Permalänk
Medlem

Har jag IPS glow, eller vad är det?

Hej vänner,

Köpte mig en gaming skärm och insåg att kanterna är lite gul/ljus aktiga vid svartbild, har ej fullsatt ljusstyrka utan endast på 50 men trots det är det inte svart överallt utan ljus lite här o där vid kanterna. När jag kollar från olika vinklar blir det mer.

Är det IPS glow, har min skärm det? Annars vad och hur är IPS glow? Eller bleeding?

http://www.bilddump.se/bilder/20221222041305-78.70.36.47.jpg

Vet att kamera visar mer än normalt, så det är inte såhär mycket som på bilden utan synligt.

Permalänk

Ser ut så. Ser alldeles hemskt ut på bilden Hoppas verkligen det inte är så illa irl

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Ser ut så. Ser alldeles hemskt ut på bilden Hoppas verkligen det inte är så illa irl

Så illa är det inte irl, men synligt att det är gult/vitt på kanterna. Blir mycket mer över skärmen när man kollar från olika vinklar, så är det en ordentligt IPS glow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4ndas:

Så illa är det inte irl, men synligt att det är gult/vitt på kanterna. Blir mycket mer över skärmen när man kollar från olika vinklar, så är det en ordentligt IPS glow?

Märker du av det i verkliga livet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CaptainRedbeard:

Ser ut så. Ser alldeles hemskt ut på bilden Hoppas verkligen det inte är så illa irl

Överexponerad bild. Ts kan ta en bättre bild med telefonen genom att antingen ändra till "Pro" läge eller motsvarande i Telefonen och därmed ändra Shutter Speed eller sänka ISO eller i Automatic ändra ljusstyrkan.

Bilden visar bara att LCD är dåliga på att visa svart. Man ser dock källorna till BLB och sedan resultatet av Glow som alla IPS har, fast i extremt överexponerat läge.

Skrivet av 4ndas:

Så illa är det inte irl, men synligt att det är gult/vitt på kanterna. Blir mycket mer över skärmen när man kollar från olika vinklar, så är det en ordentligt IPS glow?

Vad har du för ljusstyrka? Om det skiftar allt eftersom du rör på huvudet så är det IPS Glow och kan förbättras genom att sätta sig längre ifrån skärmen eller hitta rätt vinkel från skärmen genom tilt/höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Överexponerad bild. Ts kan ta en bättre bild med telefonen genom att antingen ändra till "Pro" läge eller motsvarande i Telefonen och därmed ändra Shutter Speed eller sänka ISO eller i Automatic ändra ljusstyrkan.

Bilden visar bara att LCD är dåliga på att visa svart. Man ser dock källorna till BLB och sedan resultatet av Glow som alla IPS har, fast i extremt överexponerat läge.

Vad har du för ljusstyrka? Om det skiftar allt eftersom du rör på huvudet så är det IPS Glow och kan förbättras genom att sätta sig längre ifrån skärmen eller hitta rätt vinkel från skärmen genom tilt/höjd.

Kör med 50 procent styrka, försämrar BLB eller IPS glow kvaliten på skärmbilden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4ndas:

Kör med 50 procent styrka, försämrar BLB eller IPS glow kvaliten på skärmbilden?

Glow kan i mörka färgnyanser påverka det du ser ja. Blir som en hinna över. Och det är oundvikligt på en IPS skärm.

Prova dra ned på Ljusstyrkan framförallt om du sitter i ett kolsvart rum, 50% lär vara över 200cd/m2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ndas:

Kör med 50 procent styrka, försämrar BLB eller IPS glow kvaliten på skärmbilden?

50 är alldeles för högt för ett bäcksvart rum. jag sitter med 20 (ca 120 nits) på min skärm i ett normalt upplyst rum. Högre ljusstyrka ökar IPS glow och blb syns såklart mindre med lägre men blb är en mer störande effekt än ips glow för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

50 är alldeles för högt för ett bäcksvart rum. jag sitter med 20 (ca 120 nits) på min skärm i ett normalt upplyst rum. Högre ljusstyrka ökar IPS glow och blb syns såklart mindre med lägre men blb är en mer störande effekt än ips glow för mig.

Aa jo men, man vill ju kunna se i spelet också. Går man in i ett spel där det är mörkt, så vill man ha det ljust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4ndas:

Aa jo men, man vill ju kunna se i spelet också. Går man in i ett spel där det är mörkt, så vill man ha det ljust.

Där har du något att fundera på. Tillsammans med din ursprungliga fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Har också glow på min PG279Q men det där ser lite värre ut. Ska fota ikväll och kolla. Det är störigt i mörkt rum men annars märker jag inte av det. Har också runt 50% ljusstyrka så kanske har med det att göra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Foto ser alltid väldigt mycket värre ut. Jag hade ungefär samma på min gamla Acer men även PG279Q som andraskärm. Märks inte i vardaglig användning men vid svart bakgrund är det ju tydligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ser rätt normalt ut. Köp INTE en OLED typ alienware - du kommer aldrig kunna gå tillbaka till en "normal" skärm.
Det är once you go black fast i kvadrat.
Svartare än svartast förutom det som faktiskt ska lysa och det poppar så sjukt i färger att det inte går att beskriva.

Permalänk
Medlem

50% ljusstyrka är för högt i ett mörkt rum. Sänk till 15-30%
Dina ögon kommer både vänja sig och tacka dig i framtiden.
I princip alla skärmar ser ut så här. Förutom OLED.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺

Som alltid med den här (eviga) diskussionen:

1) TS skärm är helt normal. Men Auto-exponeringen på mobilen kommer alltid ta en överexponerad bild som blir ett skräckexempel där det ser ut som sk*t på ett sätt som inte kan upplevas i verkligheten.

Alltid någon i något forum där bilden postas som kommer att skriva "Fy, vad hemskt, det där skulle jag aldrig acceptera!". Fler läser samma tråd, ser samma bild, fotar sin fullt normala skärm, får samma skräckbild på sin mobil, postar på forum och feedback-loopen är komplett.

2) För ljusstarkt inställd skärm gör att man mycket tydligare märker av BLB och glow i det rum man befinner sig i. Ja, det upplevs alltid som "...för mörkt" när man sänker ljusstyrkan eftersom våra hjärnor reagerar på relativa förändringar.

Sänk så långt du kan, hela vägen till botten och öka under loppet av många minuter sakta därefter tills BLB börjar anas igen. Majoriteten spelskärmarna i ett svenskt hobbyrum/hemmakontor på kvällen så här års är faktiskt något för ljusstarka även med ljusstyrkereglaget i botten. Man kan behöva mer ljus i rummet så att pupillen drar ihop sig och ögat inte längre ser variationerna i skärmens "svärta".

3) LCD är transmissiv teknik och alla olika LCD-varianter har någon form av skavank(er) i någon situation. Så nyckeln är att hantera situationen och kanske lära sig leva med den. Exemplaren varierar och det finns även dåliga skärmar.

När det är väldigt ojämn BLB eller glow i enbart en sida eller ett hörn som alltid är tydligare än resten? Då ska man överväga att reklamera, lämna tillbaka eller köpa nytt.

4) OLED är den teknik som eliminerar detta problem helt. Men OLED är heller inte felfritt och som det fortfarande ser ut, rejält mycket dyrare och endast en bråkdel av samma utbud.

Permalänk
Medlem

Ett tips om du mår dåligt över det.
Sänk till 25% och tvinga dig själv att använda skärmen en vecka. Normalt användande. Leta inte efter ”problemet”
Efter den veckan känner du dig bättre

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag min IPS är helt ok. Kontrasten är dålig men det är jämt fördelat så ser ändå ok ut. Medan min VA panel har mörkare svärta men är så ojämt fördelat att man ser ljusare partier i skärmen speciellt vid kanterna. Och då kör jag på 10% ljus på mina.

OLED är enda man slipper problemet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4ndas:

Aa jo men, man vill ju kunna se i spelet också. Går man in i ett spel där det är mörkt, så vill man ha det ljust.

Fast ljusstyrka gör inte saker i mörka områden ljusare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrnez:

Har också glow på min PG279Q men det där ser lite värre ut. Ska fota ikväll och kolla. Det är störigt i mörkt rum men annars märker jag inte av det. Har också runt 50% ljusstyrka så kanske har med det att göra.

Rekommenderar runt 12-15 på natten och 20 på dagen. Om man behöver mer så har man verkligen solen lysandes rakt på displayen.

Permalänk
Medlem

Det är därför jag föredrar VA-panel.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Bildexpert 📺

Tekniskt sett på ett absolut plan är första nyanserna av mörkgrått blir lite ljusstarkare om man drar maximalt ljusstyrka till högre nivåer. Därför så många fastnar på fel reglage för att försöka lösa problemet med det man upplever som att mörka nyanser är för mörka. Dvs drar i ljusstyrkan på skärmen när problemet inte är skärmen utan att omgivningens ljusnivå får pupillen att dra ihop sig. Då sänker man inte skärmens default-inställning tillräckligt långt eftersom man upplever att bilden sotar igen.

Försöker man fixa situationen genom att hålla skärmens ljusstyrka hög får man ljusare skuggtoner men lyfter samtidigt hela svartbotten till en ljusare nivå och då syns alla skavanker som BLB och glow i skärmen ännu tydligare. Samtidigt som ljuset i vitt är bländande högt och riskerar uttröttade ögon.

Det man är ute efter i den situationen att mörka nyanser är för mörka är att:

(1) ankra svart i bilden rätt
(2) transformera ljuset till nivåer ögat kan urskilja

Där är nyckeln gamma/EOTF för att översätta signalnivå till mer fysiskt ljus. Så gamma 2.0 eller 1.8 ger en mer linjär/flackare stigning av hur signal transformeras till mer ljus jämfört med de facto gamma 2.2–2.4. Detta underlättar för ögat vid liten pupill (pga av ljust rum) att uppfatta nyansskillnader nära svart enklare.

Så har man förstås kontrollen över rummet som en lika viktig faktor. Dimmbara lampor FTW. Philips Hue med en inställning för dagtid och en för kvällstid räcker långt och kanske så långt att man inte behöver fippla på skärmens ljusnivåer hela tiden.