Letar nytt grafikkort för uppgradering - är förvirrad över produkttitlar

Permalänk
Medlem

Letar nytt grafikkort för uppgradering - är förvirrad över produkttitlar

Hej!

Jag har planerat att uppgradera mitt grafikkort (GTX 1050). Men jag vet inte riktigt hur jag ska navigera bland alla beskrivande produkttitlar på internetbutiker. Datorkomponenter är inte min starka sida!

Anledningen till att jag vill byta är för att jag vill spela med grafikinställningar på högsta nivå, och i bl.a. GW2 har jag märkt av att min dator inte klarar det i alla lägen, därmed misstänker jag att det är grafikkortet som behöver uppgraderas. Jag gillar även att sitta med bildredigering och 3D-modellering, och hujedamej vilket liv det blir på datorn när jag ska rendera i Blender... Ibland kraschar programmet och datorn.

Igår letade jag fram modellen RTX 3060 Ti, den hade ett rimligt pris tyckte jag - sedan snubblade jag över den i flera versioner som "ventus 2x ocv1" eller "mini dual oc" och har ingen aning om vad det betyder, och de kostar olika.

Min budget är på ca 7000kronor, och jag var rätt förtjust i vad jag läste om RTX 3060 Ti. Men av alla varianter som fanns blev jag inte klok på skillnaderna. Jag fick höra att en del kanske inte är kompatibla med mitt moderkort?

Det flesta grafikkort på marknaden misstänker jag är en uppgradering av vad jag har, men hoppas ju att ett nytt ska hålla mig lika många år till utan att falla ur tiden för snabbt.

Någon som kan förklara de (för en oviss) förvillande produkttitlarna? Har någon förslag på vilken som skulle vara bättre och kompatibel med resten av min dator?

Mamma rekommenderade mig att fråga forumet efter att jag stekt min hjärna i alltför mycket ny information igår, för det är ni som är experterna, sade hon

(edit här med några av mina nuvarande delar, jag vet inte vilka som är relevanta:)
Grafikkort: Geforce GTX 1050
Processor: Inter(R) Core(TM) i5-7600K CPU @ 3.80GHz
Moderkort: Asustek Prime Z270-K
RAM-minne: är på 16GB, Corsair ddr4-2666
PSU: Cooler Master G550M

Permalänk
Medlem

Det mest prisvärda 3060 Ti du kan köpa (passar till ditt moderkort).

https://www.inet.se/produkt/5413164/asus-geforce-rtx-3060-ti-...

5999:- , finns ingen anledning att köpa ett 3060 Ti med större kyllösning då denna duger fint och med 1000:- i rabatt just nu är den nog ditt bästa val om du vill ha 3060Ti.

Sen är det alltid svårt att rekommendera specifika grafikkort när du inte skriver ut specarna på hela din dator.

Permalänk
Medlem

6700 XT för 4 790 kr kanske? Något snabbare än 3060 Ti och mer VRAM.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6700-X...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Orsaken till alla de olika namnen är att det är Nvidia som tillverkar själva 3060 Ti-kretsen, men sen tillverkar de inte grafikkorten själva utan låter andra tillverkare göra det. Så t.ex. ventus 2x ocv1 är tillverkat av Asus medan mini dual oc är tillverkat av MSI.

Så i grunden är det samma grafikkort, men t.ex. kyllösningarna kan skilja mellan olika modeller. Det är lite som julmust, alla tillverkare använder samma julmustsextrakt som bas men smaken blir lite olika beroende på hur de tillagar den.

Många kort är också överklockade en del från fabrik, ofta modellerna med OC i namnet, så det finns ofta flera modeller med samma kylning men olika grader av överklockning. Det brukar dock handla om rätt små prestandaskillnader, så det är oftast inget som är värt att betala extra för.

Permalänk
Medlem

3060ti bör du egentligen bara betala max ca 4300 kr för sett till fps/krona iom att det är endast ca 10% snabbare än 6650 xt som finns för 3800 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av missblue:

Jag gillar även att sitta med bildredigering och 3D-modellering, och hujedamej vilket liv det blir på datorn när jag ska rendera i Blender... Ibland kraschar programmet och datorn.

3060 med 12GB minne är bättre för redigering..
https://www.inet.se/produkt/5412350/asus-geforce-rtx-3060-12g...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

5999:- , finns ingen anledning att köpa ett 3060 Ti med större kyllösning då denna duger fint och med 1000:- i rabatt just nu är den nog ditt bästa val om du vill ha 3060Ti.

Sen är det alltid svårt att rekommendera specifika grafikkort när du inte skriver ut specarna på hela din dator.

Det var just den jag hade kikat på

Jag är nog inte helt hemma på datorer, vet inte vilka delar som samverkar med andra! Lade till moderkortstyp eftersom en vän berättade att de måste vara kompatibla, hade inte ens tänkt den tanken på egen hand ^^' Jag vet inte vilka 'specar'(?) som behövs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

6700 XT för 4 790 kr kanske? Något snabbare än 3060 Ti och mer VRAM.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6700-X...

Ser ut som ett bra alternativ! Men tyvärr är jag den nojjiga sorten som helst håller sig till samma märke som tidigare.. "Same procedure as every year" som de sade

Skrivet av perost:

Orsaken till alla de olika namnen är att det är Nvidia som tillverkar själva 3060 Ti-kretsen, men sen tillverkar de inte grafikkorten själva utan låter andra tillverkare göra det. Så t.ex. ventus 2x ocv1 är tillverkat av Asus medan mini dual oc är tillverkat av MSI.

Så i grunden är det samma grafikkort, men t.ex. kyllösningarna kan skilja mellan olika modeller. Det är lite som julmust, alla tillverkare använder samma julmustsextrakt som bas men smaken blir lite olika beroende på hur de tillagar den.

Många kort är också överklockade en del från fabrik, ofta modellerna med OC i namnet, så det finns ofta flera modeller med samma kylning men olika grader av överklockning. Det brukar dock handla om rätt små prestandaskillnader, så det är oftast inget som är värt att betala extra för.

Superbra förklaring! Tack Innebär OC att grafikkortet blir varmare då?

Skrivet av Kvarnis:

3060ti bör du egentligen bara betala max ca 4300 kr för sett till fps/krona iom att det är endast ca 10% snabbare än 6650 xt som finns för 3800 kr.

10% snabbare på vad? Fps?

Skrivet av CyberNerd:

Jag antar att 3d-modellering är inräknat under redigering? Nu har nog mitt bara 2GB minne, så oavsett 8 eller 12 är bättre. Men jag funderar över prestandan av den under mina andra aktiviteter också. Jag spelar spel varje dag, men rendering är mer en helg-hobby. Vad skulle 12GB göra för mitt spelande? Jag kikade på skillnaderna på 3060 och 3060ti och såg skillnader på hastighet (mhz) som jag helt ärligt inte vet vad det innebär för grafikkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av missblue:

Jag är nog inte helt hemma på datorer, vet inte vilka delar som samverkar med andra! Lade till moderkortstyp eftersom en vän berättade att de måste vara kompatibla, hade inte ens tänkt den tanken på egen hand ^^' Jag vet inte vilka 'specar'(?) som behövs...

Många gånger handlar det snarare om "balans" än "kompatibilitet" - det kan vara bortslösat att köpa ett för dyrt grafikkort om du ändå snart begränsas av processorn eller nåt annat. Enkelt exempel: Istället för att lägga 20 tusen på ett grafikkort kanske det är bättre att lägga 10 vardera på processor och grafikkort. De flesta här vill nog optimera och få mesta möjliga prestanda för pengarna och det innefattar också denna balans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Många gånger handlar det snarare om "balans" än "kompatibilitet" - det kan vara bortslösat att köpa ett för dyrt grafikkort om du ändå snart begränsas av processorn eller nåt annat. Enkelt exempel: Istället för att lägga 20 tusen på ett grafikkort kanske det är bättre att lägga 10 vardera på processor och grafikkort. De flesta här vill nog optimera och få mesta möjliga prestanda för pengarna och det innefattar också denna balans.

Det känns uppenbart nu när du säger det, men så långt hade inte jag tänkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av missblue:

Innebär OC att grafikkortet blir varmare då?

Överklockning ökar strömförbrukningen och därmed värmen som utvecklas, men hur varmt kortet faktiskt blir beror mer på hur bra kylningen är på att forsla bort värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av missblue:

Ser ut som ett bra alternativ! Men tyvärr är jag den nojjiga sorten som helst håller sig till samma märke som tidigare.. "Same procedure as every year" som de sade

Superbra förklaring! Tack Innebär OC att grafikkortet blir varmare då?

10% snabbare på vad? Fps?

Jag antar att 3d-modellering är inräknat under redigering? Nu har nog mitt bara 2GB minne, så oavsett 8 eller 12 är bättre. Men jag funderar över prestandan av den under mina andra aktiviteter också. Jag spelar spel varje dag, men rendering är mer en helg-hobby. Vad skulle 12GB göra för mitt spelande? Jag kikade på skillnaderna på 3060 och 3060ti och såg skillnader på hastighet (mhz) som jag helt ärligt inte vet vad det innebär för grafikkort...

https://tpucdn.com/review/msi-radeon-rx-6650-xt-gaming-x/imag...

https://tpucdn.com/review/msi-radeon-rx-6650-xt-gaming-x/imag...

6650XT/6700/6750XT ger mer fps/krona vs 3060/Ti dvs mer prisvärt.

Permalänk
Medlem

Om du just ska rendera i Blender kan du vilja gå på NVidia hellre än AMD om du gör slutrendering med Optix - det är markant snabbare än alternativen. Eller var för två år sedan i alla fall, jag kan ha missat ändringar här. Värt att kolla upp. Båda märkena lär nog dock kunna snabba upp rejält för sig. Man kan ofta snabba upp genom ändringar i inställningarna med.

För spel, sök lite på Youtube med t.ex. "3060 ti vs rx 6650 benchmark" så hittar du jämförelser för olika spel. Siffran för % low och liknande ger indikationer på när det kan kännas segt och ryckigt - för många lika viktigt som genomsnittet (avg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Om du just ska rendera i Blender kan du vilja gå på NVidia hellre än AMD om du gör slutrendering med Optix - det är markant snabbare än alternativen. Eller var för två år sedan i alla fall, jag kan ha missat ändringar här. Värt att kolla upp. Båda märkena lär nog dock kunna snabba upp rejält för sig. Man kan ofta snabba upp genom ändringar i inställningarna med.

För spel, sök lite på Youtube med t.ex. "3060 ti vs rx 6650 benchmark" så hittar du jämförelser för olika spel. Siffran för % low och liknande ger indikationer på när det kan kännas segt och ryckigt - för många lika viktigt som genomsnittet (avg).

Hittills har AMD inte gjort några större framgångar än i Blender ^^' Så det är Nvidia jag vill hålla mig till. Det verkar i och för sig som att många förespråkar AMD när det gäller FPS, men det kanske inte spelar så stor roll i slutändan för mig eftersom det kommer att bli bättre ändå :')

Vet inte riktigt vad 'benchmark' innebär, men har sett det på flera ställen. Kan avläsa vilken som är bättre än den ena, men inte varför!

Permalänk
Medlem

OK, när jag läser tråden igen ser jag att vi gör som vi brukar - vi ger oombedda råd på frågor du egentligen inte ställt. I alla fall jag. De svaren andra gett både kring vad som skiljer olika 3060 ti-kort från varann och de som rekommenderar andra kort har alla vettiga råd. Skillnaden mellan två olika kort med samma beteckning är ofta ganska måttlig. Alla moderna kort är tysta när du inte belastar dem och ofta måttliga i ljudnivå när du belastar dem och ganska lika i prestanda. Priset är en bra indikator på vad som är bäst att köpa - billigt är ofta bra nog.

Tre tankar:

1. Om du har en liten dator av något slag så kan vissa kort vara fysiskt för stora. Kanske inget problem, men värt att tänka på. Googla på din datorlåda och du hittar maxmått för vad GPUn får vara.

2. Om din dator är lite äldre kan det hända att nätaggregatet (PSU, strömförsörjning) är lite klent. 1050 som du har klarar sig med ganska lite ström men 3060 och liknande behöver extra kablar från nätaggregatet och att detta aggregat är tillräckligt starkt. Nyckelordet är watt. När jag googlar på 3060 ti ser jag att det oftast rekommenderas att ditt nätagg har minst 550W kapacitet, ibland mer. Värt att kolla på. Det brukar stå skrivet på sidan av nätaggregatet. Om du inte hittar rätt, posta modellbeteckning här så kan säkert nån hjälpa till.

3. Det är mellandagsrea. Jag fick precis mail från Inet om att de har rea på såna här kort från ASUS, dels ett 3060 ti som är säknkt med tusen spänn. Säkert ett bra köp. De har också ett 3060 (utan ti) som är ännu billigare. Det är lite långsammare men men du sparar 1600 kr till en framtida uppgradering av resten av datorn. Länkar:

https://www.inet.se/produkt/5413164/asus-geforce-rtx-3060-ti-...
https://www.inet.se/produkt/5412350/asus-geforce-rtx-3060-12g...

(det 3060-kort utan ti men med bara 8 GB skulle jag hoppa över pga lite snålheter i kortet om jag fattat andra nyheter rätt, välj antingen 3060 ti med 8 GB eller 3060 (utan ti) men med 12 GB).

Det finns säkert reor även på andra butiker som Komplett och Webhallen och andra.

Om jag tolkar din datorspec rätt borde det vara en i3-6700K eller i3-7700K-processor du har, och jag är inte insatt nog att veta om det är rätt balans för dig med ett modert grafikkort eller om en uppgradering av processor (och därmed moderkort) kan vara på plats så småningom för den där balansen jag nämnde. Att börja med ett fräscht grafikkort är ingen dum start. 1050 som du har idag är ganska klent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av missblue:

Vet inte riktigt vad 'benchmark' innebär, men har sett det på flera ställen. Kan avläsa vilken som är bättre än den ena, men inte varför!

"Benchmark" är helt enkelt "jämförelse". Etymologin kommer nog av att man mätte storleken på en pryl, karvade ett märke i sin arbetsbänk och sen lade man nästa pryl på bänken. Då såg man med hjälp av märket man gjort om andra prylen var större eller mindre än första prylen.

https://www.wordnik.com/words/benchmark

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat mer på lite benchmarks så ser jag att 3060 ti är ganska märkbart snabbare än 3060 utan ti för just Blender, om det nu är viktigt. Även utan Optix så verkar ti-kortet spara 30% renderingstid. Det var större skillnad än jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

"Om du har en liten dator av något slag så kan vissa kort vara fysiskt för stora. Kanske inget problem, men värt att tänka på."

"När jag googlar på 3060 ti ser jag att det oftast rekommenderas att ditt nätagg har minst 550W kapacitet, ibland mer."

"Om jag tolkar din datorspec rätt borde det vara en i3-6700K eller i3-7700K-processor du har"

Mitt chassi har plats för rätt stora GPU, så det är inte något jag oroar mig över

PSU däremot... jag har 550W, och har läst flera inlägg på internet som tycker det är okej. Men lika många som rekommenderar att följa officiella rekommendationen på 750W. Eftersom att den 3060 ti jag kikar på är överklockad kanske det är bäst att ha ett nätaggregat som klarar mer?

Det står i5-7600K, jag hade nog missat en siffra i mitt inlägg när jag ändrade det ><

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Efter att ha tittat mer på lite benchmarks så ser jag att 3060 ti är ganska märkbart snabbare än 3060 utan ti för just Blender, om det nu är viktigt. Även utan Optix så verkar ti-kortet spara 30% renderingstid. Det var större skillnad än jag trodde.

Jag har också dragit den slutsatsen