Permalänk
Medlem

H2o: Anledningen till att jag fick ett bra pris av just dem är för att jag bor nära en av deras noder, så stokabs (alltså fibernissarnas) avgifter blev låga.

Veidit: Ingår den där konverteraren som behövdes till att koppla in stokabfibern i den där 24-100FX MMF+2GBIC ports? Finns det nån billiare lösning än den burken, om man inte behöver 24 fiberportar, fler än 6 tror jag nämligen aldrig att det kommer att finnas något behov av här.

Jag måste ta reda på min fastighetsbeteckning så ska lite företag få ge mig information om ungefärliga bandbreddskostnader.

Permalänk
Medlem

yrtynm: Jag ska kolla efter priser på konverterare, Gbit portar osv. återkommer med det så snart som bara den.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

yrtynm: Det billigaste är att köpa en L3 Switch istället för en router, om du ska ha en router med 7 Gbit portar så går det på ett sexsiffrigt belopp

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Modulerna till 2950 heter WS-G5484= och kostar 3312kr styck

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

OK det var ju rätt så överkomligt.
Iaf summan av kardemumman verkar ju vara att det är ekonomiskt finansierbart att sätta upp ett fastighetsnätverk. Nu jobbar jag med att undersöka kostnader för själva uppkopplingen.

Permalänk
Medlem

Sen så för att ge rätt pris på konverteraren från multimode till singlemode behöver jag info om hur lång singlemode kabeln är, mest om den är över eller under 10Km lång antar under dock.
Lycka till.
Köper du allt så kan jag nog fixa lite rabatt hos oss, men som sagt köp innan 26 juli så sparar du minst 40000

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Tack för att du har hjälpt till med att kolla upp priser på allt och hjälpa till allmänt Veidit!
Nädå, kabeln är knappast över 10 km.
Skulle vara en dröm att köpa innan 26 juli, men den här idén måste igenom föreningsbyråkratin först, så det förblir nog en dröm.

Permalänk
Medlem

Hälsa dom att det blir MYCKET dyrare efter 26 juli pgr av supportpengarna.

Visst det är kul att hjälpa till men man vill väl sälja grejerna så det är våra priser du har fått, andra kan ha andra priser

priser på single till multimode adaptern låg på ca 2600 om jag inte tar helt fel.

Men vare sig du köper från oss eller inte så är det kul att hjälpa till, säg till om du behöver något annat.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

yrtynm:

Har det hänt något sedan senaste inläggen skrevs? Jag läser allt med intresse eftersom vi troligen ska dra in bredband hos mina föräldrar där jag bor på lov och liknande. Se denna tråd:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16902...

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

Är oxå nyfiken på hur det går med allt. Vissa på detta forum verkar ha ganska djup kunskap om grejer man knappt visste fanns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Geografiskt utspridda, sitter en abonnent i Kina och en i Ryssland eller är det 20 meter mellan dem?

..det skulle ju faktiskt kunna vara 20 meter mellan en abonent i Ryssland och en abonent i Kina också iofs...

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

My god, visste inte att folk här kunde _SÅ_ mkt om internet/intranät. Blev faktiskt lagom sugen på att flytta till yrtynm's område bara för att få fiber

Visa signatur

AMD XP 1700+@2288mhz (217*10.5)/ Epox 8RDA+/ Corsair PC3200 256mb DDR/ Geforce 3 64mb DDR @ 200/240 / Quantum Fireball 40gb 7200rpm / Qtec 550W

Permalänk
Medlem

hmm....har en telestation med fiber till granne...kanske ska kolla hur det är med den...tror att den fibern går rätt under min byggnad...och vdsl kommer inte på ett tag...

Permalänk
Medlem

fan asså hoppas du lyckas ^^ Finns det inte företag som erbjuder billiga helhets lösningar som denna till fastigheter ? För om man landar under 200 :- i månaden borde alla hus och fastigheter i princip vara intreserade ju ...

Permalänk
Medlem

Jag har möjlighet att få fiber i min lägenhet

via helsingenet, muaha..dock kostar det 3500kr/månad ...aja..lite mycket för min smak

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående bandbredden och hyra av IP-adresser så verkar det som att 1 gbit/s + några hundra IPs kostar ungefär 10000 per månad att få hit. 0,5 gbit/s verkar gå på ungefär på 6-7000.
...

Ehm, ca 10.000 kr för 1 gbit/s ?
Det är FÖR billigt.

Är du verkligen säker på att IP Only/du inte blandat ihop mbit och gbit?
Glömt en nolla eller två?

Inget illa menat om dig men så billiga linor har jag aldrig sett.
Har du dubbelkollat med dem på IP-Only?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlieC
Ehm, ca 10.000 kr för 1 gbit/s ?
Det är FÖR billigt.

Är du verkligen säker på att IP Only/du inte blandat ihop mbit och gbit?
Glömt en nolla eller två?

Inget illa menat om dig men så billiga linor har jag aldrig sett.
Har du dubbelkollat med dem på IP-Only?

som jag förstår det hela så är IP-onlys pris väldigt beroende av hur långt det är till stationen. Detta eftersom Stokab tar ut sina priser per meter. Har man riktigt flyt kan man alltså troligen få en rätt fet lina väldigt billigt.

för vårt hus tror jag det var tal om 10 000 kr för 100 mbit... och vi har rätt långt till deras station.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

jag bor pa "landet" ca 5mil utanfor stockholm.. men jag bor ca 100-200m fran roslagsbanan som det heter har ute som gar in till stockholm ostra. har fatt uppgifter om att det ska ligga svartfiber eller nat under ralsen.. som later vettigt och det kan det val tankas gora? dom har ju renoverat ralsen ibland och da borde dom ju ha lagt ner nat fiber dar? eller vad tror ni? vart ska man ringa for att fa reda pa sant har? kommunen? och om det ar svartfiber tror ni att det ar en box nere vid ralsen vid stationen (bor nara stationen 100-200m) eller masta man bo i anden av fibern..

har namligen borjat fundera pa att snacka me alla i varat omrade om att bygga ett natverk och koppla in alla till RIKTIGT internet..o inte 1mbit adsl som ar det ENDA vi kan fa har. nan som har vart me om att bygga sant har i ett villaomrade me lite under 100hus alla nara varandra.

och en san har fiber kan man bara kontakta utfors eller bostram eller nan annan? sa fixar dom me bandbredden? och man for hora me priser..

aja ar i USA just nu.. men ska verkligen kolla upp detta.

sorry for USA tbord.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Priset sista biten är en bråkdel av det totala när man pratar om så höga hastigheter. Räkna med minst 200kkr/månad för en gigcommit (förmodligen mer).
De IP-only själva köper transitkapacitet från tar bra mycket mer än 10kr/megabit, det kan jag lova...
Du kanske kan få något med avlämning på gig för 10kkr/månad, men då vare sig kan eller får du utnyttja den till fullo. Du har förmodligen missförstått något eller tappat bort en eller ett par nollor någonstans.

Sorry, nog för att bandbredd är billigt numera, men så billigt är det faktiskt inte.

Permalänk
Medlem

lite gammal tråd :P, men om fler letar liknade lösningar så erbjuder följande företag bra priser till bostadsområden.

http://www.ownit.se/

http://www.bostream.com/controller.php?action=landlord

Permalänk
Hedersmedlem

Slappt projekt du har dragit igång.

Permalänk
Medlem

Kör med D-link switchar istället,
det rådet fick jag av min lokala ISP(blixtvik.se)

)

En 100mbit lina ligger väl på 8k? sedan fick vi betala 3k för fiberhyran.
Köp ett par 100Mbit(500) sedan är ni 100 personer, sedan en kostnad på 300 kr / månad..sedan ger du 100Mbit till dina kunder!

// peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Ni skriver som om killen villl göra det nu, tråden är ju 1.5 år gammal..

Hur gick det projektet? blev det nåt av eller bara våta drömmar?:D

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.