Uppdatering löser prestandaproblem för spel i Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull så verkar detta (egentligen föga överraskande) handla om förhandsversionen av decemberuppdateringen, vilken är tillgänglig nu. Annars får man den "riktiga" 13/12.

Fast den är tillgänglig för alla va? Enligt detta:

Citat:

You can install this preview update by going into Settings > Windows Update and clicking the 'Check for Updates' button.

Since it's an optional Windows update, you must manually install it by clicking the 'Download and install' link (the preview update will only install automatically on Windows Insider builds).

Överväger att byta till 11:an idag eller imorgon om jag kan få den fixen utan någon Insider-grej.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast den är tillgänglig för alla va? Enligt detta:

Överväger att byta till 11:an idag eller imorgon om jag kan få den fixen utan någon Insider-grej.

Ja, preview-uppdateringen kan installeras genom Windows Update av alla som går in manuellt och trycker installera på den.
Annars trycks den "riktiga" uppdateringen ut till alla med start 13/12.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ska man köra Windows 10 eller 11 om man i dagsläget ska installera en ny speldator? Har en licens till Windows 10 sedan tidigare och tänkte använda den hmm

Du kan använda licensen för 10:an till att uppgradera till 11:an. Kostar inget.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad finns det för anledning att köra 11 bortsett från att det är det senaste?

Om man har en HDR monitor är det bra anledning att ha Windows 11 pga auto HDR.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av maweric:

Du kan använda licensen för 10:an till att uppgradera till 11:an. Kostar inget.

Märkligt nog får jag upp att jag inte kan uppdatera. Vet inte om det är något med fTPM eller vad det heter, men jag har definitivt hårdvaran att uppdatera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Märkligt nog får jag upp att jag inte kan uppdatera. Vet inte om det är något med fTPM eller vad det heter, men jag har definitivt hårdvaran att uppdatera.

Du kan ju ladda ner "Hälsokontroll för pc" och köra en kontroll. Då får du veta vad som felar. Du kan lika gärna behöva ändra i bios.

https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull så verkar detta (egentligen föga överraskande) handla om förhandsversionen av decemberuppdateringen, vilken är tillgänglig nu. Annars får man den "riktiga" 13/12.

Nej,

Det är en vanlig update som kom via Windows Update om man har 22H2.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Nej,

Det är en vanlig update som kom via Windows Update om man har 22H2.

Ja, denna, Preview av decemberuppdateringen:

https://support.microsoft.com/en-us/topic/november-29-2022-kb...

(I slutet av varje månad släpps en frivillig preview av nästa månads uppdatering, minus säkerhetsinnehållet)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är med i Beta insider programme, build 22623.1020. Jag kan inte riktigt hitta ngn information om denna specifika fix för GPU-performance därmed redan är aktiv i mitt OS. Någon som har koll, och vill lära mig hur man hittar denna information på bästa sätt? Vad jag kan se så är iaf KB5020044 inte installerad (men den förefaller ju inte vara till för Beta ring)

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Ja det verkar faktiskt vara löst nu...
Har haft enorma problem i VR sen förra uppdateringen, man fick hålla på och tvångsstänga HolographicShell i Datorhantering/PRestanda/datainsamling. Annars hackade det som bara den.

Men efter ett snabbt test nyss så flyter det på fint igen som i höstas, utan att göra manuella handpåläggningar.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Uppgraderar när jag byter CPU nästa gång.
Men gött att de fixar problemen

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Märkligt nog får jag upp att jag inte kan uppdatera. Vet inte om det är något med fTPM eller vad det heter, men jag har definitivt hårdvaran att uppdatera.

Du behöver aktivera det i BIOS inställningarna. Heter lite olika beroende på tillverkare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Dom kan lägga ner win 11 skiten sitter och ska installera om men kommer inte förbi nätverks checken.ger upp.
Kabel sitter i och skrev taskmgr och installerade lan driver

Går ju inta att installera.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Ni som använder win11 men älskade 10an. Vad är det som lockar mest i nyare windows? Layouten, lästid? Finns det något som kan locka mig en vanlig användare/gamer med 1440p skärm till win11? Har funderat flertal gånger att uppgradera men känns som win10 är stabilare och har bättre gaming prestanda av det jag hört?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ni som använder win11 men älskade 10an. Vad är det som lockar mest i nyare windows? Layouten, lästid? Finns det något som kan locka mig en vanlig användare/gamer med 1440p skärm till win11? Har funderat flertal gånger att uppgradera men känns som win10 är stabilare och har bättre gaming prestanda av det jag hört?

Ville bara ha något nytt!
Men kanske någon annan har en bättre anledning!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Ni som använder win11 men älskade 10an. Vad är det som lockar mest i nyare windows? Layouten, lästid? Finns det något som kan locka mig en vanlig användare/gamer med 1440p skärm till win11? Har funderat flertal gånger att uppgradera men känns som win10 är stabilare och har bättre gaming prestanda av det jag hört?

Bortsett från att jag tyckte jag hade dålig prestanda i Spider-Man har jag inte märkt nån skillnad i spel vad jag kan komma på.
Lika stabilt som 10 för mig.
Jag är väl en av få som gillar nya startmenyn antar jag, var aldrig förtjust i tians utseende, även om det var en förbättring mot tidigare.
Tycker även att alla inställningsmenyer är bättre (settings).

Det jag stör mig på är att man inte kan avgruppera aktivitetsfältet och ovanpå det har jag haft en bugg där det inte visas nånting när jag klickar på en ikon i aktivitetsfältet (avhjälps med att markera aktivitetsfältet och sen klicka på ikonen igen. Störigt.)

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Win 10 i år, så jag förutsätter att alla barnsjukdomar är lösta och irritationsmoment kan fixas när jag väl känner mig redo att gå över till Win 11.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag gick över till Win 10 i år, så jag förutsätter att alla barnsjukdomar är lösta och irritationsmoment kan fixas när jag väl känner mig redo att gå över till Win 11.

Vi kör windows på jobbet

Permalänk
Medlem

Jösses vad datorn började bete sig märkligt efter uppdatering...
Laggar i menyer och fryser, displayer tappar kontakten..
Formaterade om så jag tänker att windows byggt ut, flöt på som väntat, uppdaterade och precis samma sak händer efter uppdateringarna är klar -_- suck

Oklart varför detta bara skedde på w11 med den uppdateringen... Men plockade bort riser kabeln så funkar det som det ska med den.. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Jösses vad datorn började bete sig märkligt efter uppdatering...
Laggar i menyer och fryser, displayer tappar kontakten..

Formaterade om så jag tänker att windows byggt ut, flöt på som väntat, uppdaterade och precis samma sak händer efter uppdateringarna är klar -_- suck

Menar du uppdateringen som artikeln syftar på KB5020044?

Uppdateringen går att avinstallera om du går in i Windows Update, Update History, Untinstall Updates. (Har engelska Windows men borde heta snarlikt om du har Svenska.)

Permalänk
Medlem

Känner ett extremt ointresse över Win 11. Hoppas att spelstödet till Linux är så bra att jag 2025 kan gå över till det när Win 10 går EOL.

Permalänk
Avstängd

Jag bara älskar att jag kan dela upp min ultrawide lite hur som helst genom att bara hålla pilen över krysset i hörnan på en instans i chrome och dela skärmen med vlc 60-40 (eller annat förhållande)helt utan tredjeparts software.
Det gillar jag bäst med Win 11. Kanske win 10 har fått samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Jag bara älskar att jag kan dela upp min ultrawide lite hur som helst genom att bara hålla pilen över krysset i hörnan på en instans i chrome och dela skärmen med vlc 60-40 (eller annat förhållande)helt utan tredjeparts software.
Det gillar jag bäst med Win 11. Kanske win 10 har fått samma?

Nej, den har inte kommit, och inget jag vet kommer, till Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dom kan lägga ner win 11 skiten sitter och ska installera om men kommer inte förbi nätverks checken.ger upp.
Kabel sitter i och skrev taskmgr och installerade lan driver

Går ju inta att installera.

1. Shift + F10
2. Skriv "taskmgr"
3. Avsluta aktiviteten "Network Connection Flow"

Eller

1. Shift + F10
2. Skriv "OOBE\BYPASSNRO"

Permalänk
Medlem

Håller mig till Windows 10.
Bryr mig inte om extra funktioner osv.
Jag vill att det ska fungera bra för spel både på skärm och i VR, det får inte fela.

Dom som säger det fungerar bra är ofta sådana son spelar lite eller inte alls och har ännu inte hört från folk med mina kriterier att det är problemfritt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande ingen anledning att gå över till 11an än.

Vart tvungen att köra w11 då jag införskaffade 12900K, annars hade jag installerat w10 alla dagar i veckan.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Ser fortfarande ingen anledning att gå över till 11an än.

Vart tvungen att köra w11 då jag införskaffade 12900K, annars hade jag installerat w10 alla dagar i veckan.

Verkar inte göra någon skillnad?
https://www.techspot.com/review/2358-intel-alder-lake-windows...

(Roligt dock att du skriver att du inte ser någon anledning men sen ger en anledning )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Verkar inte göra någon skillnad?
https://www.techspot.com/review/2358-intel-alder-lake-windows...

(Roligt dock att du skriver att du inte ser någon anledning men sen ger en anledning )

Jo de gör det inte jätteskillnad i alla spel men endel är de runt 7-10 fps. Och i cs i 1080p är de 26 FPS. Så skillnad gör det men den är inte enorm. Och kan bli bättre i senare versioner av w11.

https://www.youtube.com/watch?v=XBFTSej-yIs

Om man inte har 12 eller 13 serien intel så ser jag ingen anledning. (jätteroligt )

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Prestandamäasigt så har mycket hänt på ett år, vore kul att se w10 vs w11 nu

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara kört w11 i en vecka på min nya bärbara men måste säga att jag är väldigt positivt överraskad.
Många steg framåt i ett bättre och mer lättöverskådligt gui