Playstation VR 2 prissätts till 7 390 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

För att man spelar på PS5 kanske?

Det gör jag med men Questen som exempel behöver inte ens en konsol för att fungera och är nästan halva priset.
Vad ger PSVR2 för mervärde?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bara jag som är mer intresserad av tex Pico 4. Nån som har ett sådant än?

Så här långt tycker jag Pico 4 är ett rätt trevligt headset. Använder mitt mest för PCVR via Virtual Desktop, till att spela strömmade XBox Gamepass-spel och för att kolla på film. Har faktiskt inte köpt en enda app förutom VD till den och det är enkelt att installera Android-appar från APK'er om man så önskar.
Tycker den inbyggda mediaspelaren i filhanteraren är helt ok för lokalt lagrade filmer då den klarar full SBS 3D video, undertexter och DTS-ljud.

Dock tror jag att PSVR2 kan bli ett kanonheadset så det blir nog till att skaffa ett sånt om ekonomin tillåter. Enda riktiga skavanken jag kan se är väl att det har fresnel-linser. Med lite tur kanske någon så småningom lyckas hacka till det så det fungerar till PC också.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det gör jag med men Questen som exempel behöver inte ens en konsol för att fungera och är nästan halva priset.
Vad ger PSVR2 för mervärde?

Tja det är ungefär som när du kopplar Quest 2 till PC och spelar PCVR spel anpassade att dra nytta av mer prestanda.
bättre grafik osv.
PSVR2 kommer väll troligtvis också ha en hel del exlusiva och tidsexlusiva spel som inte alls kommer att släppas till Quest 2 utan släpps det vidare på annan plattform så blir det PC.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det gör jag med men Questen som exempel behöver inte ens en konsol för att fungera och är nästan halva priset.
Vad ger PSVR2 för mervärde?

Har ingen erfarenhet av Quest/PCVR men det är inte ett alternativ för PS5, så det spelar egentligen ingen roll för mig och andra som bara spelar på PS5. Om jag har förstått saken rätt är specen bättre på PSVR2 oavsett, både mjukvarumässigt (eye-tracking så upplösningen justeras utifrån var man tittar) och hårdvarumässigt (OLED, ev högre upplösning?).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

För att Quest 2 och Meta suger, den här har bättre skärmar med högre upplösning, ögonspårning och foverad rendering och vidare synfält.

Foverad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Underbart när tillbehöret kostar mer än konsollen..!

Skrivet av Kaleid:

Priset är ändå inte vettigt, dyrare än självaste konsolen.
Men minst 47 spel bekräftade och det är ju bra.

Inget ovanligt, det gjorde första PSVR också.

Skrivet av Orisons:

Tror inte det är så revolutionerande jämfört med t.ex index. Det man får extra är väl mjukvaran, men vet inte om de har något motsvarande hl:alyx som kan motivera köpare....

Skrivet av phanto:

jag var så oerhört inställd på att köpa detta men priset och det faktum att det mest verkara vara horizon som release-spel får mig att avvakta. synd, var taggad på VR

RE8, Walking dead, No mans sky med mer ser väl ut som rätt rejäla titlar?
Får se ifall Alyx dyker upp på game awards.

Tror att den ligger en generation framför Index. Nästa index börjar det ju dock ryktas om.
PSVR2 verkar bättre på typ allt förutom tracking(fyrer är väl alltid bäst?) och kanske kontrollerna(lite osäkert).
Mer funktioner också.

Skrivet av Sarato:

Det gör jag med men Questen som exempel behöver inte ens en konsol för att fungera och är nästan halva priset.
Vad ger PSVR2 för mervärde?

Lite som att jämföra mobilspel med konsol, bland annat 7ggr högre prestanda.
Eye-tracking/foveated rendering, rumble, bättre tracking och kontroller med mer. Tydligen så ska rumble funktionen också kunna motverka illamående.

Skrivet av eMannen:

Dock tror jag att PSVR2 kan bli ett kanonheadset så det blir nog till att skaffa ett sånt om ekonomin tillåter. Enda riktiga skavanken jag kan se är väl att det har fresnel-linser. Med lite tur kanske någon så småningom lyckas hacka till det så det fungerar till PC också.

Det är väl Sonys egna patent på linserna, kanske hjälper?
Jag tror också på PC-hack framöver, det fanns ju till PSVR1, även fast att den är tekniskt sätt kass och annorlunda.

Tror också att PSVR 2 kommer hålla betydligt längre än PSVR1, låg tekniskt sätt dåligt till redan vid lanseringen. Den hade inte ens handkontroller som var anpassade för formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Från latinets "fovea":
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fovea

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Intressant försvenskning, men jag kan inte komma på något bättre som inte blir en hel uppsats.

Gissar jag rätt i att det innebär att just den biten av bilden som projiceras på fovea renderas med extra hög detaljrikedom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Nu har det använts två gånger i samma tråd av två olika personer så nu är det vedertaget.
Tack för din insats!
OnT: uppgraderingarna ser ju trevliga ut. Kan säkert bli något roligt om ett par generationer.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bara jag som är mer intresserad av tex Pico 4. Nån som har ett sådant än?

Ja, jag har ett. Väldigt imponerad faktiskt. Knivskarp bild och stooor sweetspot. Känns mycket lättare än Quest 2 men faceplaten är inte skön. Kommer köra det nu ist för Quest 2.

Hoppade över PSVR 1 men nu blev det en beställning på PSVR 2. Faan, nått ska man väl ha PS5'an till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

RE8, Walking dead, No mans sky med mer ser väl ut som rätt rejäla titlar?
Får se ifall Alyx dyker upp på game awards.

gamla titlar. vill gärna spela något nytt. användarupplevelsen blir ju annorlunda, det förstår jag, men jag vill ha nya kreativa idéer och historier. gärna nya IPs

Permalänk

Problemet med dyra saker nu är att allt annat också är dyrt. När Geforce 2080 kortet kom så var det många som gnällde på priset, men det var typ bara grafikkortet som är dyrt. det gick då argumentera för att man köper en dyr sak.

Hade det inte varit för just detta så hade jag kunnat betala över 7000kr för ett VR set till min nästa konsol.

Permalänk

Varför köper eller går man in i VR-grejen när VR-spelen är helt värdelösa? Jag trodde VR praktiskt taget dog 2016 sedan dess hör man knappt någonting om VR förutom senaste månaderna inför denna produkt.

Kan ni nämna något bra VR-spel förutom Half Life Alyx? Och det spelet känns ju mer som ett demospel än ett riktigt spel som inte kräver VR. Och huvudvärken på köpet.

Detta och ett PS5 blir ju i runda slängar nästan 20 lök. Då kan man lika gärna köpa RTX 4090 med dator där man praktiskt kan använda till många olika saker inte leka och fladdra runt med armarna i en 3d-miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

gamla titlar. vill gärna spela något nytt. användarupplevelsen blir ju annorlunda, det förstår jag, men jag vill ha nya kreativa idéer och historier. gärna nya IPs

Men fullskaliga spel och Walking dead 2 har ju inte släppts än.
Som med alla konsol släpp så tar det ett tag innan det kommer större exklusiva titlar.

Väldigt trevligt med så mycket material, speciellt ifall det blir första headsetet man äger.

Jag tror dock att Eye-tracking kommer tillföra mycket framöver, både med nya upplevelser och att effektivisera befintliga.
Ska du välja vapen i en shooter så kan du bara hålla ner en knapp och titta på det du vill ha i menyn tillexempel.

Edit* No mans ska väl få en rätt stor uppdatering snart också.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Varför köper eller går man in i VR-grejen när VR-spelen är helt värdelösa? Jag trodde VR praktiskt taget dog 2016 sedan dess hör man knappt någonting om VR förutom senaste månaderna inför denna produkt.

Kan ni nämna något bra VR-spel förutom Half Life Alyx? Och det spelet känns ju mer som ett demospel än ett riktigt spel som inte kräver VR. Och huvudvärken på köpet.

Jag ser det lite som hönan och ägget. Det är väldigt få "bra prisvärdiga VR headset" som konsumenter kan köpa, detta leder till att få satsar på att göra större spel till dem, samtidigt påverkar detta att mindre vill köpa "VR headset".

Jag själv har ej hoppat på hypen än, men troligen snart. Jag har ingen brådska på något sätt och tror att snart utbudet blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Intressant försvenskning, men jag kan inte komma på något bättre som inte blir en hel uppsats.

Gissar jag rätt i att det innebär att just den biten av bilden som projiceras på fovea renderas med extra hög detaljrikedom?

Ja, det innebär att det som är centralt i synfältet renderas med högre upplösning. Med hjälp av ögonspårning kan det dessutom följa blicken.

Skrivet av Trihxeem:

Nu har det använts två gånger i samma tråd av två olika personer så nu är det vedertaget.
Tack för din insats!
OnT: uppgraderingarna ser ju trevliga ut. Kan säkert bli något roligt om ett par generationer.

"Foveated rendering" är vedertaget sen länge. På svenska torde det bli "foverad". Det här är även något som verkligen bör försvenskas. Finns ju ingen anledning att använda sig av ett anglifierat uttryck för ett latinskt ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Som med alla konsol släpp så tar det ett tag innan det kommer större exklusiva titlar.

förhoppningsvis

vad fick vr1 för stora exklusiva titlar?

Permalänk

Skulle kastat plånboken mot Sony om de inkluderade stöd för Windows. Får väl se hur det utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CombatSanta_pDm:

Ja, jag har ett. Väldigt imponerad faktiskt. Knivskarp bild och stooor sweetspot. Känns mycket lättare än Quest 2 men faceplaten är inte skön. Kommer köra det nu ist för Quest 2.

Hoppade över PSVR 1 men nu blev det en beställning på PSVR 2. Faan, nått ska man väl ha PS5'an till.

Sjyst, ja PSVR 1 var inget att ha men 2an verkar bra. Dock har jag inga planer på att skaffa ett PS5 pga priset iom att jag har en kapabel gaming PC. Pico VR är troligtvis ett köp för mig efter det mesta jag hört o läst.
Hade ett valve index men var tungt, lite halvdålig skärpa då det flyttade på sig hela tiden och att inte kunna köra trådlöst var usch.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför köper eller går man in i VR-grejen när VR-spelen är helt värdelösa? Jag trodde VR praktiskt taget dog 2016 sedan dess hör man knappt någonting om VR förutom senaste månaderna inför denna produkt.

Kan ni nämna något bra VR-spel förutom Half Life Alyx? Och det spelet känns ju mer som ett demospel än ett riktigt spel som inte kräver VR. Och huvudvärken på köpet.

Detta och ett PS5 blir ju i runda slängar nästan 20 lök. Då kan man lika gärna köpa RTX 4090 med dator där man praktiskt kan använda till många olika saker inte leka och fladdra runt med armarna i en 3d-miljö.

Näe, det blir ca 14K. 7390Kr+ 6690Kr(Mediamarkt)=14080Kr

Till PSVR2: RE8, RE4, Horizon: Call of the mountain, Moss 1-2, After the fall. Det kommer förmodligen dyka upp fler.

Nej, VR har växt sedan 2016. Quest 2 släpptes 2020 och har sålt bra.

Skulle jag göra en lista på spel nya som gamla som jag är sugen på så skulle den innehålla mer än 30 titlar, så jag håller verkligen inte med dig. Jag tror att användarbasen för VR kommer öka markant närmsta åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför köper eller går man in i VR-grejen när VR-spelen är helt värdelösa? Jag trodde VR praktiskt taget dog 2016 sedan dess hör man knappt någonting om VR förutom senaste månaderna inför denna produkt.

Kan ni nämna något bra VR-spel förutom Half Life Alyx? Och det spelet känns ju mer som ett demospel än ett riktigt spel som inte kräver VR. Och huvudvärken på köpet.

Detta och ett PS5 blir ju i runda slängar nästan 20 lök. Då kan man lika gärna köpa RTX 4090 med dator där man praktiskt kan använda till många olika saker inte leka och fladdra runt med armarna i en 3d-miljö.

Varför? för att allt är bättre i VR.
Ditt synsätt är typ lika gammalt till årtalet du refererar till 2016.
Det finns massvis med bra VR-spel och det finns massvis med bra VR-moddar för vanliga spel.

Alyx är inget demo-spel däremot ett tech-demo som samtidigt är ett väldigt bra spel också.
När körde du senast? du verkar inte ha koll helt ärligt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

För att Quest 2 och Meta suger, den här har bättre skärmar med högre upplösning, ögonspårning och foverad rendering och vidare synfält.

Men vilka spel har den

Till PC finns det ju rätt mycket så mer möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

förhoppningsvis

vad fick vr1 för stora exklusiva titlar?

Astrobot Rescue mission,
Blood & Truth,
Resident Evil 7 VR,
Wipeout Omega collection,
Hitman 3,
The PERSISTENCE VR,
Ace combat 7

Finns säkert fler, och såklart många andra bra titlar som var multiplatform.
Även From software släppte ett exklusivt PSVR spel som hette Deracine, fick 80 i betyg av Gaming Nexus och UploadVR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför? för att allt är bättre i VR.
Ditt synsätt är typ lika gammalt till årtalet du refererar till 2016.
Det finns massvis med bra VR-spel och det finns massvis med bra VR-moddar för vanliga spel.

Alyx är inget demo-spel däremot ett tech-demo som samtidigt är ett väldigt bra spel också.
När körde du senast? du verkar inte ha koll helt ärligt.

Bra är ju relativt, och allt är inte bra i VR.
Spel man kan tänka sig att lira kan nog räknas på en hand med två fingrar.
Om det nu är så får man ut väldigt lite värde av ett VR-headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Bra är ju relativt, och allt är inte bra i VR.
Spel man kan tänka sig att lira kan nog räknas på en hand med två fingrar.
Om det nu är så får man ut väldigt lite värde av ett VR-headset.

Ja klart alla tycker olika men går man in med inställningen från första början att inget finns att spela så kan man inte räkna med att få speciellt fler svar. Det kommer som inte ändra personens åsikt endå.

Min teorier varför folk inte gillar VR-spel är.
Motion sickness eller rädsla för motion sickness. Det är som att lära sig cykla, tillslut har man lärt bort det.
känner sig obekväm med att stänga in sig i en annan värld och ut sig från den verkliga.
Känna sig som en noob igen, Är man "mästare" i fortnite och CS kanske det inte är så kul att bli headshotad medans man trocklar med att ladda om sitt vapen för man inte fattar man ska sätta in magasinet själv
Man föredrar att sitta och glo på en skärm / man är inte färdig med skärmspel. Det känns som väldigt många som föredrar VR-spel är sådana som spelat länge och känner väll att man "spelat det mesta", då känns VR-spel som nått annorlunda.

Det finns ett antal genrer som jag inte klarar av att spela nå mer på skärm för det är helt värdelös inlevelse och känsla i jämförelese.
mer eller mindre alla former av spel som utspelar sig i första person och skräckspel där är det nono på skärm

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Får avvakta, blev åksjuk efter 40min när jag testade psvr kort efter releasen (kan varit för att driveclub gick i kanske 15fps), tror mer på denna iom bättre refreshrate då det fungerade ok innan det. Dock väldigt kostsam, så här får man invänta spel som man faktiskt verkligen vill ha för att investera i en sådan, om den är låst till bara ps5 och inte dator alls är ju som en del säger också en direkt nackdel.

Permalänk
Medlem

@smasher89 Är också rädd för åksjukan. Har hyfsat lätt för att få det. Men man kan alltid sälja begagnat sen ifall man är för känslig. Beställde en oavsett för att testa!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Astrobot Rescue mission,
Blood & Truth,
Resident Evil 7 VR,
Wipeout Omega collection,
Hitman 3,
The PERSISTENCE VR,
Ace combat 7

Finns säkert fler, och såklart många andra bra titlar som var multiplatform.
Även From software släppte ett exklusivt PSVR spel som hette Deracine, fick 80 i betyg av Gaming Nexus och UploadVR

Finns inte Hitman och RE VR till PC?

Skrivet av Fatmajk:

@smasher89 Är också rädd för åksjukan. Har hyfsat lätt för att få det. Men man kan alltid sälja begagnat sen ifall man är för känslig. Beställde en oavsett för att testa!

Finns ju ångerrätt.

Åksjuka är nog en hel del vanesak också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Finns inte Hitman och RE VR till PC?

Finns ju ångerrätt.

Åksjuka är nog en hel del vanesak också.

Hitman 3 finns till PC ja.
Resident Evil finns till PC i form av VR moddar. Moddarna fungerar dessutom för fler spel som Resident Evil 2 & 3 Remake, Resident Evil 7 och 8.
Resident Evil 7 är bättre på PC i VR men Resident Evil 8 kommer vara bättre på PSVR2, om inte samma version släpps officiellt även till PC.

Åksjukan vänjer dom flesta av sig, men är man inte försiktigt kan den ovana nybörjaren bli rejält sjuk.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Finns inte Hitman och RE VR till PC?

Finns ju ångerrätt.

Åksjuka är nog en hel del vanesak också.

Verkar haft fel med Hitman, Molotov hade vist bättre koll.