oidentifierat nätverk / Unidentified network

Permalänk
Medlem

oidentifierat nätverk / Unidentified network

Hej

Ursäkta min okunskap om något beskrivs flummigt nedan, men skall försöka få fram mitt budskap i frågan korrekt.

Först och främst, jag har Telia och vi har fiber dragit till vårt radhus, alla har samma i hela föreningen (100 radhus ca)

Från box (fiber dragits till box) i mediaskåpet har jag kopplat en nätverkskabel till port 1 och nyköpta Plexgear Gigabitswitch (5 portar).

Från "Plexgear" har jag dragit en ny nätverkskabel till port 9 i min switch panel (i mediaskåpet) som är till vardagsrummet.
I vardagsrummet har jag min router (wifi). Som extra notering har jag dragit från lediga portar i routern till exempelvis min tv och playstation, det funkar utmärkt med uppkoppling.

Eftersom jag har två nätverksuttag i varje rum (kopplat till mediaskåpet och switch panel), så även på övervåningen i ett av ungarnas rum har jag dragit ytterligare en nätverkskabel mellan plexgear gigabitswitch (som är kopplat till boxen i mediaskåpet) och port 3 = ungens rum, och slutligen från uttaget i ungens rum till datorn.

Skall sägas att vid två andra tillfällen har jag vid installation och förberedelser (julklapp givetvis) lyckats få internet uppkoppling efter många försök, men nu verkar jag vara i en återvändsgränd. Första gången fick jag uppkopplingen att funka efter en timme, andra gången dök den upp efter 3 timmar.

(Tillägg är att samma fel uppstår via min lapptopp när jag checkar med den, men givetvis får jag utmärk uppkoppling om jag testar min laptop via nätverkskabel och routern i vardagsrummet)

Jag har igår försökt installera nätverket till hans dator via port 3 (switch panel) nere i mediaskåpet och sen via porten i hans rum, men inget funkar, nu i två dagar.

Bara oidentifierat nätverk / Unidentified network

Har startat om allt flera gånger, till och med startat om boxen till fiber men där hjälper inget

Kört kommandotolken/commando prompt med följande nedan, inget har funkat efter flera omstarter

• ipconfig / release
• ipconfig / renew
• netsh winsock reset
• netsh int ip reset
• ipconfig / flushdns
• ipconfig / registerdns

netsh winsock reset
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
netsh int ip reset

Och slutligen också kört enligt nedan och sen manuellt satt manuellt via Internet protocol (IP och DNS)

netsh int ip reset c: \resetlog.txt
netsh winsock reset
Ipconfig / flushdns

Inget hjälper och Telia support kan heller inte hjälpa mig. (sjukt)

Köpte Plexgear Gigabitswitch efter råd men han jag snackade med på Kjell och Company, och ja som jag skriver högre upp, har jag fått connection två gånger, helt random, men då har jag strulat som fan med omstarter både av nätverk och dator och fått vänta i timmar.

Någon som har tips på vad jag kan göra för att få till det så det rullar?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har kopplat fel, du ska koppla inkommande direkt till routern wanport och sedan kan du koppla tillbaka till switchen från routerns lansida, därefter så kopplar du in övriga uttag i patchpanelen i switchen.

Kopplar du inte så så får du endera adressproblem eller en loop, om du vill koppla internet och lan via samma switch måste du använda en managerbar switch och vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bort med switchen mellan WAN och LAN. Kabel direkt från WAN till P9 och sen från Px till switchen och övriga uttag

Permalänk
Medlem

Här är en bild från #Engann :

Här är kopplingen från inkommande ut i nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har kopplat fel, du ska koppla inkommande direkt till routern wanport och sedan kan du koppla tillbaka till switchen från routerns lansida, därefter så kopplar du in övriga uttag i patchpanelen i switchen.

Kopplar du inte så så får du endera adressproblem eller en loop, om du vill koppla internet och lan via samma switch måste du använda en managerbar switch och vlan.

Tjena, jo jag vet, men jag kanske glömde säga det (sorry), är att när jag flyttade in var routern kopplad till box i mediaskåpet, men då försvann all wifi eftersom mediaskåpet och routern är i tvättstugan (sjukt dålig logik)

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt på detta flera gånger. Men som jag skrev nyss til mrqaffe, är problemet att när jag flyttade in var kopplingen som du gör i din skiss.

Dvs från mediabox (fiber) till routern och sen vidare. Men då sket sig wifi totalt, iaf via routern då allt var placerat i jäkla tvättstugan.

Har ju givetvis köpt (för ett år sedan) wifi extenders.

Men jag får nog fundera på om jag inte skall göra så ändå tillbaka

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ToKaz:

Tjena, jo jag vet, men jag kanske glömde säga det (sorry), är att när jag flyttade in var routern kopplad till box i mediaskåpet, men då försvann all wifi eftersom mediaskåpet och routern är i tvättstugan (sjukt dålig logik)

Men kopplingen på bilden visar hur du kan placera routern var du vill.
Och skippa extenders, använd dem i stället som accesspunkter om det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToKaz:

Jag har tänkt på detta flera gånger. Men som jag skrev nyss til mrqaffe, är problemet att när jag flyttade in var kopplingen som du gör i din skiss.

Dvs från mediabox (fiber) till routern och sen vidare. Men då sket sig wifi totalt, iaf via routern då allt var placerat i jäkla tvättstugan.

Har ju givetvis köpt (för ett år sedan) wifi extenders.

Men jag får nog fundera på om jag inte skall göra så ändå tillbaka

Jag citerar ur din första post, "Eftersom jag har två nätverksuttag i varje rum (kopplat till mediaskåpet och switch panel)"

Då ska du naturligtvis använda det, koppla ut till förslagsvis vardagsrum in i WAN på routern sedan en av LAN portarna tillbaka till mediaskåp via switch till övriga saker .

Stavfel
Permalänk
Medlem

Routern ska var först, efter inkommande. Sedan alla dina datorer, switchar osv.
Om tvättstugan inte är en bra plats för utsändning av wifi-signal, köp en accesspunkt till exempel ubiquity och placera mer centralt i huset. En accesspunkt behöver anslutas med kabel, så det behöver finnas ett nätverksuttag där från routern

Permalänk
Medlem

Kopplar du direkt till tjänstefördelaren så blir du tilldelad ett externt IP nummer. Det är ont om IP nummer så leverantörerna begränsar hur många man får använda. Vissa har bara 1, andra har 2 och några har 5.

Kopplar du så som bilden är så kan du ha routern på samma ställe som du har nu.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg sjukt, Telia som internetleverantör har officiellt bara en publik ip, inofficiellt två.

Du kopplar fel.

Vill du använda uttagen behöver routern och switchen sitta innan innan uttagen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.

Jag satte tillbaka routern direktkopplad till boxen i media skåpet då jag ändå har som du skrev mrqaffe, mina köpta "wifi extenders" och kör dem som accesspunkter istället.

Så nu är allt fungerande.

Om någon orkar svara, även om det inte är något akut då det som sagt är ok nu, försöker jag förstå hur det lyckades två gånger att fungera med tidigare koppling? Hade jag bara tur att jag fick ytterligen ett ip nummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToKaz:

Tack för alla tips.

Jag satte tillbaka routern direktkopplad till boxen i media skåpet då jag ändå har som du skrev mrqaffe, mina köpta "wifi extenders" och kör dem som accesspunkter istället.

Så nu är allt fungerande.

Om någon orkar svara, även om det inte är något akut då det som sagt är ok nu, försöker jag förstå hur det lyckades två gånger att fungera med tidigare koppling? Hade jag bara tur att jag fick ytterligen ett ip nummer?

Ofta finns två ip-adresser hos Telia, kopplar du förstärkare och dylikt tar även de grejer som ansluter sig på WiFi ip-adresser, efter en stund frigörs ipadresser och dina prylar kan få chans att få en, men det fungerar då bara på någon enstaka pryl åt gången. WiFi-förstärkarna vill ju också ta en ipadress för inställningsgränssnittet. Du skapar ett race vid frigörande när du har flera prylar kopplade, systemet kan reagera så att ingen enhet får ip eller att den byts till en av de andra som samtidigt är kopplade.

Routern kan som sagt sitta var som helst, du kan använda t.ex. ett dubbeluttag ute i rummet, koppla routerns WAN till ena och routerns LAN till andra, säg att uttaget är märkt 1 och 2, ettan till WAN och tvåan till LAN, då patchar (kopplar) du mediaomvandlarens LAN1 till patchuttag 1 och sedan sätter du switchen till patchuttag 2 och kopplar in resten av uttagen där du vill ha datorer eller accesspunkter sittandes.

Förstärkare och accesspunkter är ofta samma sak, du brukar kunna ställa in om de ska gå trådlöst och skicka ut ett nytt WiFi-namn eller om de ska gå med kabel och skicka ut samma WiFi-namn. Kabel är alltid bättre.

D.v.s. det bör inte vara några större problem att ha routern i vardagsrummet med WiFi på, en förstärkare i ett av sovrummen och en annan i köket om det nu finns uttag i alla dessa rum, kör ett SSID (nätverksnamn) och era telefoner och laptops kommer försöka växla mellan dessa på egen hand när ni rör er i huset.

Permalänk
Medlem

Hur är det "sjukt" att Telia inte kan hjälpa dig med ditt felkopplade hemmanätverk?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Detta ämne måste klistras för varannan tråd handlar snart om detta.