Nvidia Geforce RTX 4080 – förväntat dyrt och överraskande bra

Permalänk
Medlem

Pris och tillgänglighet är en sak .. Men jag är mer oroad över om 12-pinskontakten verkligen är designad som den bör med tanke på vad finns att läsa om den. Är det kanske läge att vänta på att en PCIe 5.0a-standard kan tänkas komma ut med reviderad kontakt?

Ska titta på denna och se vad Steve hittat:

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Jag förstår priserna är hemska. Du spelar väl i 1440 eller 1080 på din skärm och kör 4k på skrivbordet.

DLSS är väl lösningen.
Och en del 1440p när det inte finns.
Äldre spel underlättar 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns nu några som försöker sälja 4080 på Tradera.
Vem skulle vilja köpa där, när dem finns för ca 18K lite var som.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om jag surfat in på "Kommunist-clockers"...
Framförallt när jag läser följande kommentarer;
"Priser på 16000:- är helt orimliga, JAG TYCKER att ett grafikkort i toppskiktet max får kosta 6500:-" - Okej? Vad grundar ni det på? Magkänslan som er mamma alltid har sagt att ni ska lita på? Ni har ingen aning hur marginalen ser ut över huvud taget.
"Helt bisarrt att 4080 är DUBBELT SÅ DYRT som 3080 vid launch" - Det är inte dubbelt så dyrt, börja för guds skull med att jämföra i _RÄTT_ VALUTA!? Eller just ja, det är ju självklart Nvidias fel att svenska kronan har så dåligt värde just nu...

Helst skulle jag såklart också vilja betala 6000:- kronor för det ett av de bästa grafikkorten. Jag skulle vilja tanka bilen full för 300:- och handla en ny värstingmobil för 3000:-. Men det spelar ingen roll vad jag (eller du, eller din mamma) tycker, utan det är MARKNADEN som sätter priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Ibland undrar jag om jag surfat in på "Kommunist-clockers"...
Framförallt när jag läser följande kommentarer;
"Priser på 16000:- är helt orimliga, JAG TYCKER att ett grafikkort i toppskiktet max får kosta 6500:-" - Okej? Vad grundar ni det på? Magkänslan som er mamma alltid har sagt att ni ska lita på? Ni har ingen aning hur marginalen ser ut över huvud taget.
"Helt bisarrt att 4080 är DUBBELT SÅ DYRT som 3080 vid launch" - Det är inte dubbelt så dyrt, börja för guds skull med att jämföra i _RÄTT_ VALUTA!? Eller just ja, det är ju självklart Nvidias fel att svenska kronan har så dåligt värde just nu...

Helst skulle jag såklart också vilja betala 6000:- kronor för det ett av de bästa grafikkorten. Jag skulle vilja tanka bilen full för 300:- och handla en ny värstingmobil för 3000:-. Men det spelar ingen roll vad jag (eller du, eller din mamma) tycker, utan det är MARKNADEN som sätter priset.

Vi ingår väl i detta marknad? KÖP INTE. Lägg pengarna på annat istället. 20k för en GPU är verkligen inte värt det. Nu får man hoppas på att spelbolagen inte drygar sig och tvingar detta skit på konsumenter genom att göra krävande spel...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Ibland undrar jag om jag surfat in på "Kommunist-clockers"...
Framförallt när jag läser följande kommentarer;
"Priser på 16000:- är helt orimliga, JAG TYCKER att ett grafikkort i toppskiktet max får kosta 6500:-" - Okej? Vad grundar ni det på? Magkänslan som er mamma alltid har sagt att ni ska lita på? Ni har ingen aning hur marginalen ser ut över huvud taget.
"Helt bisarrt att 4080 är DUBBELT SÅ DYRT som 3080 vid launch" - Det är inte dubbelt så dyrt, börja för guds skull med att jämföra i _RÄTT_ VALUTA!? Eller just ja, det är ju självklart Nvidias fel att svenska kronan har så dåligt värde just nu...

Helst skulle jag såklart också vilja betala 6000:- kronor för det ett av de bästa grafikkorten. Jag skulle vilja tanka bilen full för 300:- och handla en ny värstingmobil för 3000:-. Men det spelar ingen roll vad jag (eller du, eller din mamma) tycker, utan det är MARKNADEN som sätter priset.

699 dollar 3080-1199 dollar det är nästan dubbelt så dyrt faktiskt .Med korttillverkarna som även höjt sina marginaler är det faktiskt dubbelt så dyrt så nära som på dollarn . Att vi har 9 % inflation på övriga varor och nästan 100 % på grafikkort ska man ha rätt och klaga på . Tycker mer det är lustigt hur vissa vänder och vrider för och skydda Nvidia .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Vi ingår väl i detta marknad? KÖP INTE. Lägg pengarna på annat istället. 20k för en GPU är verkligen inte värt det. Nu får man hoppas på att spelbolagen inte drygar sig och tvingar detta skit på konsumenter genom att göra krävande spel...

Det måste dom då optimering kostar pengar . Nu rasar dock spelförsäljningen på PC extremt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag kollade på videon om kontaketerna och det mest troliga scenariot som kan hända är alltså att först är kontakten inte helt isatt och fastklickad, sen kan den lossna mer eller tryckas åt sidan t ex genom att man stänger till sidopanelen på sitt för lilla chassi och då trycker till kabeladaptern. Den är ju bulkig och tar mycket plats, så det är inte helt otroligt att det kan ske. Det är ju i princip ett användarfel, men pga konstruktionen så är det för lätt att det händer och det borde ha funnits mer säkerhetsfunktioner i det hela. Men det är ju trots allt väldigt få det har drabbat.

Att det kan komma ner metallflis etc i kontakten genom skräp eller att man tar ut och i kontakter upprepade gånger, delaminering av ytskickt etc, kan väl hända med men det verkar mindre troligt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Om du kan tänka dig AMD kort så finns väll möjligheter, men beror ju så klart på hur stort hopp man vill göra i prestanda kan jag tänka.

Detta tex:
https://www.amazon.se/XFX-SPEEDSTER-SWFT309-Grafikkort-RX-67X...

Man vill ju gärna ha åtminstone dubbla prestandan när man uppgraderar efter nästan fyra år. Funderar dessutom på att gå över till 32:9 skärm och då kommer det behövas lite kraft.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av landahl:

Hur ser det ut att spela i 1440 på den TVn?

Det ser riktigt bra ut. Jag sitter iofs ca 3,5 meter från TV:n, så kanske inte håller lika bra på nära håll.
Tycker det är rätt så svårt att se skillnaden mellan 1440p och native 4K på det avståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Ibland undrar jag om jag surfat in på "Kommunist-clockers"...
Framförallt när jag läser följande kommentarer;
"Priser på 16000:- är helt orimliga, JAG TYCKER att ett grafikkort i toppskiktet max får kosta 6500:-" - Okej? Vad grundar ni det på? Magkänslan som er mamma alltid har sagt att ni ska lita på? Ni har ingen aning hur marginalen ser ut över huvud taget.
"Helt bisarrt att 4080 är DUBBELT SÅ DYRT som 3080 vid launch" - Det är inte dubbelt så dyrt, börja för guds skull med att jämföra i _RÄTT_ VALUTA!? Eller just ja, det är ju självklart Nvidias fel att svenska kronan har så dåligt värde just nu...

Helst skulle jag såklart också vilja betala 6000:- kronor för det ett av de bästa grafikkorten. Jag skulle vilja tanka bilen full för 300:- och handla en ny värstingmobil för 3000:-. Men det spelar ingen roll vad jag (eller du, eller din mamma) tycker, utan det är MARKNADEN som sätter priset.

Men vafan, USD/SEK kursen runt september 2020 låg på runt 9, idag ligger den på 10,5 ish. Så 15% ökning, inte 100%.

Tycker du också att en iPhone 14 ska kosta dubbelt så mycket som en iPhone 13? Varje gång en ny bilmodell eller liknande släpps så ska den också kosta dubbelt så mycket?

Alla andra tidigare generationer har det varit snabbare grafikkort för samma kostnad eller till och med lägre kostnader. Det är hela meningen med att teknologin går framåt och vi får bättre grejer för samma kostnad för att tillverkningsprocessen blir bättre och bättre.

Om 4080 ändå var dubbelt så snabbt som 3080 med bättre features, och 3080 blir bara en budget variant och båda har sin plats i marknaden, men nej den är knappt 50% bättre. Men även given dubbla prestandan, tycker du också det hade varit okej att 5080 kostar dubbelt så mycket (33k), 6080 för 66k osv, är det verkligen vad du vill?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mar3ld:

En gång i tiden blev gamers jätteglada när det kom nya grafikkort på marknaden. Det var omtumlande tider och polarna samlades inte sällan hemma hos den som fick tag på ett först. Socialt, festligt och spännande! Tre önskningar i ett. I den här tråden ser det ut som om många istället deppar över en sån här release ... trots att det går att köpa kort - vilket inte varit självklart under en lång pandemi vi hade nyligen.

Det är fullständigt normalt att inte ha råd eller att inte vilja att prioritera att köpa allt nytt som glänser. Åk istället hem till en som köpt ett 40xx. Ta med julmust och några cheeseburgare, dela och ha kul tillsammans. Jag tycker iaf det här är jättespännande. Tack till SweC för era tester.

Har precis köpt nya datordelar och ska bygga i kväll och morgon. Gaming på fredag! Blir det med ett 40xx? Nä, jag prioriterar lite annat just nu, så det får bli gaming med den nya i5-13600 och mitt trogna 1080ti. Ska bli jättekul😀

Handlar väl om marknadsekonomi? Det sjuka med det hela är att om vi inte köper GPUer att ha i våra PCs så misstänker jag att utvecklingen mot att streama spel från nån sketen konsolmanick går ännu snabbare. Jag vill INTE dit för fem öre. Har testat. Det presterar som utgången sirap jfm att spela lokalt.

Hej hopp!

Bevikelsen var lika påtaglig när Intel dominerade CPU-sidan. De hade dock en annan approach än Nvidia då de knappt innoverade överhuvudtaget utan bara sålda samma trött fyrkärniga processor om och om igen. Nvidia innoverar för att det finns andra marknader som kräver det, främst datacenter, AI och bilindustrin. Däremot så tar de större och större marginaler för denna innovationen eftersom de dels åtnjuter en otroligt mind share, snarlikt med Apple och dels för att konkurrensen inte är ikapp. Många tror att prestandafördelarna som Nvidia har haft i PC-spelande är anledningen till deras dominans men det är snarare CUDA som är anledningen om ni frågar mig. Mjukvara till GPU-compute är nyckeln till Nvidias dominans sen kommer det andra på köpet.

Ja det är en fantastisk produkt men det jag har upplevt under snart tjugo års tid som aktiv med denna hobbyn är att den har gått från något för gemene man till något för de exklusiva få och trendar priserna fortsatt uppåt på detta viset så kommer snart PC-döden som så många gapade sig hesa över för tio år sedan.

Jag gillar din optimism men jag har tyvärr mycket svårt att dela den just på grund av priset, jag är dessutom inte särskilt ensam då konsensus i journalistkåren är att RTX 4080 är horribelt värde för pengarna. Som GN nämner i sin review, stagnation när det kommer till perf/$. Du får mer prestanda men du får betala mer eller lika mycket för varje FPS som du gjort tidigare.

Det fanns en tid när det inte var såhär och de som minns den är såklart ganska trötta på utvecklingen.

Notera också att Nvidias marginaler har ökat stadigt år för år. Snart uppe i 70%.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag undrar seriöst hur många kort de kommer sälja….så jäkla hutlöst….
Ni kommer säkert ge oss siffror så snart ni kan.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Man vill ju gärna ha åtminstone dubbla prestandan när man uppgraderar efter nästan fyra år. Funderar dessutom på att gå över till 32:9 skärm och då kommer det behövas lite kraft.

Här ser du en gämförelse mellan rx 6700 xt och 1660 ti.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660-Ti-vs-A...

Rx 6700 xt känns ändå ganska prisvärt kan jag tycka, specielt för det priset jag länkade.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande kort kvar på Net På Net:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/nvidia-ge...

Tror att "gamers" inte vill ha dom för dessa priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Här ser du en gämförelse mellan rx 6700 xt och 1660 ti.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660-Ti-vs-A...

Rx 6700 xt känns ändå ganska prisvärt kan jag tycka, specielt för det priset jag länkade.

Userbenchmark säger ingenting, ren skräp sida. 6700xt är runt dubbelt så snabbt som 1660ti.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

PRISET! Tack....meeeeen...nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Notera också att Nvidias marginaler har ökat stadigt år för år. Snart uppe i 70%.

Antar att du pratar bruttomarginaler, förra kvartelet var den nere på 43%, första gången på över 10 år som den var under 50%, senaste kvartalet (släpptes igår förövrigt så borde komma nyhet om den under dagen) var på 53% med en vinstmarginal på 11%. Nvidia förväntar sig att den ska gå tillbaka till runt 60% nästa kvartal.

Permalänk
Medlem

Nvidia gör allt dom kan för att göra sina produkter oattraktiva för nyköp. 50% prestandaökning blir helt ointressant när man samtidigt höjer priset med 50%, och det kan knappast kallas en förbättring när det inte är en förbättrad prisbild för prestandan.

Permalänk

Föredrar att få bra prestanda i förhållande till pris. Ja, bra prestanda men priset är åt helvete (hade hoppats på ett mer kritiskt resonemang runt priset från sweclockers). Lär bli AMD denna generation också. Kortets enda funktion verkar vara att få 4090 att se ut som "value offer".

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Ibland undrar jag om jag surfat in på "Kommunist-clockers"...
Framförallt när jag läser följande kommentarer;
"Priser på 16000:- är helt orimliga, JAG TYCKER att ett grafikkort i toppskiktet max får kosta 6500:-" - Okej? Vad grundar ni det på? Magkänslan som er mamma alltid har sagt att ni ska lita på? Ni har ingen aning hur marginalen ser ut över huvud taget.
"Helt bisarrt att 4080 är DUBBELT SÅ DYRT som 3080 vid launch" - Det är inte dubbelt så dyrt, börja för guds skull med att jämföra i _RÄTT_ VALUTA!? Eller just ja, det är ju självklart Nvidias fel att svenska kronan har så dåligt värde just nu...

Helst skulle jag såklart också vilja betala 6000:- kronor för det ett av de bästa grafikkorten. Jag skulle vilja tanka bilen full för 300:- och handla en ny värstingmobil för 3000:-. Men det spelar ingen roll vad jag (eller du, eller din mamma) tycker, utan det är MARKNADEN som sätter priset.

Tror de flesta inte vill ha kommunism utan fungerande kapitalism med fler än 1-2 aktörer på marknaden, så att konkurrensen tvingar tillverkarna att hålla rimliga priser och samtidigt ständigt utveckla bättre produkter. Nvidias vinstmarginaler är helt groteska, och det är inte speciellt dyrt att tillverka kretsarna när de väl är utvecklade.

Lösningen är dock enkel, köp ingenting så länge inte något företag erbjuder en produkt som uppfyller förväntningarna till ett pris du är beredd att betala. Var och en bestämmer dock själv hur mycket man är beredd att betala och vilken prestandaförbättring man förväntar sig för det priset. I mitt fall max 6000:- för något som är minst dubbelt så snabbt som mitt nuvarande 3060 Ti. Skulle alla resonera likadant skulle vi snart ha 4080 för under 6000:-.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hehe 21000kr för Strix 4080.
Mitt 3080 Strix kostade 9500kr.

Mer än det dubbla 🤣

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Ibland undrar jag om jag surfat in på "Kommunist-clockers"...
Framförallt när jag läser följande kommentarer;
"Priser på 16000:- är helt orimliga, JAG TYCKER att ett grafikkort i toppskiktet max får kosta 6500:-" - Okej? Vad grundar ni det på? Magkänslan som er mamma alltid har sagt att ni ska lita på? Ni har ingen aning hur marginalen ser ut över huvud taget.
"Helt bisarrt att 4080 är DUBBELT SÅ DYRT som 3080 vid launch" - Det är inte dubbelt så dyrt, börja för guds skull med att jämföra i _RÄTT_ VALUTA!? Eller just ja, det är ju självklart Nvidias fel att svenska kronan har så dåligt värde just nu...

Helst skulle jag såklart också vilja betala 6000:- kronor för det ett av de bästa grafikkorten. Jag skulle vilja tanka bilen full för 300:- och handla en ny värstingmobil för 3000:-. Men det spelar ingen roll vad jag (eller du, eller din mamma) tycker, utan det är MARKNADEN som sätter priset.

Det vi vill ha är en fungerande marknad. Det är inte marknaden som sätter priset här, det är Nvidias dominerande ställning som gör det. Dom har full rätt att sätta orimligt höga priser, men det betyder inte att vi måste gilla det. Det är tecken på att folk har fungerande hjärnceller när man påpekar orimligheten, och ännu bättre att folk inte tänker slicka Jensen Huang i arslet bara för att "mArKnAdEn BeStÄmMeR".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Finns nu några som försöker sälja 4080 på Tradera.
Vem skulle vilja köpa där, när dem finns för ca 18K lite var som.

Om en två veckor, inom öppet köp tiden, så får du se hur många returnerade grafikkort som kommer dyka upp igen i butik, efter misslyckade försöken att scalpa korten.

Permalänk
Medlem

Så mycket pengar för ett grafikkort som inte klarar av 4k riktigt på grund av för lite minne.
Riktigt riktigt trist men det är så här dom håller på. Köra simulator med 3 skärmar
eller 4k en skärm är på gränsen. 24-32gb och 48gb på 4090 borde det ha varit med
tanka på fantasi höga priserna.
Tänk att dom ville släppt ett 4080 med 12gb. Nu släpper dom detta med 3070 ti troligen.
Ytterligare en kort som inte pallar 4k riktigt och det är snart 2023. ha ha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Finns hur många 4080 som helst i lager i butik. Milsvid skillnad jämfört när 3000-serien lanserades.

Som väntat blev det ett rejält magplask.

Nu dröjer det ett litet tag innan Nvidia går ut med att dom slagit all time sales record med 4000-serien....

räknat då utifrån tillverkade/sålda så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Finns hur många 4080 som helst i lager i butik. Milsvid skillnad jämfört när 3000-serien lanserades.

Som väntat blev det ett rejält magplask.

Nu dröjer det ett litet tag innan Nvidia går ut med att dom slagit all time sales record med 4000-serien....

räknat då utifrån tillverkade/sålda så klart.

Nej ingen större åtgång ens på den första batchen kort.
Blir intressant att se vart 4060/4070 landar i pris/prestanda. Bara förbereda sig för ett gapskratt där med antagligen😂

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Prestandaindex 199, väldigt väntat.

4090 Raster-prestanda/$ (266/MSRP $1599) = 0.1663
4080 Raster-prestanda/$ (199/MSRP $1199) = 0.1660
3080 Raster-prestanda/$ (132/MSRP $699) = 0.1888

Tippade 156 för 4080 12G (MSRP $899), som blev 4070Ti med förhoppningsvis lägre MSRP (best case: $799)
4070Ti Raster-prestanda/$ (156/MSRP $899) = 0.1735
4070Ti Raster-prestanda/$ (156/MSRP $799) = 0.1952

Inte säkert 156 är rätt dock. Men tror på "närmare 3090Ti än 3090".

Tippar 7900XT på 194 och 7900XTX på 232 då.
Om det skulle bli så ger det:
7900XTX Raster-prestanda/$ (232/MSRP $999) = 0.2322
7900XT Raster-prestanda/$ (194/MSRP $899) = 0.2158

TL;DR: Det är dyrt

Tack, medan perf/W var strålande saknade jag perf/pris (med tanke på all text om just pris) som visar på en tydlig försämring.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Finns hur många 4080 som helst i lager i butik. Milsvid skillnad jämfört när 3000-serien lanserades.

Som väntat blev det ett rejält magplask.

Nu dröjer det ett litet tag innan Nvidia går ut med att dom slagit all time sales record med 4000-serien....

räknat då utifrån tillverkade/sålda så klart.

Zoomar man ut lite från vår svenska bubbla så ser man att det här var långt ifrån ett magplask.

I USA sålde de flesta ställena slut på bara några timmar.....

Jag tror Nvidia skiter fullständigt i hur försäljningen ser ut i Sverige eller Norden, när försäljningssiffrorna i USA hela tiden blir nya succeér.

https://www.tomshardware.com/news/nvidia-rtx-4080-sold-out-wi...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

själv väntar jag på vad amds 7000 kort ger innan jag väljer nåt.

sen skulle jag vilja ha 4080 FE isåfall, clean snygg massivt element istället för en massa fläktar överallt