Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

45hz mer och kurvad, är det värt 30k mer än en bra LG oled tv i dagsläget?

Ligger ute för 32 hos Inet med lite erbjudande om fler produkter som ingår.

Hade själv inte köpt en LG Oled för spel utan kört på G9 eller G9 Neo om prislappen skräms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ligger ute för 32 hos Inet med lite erbjudande om fler produkter som ingår.

Hade själv inte köpt en LG Oled för spel utan kört på G9 eller G9 Neo om prislappen skräms.

kanske är lite fel forumsdel men är jag fullständigt galen om jag köper en ark 55" och nyttjar erbjudandet och får en s22+ som jag kan sälja för en 7000:-?
26400 - 7000 = 19400:-
26400 är när man är student och köper från samsungs hemsida

Jag köpte min g9a en gång i tiden för 16000 om jag inte minns fel så prismässigt så är det ju inte så långt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

kanske är lite fel forumsdel men är jag fullständigt galen om jag köper en ark 55" och nyttjar erbjudandet och får en s22+ som jag kan sälja för en 7000:-?
26400 - 7000 = 19400:-
26400 är när man är student och köper från samsungs hemsida

Jag köpte min g9a en gång i tiden för 16000 om jag inte minns fel så prismässigt så är det ju inte så långt borta.

<Uppladdad bildlänk>

För det priset så tycker jag inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

kanske är lite fel forumsdel men är jag fullständigt galen om jag köper en ark 55" och nyttjar erbjudandet och får en s22+ som jag kan sälja för en 7000:-?
26400 - 7000 = 19400:-
26400 är när man är student och köper från samsungs hemsida

Jag köpte min g9a en gång i tiden för 16000 om jag inte minns fel så prismässigt så är det ju inte så långt borta.

<Uppladdad bildlänk>

Har du råd och vill ha skärmen är det inte galet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Upgrading from G9 - What do you recommend ?

The ARK or the G9 Neo ? I know there is a price difference, but is ARK a big upgrade over the Neo G9 in terms of PQ etc. ?

Permalänk
Medlem

Har haft problem med att skärmen blir svart ibland, särskilt i 240Hz.
Hade en tekniker här igår, visade sig att kylplattan inte satt fast riktigt.
Han bytte ändå controllerkortet men sannolikt var det felet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Någon som har provat att köra Overwatch2 på sin G9 Neo? Bakgrunden precis när spelet startar "flimmrar"/Varierar snabbt i ljusstyrka när jag kör skärmen i 240hz. Extra tydligt med HDR påslaget. Är väl inte hela världen, men rätt irriterande. Någon annan som upplever samma?

(Kör jag i lägre frekvenser syns det inte)

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Någon som har provat att köra Overwatch2 på sin G9 Neo? Bakgrunden precis när spelet startar "flimmrar"/Varierar snabbt i ljusstyrka när jag kör skärmen i 240hz. Extra tydligt med HDR påslaget. Är väl inte hela världen, men rätt irriterande. Någon annan som upplever samma?

(Kör jag i lägre frekvenser syns det inte)

prövat bara i 120hz då funkar det bra även med hdr

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

För det priset så tycker jag inte det.

Haha sluta läskas 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Någon som har provat att köra Overwatch2 på sin G9 Neo? Bakgrunden precis när spelet startar "flimmrar"/Varierar snabbt i ljusstyrka när jag kör skärmen i 240hz. Extra tydligt med HDR påslaget. Är väl inte hela världen, men rätt irriterande. Någon annan som upplever samma?

(Kör jag i lägre frekvenser syns det inte)

"Löste" problemet. Stängde av "Adaptive Sync" i skärmens inställningar så försvann flimret. Märkligt. Inte sett det i några andra spel. Fungerade bra (med adaptive sync) när man körde skärmen i 2560x1440@240.

Permalänk

Har en G8 Neo från Samung på G och såg denna tråden. Vet inte om det är en superdeal eller ej men för er som har Benify så ligger G8an för 13800:- och G9 på runt 17000kr (ca 5000kr rabatt) för er som är sugna på en sån. Själv kör jag med 8an då jag inte gillar breda skärmar nog mycket för att investera 17000kr

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har en G8 Neo från Samung på G och såg denna tråden. Vet inte om det är en superdeal eller ej men för er som har Benify så ligger G8an för 13800:- och G9 på runt 17000kr (ca 5000kr rabatt) för er som är sugna på en sån. Själv kör jag med 8an då jag inte gillar breda skärmar nog mycket för att investera 17000kr

Har väldigt svårt att se några fördelar hos G9 mot G7/G8 annat än om man verkligen gillar ultrawidekonceptet. Färre pixlar utspridda över en större yta. G9:an är väl dock en av få ultrawide som ändå nästan har lika många pixlar som en vanlig 4K skärm.

(+Neo i samtliga fall)

Permalänk
Medlem

Någon som kör sin G9 NEO med HDR påslaget i desktop miljö? Nyfiken på hur ni i så fall kalibrerat den. (Själv slår jag bara på HDR när jag skall spela.) Men hade vart trevligt om man kunde få skärmen att se vettig ut med HDR även i desktop.

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung Odyssey G9 på Elgiganten Outlet idag, var helt överlycklig till det priset men det går för fan inte att spela något spel alls, mycket flimmer och tillochmed i halva skärmen får någon grå overlay (tänk typ myrornas krig på TV back in the day)

Helt ohållbart, testat en annan DP kabel men problemet kvarstår, är det ens lönt att försöka fixa detta eller ska jag bara ta tillbaka skärmen imorgon? Får migrän.

Permalänk
Skrivet av RBRTZH:

Köpte en Samsung Odyssey G9 på Elgiganten Outlet idag, var helt överlycklig till det priset men det går för fan inte att spela något spel alls, mycket flimmer och tillochmed i halva skärmen får någon grå overlay (tänk typ myrornas krig på TV back in the day)

Helt ohållbart, testat en annan DP kabel men problemet kvarstår, är det ens lönt att försöka fixa detta eller ska jag bara ta tillbaka skärmen imorgon? Får migrän.

Låter skumt. Har inga som helst problem med min G8 Neo. Eftersom den va på Outlet kanske nån lämnat tillbaka den med samma bekymmer? Dvs nått fel på den? Är det senaste modellen då? Har väl funnits några år med olika varianter?
Vet inte vilket pris du fick men via Benify och Samsungs hemsida ger du runt 16000kr för skärmen med deras rabatt. Jag gav 13800 för G8an.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Låter skumt. Har inga som helst problem med min G8 Neo. Eftersom den va på Outlet kanske nån lämnat tillbaka den med samma bekymmer? Dvs nått fel på den? Är det senaste modellen då? Har väl funnits några år med olika varianter?
Vet inte vilket pris du fick men via Benify och Samsungs hemsida ger du runt 16000kr för skärmen med deras rabatt. Jag gav 13800 för G8an.

Kan absolut ha något med det att göra, lite fult då att sälja den med beskrivningen "Använt skick men bra" liksom.

Börjar tvivla på att jag kanske var för impulsiv i mitt köp då mitt grafikkort går på högvarv, packat ned skärmen nu och returnerar den imorgon. Men tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RBRTZH:

Köpte en Samsung Odyssey G9 på Elgiganten Outlet idag, var helt överlycklig till det priset men det går för fan inte att spela något spel alls, mycket flimmer och tillochmed i halva skärmen får någon grå overlay (tänk typ myrornas krig på TV back in the day)

Helt ohållbart, testat en annan DP kabel men problemet kvarstår, är det ens lönt att försöka fixa detta eller ska jag bara ta tillbaka skärmen imorgon? Får migrän.

g9 i alla dess varianter har alltid varit ett problembarn. jag har ägt den första 120hz och den andra 240hz och båda hade problem hela tiden med allt från att skärmen bytte upplösning till att den ändrade hz till att den bara slog av ibland. Neo är samma skit.
Du betalar premiumpris för att bli betatestare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Någon som har provat att köra Overwatch2 på sin G9 Neo? Bakgrunden precis när spelet startar "flimmrar"/Varierar snabbt i ljusstyrka när jag kör skärmen i 240hz. Extra tydligt med HDR påslaget. Är väl inte hela världen, men rätt irriterande. Någon annan som upplever samma?

(Kör jag i lägre frekvenser syns det inte)

Om nu någon annan skulle råka ut för ovan problem. Efter mycket googlande, så har jag lärt mig att är det tydligen ett relativt välkänt fenomen med "vrr/gsync flicker". Vad jag förstår så är det ett problem med att bakgrundsbelysningen av olika skäl kommer ur sync med frekvensen. Speciellt vanligt om man kommer utanför bildfrekvensområdet för skärmens variabla refreshrate. (säg att skärmen stödjer 95-240hz i vrr, och du får 60fps. I vissa scenarior ger det ett flimmer/fladder i ljusstyrkan.) Samsungs skärmar tycks vara relativt utsatta för detta. Därav att de t.om lagt in en funktion på vissa skärmar som heter "VRR Control". På min skärm så finns detta i System-menyn, och sedan får man scrolla ner innan man kommer till VRR Control. Då försvinner problemet med flimmer helt. MEN man kan istället få problem med "microstutter". Aldrig skall det bli riktigt bra Jag valde att leva med lätt flimmer.
Vad jag förstår så har G9 NEO olika VRR-områden för 120 resp 140hz. I 120hz så är det variabel sync från 48fps, medan i 240hz så är det från 95 och uppåt. Skulle då förklara problemet i Overwatch2 meny som är låst till 60fps. Dvs under frekvensområdet för variabel refreshrate.

Permalänk

G9 är på kampanj hos Elgiganten nu 8490kr (samt finns 3st i deras outlet för 5943kr)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Cordinator:

G9 är på kampanj hos Elgiganten nu 8490kr (samt finns 3st i deras outlet för 5943kr)

Vad säger den samlade kunskapen här inne om att köpa sig en G9 för det fina priset?

Jag ståR mellan denna modellen eller en Alienware AW3423DW.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad säger den samlade kunskapen här inne om att köpa sig en G9 för det fina priset?

Jag ståR mellan denna modellen eller en Alienware AW3423DW.

Det är väl inte Neo-varianten så skulle helt klart köra på AW3423DW.
Jag har haft Neo G9 och har nu AW3423DW.
Några saker att tänka på:

32:9 är långt ifrån tillgängligt i alla spel.
När det är tillgängligt är det ofta inte optimalt (menyer och videos i 21:9 eller 16:9 och gampelay i 32:9.

Något positivt med Neo G9 är ljusstyrkan.
Kontrasten är väl ok men det blir en del haloing ändå.
Kan bara tänka mig att non Neo är mycket värre med bara tio leds bakom skärmen.

Jag har inget negativt att säga om AW3423DW.
Det skulle möjligtvis vara att den behöver köra sitt underhållsprogram (pixel refresh) lite då och då men inget som stört mig.
Vissa säger att fläkten för gsync-modulen är högljudd men jag hör den bara om jag trycker örat mot skärmens chassi.
Ok, det är lite trist att skärmen inte har hdmi 2.1, det får jag medge.

Jag hade kollat in versionen utan gsync om jag skulle köpa i dagsläget.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Det är väl inte Neo-varianten så skulle helt klart köra på AW3423DW.
Jag har haft Neo G9 och har nu AW3423DW.
Några saker att tänka på:

32:9 är långt ifrån tillgängligt i alla spel.
När det är tillgängligt är det ofta inte optimalt (menyer och videos i 21:9 eller 16:9 och gampelay i 32:9.

Något positivt med Neo G9 är ljusstyrkan.
Kontrasten är väl ok men det blir en del haloing ändå.
Kan bara tänka mig att non Neo är mycket värre med bara tio leds bakom skärmen.

Jag har inget negativt att säga om AW3423DW.
Det skulle möjligtvis vara att den behöver köra sitt underhållsprogram (pixel refresh) lite då och då men inget som stört mig.
Vissa säger att fläkten för gsync-modulen är högljudd men jag hör den bara om jag trycker örat mot skärmens chassi.
Ok, det är lite trist att skärmen inte har hdmi 2.1, det får jag medge.

Jag hade kollat in versionen utan gsync om jag skulle köpa i dagsläget.

Toppen tack för inspelet.

När det kommer till G9 så anser jag inte att Mini-LED är särskilt mycket bättre. Jag har provat ett par modeller med Mini-LED och jag är inte särskilt imponerad. Då kan jag lika gärna köra med edge-lit. OLED eller det får vara för min del. Särskilt med en skärm man sitter så nära, en TV är en annan femma för där gör avståndet och lägre pixeldensitet att det blir mindre påtagligt med blooming.

Däremot så är jag just lite fundersam över 32:9 formatet, samtidigt som det lockar då jag älskar UltraWide, var en early adopter på 21:9 när det begav sig. Gillar bio-känslan. Jag sitter ju på en 21:9 från AOC idag som börjar bli rätt till åren. Färgåtergivningen är helt horribel med moderna mått mätt.

AW3423DW finns ju också på REA nu så den går för dryga 12k, det är bra mycket mer än G9 trots allt men jag vill ju allra helst ha en OLED såklart. Vet vi något om när AW3423DWF kommer till Sverige?

Det som oroar mig är subpixel-layouten. Hur upplever du text på din Alienware kontra traditionel LCD?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Toppen tack för inspelet.

När det kommer till G9 så anser jag inte att Mini-LED är särskilt mycket bättre. Jag har provat ett par modeller med Mini-LED och jag är inte särskilt imponerad. Då kan jag lika gärna köra med edge-lit. OLED eller det får vara för min del. Särskilt med en skärm man sitter så nära, en TV är en annan femma för där gör avståndet och lägre pixeldensitet att det blir mindre påtagligt med blooming.

Däremot så är jag just lite fundersam över 32:9 formatet, samtidigt som det lockar då jag älskar UltraWide, var en early adopter på 21:9 när det begav sig. Gillar bio-känslan. Jag sitter ju på en 21:9 från AOC idag som börjar bli rätt till åren. Färgåtergivningen är helt horribel med moderna mått mätt.

AW3423DW finns ju också på REA nu så den går för dryga 12k, det är bra mycket mer än G9 trots allt men jag vill ju allra helst ha en OLED såklart. Vet vi något om när AW3423DWF kommer till Sverige?

Det som oroar mig är subpixel-layouten. Hur upplever du text på din Alienware kontra traditionel LCD?

Jag använder den nästan bara för spelande så jag har inte tänkt något direkt på läsbarheten av text om jag ska vara ärlig.
Inget jag själv stört mig på men jag har inte letat efter det heller.
Vill helst inte hitta något att störa mig på haha. Det är första skärmen där jag är i stort sett är helt nöjd. Det är alltid något som inte är hundra men min upplevelse med AW3423DW är bra nära.
När jag sätter mig för att spela på den känns det bara bra.
Tror inte jag kan gå tillbaka till LCD igen. Har en LG C9 65" och AW3423DW.
Jag skulle vilja ha en 32" 4k 240hz dock. Man kan alltid drömma 😀

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Någon som har prövat nya portal RTX spelet med en 4000 serie Gpu på G9 Neo?

fick flera gånger att skärmen kraschar och visar myrornas krig och jag behöver starta om skärmen. Väldigt konstigt.

https://i.postimg.cc/cCqVLzhL/20221208-233610.jpg

https://i.postimg.cc/T2mz4R2L/20221208-233612.jpg

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Nån som fått problem med senaste geforce drivrutinen?
Min skärm flippade helt och tappade signal i nån sekund då och då.
Gick tillbaka till förra versionen och allt fungerar bra igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nån som fått problem med senaste geforce drivrutinen?
Min skärm flippade helt och tappade signal i nån sekund då och då.
Gick tillbaka till förra versionen och allt fungerar bra igen.

hm kanske är relaterat, uppdaterade också drivern till senaste för portal spelet.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk

Verkade vara min OC jag gick ned ett steg i mem och core så nu funkar det bra igen.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Administrativ avgift

Återupplivar forumet lite men någon som har kommit på en lösning att på något sätt skapa 3 virtuella monitorer på 1?

Tänker då discord | spel | hemsida/whatever som inte kräver windowed mode?

Det jag hittat som verkar vara det snyggaste är dummy HDMI adaptrar:

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Administrativ avgift

Någon som har en Vesa adapter över eventuellt någon 3d print modell?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har inte så bra koll, får bara upp bilden på 50% av skärmen (den högra delen.)
Skärmen är en samsung odyssey crg9 49" och laptoppen är en Asus zenbook (14 ux433).
Denna dator har endast hdmi 1.4, är detta problemet med att jag inte får upp hela skärmen?