Permalänk

Jag investerar i att ha det bra här och nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter som att du inte ska ha pengarna hos nätmäklaren om du inte ska använda pengarna.
Om du tvunget måste ha pengarna hos nätmäklaren så får du själv avgöra vart pengarna ska landa, tror det är ytterst få som ens har en tanke om detta då det inte finns någon direkt fördel att "ha pengarna hos nätmäklaren" men inte använda pengarna.

Jag tror du missuppfattar. Jag ska en mindre summa hos nätmäklaren som kommer användas inom 3 månader. Får knappt sparränta på banken jag har dem på.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror du missuppfattar. Jag ska en mindre summa hos nätmäklaren som kommer användas inom 3 månader. Får knappt sparränta på banken jag har dem på.

Finns väl inget som säger att du behöver ha pengarna hos nätmäklaren om det är ett kvartal pengarna ska för varas.
Hade du frågat "Jag har likvider som ska användas inom 3 månader, vart ska jag stoppa dem?". Då hade du fått bättre svar.

Jag hade sagt att ett sparkonto är enda rimliga stället. Välj där du får bäst ränta, helst månadsvis. Avanza har ju sina Sparkonto+ som troligen prickar ditt behov hyfsat rätt. Om du tycker det är värt att ha några dagars överföringstid så får du bättre ränta på andra institut. Konsumenternas anger Qliro sparkonto med 2.55% per år med tillförsel av ränta månadsvis som bäst sparkonto.

Nu när jag loggade in på Qliro så stod det 2.8% (men det var med bindningstid).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns väl inget som säger att du behöver ha pengarna hos nätmäklaren om det är ett kvartal pengarna ska för varas.
Hade du frågat "Jag har likvider som ska användas inom 3 månader, vart ska jag stoppa dem?". Då hade du fått bättre svar.

Jag hade sagt att ett sparkonto är enda rimliga stället. Välj där du får bäst ränta, helst månadsvis. Avanza har ju sina Sparkonto+ som troligen prickar ditt behov hyfsat rätt. Om du tycker det är värt att ha några dagars överföringstid så får du bättre ränta på andra institut. Konsumenternas anger Qliro sparkonto med 2.55% per år med tillförsel av ränta månadsvis som bäst sparkonto.

Nu när jag loggade in på Qliro så stod det 2.8% (men det var med bindningstid).

Nu förstår jag inte. Var jag kommer överföringstid in i det hela? Det känns som du rör till en simpel fråga som jag ställde från början. Jag vill inte ha pengarna på sparkonto då det ger extremt lite om man inte sätter in en miljon eller mer.

Jag tänker föra över en begränsad summa till min nätmäklare som jag ska köpa aktier för inom högst tre månader. De pengarna som ligger där och jag inte köper aktier för vill jag inte betala skatt för. För jag över dem direkt till ISK så får jag betala skatt på det. För jag över dem till KF eller Sparkonto så betalar jag inte skatt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu förstår jag inte. Var jag kommer överföringstid in i det hela? Det känns som du rör till en simpel fråga som jag ställde från början. Jag vill inte ha pengarna på sparkonto då det ger extremt lite om man inte sätter in en miljon eller mer.

Jag tänker föra över en begränsad summa till min nätmäklare som jag ska köpa aktier för inom högst tre månader. De pengarna som ligger där och jag inte köper aktier för vill jag inte betala skatt för. För jag över dem direkt till ISK så får jag betala skatt på det. För jag över dem till KF eller Sparkonto så betalar jag inte skatt för.

För över pengarna från sparkontot den dag det är dags att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu förstår jag inte. Var jag kommer överföringstid in i det hela? Det känns som du rör till en simpel fråga som jag ställde från början. Jag vill inte ha pengarna på sparkonto då det ger extremt lite om man inte sätter in en miljon eller mer.

Jag tänker föra över en begränsad summa till min nätmäklare som jag ska köpa aktier för inom högst tre månader. De pengarna som ligger där och jag inte köper aktier för vill jag inte betala skatt för. För jag över dem direkt till ISK så får jag betala skatt på det. För jag över dem till KF eller Sparkonto så betalar jag inte skatt för.

Öppna ett sparkonto+ hos avanza och sätt pengarna dit. Sen när du ska handla aktier flyttar du pengarna till ISK eller vilken kontotyp du vill handla ifrån.
Du får lite ränta (bonus) och betalar inte skatt förrän dom ska investeras i aktier. Låter som exakt vad du är ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu förstår jag inte. Var jag kommer överföringstid in i det hela? Det känns som du rör till en simpel fråga som jag ställde från början. Jag vill inte ha pengarna på sparkonto då det ger extremt lite om man inte sätter in en miljon eller mer.

Jag tänker föra över en begränsad summa till min nätmäklare som jag ska köpa aktier för inom högst tre månader. De pengarna som ligger där och jag inte köper aktier för vill jag inte betala skatt för. För jag över dem direkt till ISK så får jag betala skatt på det. För jag över dem till KF eller Sparkonto så betalar jag inte skatt för.

Du vill inte ha dem på sparkonto för det är dålig ränta, så du vill hellre ha dem på ett konto helt utan ränta?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Nu förstår jag inte. Var jag kommer överföringstid in i det hela? Det känns som du rör till en simpel fråga som jag ställde från början. Jag vill inte ha pengarna på sparkonto då det ger extremt lite om man inte sätter in en miljon eller mer.

Jag tänker föra över en begränsad summa till min nätmäklare som jag ska köpa aktier för inom högst tre månader. De pengarna som ligger där och jag inte köper aktier för vill jag inte betala skatt för. För jag över dem direkt till ISK så får jag betala skatt på det. För jag över dem till KF eller Sparkonto så betalar jag inte skatt för.

Stoppar du in pengarna på KF så är det inte solklart att plocka ut pengarna + du betalar skatt på pengarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Stoppar du in pengarna på KF så är det inte solklart att plocka ut pengarna + du betalar skatt på pengarna.

Vad menar du inte solklart att plocka ut pengarna? KF är schablonbeskattat som baseras på kontots värde men skattefri vid en kapitalvinst. Nu förvirrar du bara.

En annan fråga till er andra hur ofta ska man föra över till sitt ISK och KF konto för att slippa betala en massa extra skatt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Vad menar du inte solklart att plocka ut pengarna? Klart en KF är skattefri vid en kapitalvinst. Nu förvirrar du bara.

Du betalar avgift för pengarna på samma sätt som isk. Du sa själv att du inte vill betala skatt.

KF har inte skatt men en avgift, avgiften bestäms på samma sätt som en isk men baseras på beloppet två gånger per år på kontot.

Du kan inte ta ut alla pengar på ett KF första året utan måste lämna pengar kvar på kontot för att täcka avgiften. Mobiliteten på kapitalet blir alltså lidande. Något som generellt är viktigt om man vill kunna ta ut pengarna och investera i isk kommande månader.

Som du märker får du inte svar på det du vill ha, men om du formulerar frågeställningen skit så blir oftast svaren skit. Lycka till med din grej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du betalar avgift för pengarna på samma sätt som isk. Du sa själv att du inte vill betala skatt.

KF har inte skatt men en avgift, avgiften bestäms på samma sätt som en isk men baseras på beloppet två gånger per år på kontot.

Du kan inte ta ut alla pengar på ett KF första året utan måste lämna pengar kvar på kontot för att täcka avgiften. Mobiliteten på kapitalet blir alltså lidande. Något som generellt är viktigt om man vill kunna ta ut pengarna och investera i isk kommande månader.

Som du märker får du inte svar på det du vill ha, men om du formulerar frågeställningen skit så blir oftast svaren skit. Lycka till med din grej.

Hur kan du missuppfatta min initiala fråga?

Användaren Bakgrund svarade bra. Men visst du gör på ditt sätt och för över direkt till ISK. Men det kommer alltid ligga pengar på ISK eller KF som inte är tillräckligt för att köpa aktier för och för att skatten dras på det som ligger kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En annan fråga till er andra hur ofta ska man föra över till sitt ISK och KF konto för att slippa betala en massa extra skatt?

Insättningar beskattas alltid, spelar ingen roll hur ofta eller sällan man sätter in pengar.

Edit: I alla fall för ISK, KF har jag sämre koll på

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du missuppfatta min initiala fråga?

Användaren Bakgrund svarade bra. Men visst du gör på ditt sätt och för över direkt till ISK. Men det kommer alltid ligga pengar på ISK eller KF som inte är tillräckligt för att köpa aktier för och för att skatten dras på det som ligger kvar.

Pengarna som blir kvar är ju oftast kaffepengar (ännu mer så om vi diskuterar skatt eller utebliven ränta) såvida man inte håller på att spara ihop till ytterligare en aktie i Berkshire Hathaway.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan du missuppfatta min initiala fråga?

Användaren Bakgrund svarade bra. Men visst du gör på ditt sätt och för över direkt till ISK. Men det kommer alltid ligga pengar på ISK eller KF som inte är tillräckligt för att köpa aktier för och för att skatten dras på det som ligger kvar.

Hur kan du har så tråkig attityd mot personer som försöker hjälpa dig? Du har fått flera bra svar som ifrågasätter din logiken i din plan om du nu vill tjäna pengar och förslår andra alternativ. Läs en gång till och tänk efter, eller så kör du på din taktik som du redan bestämt dig för innan du frågade om hjälp.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har runt 50k som jag funderar om det är lönt att flytta till en annan bank med högre sparränta (inte låsa dem alltså).
Planen är och använda dem om typ 5 mån eller nått? Frågan är om det ens är lönt? Kommer ju lägga över pengar varje månad tills det blir 150k eller nått sedan köpa bostad. Men sista pengarna man ligger in kommer ju bara ligga där någon månad typ.
Tänkte bara eftersom man räknar räntan per år så hinner det ju knappt bli något.

Har väl standard 0,3% ränta idag eller nått.

Kollade på denna sidan
https://www.compricer.se/sparande/?gclid=EAIaIQobChMI39687vff...

Permalänk
Medlem

Så här ser portföljen ut:

Och utvecklingen:

Inte kul med -10% men det kunde varit värre. Önskar såklart man borde köpt mer när stockholmsbörsen dippade så mycket men känslorna går tvärt mot förnuftet när man skall köpa i en droppande marknad

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Så här ser portföljen ut:

<Uppladdad bildlänk>

Och utvecklingen:
<Uppladdad bildlänk>

Inte kul med -10% men det kunde varit värre. Önskar såklart man borde köpt mer när stockholmsbörsen dippade så mycket men känslorna går tvärt mot förnuftet när man skall köpa i en droppande marknad

Varför två nästintill identiska globalfonder?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag har drygt 300k i ett framtidskonto på swedbank, och inser nu när jag läser denna tråd att det troligtvis är en ganska dålig form av sparande.

Jag känner väl inte att jag har ork eller intresse nog att börja ha koll på aktier och grejer för att investera aktivt för att se till så att sparandet ger så mycket utkast som möjligt. Är mer typen som automatiskt för över pengar varje månad efter löning och sen bara låter pengarna sitta där till dom behövs någon gång, om alls.

Vad rekommenderas att jag ska göra?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Varför två nästintill identiska globalfonder?

Varför inte?

Riskspridning och det är kul att köpa lite olika Det är två habila val och dom är inte exakt lika så det makear sense.

Jag skulle gärna plocka in ytterligare ett par billiga globala indexfonder om ni har några tips då jag inte är supernöjd med att jag ligger lite för högt i finansbranchen men det brukar gå bra för finansguttarna så man vill ju vara med i vinnande laget

Kanske öka lite i fastigheter även om det är turbulent i den branschen på hemmaplan nu.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har drygt 300k i ett framtidskonto på swedbank, och inser nu när jag läser denna tråd att det troligtvis är en ganska dålig form av sparande.

Jag känner väl inte att jag har ork eller intresse nog att börja ha koll på aktier och grejer för att investera aktivt för att se till så att sparandet ger så mycket utkast som möjligt. Är mer typen som automatiskt för över pengar varje månad efter löning och sen bara låter pengarna sitta där till dom behövs någon gång, om alls.

Vad rekommenderas att jag ska göra?

Kolla fondrobotar och globala index-fonder. Låga avgifter är viktigt i sammanhanget.

Själv har jag inte sparat så länge men kör Lysa, som justerar innehavet automatiskt och har låga avgifter.

Titta gärna på Rika tillsammans, avsnitt 99. De tar upp grundläggande och enkelt sparande på ett pedagogiskt sätt: https://www.youtube.com/watch?v=kzRQYiP_ePM

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har drygt 300k i ett framtidskonto på swedbank, och inser nu när jag läser denna tråd att det troligtvis är en ganska dålig form av sparande.

Jag känner väl inte att jag har ork eller intresse nog att börja ha koll på aktier och grejer för att investera aktivt för att se till så att sparandet ger så mycket utkast som möjligt. Är mer typen som automatiskt för över pengar varje månad efter löning och sen bara låter pengarna sitta där till dom behövs någon gång, om alls.

Vad rekommenderas att jag ska göra?

Om du kikar på mina inlägg nyss så är min huvudstrategi att köra på två billiga globala indexfonder så som Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära samt en svensk indexfond så som Avanza Zero. Sätt upp en överföring och autoköp 33/33/33% så har du god riskpridning med låg avgift utan något jobb.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Så här ser portföljen ut:

<Uppladdad bildlänk>

Och utvecklingen:
<Uppladdad bildlänk>

Inte kul med -10% men det kunde varit värre. Önskar såklart man borde köpt mer när stockholmsbörsen dippade så mycket men känslorna går tvärt mot förnuftet när man skall köpa i en droppande marknad

Skrivet av ViXoN:

Varför inte?

Riskspridning och det är kul att köpa lite olika Det är två habila val och dom är inte exakt lika så det makear sense.

Jag skulle gärna plocka in ytterligare ett par billiga globala indexfonder om ni har några tips då jag inte är supernöjd med att jag ligger lite för högt i finansbranchen men det brukar gå bra för finansguttarna så man vill ju vara med i vinnande laget

Kanske öka lite i fastigheter även om det är turbulent i den branschen på hemmaplan nu.

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte riktigt hur Avanza räknar här men grafen är ju fin

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Vet inte riktigt hur Avanza räknar här men grafen är ju fin

<Uppladdad bildlänk>

Fast det där blir ju helt fel, du kan inte använda ett utgångsdatum för index och ett annat för starten för ditt sparande. Påstår inte att din avkastning i sig är dålig men urvalsmetoden för hur du presenterar din data är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Fast det där blir ju helt fel, du kan inte använda ett utgångsdatum för index och ett annat för starten för ditt sparande. Påstår inte att din avkastning i sig är dålig men urvalsmetoden för hur du presenterar din data är fel.

Du har naturligtvis helt rätt! Därav friskrivningen

Såg nu på hemsidan att man kan ange startdatum och satte ett par andra :

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har drygt 300k i ett framtidskonto på swedbank, och inser nu när jag läser denna tråd att det troligtvis är en ganska dålig form av sparande.

Jag känner väl inte att jag har ork eller intresse nog att börja ha koll på aktier och grejer för att investera aktivt för att se till så att sparandet ger så mycket utkast som möjligt. Är mer typen som automatiskt för över pengar varje månad efter löning och sen bara låter pengarna sitta där till dom behövs någon gång, om alls.

Vad rekommenderas att jag ska göra?

Om du inte avser att använda pengarna på 5-10 år så är ett månadssparande i indexfonder med så låg avgift som möjligt ett bra val, enkelt och minimalt med jobb.

Tips på indexfonder (sorterat på lägst avgift)

En Globalfond, en Sverigefond, och en Tillväxtmarknadsfond brukar vara populärt att köra på. Men det är du som bestämmer hur brett eller nischat du vill ha det, Teknikfonder och Småbolagsfonder är även populärt.

Försök sprida ut riskerna på flera länder och branscher bara, man vet aldrig när Kina invaderar Taiwan eller fastighetsbranschen imploderar ..

Har du tänkt använda pengarna inom 5 år så kanske det är bättre att ha dom på ett sparkonto med insättningsgaranti

T.ex. Qliro, Klarna, Landshypotek
Jämför sparkonton med insättningsgaranti

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Har runt 50k som jag funderar om det är lönt att flytta till en annan bank med högre sparränta (inte låsa dem alltså).
Planen är och använda dem om typ 5 mån eller nått? Frågan är om det ens är lönt? Kommer ju lägga över pengar varje månad tills det blir 150k eller nått sedan köpa bostad. Men sista pengarna man ligger in kommer ju bara ligga där någon månad typ.
Tänkte bara eftersom man räknar räntan per år så hinner det ju knappt bli något.

Har väl standard 0,3% ränta idag eller nått.

Kollade på denna sidan
https://www.compricer.se/sparande/?gclid=EAIaIQobChMI39687vff...

Qliro har 2,55% sparränta (högst av alla) och betalar ut räntan månadsvis. Dessutom är det ju alltid lönt, tar under en halvtimme att ordna vilket man oftast kan avvara.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Qliro har 2,55% sparränta (högst av alla) och betalar ut räntan månadsvis. Dessutom är det ju alltid lönt, tar under en halvtimme att ordna vilket man oftast kan avvara.

Är månatlig utdelning av ränta mer fördelaktigt än årlig förutsatt samma räntesats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Är månatlig utdelning av ränta mer fördelaktigt än årlig förutsatt samma räntesats?

Jag tänker att det blir ju en "ränta-på-ränta"-effekt i och med att den sker månadsvis, men om det inte rör sig om väldigt stora summor pengar är den effekten rätt försumbar.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Är månatlig utdelning av ränta mer fördelaktigt än årlig förutsatt samma räntesats?

Skrivet av Seziuo:

Jag tänker att det blir ju en "ränta-på-ränta"-effekt i och med att den sker månadsvis, men om det inte rör sig om väldigt stora summor pengar är den effekten rätt försumbar.

2.55 % avser årsränta, så ränta-på-ränta-effekten är inräknad i det. Fördelen med månadsränta är att man får tillgång till räntepengarna snabbare, om man nu tycker att det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Har runt 50k som jag funderar om det är lönt att flytta till en annan bank med högre sparränta (inte låsa dem alltså).
Planen är och använda dem om typ 5 mån eller nått? Frågan är om det ens är lönt? Kommer ju lägga över pengar varje månad tills det blir 150k eller nått sedan köpa bostad. Men sista pengarna man ligger in kommer ju bara ligga där någon månad typ.
Tänkte bara eftersom man räknar räntan per år så hinner det ju knappt bli något.

Har väl standard 0,3% ränta idag eller nått.

Kollade på denna sidan
https://www.compricer.se/sparande/?gclid=EAIaIQobChMI39687vff...

Lägg in på Santander:

2,30% ränta fr.o.m. 6:e december. Ränta från första kronan. Insättningsgaranti. Uttag betalas ut inom 1-2 bankdagar.

eller om Du har lite mer:

2,45% ränta fr.o.m. 6:e december. Ränta från och med 100,000 kronor. Insättningsgaranti. Låsta i 31 kalenderdagar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.