LG 27", 1440p, 240hz, OLED, Flat panel. Fler än jag som längtar till denna skärm släpps?

Permalänk
Medlem

Wow, äntligen. Den här kommer sälja massor gissar jag..

Nu väntar vi bara på en 32" 4K-panel med fullt HDR-stöd så blir även jag nöjd.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har man ultrawide så går det inte gå tillbaka till lite 16:9
Helt platt 34-38" tack, gärna 4k:ish upplösning

Och hur blir texten på denna 27"?

Själv har jag länge funderat på om jag ska köpa 3 nya skärmar, för 32:9 är meeeeeeeeeeh.
Najs i de spel som faktiskt stödjer det, men omständigt när de inte stödjer det alls utan allt blir trasigt i spelen och när de bara halvstödjer det är det meh. Plus bökigt att dela skärm i jobbet med pöbeln som sitter på 16:9/16:10 skärmar.

Permalänk
Medlem

Tiden får väl helt enkelt utvisa hur detta kommer fungera. Vet dock att min 12 åriga plasma såg för bedrövlig ut gällande inbränningar samt att de redan bytt panel 1 gång förra året på min LG 65 7b då den hade en Tv4 sol som satt i panelen...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

HDTV Pratar lite om oled-burn in på laptop MSI GE67 HX (Världens första 240hz OLED display)

Har även en kort video om denna LG OLED skärm:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Tiden får väl helt enkelt utvisa hur detta kommer fungera. Vet dock att min 12 åriga plasma såg för bedrövlig ut gällande inbränningar samt att de redan bytt panel 1 gång förra året på min LG 65 7b då den hade en Tv4 sol som satt i panelen...

B7 är 5 år gammal och sedan dess har de bytt paneler flera gånger, dels med vita subpixlar som minskar ansträngningen på färgerna, men också en hel drös andra ändringar

Man kan och får såklart vara skeptisk, men att basera allt på tidigare generationer är (vad jag tror) inte helt korrekt i det hör fallet

Permalänk
Avstängd

Skulle inte köpa den om jag så var stenrik, allt under 32 tum går fetbort då det inte är så roligt att sitta två decimeter från skärmen för att få något mått av immersion.

27" bör anses som "lilla" storleken, medans 32" är guldstandard och 43" är i princip lika vanligt förekommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Trolleri, trollera, trollar du så trollar jag!

Tror du har missuppfattat en pytteliten variabel eller två....

Testerna du hänvisar till syftar till att testa oled tv apparater som oled apparater. Dvs det de är ämnade för, rörliga bilder.

Om du helt plötslig ändrar den pyttelilla variabel att använda en tv dagligen för rörande bilder.... Till en datorskärm som en mycket stor del, ofta mesta delen av tiden visar en statiskt bild så säger de andra testerna inte ett skvatt.

Om oled Används för film så är det nästan ingen chans för inbränning längre.

Om oleds används för gaming så ökar risken då viss static content existerar.

Om du använder oled som generic datorskärm för t. Ex arbete Där du har dina fönster på samma plats 8h om dagen så går det mindre än ett år innan problemen uppstår.

Finns en anledning till att man säger att oled datorskärmar är lite övre klassens skärmar.... Lägg ut mycket pengar på dyr skärm och köp en ny varje år.

Sorry men du har helt fel.
Som jag skrev i ett annat svar, jag har en OLED-skärm som monitor till datorn och har haft det i ca 2 år nu. Jobbar hemma 8h om dagen + att jag spelar i princip varje kväll. Det blir många långa timmar med statisk bild, varje dag, året runt och jag har 0 tecken på inbränning, dvs även om jag verkligen försöker hitta fel via testbilder så finns inte ens skymten till inbränning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Dom flesta bryr sig inte ens om att ändra färgerna så dom blir rätt på sina respektive skärmar utan kör på windows standard ändå. kan göra rättså stor skillnad om du gör om filen som hanterar färg spektrumet själv. brukar tom finns färdiga filer att ladda hem till windows för alla olika skärmar å modeller men nästan ingen som gör det.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Göteborgaren:

Dom flesta bryr sig inte ens om att ändra färgerna så dom blir rätt på sina respektive skärmar utan kör på windows standard ändå. kan göra rättså stor skillnad om du gör om filen som hanterar färg spektrumet själv. brukar tom finns färdiga filer att ladda hem till windows för alla olika skärmar å modeller men nästan ingen som gör det.

ICC-profiler ändrar inte färgen på skärmen. De är metadata som beskriver skärmens färgegenskaper för Windows och de program som är kodade för att ta hänsyn till hur skärmens färger fungerar. Med rätt information på plats – kräver att man med egen färgmätare mäter sitt individuella exemplar med de inställningar man kör i skärmens menyer – kan Windows räkna om hur stora fel skärmen har. Detta kompenseras sedan via signalen från GPU.

Ifall skärmen exempelvis är för blå kommer alltså ICC-profilen tala om för grafikkortet att skicka en signal som istället är alldeles för gul. Ljuset från skärmen är fortfarande lika fel men nu matas den med en felaktig signal som delvis balanserar upp felen. Detta kostar förstås i dynamiskt omfång och är helt begränsad till det faktiska fysikaliska omfånget hos skärmen.

För er som är lite mer vana med ljud är ICC-profiler ungefär som en EQ. Man kan balansera frekvenser men man kan aldrig få en klockradio att låta som en stadiummonitor eftersom det inte är fysiskt möjligt. Exakt samma sak med skärmar och ljus.

Spel brukar inte använda detta system (men eventuellt göra i windowed mode) och därför är det ofta meningslöst att tanka ned ICC-profiler.

Permalänk
Medlem

Lägre pris på den. Har tagit sin tid att lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Rätt fet prislapp som allt annat.
PC gaming har blivit överklass underhållning.

Möjligt att vissa delar har det men detta är ju "ny" teknik. Kolla på TV, de är bra mycket dyrare där också. Du kan få en LCD IPS 144hz 1440p för under 3000kr om du vill. Det kallar jag inte överklass alls.
Med dagens kurs och inflation så har allt blivit dyrare. Tex tycker jag att vissa köttstycken i butik har gått från gemene man till överklass senaste året. Det blir inte så mycket kycklingfile / lår utan det blir på rea eller kort datum. Kyckling kostar numera över 200kr kilot i många fall. Förutom hel kyckling men jag har ännu inte gått till den nivån att jag orkar stycka själv.

Med det sagt så är specsen riktiga bra på denna skärm och villha behovet är stort. Jag tänker dock inte köpa förrän det finns bevis på inbränning och prislappen sjunker några tusenlappar. Jag köpte min skärm för 6000kr år 2015 på BF och den är likvärdig många skärmar idag så jag klarar mig fram till att en värdig ersättare dyker upp. 6000kr år 2015 är i dagens pengar 7344kr. Dollarkursen år 2015 låg på 8.5kr i snitt och idag 10.71kr.
Dåvarande 6000kr kunde jämföras med 565 USD (ex moms) så priskillnaden ligger på ca 450 USD. Dvs hade dollarkursen legat på samma hade det varit 8500kr för 1000USD (ex moms) och med moms 10625kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vette tusan om jag hade velat ha oled till pc, tänker på inbränningar och besvälig ABL i Windows. Är säkert supernice när man spelar.

Såg en youtuber anmärka på att det bara var ett års garanti på skärmen.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Rätt fet prislapp som allt annat.
PC gaming har blivit överklass underhållning.

Varför skrivs det var och varannan sweclockers tråd om PC hårdvara om att köp som ligger 10.000 - 30.000 kr som (Överklass, Rik)? Är det den svenska avundsjukan som visa sitt fula tryne?
Ni måste ha jävligt skev syn om "sociala klasser".

Men jag vänder på myntet och säger, TACK för att du ser personer som har en årsinkomst på 300.000 kr netto som rika.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Trolleri, trollera, trollar du så trollar jag!

Tror du har missuppfattat en pytteliten variabel eller två....

Testerna du hänvisar till syftar till att testa oled tv apparater som oled apparater. Dvs det de är ämnade för, rörliga bilder.

Om du helt plötslig ändrar den pyttelilla variabel att använda en tv dagligen för rörande bilder.... Till en datorskärm som en mycket stor del, ofta mesta delen av tiden visar en statiskt bild så säger de andra testerna inte ett skvatt.

Om oled Används för film så är det nästan ingen chans för inbränning längre.

Om oleds används för gaming så ökar risken då viss static content existerar.

Om du använder oled som generic datorskärm för t. Ex arbete Där du har dina fönster på samma plats 8h om dagen så går det mindre än ett år innan problemen uppstår.

Finns en anledning till att man säger att oled datorskärmar är lite övre klassens skärmar.... Lägg ut mycket pengar på dyr skärm och köp en ny varje år.

RTings har gjort sina tester med Fifa och Call of Duty med statiska element, o dessutom nyhetskanaler som har konstant statiska element med stora vita rutor, så testet funkar alldeles utmärkt att extrapolera till datoranvändning också. Jag älskar min OLED för både film o datorskärm o kommer fortsätta rekommendera alla som är ens lite intresserade av _bra_ bildkvalitet att skaffa detsamma

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är varför de inte har en 38" i 3840x1600 , men väljer istället en panel på 45" 3840x1440?
Pixeldensiteten kan väl inte vara sådär bra tänker jag?

Permalänk
Medlem

Trevligt! Nu väntar man bara på en 34" i 21:9 förhållande (till vettigt pris)

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De testade också denna som fick riktigt bra omdöme – den är 4K men kommer också en variant med 2560x1440 som heter Tempest GP27Q:

https://www.displayninja.com/cooler-master-tempest-gp27u-revi...

Men känner nog också att jag vill ha 32" och så klart gärna OLED. 240 Hz inte så dumt heller.

Tror 4k på 27-30tum är rätt nice, men det blir dyrt om man ska driva spel i höga fps. Men för allt annat nice. 1440p känns som en bra kompromiss. Mini-led är dock skit i min mening, blir halo bakom ljusa objekt. LCD är föråldrat nu, oavsett hur mkt den försöker få det att se bra ut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ICC-profiler ändrar inte färgen på skärmen. De är metadata som beskriver skärmens färgegenskaper för Windows och de program som är kodade för att ta hänsyn till hur skärmens färger fungerar. Med rätt information på plats – kräver att man med egen färgmätare mäter sitt individuella exemplar med de inställningar man kör i skärmens menyer – kan Windows räkna om hur stora fel skärmen har. Detta kompenseras sedan via signalen från GPU.

Ifall skärmen exempelvis är för blå kommer alltså ICC-profilen tala om för grafikkortet att skicka en signal som istället är alldeles för gul. Ljuset från skärmen är fortfarande lika fel men nu matas den med en felaktig signal som delvis balanserar upp felen. Detta kostar förstås i dynamiskt omfång och är helt begränsad till det faktiska fysikaliska omfånget hos skärmen.

För er som är lite mer vana med ljud är ICC-profiler ungefär som en EQ. Man kan balansera frekvenser men man kan aldrig få en klockradio att låta som en stadiummonitor eftersom det inte är fysiskt möjligt. Exakt samma sak med skärmar och ljus.

Spel brukar inte använda detta system (men eventuellt göra i windowed mode) och därför är det ofta meningslöst att tanka ned ICC-profiler.

icc profiler är verkligen värt att skaffa. nvidia började stödja det i sina drivrutiner för fullscreen i spel år 2018 så har varit användbart i spel i ca 4år snart 5år.... 417.58 updateringen.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Trevligt! Nu väntar man bara på en 34" i 21:9 förhållande (till vettigt pris)

De gjorde den i 45" https://www.lg.com/us/monitors/lg-45gr95qe-b
Av någon anledning ...

27" är för litet, 45" är för stort.. suck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Trolleri, trollera, trollar du så trollar jag!

Tror du har missuppfattat en pytteliten variabel eller två....

Testerna du hänvisar till syftar till att testa oled tv apparater som oled apparater. Dvs det de är ämnade för, rörliga bilder.

Om du helt plötslig ändrar den pyttelilla variabel att använda en tv dagligen för rörande bilder.... Till en datorskärm som en mycket stor del, ofta mesta delen av tiden visar en statiskt bild så säger de andra testerna inte ett skvatt.

Om oled Används för film så är det nästan ingen chans för inbränning längre.

Om oleds används för gaming så ökar risken då viss static content existerar.

Om du använder oled som generic datorskärm för t. Ex arbete Där du har dina fönster på samma plats 8h om dagen så går det mindre än ett år innan problemen uppstår.

Finns en anledning till att man säger att oled datorskärmar är lite övre klassens skärmar.... Lägg ut mycket pengar på dyr skärm och köp en ny varje år.

Ok så det är precis dom jag misstänkte. Ett troll. Du är inte värt besväret. Och faktumet att du ignorerar att spelet ifråga har statiska element.. och att det spelats i 20h om dagen, i hundratvå veckor. Och att du totalt sket i de undantagen jag nämnde som tex mmos eller fifa. Plus att det är gamla tv apparater idag.

Du låter som ett anti oled troll på youtube.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att det fungerar att spela utan inbränningar på en OLED är höjt bortom alla tvivel med rtings test som redan är länkad. 2017-C7-modellerna är långt ifrån de bästa på inbränningsskydd. Där körde man 10 500 timmar enbart Call of Duty 20 timmar om dagen och inga permanenta förändringar.

Exakt samma spel, exakt samma HUD och så vidare på samma plats hela tiden. i 10 500 timmar. Inga problem. På en panelegeneration som är känt problematisk om än inte den mest problematiska (2016-panelerna). Detta där man höll ljusstyrkan till 200 nits vilket är en ganska säker nivå och en bra tumregel för OLED på skrivbordet.

Behöver man pressa panelen mot 300-400 nits på ett skrivbord är man i en miljö där ögat inte kan tillgodogöra sig fördelarna med en OLED. Pupillen är för liten för att OLED-svärtan i bilden ska ha betydelse. Vill man ha det på det sättet finns det lämpligare och mycket billigare teknik i form av existerande LCD-bildskärmar.

Och nej, det är inte Excel som skapar retention eftersom ABL tvingar ned de globala ljusnivåerna när det är så ljust. Inga pixlar kommer att kunna pressas extra hårt vid en så pass hög snittljusnivå i bilden. Det är Dark mode och särskilt Dark Mode i kombination med HDR är den större risken för retention eftersom då kommer ljuset kunna koncentreras till de fåtal pixlar som ska lysa. Spotify är därför värre än Excel.

Från retention till faktisk inbränning är tumregeln 3 000 timmar eller mer beroende på hur hårt man kör. Så hårt som möjligt är 3 000 timmar enligt rtings 2017-test och även andra liknande tester där man medvetet försökt skapa inbränningar.

Håller man sig till nämnda 200 nits kommer ABL heller inte bli en begränsande faktor eftersom det inte behövs fördelas energi lika mycket över bildytan, oavsett om man kör Spotify eller Excel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Göteborgaren:

icc profiler är verkligen värt att skaffa. nvidia började stödja det i sina drivrutiner för fullscreen i spel år 2018 så har varit användbart i spel i ca 4år snart 5år.... 417.58 updateringen.

Har du några exempel på detta?

Jag har försökt och inte fått den effekt det potentiellt kan tänkas få. Idealiskt ska en ICC-profil kunna motverka exempelvis en felaktig EOTF genom en 1D-lut, vilket också är den åtgärd som ger minst problem med bildkvaliteten. Det har inte fungerat för mig när jag försökt.

Å andra sidan var det ett tag sedan jag testade. Hrrm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Den stora frågan är varför de inte har en 38" i 3840x1600 , men väljer istället en panel på 45" 3840x1440?
Pixeldensiteten kan väl inte vara sådär bra tänker jag?

Ja, deras IPS panel med den formfaktorn som finns idag hoppas jag har sålt bra så att de ger den en OLED variant också. 38-tummaren har ju fått mycket bra betyg i de tester jag har läst, och jag älskar mitt exemplar. Det ska nog till en motsvarande storleks OLED för att jag ska vilja byta eftersom jag tycker att storleken och pixeltätheten är perfekt (om grafikkorten klarar av att driva 4k+ för mindre än 10kkr igen så kan jag tänka mig fler pixlar, men inte just nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att det fungerar att spela utan inbränningar på en OLED är höjt bortom alla tvivel med rtings test som redan är länkad. 2017-C7-modellerna är långt ifrån de bästa på inbränningsskydd. Där körde man 10 500 timmar enbart Call of Duty 20 timmar om dagen och inga permanenta förändringar.

Exakt samma spel, exakt samma HUD och så vidare på samma plats hela tiden. i 10 500 timmar. Inga problem. På en panelegeneration som är känt problematisk om än inte den mest problematiska (2016-panelerna). Detta där man höll ljusstyrkan till 200 nits vilket är en ganska säker nivå och en bra tumregel för OLED på skrivbordet.

Behöver man pressa panelen mot 300-400 nits på ett skrivbord är man i en miljö där ögat inte kan tillgodogöra sig fördelarna med en OLED. Pupillen är för liten för att OLED-svärtan i bilden ska ha betydelse. Vill man ha det på det sättet finns det lämpligare och mycket billigare teknik i form av existerande LCD-bildskärmar.

Och nej, det är inte Excel som skapar retention eftersom ABL tvingar ned de globala ljusnivåerna när det är så ljust. Inga pixlar kommer att kunna pressas extra hårt vid en så pass hög snittljusnivå i bilden. Det är Dark mode och särskilt Dark Mode i kombination med HDR är den större risken för retention eftersom då kommer ljuset kunna koncentreras till de fåtal pixlar som ska lysa. Spotify är därför värre än Excel.

Från retention till faktisk inbränning är tumregeln 3 000 timmar eller mer beroende på hur hårt man kör. Så hårt som möjligt är 3 000 timmar enligt rtings 2017-test och även andra liknande tester där man medvetet försökt skapa inbränningar.

Håller man sig till nämnda 200 nits kommer ABL heller inte bli en begränsande faktor eftersom det inte behövs fördelas energi lika mycket över bildytan, oavsett om man kör Spotify eller Excel.

Så hur lyckas Linus få inbränningar i Excel efter bara några månader, medans jag o andra som kör 100% dark mode i flera år inte får några inbränningar alls? Jag kör dessutom en gammal B7, medans han kör nån nyare grej som är betydligt mindre känslig för inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Så hur lyckas Linus få inbränningar i Excel efter bara några månader, medans jag o andra som kör 100% dark mode i flera år inte får några inbränningar alls? Jag kör dessutom en gammal B7, medans han kör nån nyare grej som är betydligt mindre känslig för inbränningar.

Han hade stängt av massa saker i service menyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han hade stängt av massa saker i service menyn

Vad var det för saker? Jag har iaf stängt av ASBL på min eftersom det är en helt värdelös att ha igång, både för film och datoranvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vad var det för saker? Jag har iaf stängt av ASBL på min eftersom det är en helt värdelös att ha igång, både för film och datoranvändning.

Jag kan minnas fel med tror det var samma

Och han dissade pixel refresh även om det löste hans artefakter… jag vet inte riktigt om jag litar på hans åsikt

Och såklart vad det en CX tror jag, lite kan ha hänt sen dess med EVO och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kan minnas fel med tror det var samma

Och han dissade pixel refresh även om det löste hans artefakter… jag vet inte riktigt om jag litar på hans åsikt

Och såklart vad det en CX tror jag, lite kan ha hänt sen dess med EVO och annat

Ja när det kommer till bild o ljud så litar jag inte fullt ut på Linus direkt, speciellt eftersom han trots att gillar att fiska views o därför kan tjäna rätt bra på att först göra en sensationsvideo om att han kör OLED hemma, för att nån månad senare göra en sensationsvideo om att han redan har fått dom där fasansfulla inbränningarn på sin OLED.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nozomi:

Ok så det är precis dom jag misstänkte. Ett troll. Du är inte värt besväret. Och faktumet att du ignorerar att spelet ifråga har statiska element.. och att det spelats i 20h om dagen, i hundratvå veckor. Och att du totalt sket i de undantagen jag nämnde som tex mmos eller fifa. Plus att det är gamla tv apparater idag.

Du låter som ett anti oled troll på youtube.

Jag har helt ärligt ingen aning varför du är så arg på mig.
Jag hade ingen aning om att du kände så starkt om ämnet och.... förlåt? för att jag gjort dig upprörd.

Jag är inget troll, åtminstone inte i detta avseendet. Jag kan i princip inget om oled. Jag kan i princip inget om tv-apparater.
Jag använder dock en dyr datorskärm dagligen som jag gärna skulle byta ut mot en större motsvarande dito.

Jag tittar på t.ex wendell på level1tech, men även på LTT.

Jag hade mer än gärna använt en oled med hdr då det just nu verkar vara en guldstandard.

Men deras resultat så riktigt hemska ut efter bara något år.

Du länkade själv till:

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Skrollar man ner längre ner på sidan så ser man denna text:

Week 36 (10/04/2018): Uniformity photos updated. Some faint uniformity issues have appeared in the center of the maximum brightness CNN TV and are visible in red, yellow and magenta slides. We will continue to monitor this over the coming weeks.

Den länkar till dessa 3 bilder:

Jag vet inte hur annars jag skall tolka bilderna?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

Så hur lyckas Linus få inbränningar i Excel efter bara några månader, medans jag o andra som kör 100% dark mode i flera år inte får några inbränningar alls? Jag kör dessutom en gammal B7, medans han kör nån nyare grej som är betydligt mindre känslig för inbränningar.

Linus har inte fått inbränningar efter månader. Han får retention, det alla misstar för inbränning som man kan framkalla på minuter och som försvinner på minuter.

Fast "alla" inklusive Linus kallar detta för "burn in" när det egentligen är två olika fenomen. Retention är förändrade temperaturer i de pixlar som arbetat längre (därav att kylflänsar hjälper) jämfört med slitna färgfilter som då tar 3000+ timmar innan slitaget börjar synas.

Denna diskussion förekom för övrigt på plasma och CRT-tiden. Tillfällig retention mot faktiskt slitage. Två olika saker. Och då är plasma och CRT känsligare.

Jag är i alla fall så pass gammal att jag satt med en Atari2600, pausade Space Invaders och tittade på efterglöden i någon minut utan att 14-tummaren gick sönder. Men jag hade nog sabbat bildröret om jag pausade en hel vecka 24/7. Där OLED:n behöver månader och år med en upprepning där man kliver förbi alla skydd och kör panelen på ljusnivår långt bort vad plasma och CRT klarar av.

Samma fenomen idag, fast fyrtio år senare.