Hjälp med HDMI (hastighet, flaskhalsar ihopkoppling av två HDMI high speed)

Permalänk
Medlem

Hjälp med HDMI (hastighet, flaskhalsar ihopkoppling av två HDMI high speed)

Hej alla Swecare!

Det verkar som att använda en hona-hona förlängare utan repeaterfunktion ger återkommande tappad bild om jag kör 4K@60Hz, funkar fint i 30Hz så måste vara min "förlängrings-adapter" som sabbar signalen.

Är detta någon som känner igen?

Som sagt ska min två hdmi-kablar i sig inte vara något problem då de är 17.8MBps eller vad det nu är ena är 5m andra 2m, trodde att 5 skulle räcka och vill helst inte köpa ny kabel men det kanske är det bästa att göra...nästa problem är att jag inte kan köra 10bit färg och HDR i 4K i 60hz, bara 30hz bara med en kabel. Är hastigheten på mina kablar problemet eller TV:ns HDMI-portar som är för gammal standard? Kör ett RTX 3070 och en Philips 55PUS6803 som inte är den fetaste TV:n därute, men trodde iaf att den skulle klara 10bit@4K 60hz HDR

Mycket tacksam för svar!!

Mvh Davve

Permalänk
Medlem

Med min förra TV, från Philips, så var det enda receptet på fungerande HDMI och 4k en så kort kabel som möjligt, inget annat fungerande helt tillfredsställande. Vad det beror på? Ingen aning, men enda tipset jag kan ge.

Prova med en riktigt kort kabel och se vad som händer.

Kolla även så du kör på TVns bästa port.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

TV:n ska ha stöd för 4K@60Hz så länge som du använder rätt HDMI-port, HDR skriver Philips ingenting om i specen. Men om du kan välja upplösningen på datorn så ska TV:n ha stöd för det, kablarna påverkar inte vad du kan välja på datorn utan är de för klena så får du som du märkt problem med att bilden t.ex. försvinner ibland eller inte alls fungerar.

När det gäller kablar så räcker det inte med att varje kabel var för sig klarar av bandbredden, kopplar du ihop dem utan förstärkning så måste ju signalen färdas 7m och då kanske det inte fungerar tillräckligt bra längre. Och en adapter tillför ytterligare problematik eftersom varje skarv försämrar signalkvalitén. Så tyvärr, lösningen är troligtvis att köpa en ny kabel som är gjord för att klara hela sträckan.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för svaren, kör på rätt port (ska testa att bara köra 2m kabeln och se om den pallar 10bit, jo HDR har TV:n, sitter med det i Win nu, läste däremot att det kanske inte är äkta 10-bit utan vad det nu kallas när den typ "upscalar" och lägger till färger om det behövs eller nåt sådant) och håller med i logiken ang. bandbredd och förlängningsadapter.

Men 15m ska väl vara max innan man behöver en repeater vad jag läst så känner lite att det borde fungera utan att skärmen tappar signalen frekvent men tydligen inte så om ingen vet om en mirakellösning så får det väl bli en 10m kabel helt enkelt. Kan dra den snyggare isf med vilket är ett plus

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exocet:

Tack så mkt för svaren, kör på rätt port (ska testa att bara köra 2m kabeln och se om den pallar 10bit, jo HDR har TV:n, sitter med det i Win nu, läste däremot att det kanske inte är äkta 10-bit utan vad det nu kallas när den typ "upscalar" och lägger till färger om det behövs eller nåt sådant) och håller med i logiken ang. bandbredd och förlängningsadapter.

HDMI 2.0 klarar inte 10-bit 4K@60Hz med full färginformation, utan då får man gå ner på 4:2:0. Se t.ex. denna artikel om vad de innebär.

Skrivet av Exocet:

Men 15m ska väl vara max innan man behöver en repeater vad jag läst så känner lite att det borde fungera utan att skärmen tappar signalen frekvent men tydligen inte så om ingen vet om en mirakellösning så får det väl bli en 10m kabel helt enkelt. Kan dra den snyggare isf med vilket är ett plus

Jag har sett passiva kablar på 10m som är Premium High Speed-certifierade (d.v.s. certifierade att klara 4K@60Hz), men 15m vet jag inte. Vid såna längder brukar man normalt använda aktiva kablar istället.

Permalänk
Medlem

Rena vetenskapen vilka som är bra och inte... 🙄
Men en typ bra regel är att ju kortare desto mindre problem med biligare och ska de långt så är aktiva att föredra.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

Nä, det är skitenkelt: Köp Ultra High Speed-certifierade kablar. Men det görs inga YT-karriärer på det budskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

HDMI 2.0 klarar inte 10-bit 4K@60Hz med full färginformation, utan då får man gå ner på 4:2:0.

Ok, är det bara 2.0b som gäller minns inte exakt vilka HDMI verrar det finns över 2.0
Har ganska bra koll och har testat att köra 4:2:0 o andra kombos, men det slutar alltid med att

Se t.ex. denna artikel om vad de innebär.
Tack!

Jag har sett passiva kablar på 10m som är Premium High Speed-certifierade (d.v.s. certifierade att klara 4K@60Hz), men 15m vet jag inte. Vid såna längder brukar man normalt använda aktiva kablar istället.

Nej har aldrig testat 15m själv heller men läst att det är längden innan man måste köra aktiv repeater eller liknande som du säger.

Tack för svar :

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar, jag har ganska bra koll på detta och det måste betyda att flaskhalsen är att TV:n bara klarar max 30hz så tänkt för 4K HDR 10bit Blu-Ray antar jag, får galet bra flöde i bilden och färger +kontrast är också mkt bättre om jag kör filmer från en extern USB-3 disk, finns en USB3 o en USB2 på min TV, skitsynd att snåljåparna inte kunde ha satt in en DisplayPort 1.4

Herregud vad 8K 10-12bit HDR i 60hz måste vara lite bandbredd där! blir det ca fyra ggr bandbredden för 4k (min klarar ju sig fint i 4K, 8-bit o HDR på 17.8 Gb/s kabel) man räknar typ eller matten kanske inte fungerar så hehe.

Mvh David