Permalänk
Medlem

Köpråd speldator 30-35k

Hej,

Jag är på jakt efter en ny "spel"dator. Vill helst köpa den "klar" eller om man tar hjälp av någon som kan montera ihop en dator i delar.

Jag har hittat en dator med denna setup där jag själv har konfigurerat lite: (länk till annons https://www.gtsa.se/product.html/infinity-gt4?category_id=309...

Chassi Phanteks Eclipse P400A
Moderkort ASRock Z690 Phantom Gaming DDR5
Grafikkort Nvidia GeForce RTX 3080 Ti 12GB
Processor Intel Core I7 13700K 5.3GHz - Turbo
Nätaggregat Cooler Master MWE 750W (Bronze 85%)
Lagring Samsung 980 Pro 1TB (PCIe 4.0 NVMe) 7000/5000MB/s
Microsoft Windows 11 Home

Detta till ett pris på 29368:- 3 års garanti och monterad och redo.. i mina öron låter ju detta bra men jag är inte så jätte insatt i vad för prylar som är bra/mindre bra där ute på marknaden så gör en tråd här för att få höra era åsikter. Är det prisvärt? Är det bra grejer, går det att få bättre saker för detta pris ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Detta till ett pris på 29368:- 3 års garanti och monterad och redo.. i mina öron låter ju detta bra men jag är inte så jätte insatt i vad för prylar som är bra/mindre bra där ute på marknaden så gör en tråd här för att få höra era åsikter. Är det prisvärt? Är det bra grejer, går det att få bättre saker för detta pris ?

Kul med dator! I all välmening bara: Jag tycker absolut inte att du ska sätta fjutt på nästan 30 tusenlappar om du inte har pejl på vad du köper och varför du köper det. Vidare, så är ordet "prisvärt" lite av ett gummibandsbegrepp, absolut -- men när vi börjar prata så pass dyra, högpresterande prylar som sitter i den där datorn, då är det sannolikt inte prisvärt. Förmodligen inte ens värt, såvida man inte jagar prestanda över pengar.

Vilka spel ska du spela och i vilken upplösning ska du spela dem i? Jag har ett RTX 3080 Ti i min burk och det har jag bara för att trycka upp tungdrivna single player-spel i 4K med hög bilduppdatering. Prisvärt är det inte, men sen värdesatte jag annat än pengar i det köpet. Beroende på vad du spelar kan du kanske komma undan med halva summan av den där datorn, liksom. Steget upp till DDR5 kostar många kronor idag och är absolut det mest framtidssäkra valet, men sannolikt inte det mest prisvärda och så vidare, och så vidare.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11