Permalänk
Medlem

Fast i BIOS

Köpte en ihopbyggd dator från Inet för drygt ett år sen och den har funkat bra hittills.
Idag använde jag datorn utan problem och stängde sedan av den då jag skulle bort. Kom hem, satte på datorn och den funkade någon minut. Var inne i Firefox när allt plötsligt blev supersegt och sen slutade allt funka. Fick hålla inne power-knappen för att stänga av och när jag sedan satte på den igen så började problemen.

Först fick jag upp typ "Checking media presence" och "Start PXE over IPv4". Kommer ej ihåg ordagrant och det är inte kvar längre.
Hur som helst hamnade jag därefter inne i BIOSen och i boot-menyn så fanns det två boot options. Nummer ett var typ "pxe ipv4 realtek pcie gbe family controller" och den andra var hårddisken.

Jag är inte så kunnig, så jag har undvikit att pilla på för mycket, utan hållit mig till saker som google verkade anse att jag kunde testa utan att förstöra något.

Hur som helst så har saker ändrats nu.
Numera finns bara en sak att välja som boot option #1 och det är "Samsung Flash Drive DUO 1100, Partition 1"

Förut kunde jag gå in i bootmenyn direkt vid start och ha några alternativ, men ingen funkade och nu är det bara den nyss nämnda som är kvar.

Jag får inte heller längre upp "checking media presence" eller något liknande. Datorn kör in i BIOS direkt och jag vet helt enkelt inte vad i hela friden som kan vara fel.

Datorn hittar hårddisken, så det bör väl innebära att den inte är trasig? Eller kan det vara strul med några filer på disken? Om så kanske är fallet, finns det något enkelt sätt att kontrollera det?

UPPDATERING: Plötsligt försvann även "Samsung Flash Drive DUO 1100, Partition 1" som boot option. Jag får upp "checking media presence", "Media present" och "start PXE over IPv4 on MAC:" följt av PXE-E16: No valid offer recieved" och hamnar därefter på en svart sida med texten:
"Reboot and select proper Boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

UPPDATERING 2: Hårddisk och "family controller (orkar inte skriva hela namnet) är tillbaka. Hur vet jag inte. Dock går det fortfarande inte att komma längre än till BIOS.

Operativsystem: Windows 10
Processor: AMD Ryzen 9 5900x
Moderkort: Gigabyte B550 Aorus AX
Minne: Corsair 32gb (2x16gb) DDR4 3200MHz
Grafikkort: ASUS GeForce 3080 10gb ROG Strix Gaming OC
Hårddisk: Samsung 970 EVO Plus 1TB
Nätaggregat: Corsair RM850

Jag tror att garantin fortfarande gäller på datorbygget, så jag skulle kunna kontakta Inet, men då jag inte bor så nära någon av deras butiker och utifall det finns någon enkel lösning så tänkte jag höra här först.

Tack på förhand

Permalänk

Om du använder F11 / F8 vid uppstart (olika för olika moderkort) dvs att du får upp boot menyn istället för bios, ser du inte disken i den listan?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Om du använder F11 / F8 vid uppstart (olika för olika moderkort) dvs att du får upp boot menyn istället för bios, ser du inte disken i den listan?

Först fick jag inte det (skrev dessutom precis en uppdatering i min text). Alla boot-alternativ var borta.

Nu finns både "family controller"-grejen och hårddisken som valbara boot devices. De finns även i BIOS.

Väljer jag -"family controller" så hamnar jag på sidan med "checking media presence" och väljer jag hårddisken så skickas jag till sidan med "reboot and select proper boot device".

Permalänk
Medlem

"Samsung Flash Drive DUO 1100" Ser ut att vara ett USB-minne. Säkerställ att det inte sitter i när du försöker starta.
Har du pillat på några inställningar nyligen? Kanske secure boot?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att SSD:n är full? Kanske kan bli en del strul då?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att din MBR har blivit korrupt.
1. Skapa en windows installations-usb på en riktigt stor USB-sticka (64gb+ så du får plats med dina viktiga filer) med MS egna verktyg https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installati...
2. Börja med att kopiera viktiga saker från din disk till din usb-sticka (den borde ha massor av ledigt utrymme, windows installationsmedia tar bara några GB) - här är en lite omständig men säkert fungerande guide: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/rescue-...
3. försök med windows egna verktyg Bootrec att reparera din MBR - https://pureinfotech.com/repair-master-boot-record-mbr-window...

Upptakten till ditt problem, att det började gå långsamt och sen inte ville starta igen, låter lite som att din disk kanske har något problem. Även om du får liv i disken igen skulle jag inte förlita mig på den Samsung 970 Evo disken i det långa loppet, det är jättetråkigt att bli av med viktiga filer om du inte har backup om det skulle hända något på nytt. Du kan kontrollera din disks hälsa på ett antal olika sätt: https://www.tenforums.com/tutorials/163843-how-check-drive-he...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

"Samsung Flash Drive DUO 1100" Ser ut att vara ett USB-minne. Säkerställ att det inte sitter i när du försöker starta.
Har du pillat på några inställningar nyligen? Kanske secure boot?

Hade ett USB-minne i, men tog ut det och det ledde inte till någon förbättring. Tog även ut alla USB förutom tangentbordet och musen, bara för att testa om det gjorde någon skillnad, men tyvärr inte.

Skrivet av mrnez:

Det är inte så att SSD:n är full? Kanske kan bli en del strul då?

Bör inte vara det. Sist jag kollade så var SSD:n typ halvfull om jag inte minns fel och jag har inte lagt till mycket sen dess. Så jag är säker på att det finns bra med utrymme kvar.

Skrivet av runeman:

Jag tycker det låter som att din MBR har blivit korrupt.
1. Skapa en windows installations-usb på en riktigt stor USB-sticka (64gb+ så du får plats med dina viktiga filer) med MS egna verktyg https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installati...
2. Börja med att kopiera viktiga saker från din disk till din usb-sticka (den borde ha massor av ledigt utrymme, windows installationsmedia tar bara några GB) - här är en lite omständig men säkert fungerande guide: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/rescue-...
3. försök med windows egna verktyg Bootrec att reparera din MBR - https://pureinfotech.com/repair-master-boot-record-mbr-window...

Upptakten till ditt problem, att det började gå långsamt och sen inte ville starta igen, låter lite som att din disk kanske har något problem. Även om du får liv i disken igen skulle jag inte förlita mig på den Samsung 970 Evo disken i det långa loppet, det är jättetråkigt att bli av med viktiga filer om du inte har backup om det skulle hända något på nytt. Du kan kontrollera din disks hälsa på ett antal olika sätt: https://www.tenforums.com/tutorials/163843-how-check-drive-he...

Lycka till!

Tack för förslagen. Ska testa lite imorgon och se om något funkar. Verkar dock behöva produktnyckeln till Windows och den har jag nog inte. Windows var förinstallerat och jag såg aldrig någon produktnyckel. Har kollat igenom datorn för att se om det sitter någon klisterlapp med nyckeln, men utan resultat.

Permalänk

Så här kan du få ut din nyckel:
https://www.techrepublic.com/article/3-simple-ways-to-find-yo...
Kan också vara så att de är en OEM installation, då krävs de inte heller någon nyckel.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i dina skor hade jag köpt typ en Kingston 240GB SSD för noll och ingenting och skapat en bootbar USB sticka. Sen hade jag plockat ur din egna SSD och installerat nytt Windows utan aktiverad licens på den nya SSD:n och sett hur datorn beter sig. Så slipper du flytta över saker och dona i första taget.
Tror dom diskarna är på kampanj än hos Webhallen. Är väl aldrig fel att ha en SSD liggandes för felsökning. Eller så säljer du den när deras kampanj går ut 😂

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jo låter ju som SSD:n håller på att rasa... Konstigt efter så kort tid!
(men håller med de som tipsat att du bör kolla ledigt utrymme när du får möjlighet!)

Förresten, det där "pxe ipv4 realtek pcie gbe family controller" måste väl vara ett nätverkskort, dvs nån möjlighet att boota från nätverket... Så inte relevant för dig!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Köpte en ihopbyggd dator från Inet för drygt ett år sen och den har funkat bra hittills.
Idag använde jag datorn utan problem och stängde sedan av den då jag skulle bort. Kom hem, satte på datorn och den funkade någon minut. Var inne i Firefox när allt plötsligt blev supersegt och sen slutade allt funka. Fick hålla inne power-knappen för att stänga av och när jag sedan satte på den igen så började problemen.

Först fick jag upp typ "Checking media presence" och "Start PXE over IPv4". Kommer ej ihåg ordagrant och det är inte kvar längre.
Hur som helst hamnade jag därefter inne i BIOSen och i boot-menyn så fanns det två boot options. Nummer ett var typ "pxe ipv4 realtek pcie gbe family controller" och den andra var hårddisken.

Jag är inte så kunnig, så jag har undvikit att pilla på för mycket, utan hållit mig till saker som google verkade anse att jag kunde testa utan att förstöra något.

Hur som helst så har saker ändrats nu.
Numera finns bara en sak att välja som boot option #1 och det är "Samsung Flash Drive DUO 1100, Partition 1"

Förut kunde jag gå in i bootmenyn direkt vid start och ha några alternativ, men ingen funkade och nu är det bara den nyss nämnda som är kvar.

Jag får inte heller längre upp "checking media presence" eller något liknande. Datorn kör in i BIOS direkt och jag vet helt enkelt inte vad i hela friden som kan vara fel.

Datorn hittar hårddisken, så det bör väl innebära att den inte är trasig? Eller kan det vara strul med några filer på disken? Om så kanske är fallet, finns det något enkelt sätt att kontrollera det?

UPPDATERING: Plötsligt försvann även "Samsung Flash Drive DUO 1100, Partition 1" som boot option. Jag får upp "checking media presence", "Media present" och "start PXE over IPv4 on MAC:" följt av PXE-E16: No valid offer recieved" och hamnar därefter på en svart sida med texten:
"Reboot and select proper Boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

UPPDATERING 2: Hårddisk och "family controller (orkar inte skriva hela namnet) är tillbaka. Hur vet jag inte. Dock går det fortfarande inte att komma längre än till BIOS.

Operativsystem: Windows 10
Processor: AMD Ryzen 9 5900x
Moderkort: Gigabyte B550 Aorus AX
Minne: Corsair 32gb (2x16gb) DDR4 3200MHz
Grafikkort: ASUS GeForce 3080 10gb ROG Strix Gaming OC
Hårddisk: Samsung 970 EVO Plus 1TB
Nätaggregat: Corsair RM850

Jag tror att garantin fortfarande gäller på datorbygget, så jag skulle kunna kontakta Inet, men då jag inte bor så nära någon av deras butiker och utifall det finns någon enkel lösning så tänkte jag höra här först.

Tack på förhand

Låter som att din SSD inte vill längre. Hade samma fenomen med grabbens SSD för några år sedan, även den en Samsung. Fick samma symptom som dig. Det du kan göra är att koppla ur disken så den är utan ström 24-48H och se om det blir bättre då. Jag gjorde nämligen det med grabbens, kopplade ur den och satte i en annan disk så länge medans jag talade med Samsung om disken, så det den blev liggandes ett par dagar, kopplade sedan in den igen och den har funkar kanon sedan dess (Inget som grabben får lägga något viktigt på då den dött en gång)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Hade ett USB-minne i, men tog ut det och det ledde inte till någon förbättring. Tog även ut alla USB förutom tangentbordet och musen, bara för att testa om det gjorde någon skillnad, men tyvärr inte.

Bör inte vara det. Sist jag kollade så var SSD:n typ halvfull om jag inte minns fel och jag har inte lagt till mycket sen dess. Så jag är säker på att det finns bra med utrymme kvar.

Tack för förslagen. Ska testa lite imorgon och se om något funkar. Verkar dock behöva produktnyckeln till Windows och den har jag nog inte. Windows var förinstallerat och jag såg aldrig någon produktnyckel. Har kollat igenom datorn för att se om det sitter någon klisterlapp med nyckeln, men utan resultat.

Du behöver ingen nyckel för att skapa bootbar usb-sticka (inte heller för att installera windows, det kan du göra senare om du vill genom att svara "jag har ingen nyckel" när du ombeds fylla i din nyckel i installationen). Förslaget om att köpa en billig disk och installera windows lät vettigt tycker jag också, då kan du (förutsatt att du inte använder Bitlocker så att din samsung disk är krypterad) sätta tillbaka din disk efteråt och kopiera viktiga saker till den istället, det känns en smula tryggare än att ha alla sina bilder på en usb-sticka.

Permalänk
Medlem

Efter uppdatering till win v21H2 och vid omstart kom jag bara till blått fönster med HP-symbol och några figurer samt att det stod bios v7.xx. Den stannade där. Inga omstarter med alla möjliga tangenter hjälpte. Försökte boota från usb med windows creation tool, nix. I desperation kopplade jag ur samtliga usb-anslutningar och plötsligt så ville den igen. Begriper inte varför. Gammal HP 1056 med systemet på ssd, win 10.