Permalänk
Medlem

Vattenkyla 3090

Tänkte sätta EK block på mitt 3090 så man slipper den massiva kylaren och få ner tempen lite.
Har inte så mkt plats över för radiator men min tanke är som bilden visar.

Jag sätter ett 240mm radiator framför dem nedersta fläktarna. Jag får för mig att alla 3 fläktar i fram trycker in luft , dock så kommer dem 2 nedersta kanske trycka in lite varm luft också?

Hur hade ni gjort med dem förutsättningarna jag har i min låda. Kanske räcker med ett 120 i bak ?

https://imgur.com/RwWVsdv

Permalänk
Entusiast

Problemet är ju att du behöver en pump och reservoir också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Problemet är ju att du behöver en pump och reservoir också...

mm den detaljen är avklarat självklart finns det en pump o reservoir i loopen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

mm den detaljen är avklarat självklart finns det en pump o reservoir i loopen

Med den detaljen klar.
240 rad i front med push pull? + en till 120mm fläkt som kör in luft i front?
240 rad i top som kör push ut?
120mm fläkt i bak som kör push ut?
Det borde gå bra så länge du har plats för det.

Personligen hade jag väl kört undervolt (ca 800mV istället för 1000mV) ger en sänkning på ca 100w beroende på vilket kort du har med typ samma prestanda -0 till -5%. Fick ned mitt 3080TI från 82 full load till ca 60.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Med den detaljen klar.
240 rad i front med push pull? + en till 120mm fläkt som kör in luft i front?
240 rad i top som kör push ut?
120mm fläkt i bak som kör push ut?
Det borde gå bra så länge du har plats för det.

Med den detaljen klar.
240 rad i front med push pull? + en till 120mm fläkt som kör in luft i front? 240 rad med fläktar push in och en fläkt högst upp som kör in luft yes
240 rad i top som kör push ut? yes push ut
120mm fläkt i bak som kör push ut? yes push ut
Det borde gå bra så länge du har plats för det.

Kör ett asus rog strix 3090 oc

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sushi84:

mm den detaljen är avklarat självklart finns det en pump o reservoir i loopen

Ok, framgick inte av ditt initiala inlägg. En 240 rad i fronten kommer funka alldeles utmärkt isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ok, framgick inte av ditt initiala inlägg. En 240 rad i fronten kommer funka alldeles utmärkt isf

Sorry otydlig där. Jag kollar på ett EK-CoolStream RAD SE (240) Slim Dual , den är bara 26mm . räcker det till en 3090 ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sushi84:

Sorry otydlig där. Jag kollar på ett EK-CoolStream RAD SE (240) Slim Dual , den är bara 26mm . räcker det till en 3090 ?

Radiatorytan är viktigare än tjockleken. Kommer fungera helt ok... kanske temps på 50-55 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Radiatorytan är viktigare än tjockleken. Kommer fungera helt ok... kanske temps på 50-55 grader

Strix OC är ett 480w kort, vattenkyler man det med undervolt 0.975v på 2GHz så toppar det strax där. Har två 360 EK-rads med fläktarna på låg hastighet, och kortet når 50+ i max load, har dock CPU i samma loop. I vilket fall så blir det kul att se om 240 klarar jobbet utan att sänka effekten för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Strix OC är ett 480w kort, vattenkyler man det med undervolt 0.975v på 2GHz så toppar det strax där. Har två 360 EK-rads med fläktarna på låg hastighet, och kortet når 50+ i max load, har dock CPU i samma loop. I vilket fall så blir det kul att se om 240 klarar jobbet utan att sänka effekten för mycket.

Ja tanken är att inte röra kortet alls, försöka få ner tempen x antal grader men de viktigaste för mig att få en tystare dator. Ligger rubt 74C vid max load men då jobbar chassifläktarna på 80% och ljudet blir märkbart

Edit: https://imgur.com/RwWVsdv
jag skulle kunna få in en 360 rad i fram, men då får anslutningarna vara neråt då dem inte kommer får plats där uppe och kommer ta i andra kylaren.
Jag har sett och hört recensioner om att man inte ska montera radden med anslutningarna neråt pga. luft , stämmer detta ?

Permalänk
Medlem

Mitt block sitter säkert lite snett eller så kör jag fläktarna för långsamt (1000 rpm max) - men med mina supertjocka 480 + 280 ligger mitt kort på 70c under timespy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Mitt block sitter säkert lite snett eller så kör jag fläktarna för långsamt (1000 rpm max) - men med mina supertjocka 480 + 280 ligger mitt kort på 70c under timespy

Oj, kör du bara gpu i loopen och har 70C på din 3090? Som sagt ligger jag på 74C med fläktarna på 1300rpm (luftkylt dvs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Oj, kör du bara gpu i loopen och har 70C på din 3090? Som sagt ligger jag på 74C med fläktarna på 1300rpm (luftkylt dvs)

Har 5950x i loopen också, har ingen mätare för vatten temp - Men eftersom luften som kommer från radiatorn är tokvarm, antar jag att det iaf på något vis flyttar värme - Jag har klistrat fast heatsinks på backplaten också - Det sänkte faktiskt hela kortets temp med nära 5 grader (Baksidan på 3090 har RAM där, kan steka ägg).

Men som sagt, inte omöjligt att jag monterat blocket lite fel - Har kört med setupen sen det kom, så inga egentliga problem, bara att det verkar lite varmare än vad andra har det - Har funderat på att min 280 rad i botten är så sjukt bra, att den spottar ur sig apvarm luft, och 480 i toppen bara drar igenom skitvarm luft, så min vattentemp kyls inte av 480'n alls. Men orkar inte tömma loop för att sätta i temp mätare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Har 5950x i loopen också, har ingen mätare för vatten temp - Men eftersom luften som kommer från radiatorn är tokvarm, antar jag att det iaf på något vis flyttar värme - Jag har klistrat fast heatsinks på backplaten också - Det sänkte faktiskt hela kortets temp med nära 5 grader (Baksidan på 3090 har RAM där, kan steka ägg).

Men som sagt, inte omöjligt att jag monterat blocket lite fel - Har kört med setupen sen det kom, så inga egentliga problem, bara att det verkar lite varmare än vad andra har det - Har funderat på att min 280 rad i botten är så sjukt bra, att den spottar ur sig apvarm luft, och 480 i toppen bara drar igenom skitvarm luft, så min vattentemp kyls inte av 480'n alls. Men orkar inte tömma loop för att sätta i temp mätare etc.

Förstår, tänker lite i samma banor att varma luften kommer strömma in. Men dem flesta byggen jag tittat på så kör dom 360 i fronten och 240 (280) i toppen. I min värld så strömmar det inte in någon "ren" luft då alla fläktar trycker in luft genom radiator eller ut genom radiatorn. Men sen är de där med forsla bort varmluft effektivt istället för att trycka in kall luft och inte få ut det effektivt. Blir lite same same.

Kommer nu komplettera med en active backplate till mitt block från EK , tycker det är värt o få ner PCB hotspots