Fungerar inte att öppna nya portar, helt plötsligt

Permalänk

Fungerar inte att öppna nya portar, helt plötsligt

Jag kan helt plötsligt inte öppna några nya/egna portar längre i min router.
Eller jo, jag kan öppna portarna i kontrollpanelen (som det verkar), men de blir inte öppna, externt.

Har testat att öppna flera olika portar, på flera olika enheter i nätverket, inget fungerar (öppnas uttåt).
Gjorde även en fabriksåterställning, men det hjälpte inte heller.

Några portar är öppna, men långt ifrån alla.

Routern är en "Technicolor TG799vac Xtream".
Har pratat med Telia och de har som vanligt ingen kunskap om deras produkter.

Tacksam för all hjälp!

tillägg
Permalänk
Medlem

Låter ju som du eventuellt hamnat bakom CGNAT.
Tror inte Telia kör CGNAT men de kanske börjat de med. Vad får du för publik IP i routern? (dvs börjar den på 100.64 eller nånting helt annat)?

Permalänk
Skrivet av depeo:

Låter ju som du eventuellt hamnat bakom CGNAT.
Tror inte Telia kör CGNAT men de kanske börjat de med. Vad får du för publik IP i routern? (dvs börjar den på 100.64 eller nånting helt annat)?

Publika IP-adressen börjar med 78.72..
Några portar är öppna, men långt ifrån alla. Skumt!

Permalänk
Medlem

78.72.0.0 är publik och är Telias range. Då har jag slut på ideér, kanske Telia pushat nån firmware-uppdatering som gått snett.
Kasta ut den där Teliaroutern och skaffa en egen är väl det enda tips jag har.

Permalänk

Väldigt knasigt att vissa portar öppnas "korrekt", men inte andra.
Telia menade att de inte skulle ha gjort något som kan strula med portforwarding.

Hoppas att någon annan har någon idé.

Permalänk
Medlem

"Kontrollpanelen"?

  • Servermjukvaran måste vara igång och lyssna på UDP eller TCP.

  • Brandväggen på burken där servermjukvaran kör måste vara öppen för rätt ptotokoll (TCP/UDP) och port.

  • Portmappningen i routern måste vara uppsatt korrekt, dvs peka på rätt IP:Port på det lokala nätet, för rätt protokoll (TCP/UDP)

Du börjar med netstat på den lokala burken för att kolla att serverprogramvaran har öppnat sin port.

Sedan kontrollerar du den andra punkten från en annan enhet på det lokala nätet med lämpligt verktyg, till exempel netcat, en telnet-klient eller nmap.

Den sista punkten kontrollerar du från ett annat nät, till exempel internetdelning med mobiltelefon, på samma sätt som punkt två.

Felmeddelandet "Connection refused" eller liknande tyder på att porten inte är öppen, kanske för att det sitter en brandvägg i vägen. Timeout tyder på att det sitter en brandvägg ivägen som inte beter sig standardmässigt, eller att du i något led anropar fel IP-nummer.

Om allt funkar testar du med den faktiska klientmjukvaran. Det kan underlätta att berätta vad du faktiskt försöker göra...

Permalänk

Kontrollpanelen = routerns interface

Tyckte det var glasklart att jag försökte öppna upp olika portar i routern så att jag kan köra olika tjänster etc. Inga konstigheter!
Jag vet mycket väl hur man öppnar portar -och pekar till rätt maskiner/enheter i nätverket etc.

Bara ca 5 av 10 portar är öppna mot internet.
Något skumt är det som sagt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är så enkelt som att du adresserar apparaterna i lanet via dhcp och nått bytt adress ? Har du statiska adresser på prylar du ska peka portar mot och sett till att dhcpservern inte kan arbeta inom det adressområde du valt för statisk adressering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är så enkelt som att du adresserar apparaterna i lanet via dhcp och nått bytt adress ? Har du statiska adresser på prylar du ska peka portar mot och sett till att dhcpservern inte kan arbeta inom det adressområde du valt för statisk adressering ?

Det är interna IP-adresser och de har inte ändrats.
Samma ip/maskin har en -eller två andra portar öppna utan problem, så det är något annat fel.