Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Förlänga kommunens öppna WiFi med egen router?

Permalänk
Avstängd

Förlänga kommunens öppna WiFi med egen router?

Hejsan!

Har en fundering och skulle höra med nån mer kunnig här om det är möjligt att använda en router jag har som inte används Netgear Nighthawk R7000 till att ha i ett hus där jag volontär arbetar vissa dagar med djur som har farit illa och det kan bli mycket tid när man bara sitter med dom och håller dom sällskap och då vi inte har eget internet och bara 20-30 meter därifrån så når kommunens fria wifi mobilerna men tyvärr inte till huset så undrar om jag kan använda denna router som nog skulle kunna fånga signalen och ge vidare WiFi i huset?

Undrar dock hur jag går tillväga och om det ens är möjligt? För när man kopplat upp sig via mobilen till detta fria wifit måste man godkänna villkor via en webbplats för att få tillgång till internet. Så undrar som sagt om det är något jag skulle kunna göra och i så fall hur? Då djurhemmet är en ideell verksamhet så finns inte resurser att skaffa bredband och dom äldre damerna som driver det är inte direkt dom som ser behovet av det och det förstår jag men vi lite yngre volontärer skulle uppskatta att ha det då när vi är klara med arbetsuppgifterna och har lite chill tid och håller djuren sällskap skulle kunna koppla upp oss till WiFit med internet. 😊

Hoppas ni förstår vad jag försöker göra och att nån kan hjälpa mig, skulle vara jätte shysst 😇
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Borde gå tycker jag.

Jag hade nog testat sida 114 i manualen först, "Set Up the Router in Bridge Mode". Du måste mata in SSID för kommunens nätverk.

Om inte det funkar, testa sida 118, "Set Up a Repeater". Du måste mata in MAC-adressen på kommunens närmsta AP, detta benämns också BSSID. Du måste också mata in en statisk IP-adress som du kan använda för att komma tillbaka in i användargränssnittet.

Sida 100 berättar hur du slår av DHCP-servern. Manualen är oklar om när man behöver göra det, men jag skulle satsa på att slå av den i båda fallen. När du gjort det kommer du antagligen inte in i routern via www.routerlogin.com igen. Då behöver du veta vilken IP du ska ansluta till och klara att sätta en IP i samma subnät på enheten du ansluter ifrån. Eller göra fabriksåterställning och börja om från början.

Det är tyvärr en Broadcom-router, så riktig OpenSource-mjukvara stödjer inte Wi-Fi:t. Så alternativen är att lyckas få OEM-mjukvaran att samarbeta (enligt ovan) eller köra DD-WRT med en rutten 3.3-kernel och tydligen halvkass stabilitet. Även FreshTomato verkar ha stöd.

Möjligen kan DD-WRT/FreshTomato vara alternativ för att sätta upp routern som en riktig router med Wi-Fi på både WAN- och LAN-sidan, det tycks inte gå i OEM-mjukvaran om jag tyder manualen rätt. Oklart för mig om hårdvaran ens klarar det dock.

Edit: "Captive portal" (inloggningswebbsidan) kan bli ett problem. Den vill antagligen vitlista MAC-adressen på enheten som ansluter sig. Oklart för mig hur det kommer fungera i de tre fallen. Routningsfallet (det sista och jobbigaste alternativet med alternativ mjukvara) borde i alla fall klara det.

Permalänk
Medlem

Tror desbärre att det inte är lagligt att använda annans nät uta. Gpdkännande från kommunen

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tror desbärre att det inte är lagligt att använda annans nät uta. Gpdkännande från kommunen

Du måste ha missat nåt i trådstarten han pratar ju om kommunens publika WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tror desbärre att det inte är lagligt att använda annans nät uta. Gpdkännande från kommunen

Om det är den som ansluter till nätverket som också godkänner användarvillkoren så lär det inte vara några som helst problem. Men man måste förstås läsa användarvillkoren och uppfylla dessa om man vill vara på den säkra sidan.

Hela poängen här är antagligen att kommunen erbjuder en service till sina medborgare, så länge man inte missbrukar det lär det inte vara några problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske, det går att konfa så det inte kan hända eller så är det inte spärrat men förhoppningsvis har de spärrat mot repeatrar för de är djävulens påfund som borde förbjudas. Tekniskt sett bör du inte göra en repeater och du får helt enkelt prova för har de en wifikontrioller så borde den kunna detektera det och stoppa "fultrafiken" om det är önskvärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du måste ha missat nåt i trådstarten han pratar ju om kommunens publika WiFi.

Samt att ansluta en egen router till det, kan inte tänka mig att det är ok, men testa gärna.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om det är den som ansluter till nätverket som också godkänner användarvillkoren så lär det inte vara några som helst problem. Men man måste förstås läsa användarvillkoren och uppfylla dessa om man vill vara på den säkra sidan.

Hela poängen här är antagligen att kommunen erbjuder en service till sina medborgare, så länge man inte missbrukar det lär det inte vara några problem.

Jag antar att servicen är att kunna använda wifit när man är på besök i kommunhuset.

Så det blir antagligen just ett missbruk om du använder nätverket från en annan byggnad eller skapar ett subnätverk som täcker hela staden som alla kan använda.

Ungefär som att det antagligen är gratis att använda toaletten på kommunhuset men det betyder inte automatiskt att man får ta hem toalettrullarna.