Permalänk
Medlem

Google homed VS Alexa?

Jag går i tankarna att byta ut Google Home då det på sista tiden ger mer huvudvärk än avslappning. Vi är väldigt nöjda överlag med GH men det strular mer och mer och trots att jag med de flesta konstens regler försökt att hitta och strypa problemen vill det inte flyta på till 100%.

-Tappar nätverket.
-Hackar vid uppspelning av musik, radio.
-Tystar uppspelningen utan anledning.
-Genomför inte alltid "rutinerna".

Omstarter, hårda resets, tilldelade IP-adresser m.m. hjälper inte längre så då kom tanken upp om Alexa är bättre eller har liknande problem.

Så frågan lyder, ni som har eller haft Alexa, är det ett bättre alternativ eller ska jag bara ge upp och leva med Google Home?
Vad är fördelarna kontra nackdelarna att behålla/byta?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser dina wififörhållanden ut? Är du ensam i etern och har ett bra wifinät eller boor du i flerfamiljshus eller har grannar inom radioräckvidd ?
Det är ofta dåliga wififörhållanden som ligger bakom sådant du beskriver så kolla över dem först oavsett vilket system du väljer och har du grananr i etern så finn det kanske inte så mycket att göra årt det mer än att flytta (eller skärma bostaden)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående om att se över wifit först.

"-Genomför inte alltid "rutinerna"."
Det händer med Alexa också ibland.

Ladda ner Alexa appen och testa med mobilen hur du tycker det fungerar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag kan inte säga något om Alexa men jag upplever inga av dina problem och det första jag tänkte var wifi problem.
Har du lagt till någon annan wifienhet hemma?
Jag hade problem när jag la till 2st Google Home max. Höll på att bli tokig innan jag kom på att det var dom som störde de andra högtalarna i mitt hem.
Jag tog bort dem ur systemet och bytte till ett par aktiva med en Chromecast audio och då försvann problemen.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Jag går i tankarna att byta ut Google Home då det på sista tiden ger mer huvudvärk än avslappning. Vi är väldigt nöjda överlag med GH men det strular mer och mer och trots att jag med de flesta konstens regler försökt att hitta och strypa problemen vill det inte flyta på till 100%.

-Tappar nätverket.
-Hackar vid uppspelning av musik, radio.
-Tystar uppspelningen utan anledning.
-Genomför inte alltid "rutinerna".

Omstarter, hårda resets, tilldelade IP-adresser m.m. hjälper inte längre så då kom tanken upp om Alexa är bättre eller har liknande problem.

Så frågan lyder, ni som har eller haft Alexa, är det ett bättre alternativ eller ska jag bara ge upp och leva med Google Home?
Vad är fördelarna kontra nackdelarna att behålla/byta?

Låter mer som problem med Wi-Fi/Internet än problem med själva Google Home tycker jag också som andra i tråden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Satan vad snabba ni är på att svara, trodde jag skulle få vänta länge på input.

Suterränghus (2 vån) med en synology router (har ej modellnummer i huvudet) på bottenplanet och en extender på övre planet. Jag har kikat på signalstyrkan flera gånger men den är mer än bra, nästan full styrka (på båda) så jag är ganska säker på att det inte är att kontakten tappas, däremot så får jag in 2 av våra grannars WiFi i huset med relativt bra signal men inget vi kopplar upp oss på.

Kan det vara så att jag behöver ändra "kanal" i routern? Detta med kanaler är ny mark för mig OM det nu kan vara det som spökar och finns det något verktyg som kan ge oss en hint om var man bör lägga sig?

Tack för alla svar hittills.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Satan vad snabba ni är på att svara, trodde jag skulle få vänta länge på input.

Suterränghus (2 vån) med en synology router (har ej modellnummer i huvudet) på bottenplanet och en extender på övre planet. Jag har kikat på signalstyrkan flera gånger men den är mer än bra, nästan full styrka (på båda) så jag är ganska säker på att det inte är att kontakten tappas, däremot så får jag in 2 av våra grannars WiFi i huset med relativt bra signal men inget vi kopplar upp oss på.

Kan det vara så att jag behöver ändra "kanal" i routern? Detta med kanaler är ny mark för mig OM det nu kan vara det som spökar och finns det något verktyg som kan ge oss en hint om var man bör lägga sig?

Tack för alla svar hittills.

Jag skulle testa att ändra kanal i router. Finns också appar där man kan se vilka kanaler de andra näten ligger på, iallafall på Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izenoz:

Satan vad snabba ni är på att svara, trodde jag skulle få vänta länge på input.

Suterränghus (2 vån) med en synology router (har ej modellnummer i huvudet) på bottenplanet och en extender på övre planet. Jag har kikat på signalstyrkan flera gånger men den är mer än bra, nästan full styrka (på båda) så jag är ganska säker på att det inte är att kontakten tappas, däremot så får jag in 2 av våra grannars WiFi i huset med relativt bra signal men inget vi kopplar upp oss på.

Kan det vara så att jag behöver ändra "kanal" i routern? Detta med kanaler är ny mark för mig OM det nu kan vara det som spökar och finns det något verktyg som kan ge oss en hint om var man bör lägga sig?

Tack för alla svar hittills.

Gör Synology routers ? Vad är en extender mer specifikt, är det en repeater eller en accesspunkt eller nått annat, hur ansluts den till routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Satan vad snabba ni är på att svara, trodde jag skulle få vänta länge på input.

Suterränghus (2 vån) med en synology router (har ej modellnummer i huvudet) på bottenplanet och en extender på övre planet. Jag har kikat på signalstyrkan flera gånger men den är mer än bra, nästan full styrka (på båda) så jag är ganska säker på att det inte är att kontakten tappas, däremot så får jag in 2 av våra grannars WiFi i huset med relativt bra signal men inget vi kopplar upp oss på.

Kan det vara så att jag behöver ändra "kanal" i routern? Detta med kanaler är ny mark för mig OM det nu kan vara det som spökar och finns det något verktyg som kan ge oss en hint om var man bör lägga sig?

Tack för alla svar hittills.

Kika hur mycket signalstyrka du har vid din extender, kolla med en mobil, gärna sämsta/äldsta du har, svårt att säga hur bra antenner extendern har, men lika bra att kolla med det sämsta du har, då det kommer skilja sig från en bra/nyare enhet.
Du kan ju samtidigt då kolla frekvenserna/kanalerna.
Ladda ner WiFi Analyzer i valfri app butik, där kan du kolla både signalstyrkan och vilken kanal ni använder.

Trådlösa nät tappar alltid paket, men hur mycket varierar ju och att lägga sig på helt olika kanaler tar bort väldigt många problem som kan uppstå.

Tänk på att mottagningen från extender till router också är relevant, så du vill sätta din extender där du har bra styrka till routern, bästa hade varit om du kunde dra en kabel och köra en riktigt accesspunkt istället, men om det inte är ett alternativ, så är det viktigt att kommunikationen mellan extender och router är bra.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Denna och denna Extender

@jnsson @Purrfected
Kikar styrkan genom laptop(ar) samt tabletts/padda och fullt på/via dom, ser även styrkan via extenderns app och även där i stort sett full styrka från routern, kommer testa WiFi Analyzer i helgerna (när tid finns) och jag börjar ju misstänka att det är att vi förmodligen tillsammans med grannar ligger på samma kanal som gör att det blir såhär.

Det lustiga är att det kan gå månader eller det har gått månader utan problem för att sedan strula konstant.

Att dra kabel är uteslutet därav den lilla extendern, routern klarar av att täcka hela huset men utan att göra en skiss på planlösningen så finns det mörka hörn och där kommer då extendern in i bilden.

För att klargöra, WiFi analyzer berättar vad som skall ställas in förmodar jag och det är bara att följa instruktionerna? Jag hittar i UI på routern och det mesta kan jag fixa (tror jag) men det är inte alltför avancerat så det tar timmar?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@mrqaffe
Det lustiga är att det kan gå månader eller det har gått månader utan problem för att sedan strula konstant.

Det finns annat än grannarnas nät som kan störa, min micro stör både WiFi 2.4GHz och mina trådlösa hörlurar.
Borde vara mindre problem på 5GHz, men vet inte google enheterna stödjer det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Izenoz Styrkan säger tyvärr rätt lite, det är ju programvaran som avgör vad som är "full styrka" i så fall.
Men låter ju inte som du ligger på -70 dBm iaf, men det visar sig ju.

Nej WiFi Analyzer visar bara vilka nät som syns för enheten och vilka kanaler de ligger på, du kan även se signalstyrkan som klienten upplever till det nätet.

Tog en exempelbild hur det såg ut, samt hur man inte vill att de ska se ut

Säg att home är ditt nät, det är faktiskt det enda bra nätet i denna bilden.
1. Du ligger helt fritt från grannar, röd korsar ingen annan båge.
2. Du har väldigt bra signalstyrka, närmare 0 är bra. Sämre än -65 är ett problem (ofta). Jag brukar räkna -72 dBm som död, men tekniskt sett kan du ha kontakt ner till ca -80 dBm. Mer eller mindre.

Om dina grannar ligger på annan kanal än 1 6 eller 11, så kan du ju om ni har bra kontakt, be de att välja en av kanalerna.
Om en av de har bredare kanalbredd än vad som syns här, så de går +-4 kanaler från mitten, så berätta för dom att man inte använder 40 MHz på 2,4 GHz längre och att ytterst få klienter stödjer den kanalbredden på 2,4 GHz. Många nya routrar har inte ens möjligheten att sätta 40 MHz på 2,4 GHz bandet.

På 5 Ghz bandet finns det så många kanaler så det ska inte vara ett problem att välja en egen, automatiskt kanalbredd är nog en bra idé här. Den bör köra minst 40 mhz, men har du problem med låga hastigheter, typ 100 mbit eller nedåt, så kan du testa ändra den till 40 mhz. 80 eller 160 går att använda, men du måste vara säker att alla dina klienter stödjer det isf.
Extendern ser ut att stödja 80 mhz iaf, inte 160 dock.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izenoz:

@mrqaffe
Denna och denna Extender

Att dra kabel är uteslutet därav den lilla extendern,

Då är alltså extendern egentligen en repeater så den bidrar till att försämra wifiprestandan, om du tvunget inte kan dra kabel och använda en accesspunkt äe wen meshlösning mindre uselt än en repeater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Json_81 Den klarar av båda, just nu har jag faktiskt blandat friskt mellan enheterna vilket band de ska ligga på, där borde jag placera alla inom 5 givetvis, julprojekt skapat.

@Purrfected Tog hem Wifi analyzer MEN får inte upp någon graf över kurvor eller dylikt, letar efter liknande app i appstore (iPhone) men funderar på att återigen nolla hela nätverket och peta in dom en efter en och då som ovan sätta allt på 5 Ghz bandet.

@mrqaffe litar på dina ord, vi har tittat på några mesh-system och allt handlar om övertalning när det kommer till frugan vilket INTE borde vara något problem då hennes WiFi försvinner titt som tätt och hon är trött på det men ska testa ovan sagda saker först.

Tack för eran input och hjälp, jag har lite jobb framför och uppdaterar när det funkar/går åt helsike.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.