkod: Driver Overran Stack Buffer

Har kört Memtest86 och den hittar inga fel.
Kör Furmark för att testa grafikkortet och det går också bra.
När jag däremot kör Prime95 så hittas fel, ibland väldigt snabbt och ibland tar det någon timma. Ibland så bootar maskinen om under test.

Det som presenteras är typ:
[Nov 4 18:33] FATAL ERROR: Rounding was 2.059691778e+34, expected less than 0.4
[Nov 4 18:33] Hardware failure detected running 480K FFT size, consult stress.txt file.

Detta kommer på olika kärnor, och vid olika tidpunkter.
Temperaturerna är bra, chassit är borttaget. Under stress så ligger CPU mellan 76-78 grader och GPU på 68.

Ingen överklockning är gjord.

Jag funderar på att byta CPU, är det troligast att felet ligger där? Eller ska jag köpa nytt moderkort i samma veva?

Spec:

AMD Ryzen 5 2600X 6 core 3,6 ghz
GeForce RTX 3060
32 GB ram 3200Mhz cl 16 ddr4
Gigabyte b450M ds3h mAtx (senaste BIOS)
Corsair 650w 80 plus silver
480 GB SSD
+ extra HDD.

Permalänk
Medlem

Provat göra en cmos reset bara för att se om någon inställning blivit skev?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

jag skulle kört memtest först

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

jag skulle kört memtest först

Memtest går utan problem. Kör den via USB-bootsticka.

Permalänk
Medlem

Jag skulle misstänka minnet. Nästan allt strul brukar ha sitt ursprung därifrån. Om du inte redan uppgraderat bios, gör det först. Kör sedan på default och slå inte på DOCP/XMP förens du fått den 100% stabil.

Om du kör 4x8GB minne så skulle jag därefter prova att köra med endast två stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Provat göra en cmos reset bara för att se om någon inställning blivit skev?

Nej, provar! tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Jag skulle misstänka minnet. Nästan allt strul brukar ha sitt ursprung därifrån. Om du inte redan uppgraderat bios, gör det först. Kör sedan på default och slå inte på DOCP/XMP förens du fått den 100% stabil.

Om du kör 4x8GB minne så skulle jag därefter prova att köra med endast två stickor.

Tack för inputen.
BIOS är senaste. Rensade CMOS och valde "Load optimized defaults" som moderkortsmanualen föreskriver.
XMP är inaktiverad, vet dock inte vad den stod på före jag resettade CMOS.
DOCP hittar jag inte i BIOS, verkar vara nån ASUS-grej och har inget från ASUS i datorn vad jag vet.

Jag har 4 RAM-stickor så om det inte fungerar nu så tar jag bort dom en kanal åt gången.

Nu körs Prime igen, bara att vänta. Får ta en promenad i detta usla höstväder så länge haha. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av hastich:

Tack för inputen.
BIOS är senaste. Rensade CMOS och valde "Load optimized defaults" som moderkortsmanualen föreskriver.
XMP är inaktiverad, vet dock inte vad den stod på före jag resettade CMOS.
DOCP hittar jag inte i BIOS, verkar vara nån ASUS-grej och har inget från ASUS i datorn vad jag vet.

Jag har 4 RAM-stickor så om det inte fungerar nu så tar jag bort dom en kanal åt gången.

Nu körs Prime igen, bara att vänta. Får ta en promenad i detta usla höstväder så länge haha. Tack

DOCP är AMDs version av XMP. Samma sak med olika namn. Det borde finnas någonstans men jag har inte koll på Gigabytes BIOS.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2