Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Någon som fått "black screen" problemet när man precis startat ett spel? Skärmen slocknar men ljudet fortsätter och efter nån minut så hänger sig hela datorn vilket gör att man måste göra en hard reboot men Event loggen har inga spår av något problem?

Fått det några gånger när jag har överklockat gpu core förmycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Någon som fått "black screen" problemet när man precis startat ett spel? Skärmen slocknar men ljudet fortsätter och efter nån minut så hänger sig hela datorn vilket gör att man måste göra en hard reboot men Event loggen har inga spår av något problem?

Kan också ske om du har en Riserkabel som är pci 3.0, då kan du behöva ställa in bios till 3.0 istället.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett Palit GameRock?
Är den vettig?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon som har ett Palit GameRock?
Är den vettig?

Jag hade en men skickade tillbaka. Inget direkt fel på den mer än att den inte stödde 600W riktigt i sin design men ska du inte överklocka eller bench:a så spelar det ingen roll, kör på den.

Permalänk
Medlem

Nu hände det igen, på exakt samma sätt som med WoW i förrgår. Jag startar spelet och, kommer till character screen och så blir bilden svart. Denna gången startade dock datorn om själv.

Det underliga är att man som sagt var inte ser ett spår av varför det hände.

Testat att uppdatera Win11, senaste nV drivrutinen samt AMD chipset drivisar. Har vBIOS kvar att uppdatera så får testa det, annars vette fan.

Skrivet av jorgen69:

Nej, inte hänt mig än.
Iofs jag kör max prestanda i nvidia contol panel.

Har läst om folk som gör så tidigare, vet dock inte om det är en optimal lösning.

Skrivet av Gilgamesh:

testa köra normal läget vilket är det man vill göra,annars körs kortet i max frekvens oavsett, även i idle, jag hade strul med svart skärm i normal läget så skickade tillbaka kortet, väntar på få ett nytt.

Just ja, minns att jag sett att du haft samma problem. Kan du berätta mer om vad som hände?

Skrivet av qube_gbg:

Fått det några gånger när jag har överklockat gpu core förmycket

Kör faktiskt undervolt så det kan inte vara problemet. Lirat över en månad med dessa inställningar men det är bara de senaste tre dagarna som jag haft problemet med svart skärm.

Skrivet av MrWhizeguy:

Kan också ske om du har en Riserkabel som är pci 3.0, då kan du behöva ställa in bios till 3.0 istället.

Tack för tipset, kör dock inte riser.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag hade en men skickade tillbaka. Inget direkt fel på den mer än att den inte stödde 600W riktigt i sin design men ska du inte överklocka eller bench:a så spelar det ingen roll, kör på den.

Du hade inte tid att prova RGB'n och justera färg? Verkar som man behöver koppla någon kabel till moderkortet för detta? Går inte att ändra direkt via någon programvara?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Just ja, minns att jag sett att du haft samma problem. Kan du berätta mer om vad som hände?

när jag kör kortet i normal läge så åkte jag på svart skärm i idle samt i spel, men så fort jag ändra till prefer maximum performance i Nvidia control panel så var det inga problem men då körs kortet i max frekvens och drar mer ström än nödvändigt, så väntar på få ett nytt o hoppas det fungerar bättre.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Du hade inte tid att prova RGB'n och justera färg? Verkar som man behöver koppla någon kabel till moderkortet för detta? Går inte att ändra direkt via någon programvara?

Jo det var en vanlig 3 pin 5V eller 4 pin 12V om jag minns rätt. Eller gjorde man det i mjukvaran, hmm. Nej jag har för mig att det var en kabel man stack in bredvid strömkontakten.

Edit : Uppe till höger i bild bredvid 12VHPWR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

när jag kör kortet i normal läge så åkte jag på svart skärm i idle samt i spel, men så fort jag ändra till prefer maximum performance i Nvidia control panel så var det inga problem men då körs kortet i max frekvens och drar mer ström än nödvändigt, så väntar på få ett nytt o hoppas det fungerar bättre.

Intressant, ska testa detta. Än så länge har jag nämligen inte haft några problem när jag är inne i spelet (tex lirat över två timmar nu utan konstigheter), eller när jag idlar i Windows. Det är just när jag startar spelet.

Testade ivf att uppdatera vBIOS och har öven kopplat loss 12VHPWR kabeln för att kontrollera om något inte såg bra ut men allt var som det ska.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Någon som fått "black screen" problemet när man precis startat ett spel? Skärmen slocknar men ljudet fortsätter och efter nån minut så hänger sig hela datorn vilket gör att man måste göra en hard reboot men Event loggen har inga spår av något problem?

Jag har haft samma problem med WoW! Men mid dungeon. Också nån gång jag startat det.

Såg att du skrev om att du spelade det. Haft weird hela freezes som att gpu drivern hänger sig flera gånger. Tog bort min undervolt och slapp det ett bra tag. Verkade ha med det att göra, men tror det dök upp igår igen?

Inte haft något problem i andra spel. Har TUF icke OC.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Har inte följt 40-seriens lansering lika noga som 30-serien. Hur ligger MSI Suprim X jämfört med Asus Tuf OC denna rundan? Vilket av korten vore att föredra om man får möjlighet att välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Har inte följt 40-seriens lansering lika noga som 30-serien. Hur ligger MSI Suprim X jämfört med Asus Tuf OC denna rundan? Vilket av korten vore att föredra om man får möjlighet att välja?

Jag har sett skrivas flera gånger att Asus tycks dras oftare med coil whine. Huruvida det stämmer vågar jag inte uttala mig om. I övrigt är de likvärdiga avseende fläktljud. Mycket tysta båda två.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Har inte följt 40-seriens lansering lika noga som 30-serien. Hur ligger MSI Suprim X jämfört med Asus Tuf OC denna rundan? Vilket av korten vore att föredra om man får möjlighet att välja?

Stor chans att få coil whine med ASUS denna rundan vilket går att läsa på flera olika håll. MSI har dock också coil whine men mindre chans. Sen är det ju olika vad folk tål eller inte, kör man med lurar så är coil whine inte ett problem men kör man med högtalare lär man störa sig på det.

Skrivet av Ridebird:

Jag har haft samma problem med WoW! Men mid dungeon. Också nån gång jag startat det.

Såg att du skrev om att du spelade det. Haft weird hela freezes som att gpu drivern hänger sig flera gånger. Tog bort min undervolt och slapp det ett bra tag. Verkade ha med det att göra, men tror det dök upp igår igen?

Inte haft något problem i andra spel. Har TUF icke OC.

Har dock aldrig haft problem mitt i ett spel utan bara när jag startar det. Idag så fick jag ingen svart skärm, om det berodde på att jag flashat kortet eller att jag kör utan undervolt låter jag vara osagt. Däremot förstår jag inte varför undervolt skulle vara boven i dramat. Undervolt är som överklockning, är det för mycket/lite för GPUn så kraschar applikationen och så är det inte mer med den saken. Har aldrig läst om undervolt som får en hel dator att frysa och starta om.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Stor chans att få coil whine med ASUS denna rundan vilket går att läsa på flera olika håll. MSI har dock också coil whine men mindre chans. Sen är det ju olika vad folk tål eller inte, kör man med lurar så är coil whine inte ett problem men kör man med högtalare lär man störa sig på det.

Har dock aldrig haft problem mitt i ett spel utan bara när jag startar det. Idag så fick jag ingen svart skärm, om det berodde på att jag flashat kortet eller att jag kör utan undervolt låter jag vara osagt. Däremot förstår jag inte varför undervolt skulle vara boven i dramat. Undervolt är som överklockning, är det för mycket/lite för GPUn så kraschar applikationen och så är det inte mer med den saken. Har aldrig läst om undervolt som får en hel dator att frysa och starta om.

Har dom släppt VBIOS som går att flasha nu?

Hittar bara den gamla som inte går att flasha: F2 26.62 MB 2022/10/26

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Har inte följt 40-seriens lansering lika noga som 30-serien. Hur ligger MSI Suprim X jämfört med Asus Tuf OC denna rundan? Vilket av korten vore att föredra om man får möjlighet att välja?

Kollar du på power phases till core så har Suprim 26, Strix och Aorus Master 24, TUF har 18, de biligaste modellerna har 16.
Kollar du på power limit så har Suprim 520W (530W Liquid X) medans Strix och TUF har 600W. Det finns 2st 600W bios för Suprim men ger enligt min erfarenhet ingen vinst.
Vad det gäller kylning så har nästan alla kort överdimensionerade kylare så där tror jag inte det skiljer så mycket.
Asus korten har rapporterats oftare ha Coil Whine men slumpen spelar in väldigt mycket.
Prestanda och max core clock verkar vara silicon lottery som bestämmer, en instegsmodell kan visa sig prestera bättre än toppmodell.

Finner man en TUF för MSRP så är den på papper lätt det bästa av korten som säljs för intropris. Det verkar vara den mest populära modellen så den är kanske enklast att sälja senare, hitta vattenblock etc.

I praktiken är det mer utseende, tycke och smak, ljud från fläktarna som avgör valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har dom släppt VBIOS som går att flasha nu?

Hittar bara den gamla som inte går att flasha: F2 26.62 MB 2022/10/26

Japp, problemet var bara att filerna är felaktigt namngivna, så det du läser i TXT filen är tvärtom i verkligheten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tackar för värdefull info till er som svarat. Tror loppet lär vara kört när det gäller introduktionspriser (”MSRP”) på TUF, och andra 4090 också. Har följt de som släppt upp kort till försäljning senaste veckorna och flera ÅF höjer priserna för varje gång kort kommer in i lager. De säljer ju slut ändå..

Asus gjorde en liknande lansering med introduktionspris på 3080 som blev kraftigt överbokad där vissa ÅF inte kunde leverera, så de fick byta till andra kort.

Lider TUF dessutom av större del coil whine är det inte så intressanta heller. Suprim X med fler strömkretsar kan rimligen fördela belastningen mer jämt, så det kan ju faktiskt bidra till mindre spoltjut också. Kylaren verkar riktigt bra och ett kort i toppskiktet ”out of the box”.

Permalänk
Skrivet av hejo:

Tackar för värdefull info till er som svarat. Tror loppet lär vara kört när det gäller introduktionspriser (”MSRP”) på TUF, och andra 4090 också. Har följt de som släppt upp kort till försäljning senaste veckorna och flera ÅF höjer priserna för varje gång kort kommer in i lager. De säljer ju slut ändå..

Asus gjorde en liknande lansering med introduktionspris på 3080 som blev kraftigt överbokad där vissa ÅF inte kunde leverera, så de fick byta till andra kort.

Lider TUF dessutom av större del coil whine är det inte så intressanta heller. Suprim X med fler strömkretsar kan rimligen fördela belastningen mer jämt, så det kan ju faktiskt bidra till mindre spoltjut också. Kylaren verkar riktigt bra och ett kort i toppskiktet ”out of the box”.

Imo är suprim också dom snyggaste korten. O_o
Har liquid. Väldigt svalt och väldigt tyst.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

har ett nytt PNY 4090 på väg hem, hoppas det fungerar utan svart skärm strulet i normal läget, men återigen grym support då det är första gången jag kör PNY.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

har ett nytt PNY 4090 på väg hem, hoppas det fungerar utan svart skärm strulet i normal läget, men återigen grym support då det är första gången jag kör PNY.

Lycka till och hoppas du slipper mer strul! 👍🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av Blade@LCD:

Om du vill ha ett bra alternativ till Lancool 215, så Be Quiet! Pure Base FX/DX.
Passar i alla fall med ASUS TUF och KFA2 RTX 4090.

Har ett Lancool 215 här hemma som min son använder.

Ah, tack för tips om chassi. Det chassit du tipsade om är 17mm djupare, så borde räcka. Får bli som plan C eller nåt. Hittade en på youtube som byggde med ett 4090 (Asus) i en Lancool 215. Dock använde han en sån här adapter: https://www.amazon.co.uk/dp/B0BJZCCMY1 (en adapter från Fasgear) istället för orginal. Så jag beställde en likadan. Borde få den denna vecka eller början på nästa.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk

Det går att få till men kräver som sagt nytt kablage.

Permalänk
Medlem

Jag själv beställde en sånhär: https://www.moddiy.com/products/ATX-3.0-PCIe-5.0-600W-Triple-...

tog en som man drar direkt från PSU så jag slipper ha 3 pci kablar liggandes i chassiet. Är lite tight med plats med vattenkylningen.

Permalänk
Medlem

Vill man ha något "nytt" att testa så har Nvidia/Valve släppt en ny variant av Portal (RTX) som är gratis på Steam (ev måste man ha ursprungliga Portal). Galet krävande, och en massa raytracing. Fick mitt Strix att ta sig upp i 74C (vilket är rekord)

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Vill man ha något "nytt" att testa så har Nvidia/Valve släppt en ny variant av Portal (RTX) som är gratis på Steam (ev måste man ha ursprungliga Portal). Galet krävande, och en massa raytracing. Fick mitt Strix att ta sig upp i 74C (vilket är rekord)

Lyckades inte få afterburner att visa statsen när jag provade en snabbis igår. Inte ens Nvidias Overlay visade fpsen..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Lyckades inte få afterburner att visa statsen när jag provade en snabbis igår. Inte ens Nvidias Overlay visade fpsen..

kolla så du inte har något annat program som också mäter. kan bugga ibland

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

kolla så du inte har något annat program som också mäter. kan bugga ibland

Får testa ikväll igen sen. 👍🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

PNY levererar.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

CableMod kabel monterad, 16-pin till 4x8-pin Corsair direkt till PSU.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

Kör med detta nätagg funkar det till 4090 eftersom det är 3x2 PCIE-kablar? https://www.inet.se/produkt/5322865/be-quiet-straight-power-1...
Vilket kort ska man köra för att "slippa" coilwhine Asus eller Gigabye?

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider