TSMC uppges planera fabrik för 1 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC uppges planera fabrik för 1 nanometer

Efter ett genombrott under förra året verkar den pyttelilla noden 1 nanometer nu kunna bli verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att byta til pikometer nu?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Tycker det alltid låter så konstigt att man kallar produktionslinjer (hela fabriker) för Noder.

Najs! Mindre transistorer är aldrig fel 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tycker det alltid låter så konstigt att man kallar produktionslinjer (hela fabriker) för Noder.

Najs! Mindre transistorer är aldrig fel 😁

Har lite av en öppen fråga på det, "aldrig fel" -- finns det nackdelar med mindre transistorer?

Ofta blir det ju i det korta loppet dyrare för konsumenter till en början innan produktionen trampas upp, men det är ju inte ett fel med teknologin i sig såvida den inte är mer kostsam att tillverka såklart.
Värmen blir väl lägre (mindre resistans) men kanske att värmen (även om den är lägre) genereras snabbare?

Jag tyckte för länge sedan att mobiler började bli för små, men det har ju designmässigt (och kanske skärm- och batterimässigt) gått en trend åt andra hållet oavsett cpu etc. Nu är ju mobilerna för stora istället.

Permalänk
99:e percentilen

Betyder ens den där siffran något nu för tiden? Trodde att den i praktiken hade varit helt godtycklig i flera år.

Skrivet av str8forthakill:

Tycker det alltid låter så konstigt att man kallar produktionslinjer (hela fabriker) för Noder.

Har alltid tänkt på det som ”stopp på vägen” i den tekniska utvecklingens riktade acykliska graf, alltså en mer abstrakt betydelse än fysiska fabriker. Ordvalet syftar då, tänker jag, till att understryka de distinkta stegen i den eviga krympningen: det fanns exempelvis 32 nm och 22 nm, men inte 31,9 nm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vad händer med namnen efter 1 nanometer? 0.85 nanometer?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Betyder ens den där siffran något nu för tiden? Trodde att den i praktiken hade varit helt godtycklig i flera år.

Har alltid tänkt på det som ”stopp på vägen” i den tekniska utvecklingens riktade acykliska graf, alltså en mer abstrakt betydelse än fysiska fabriker. Ordvalet syftar då, tänker jag, till att understryka de distinkta stegen i den eviga krympningen: det fanns exempelvis 32 nm och 22 nm, men inte 31,9 nm.

Siffran brukar numera betyda något mått av ’signifikant tätare’ än större siffran, alltså att det får plats några tiotals procent mer transistorer av samma typ på samma yta. Men ingen av komponenterna är fysiskt så små som siffran anger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad händer med namnen efter 1 nanometer? 0.85 nanometer?

Intel försökte mynta ’Angstrom’ efter den svenska forskaren Ångström (även ett campus/laboratorium på Uppsala Universitet)

Ingen annan har följt efter än så länge

Picometer som nämnts ovan låter mer rimligt

I så fall blir ju 0,85nm = 850pm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Är det inte dags att byta til pikometer nu?

Skrivet av medbor:

Intel försökte mynta ’Angstrom’ efter den svenska forskaren Ångström (även ett campus/laboratorium på Uppsala Universitet)

Ingen annan har följt efter än så länge

Picometer som nämnts ovan låter mer rimligt

I så fall blir ju 0,85nm = 850pm

Ångström är ju en vedertagen enhet inom fysiken, framförallt när man pratar om storlek på atomer osv; 0,1 nm = 1 Å = 100 pm. Så någon av de två vore väl rimligt, men främst Ångström med tanke på området

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse Laserman:

Är det inte dags att byta til pikometer nu?

Intel har börjat med Angstrom (Ångström) i deras roadmap.

Permalänk
Medlem

NVidia klarar nog att pressa in 600 watt i dessa små kretsar ska ni se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Har lite av en öppen fråga på det, "aldrig fel" -- finns det nackdelar med mindre transistorer?

Ofta blir det ju i det korta loppet dyrare för konsumenter till en början innan produktionen trampas upp, men det är ju inte ett fel med teknologin i sig såvida den inte är mer kostsam att tillverka såklart.
Värmen blir väl lägre (mindre resistans) men kanske att värmen (även om den är lägre) genereras snabbare?

Jag tyckte för länge sedan att mobiler började bli för små, men det har ju designmässigt (och kanske skärm- och batterimässigt) gått en trend åt andra hållet oavsett cpu etc. Nu är ju mobilerna för stora istället.

Nuförtiden finns det definitivt nackdelar med mindre/tätare noder, t.ex. i form av ökat strömläckage. Oönskad (kvant)tunnling av elektroner blir värre ju kortare avstånd det handlar om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nuförtiden finns det definitivt nackdelar med mindre/tätare noder, t.ex. i form av ökat strömläckage. Oönskad (kvant)tunnling av elektroner blir värre ju kortare avstånd det handlar om.

Tycker man hört talas om problemen med ökat strömläckage sen 120nm.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad händer med namnen efter 1 nanometer? 0.85 nanometer?

1 nanometer+, 1 nanometer mega, 1 nanometer ultra, 1 nanometer mega ultra. Sen gör man som film och spelindustrin gör och börjar om på 1 nanometer xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ångström är ju en vedertagen enhet inom fysiken, framförallt när man pratar om storlek på atomer osv; 0,1 nm = 1 Å = 100 pm. Så någon av de två vore väl rimligt, men främst Ångström med tanke på området

Det blir fortfarande konstigt att använda en enhet som är väldefinierad till något där olika tillverkare menar olika saker.
Lite som att ha en enhet som baseras på bananer och för den ena tillverkaren innebär det två päron och för den andra innebär det en kiwi

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Som jag sagt länge, dags att bara skriva ut transistorer/mm²

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som jag sagt länge, dags att bara skriva ut transistorer/mm²

Visst, det är inte helt rättvisande det heller, men fortfarande ett mycket bättre mått, helt klart.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kom igen materialbyte. Vi vill se exotiska material som kan pressa gränserna rejält.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som jag sagt länge, dags att bara skriva ut transistorer/mm²

Kanske bättre med transistorer/mm³, för tre dimensioner

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kom igen materialbyte. Vi vill se exotiska material som kan pressa gränserna rejält.

Vilka exotiska material tänker Du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det blir fortfarande konstigt att använda en enhet som är väldefinierad till något där olika tillverkare menar olika saker.
Lite som att ha en enhet som baseras på bananer och för den ena tillverkaren innebär det två päron och för den andra innebär det en kiwi

Vad menar du? En Ångström är en Ångström och inget annat, definierad som 10^-10 m, precis som att en nanometer är 10^-9 m. Det finns inget utrymme att mena olika saker.

Om du säger att du är 1,8 m lång och jag säger att jag är 180 cm lång förstår både du och jag att vi är lika långa, även om vi använder olika enheter. Skulle Kalle sen säga att han är 6 bananer lång, då blir det snurrigt eftersom det inte är en definierad och standardiserad måttenhet

Ångström används ofta inom fysik för att mäta atomer, våglängder osv, så risken för missförstånd är minimal. Den är helt enkelt lagom stor för att mäta sådant. Lite som att vi säger att vi jobbar 8 timmar på en dag, inte 480 minuter, även om det också är rätt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intel försökte mynta ’Angstrom’ efter den svenska forskaren Ångström (även ett campus/laboratorium på Uppsala Universitet)

Ingen annan har följt efter än så länge

Picometer som nämnts ovan låter mer rimligt

I så fall blir ju 0,85nm = 850pm

Får man hålla utkik efter picometer rynt 2030 då. Går allt segare att gå ned i storlek och det blir dessutom väldigt dyrt.
Undrar om de ändrar inriktning om det blir för dyrt eller tex hoppar på kvant datorn.
Känns som det kommer komma en tid när det inte längre är lönsamt att minska mer, eller kanske inte ens möjligt?

Skrivet av jehuty:

1 nanometer+, 1 nanometer mega, 1 nanometer ultra, 1 nanometer mega ultra. Sen gör man som film och spelindustrin gör och börjar om på 1 nanometer xD

Risken finns nog men jag tror nog mer på picometer eller min teori.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Vilka exotiska material tänker Du på?

Grafen hade varit intressant. Men det är väl långt ifrån redo 😞

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Youtube-kanalen "TechTechPotato" med Dr. Ian Cutress (från Anandtech) har ett bra videoklipp (2 månader gammalt) med mer ingående information om hur namngivning för kommande noder och kommande transistortekniker skulle kunna ske.

Allmänna förslag på nodnamn använder "A" för Ångström, så det är inte bara något som Intel kommit med:
Efter de välkända N7, N5, N3, N2 följer sedan A14, A10, A7, A5, A3, A2...
Om det går ca 2 år mellan noderna, så nås A2 ca 2036.
ca 10 minuter in i videon kommer lite spekulationer om

How We Get Down to 0.2nm CPUs and GPUs
https://www.youtube.com/watch?v=TwgvJSOa09M&t=4s

Kanalen har i övrigt många intressanta videor att ta dela av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad menar du? En Ångström är en Ångström och inget annat, definierad som 10^-10 m, precis som att en nanometer är 10^-9 m. Det finns inget utrymme att mena olika saker.

Om du säger att du är 1,8 m lång och jag säger att jag är 180 cm lång förstår både du och jag att vi är lika långa, även om vi använder olika enheter. Skulle Kalle sen säga att han är 6 bananer lång, då blir det snurrigt eftersom det inte är en definierad och standardiserad måttenhet

Ångström används ofta inom fysik för att mäta atomer, våglängder osv, så risken för missförstånd är minimal. Den är helt enkelt lagom stor för att mäta sådant. Lite som att vi säger att vi jobbar 8 timmar på en dag, inte 480 minuter, även om det också är rätt

Problemet är de inte mäter samma sak men försöker få det att låta som att det är samma.
Inte att enheten nm eller Ångström skulle vara olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tycker man hört talas om problemen med ökat strömläckage sen 120nm.

Det stämmer. Det blir större och större begränsningar p.g.a det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Sötast

Det var väl intel som var drivande i att skeva till hur illa man använder beteckningen nanometer?

Om jag inte minns fel så krympte man väl komponenterna till en viss nanometers storlek och sedan så fortsatte intel att "krympa" i beteckningen men inte i verkligheten?

Permalänk

Hur stor är en faktisk *transistor* nu och hur har storleken förändras över tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Problemet är de inte mäter samma sak men försöker få det att låta som att det är samma.
Inte att enheten nm eller Ångström skulle vara olika.

Jag hänger inte alls med. Det är längdenheter alltihop, nanometer, Ångström och pikometer. De mäter längd?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag hänger inte alls med. Det är längdenheter alltihop, nanometer, Ångström och pikometer. De mäter längd?

Problemet är att alla mäter olika detaljer, någon mäter bredden på gaten, någon annan mäter hela transistorn osv.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S