Försäljningen av grafikkort når sin lägsta nivå på nästan 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Intressant, dock är det väl sjukt dåligt av amd att ha 10% fel i prestandan vid launch...

Begränsad budget mot vad Nvidia har gör detta och nu är skillnaden så stor så Nvidia sätter priset utan att bry sig om AMD och då blir det inte bra för oss konsumenter. Men det är vi som konsumenter som styr. väljer du kort från Nvidia så kommer priserna bestå men skulle kunderna som är nöjda med prestanda nivån 7900XTX och lägre välja AMD så skulle Nvidia få tänka om.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Tycker de säljs för 10k fortfarande...

har ett 3090 och anser inte att det finns något spel där denna prestanda nivån inte räcker till. Skillnaden mellan max på alla inställningar och "standard" är knappast möjlig att se om man inte letar. Med Standard inställningar så är det ingen skärm som kan hänga med kortet när man Spelar i 4K. (DP1,4 max 120bilder/s i 4K med HDR om du inte godkänner komprimering)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Tycker de säljs för 10k fortfarande...

Det var jag som gissade och hade fel tydligen, jag kollade för inte så länge sedan... Det har gått upp igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@employed Nu är ju dock grafikkortsmarkaden betydligt större än bara toppkortet i varje generation.

Och deras budgetkort går snart för 10K, upp från 2,5K, så vad exakt är din poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Båda får in intäckter från annat håll datacenter, bilsystem mm. Skillnaden nu från tio år sedan är att både AMD och Nvidia förlitar sig betydligt mindre på privatpersoner är någonsin förr och blir bara mindre för varje år. Det stora inflödet är inte från gamers eller datorbyggare längre.

Du jämför alltså dagens priser med priser för femton år sedan. Helt irrelevant egentligen har du glömt vad femton års inflation gör med priser även om inflationen varit låg?

Så du önskar olycka över aktieägarna nu plösligt? Jag har inte förordat att Nvidia ska sätta sådana här priser. Att Nvidia måste höja priserna är ganska självklart de tillverkar på en extremt avancerad nod till skillnad från föregående gen och noderna blir bara dyrare. Men jag ligger fortfarande plus på mina Nvidia aktier.

Och jag tror Nvidia kommer repa sig. Dalar och toppar kommer alltid.

Kan garantera dig att Carl-Johan 23 inte har någon koll på vad som lyfter aktien och Nvidia/AMD’s ökade intäkter inte kommer inbringa honom nå särskilt i kontot. Snackar snarare om stora hajarna, och ja, har man pushat för greedflation så förtjänar man inte nån stöd från någon.

Permalänk

Sitter på mitt 2080 Super som jag surt la 9300kr på...
Och lär bli ett par år till så sinnessjuka priserna är idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Om vi bortser från rådande händelser runt om i världen, och fokuserar enbart på priserna på grafikkorten.
Så kort å gott så har det skenat åt helvete sedan Nvidia introducerade RTX. Utveckling i all ära, men jag skippar gärna ray tracing och kör enbart på rå grafikprestanda.

Mitt sista kort jag köpte var ett 1080Ti och nu står datorn bara å samlar damm, har helt gått över till PS5.

Det kostar helt enkelt betydligt mer än vad det smakar att vara en PC gamer dom senaste åren, och inte minst nu.

Nä usch å tvi för hur det har blivit med grafikkort och även andra datorkomponenter.

Trodde ALDRIG att jag skulle säga det, men nu är jag en renodlad konsoll gamer.

Kanske man återvänder till datorns fantastiska värld någon gång, men just nu ser det mycket mörkt ut.

Bättre än PS5 grafikprestanda/grafikkort kostar iofs klart mindre än ett PS5 så det kan ju inte vara enbart "grafikkostnaden" som fått över dig till PS5.

Permalänk
Avstängd

Inte så konstigt, inte ens bra deals under BF eller mellandagsrea. Då är det illa

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja? Det är väl precis det Intel har gjort.

Berätta mer vettja.

Edit: Under Q3 så var det nästan så att AMD kastade in handduken iaf, jösses vilket dropp! Det var väl även här de började sänka priserna från pandemi-nivåer. Så de hade väl skeppat för mkt innan antar jag.

Permalänk
Medlem

Sitter kvar på mitt gtx 1080 än här. Har bättre saker att lägga pengarna på än brutalt dyra grafikkort. Dessutom så räcker ju mitt nuvarande kort till de spel jag faktiskt spelar och dyker det upp ett nytt spel som är mer krävande så får jag väl pilla lite med inställningarna. Som tur är så nöjer jag mig med 1440p här med så.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Som någon annan skrev så gräver dom sin egen grav.

Absolut, crypto drog upp priserna men att dom blivit kvar på dessa nivåerna är enbart ett resultat av att dom blivit bekväma med priserna, som i grund och botten gick ut på att man kunde tjäna pengar på sina grafikkort vilket du inte kan idag.

Dags att vakna säger jag bara.. Eller se på när Intel käkar sig in på marknaden?

Det är väl just det siffrorna visar, att kryptohysterin tog slut och tillverkarna drog i handbromsen rejält.

Priserna ligger inte kvar förövrigt. De har sänkts rejält, iaf från AMDs sida. Så det verkar vara en följdeffekt av den minskade tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Ett grafikkort idag som är snabbare än för 2 år sedan är inte lika imponerande och inte värt det dubbla.

Det där är ju inte sant. Att minska något från 1mm till 0.5mm är mycket enklare än att minska något från 8nm till 4nm.

Båda är minskningar på 50%, men det sistnämnda är oändligt mycket svårare. Samma sak åt andra hållet, att gå från "skyskrapor" på 100m till 200m är mycket enklare än från 200m till 400m, trots att båda är fördubblingar.

Du vet, fysikens lagar och allt det där. Det är därför marknaden stagnerar.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Stora skrällen här är väl att Intel sålt så väl, runt 1 av 25 kort. Inget fel på Arc, men blev ju snabbt uppenbart att deras drivrutiner ännu behövde mycket kärlek. Trodde de skulle behöva kämpa på i 1-2 års tid till innan folk började våga satsa på dem.

Fast Intel har ju fixat sina drivrutiner nu Skulle hellre köpa ett arc 770 än ett Rtx 3060-3070 iaf 😄👍

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Sitter på mitt 2080 Super som jag surt la 9300kr på...
Och lär bli ett par år till så sinnessjuka priserna är idag

Jag gav hisnande 8900:- för mitt MSI Rtx 2070 super gaming x år 2019 så 😂👍

Permalänk
Medlem

Det verkliga testet på grafikkortsmarknaden är inte nu, det är första och andra kvartalet 2023.
Nu är korten nya, allt beräkningsfolk vill köpa 4090, värstingkonsumenterna oavsett företagspreferens har nyheter att slåss om och paradera på forum, och det har varit jul/nyår!
Bättre förutsättningar att sälja kort finns inte.
De kommande två kvartalen kommer att ge en klarare bild av var marknaden befinner sig och hur stor den faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Det krävs bara att ett stort spel med krävande grafik släpps så kommer GPU marknaden sannolikt igång igen. Starfield kanske inte kommer vara jättekrävande grafiskt, men det kan räcka för att driva på marknaden i mellansegmentet.

Marknaden för PC-spelande är fortarande stor, även om den inte växer så mycket. Jag bara spekulerar, men problemet nu kan vara kinesiska marknaden. Tencent, Netease och andra har fallit enormt i år, på grund av att regimen börjat reglera spelande för unga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Sitter på mitt 2080 Super som jag surt la 9300kr på...
Och lär bli ett par år till så sinnessjuka priserna är idag

Hehe, jag köpte Asus 2080ti för några år sen för 9000 och sålde det för 10 000 vid kulmen av GPU-krisen. Uppgraderade till 3090 för 20 000...idag har den rasat lite tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det där är ju inte sant. Att minska något från 1mm till 0.5mm är mycket enklare än att minska något från 8nm till 4nm.

Båda är minskningar på 50%, men det sistnämnda är oändligt mycket svårare. Samma sak åt andra hållet, att gå från "skyskrapor" på 100m till 200m är mycket enklare än från 200m till 400m, trots att båda är fördubblingar.

Du vet, fysikens lagar och allt det där. Det är därför marknaden stagnerar.

Kraven och förväntningar ökar också. Levererar man inte så stagnerar utvecklingen. Är det för jobbigt och svårt att helt enkelt förminska existerande teknik måste man börja tänka outside the box.

Om det är så svårt som du antyder så måste det vara genier som lyckas klämma ut ny "revolutionerande" teknik vartannat år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Om det är så svårt som du antyder så måste det vara genier som lyckas klämma ut ny "revolutionerande" teknik vartannat år.

Ehh, det är det oxå. Till en oerhörd kostnad.

Att ASML är de enda som klarat av det och Nikon och Canon har kastat in handduken vittnar om det, bl.a.

Permalänk
Medlem

Varm Dammsugare

Såg verkligen fram mot att köpa AMD men när jag läser recensioner så skriver de att de blir väldigt varma och låter som en dammsugare när man spelar. Jag kan gärna offra tex 5% prestanda om de kunde ta fram ett kort med en kylare som är tyst när man spelar. Kunde de inte lansera ett kort med Noctua som ASUS gör för RTX korten.

Permalänk
Medlem

Gpu priserna har gått upp med +100%-350% inflation hit och dit till trots från amd 290x och gtx980ti till 6900xt/3090/4090. Tro fan folk är mindre benägna att öppna plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, det är det oxå. Till en oerhörd kostnad.

Att ASML är de enda som klarat av det och Nikon och Canon har kastat in handduken vittnar om det, bl.a.

Det jag menar är att när dom först pc kom på 80-talet så fick ingenjörerna jobba från scratch på mer eller mindre alla delar av utveckling, tillverkning etc. Allt det finns på plats idag och det, jämfört med den första generationen pc, borde göra något för utvecklingskostnaden för varje generation. Allt runtomkring idag är betydligt mer sofistikerat.

Jag köper helt enkelt inte iden att en serie kan dubbla i pris från en generation till en annan. Speciellt inte när tillverkarna ökar vinsterna konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Movit:

Såg verkligen fram mot att köpa AMD men när jag läser recensioner så skriver de att de blir väldigt varma och låter som en dammsugare när man spelar. Jag kan gärna offra tex 5% prestanda om de kunde ta fram ett kort med en kylare som är tyst när man spelar. Kunde de inte lansera ett kort med Noctua som ASUS gör för RTX korten.

Läser du SWEclockers test så stämmer inte det du pratar om. Om det nu visar sig att någon/några fått en kylare om inte är rätt monterad så är det inte samma sak som att det är fel på alla kort. Ingen som klagade på 3090ti som låter mer än 7900XTX

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Det jag menar är att när dom först pc kom på 80-talet så fick ingenjörerna jobba från scratch på mer eller mindre alla delar av utveckling, tillverkning etc. Allt det finns på plats idag och det, jämfört med den första generationen pc, borde göra något för utvecklingskostnaden för varje generation. Allt runtomkring idag är betydligt mer sofistikerat.

Jag köper helt enkelt inte iden att en serie kan dubbla i pris från en generation till en annan. Speciellt inte när tillverkarna ökar vinsterna konstant.

Vid nyår startar tmc 3Nm, den sista fin fet, efter det blir det nano på Nm2.

Tidiga rykten gör gällande att priset är 20 000$/ wafer.

Nm 4 är 14-16000$ i jämförelse så bara på wafer ökar kostnaden ~ 20%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vid nyår startar tmc 3Nm, den sista fin fet, efter det blir det nano på Nm2.

Tidiga rykten gör gällande att priset är 20 000$/ wafer.

Nm 4 är 14-16000$ i jämförelse så bara på wafer ökar kostnaden ~ 20%

Priset på wafers på varje given nod sjunker över tid och varje nod ökar mängden transistorer på varje wafer. Priset per transistor går inte ner som förr tyvärr. Men den ökar inte heller.

Edit: Och vi ska komma ihåg att kostnaden för chippet bara är en faktor i prissumman, utslaget på hela produkten så är det tråkigt med de prisökningar vi sett.

Permalänk
Medlem

Det enda rätta är ju att gå över till konsol, riktigt prisvärda. Dessutom kan du köpa en ps5, Xbox series X, och en tv till priset av vad bara ett topp grafikkort kostar.
Lägger du till resten av datorn kan du dessutom lägga till kontroller, spel och prenumeration på riktigt prisvärda speltjänster. Kanske tom ett Switch lite för de där magiska Nintendo spelen.
Kommer nog ta lång tid innan jag bygger en speldator igen......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Priset på wafers på varje given nod sjunker över tid och varje nod ökar mängden transistorer på varje wafer. Priset per transistor går inte ner som förr tyvärr. Men den ökar inte heller.

Edit: Och vi ska komma ihåg att kostnaden för chippet bara är en faktor i prissumman, utslaget på hela produkten så är det tråkigt med de prisökningar vi sett.

Absolut men nya gpuer är på nya noder.... Det får aldrig chans att sjunka tillräckligt i pris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vid nyår startar tmc 3Nm, den sista fin fet, efter det blir det nano på Nm2.

Tidiga rykten gör gällande att priset är 20 000$/ wafer.

Nm 4 är 14-16000$ i jämförelse så bara på wafer ökar kostnaden ~ 20%

stämmer men du får ut 33% mer kretsat så priset blir lägre/krets.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det enda rätta är ju att gå över till konsol, riktigt prisvärda. Dessutom kan du köpa en ps5, Xbox series X, och en tv till priset av vad bara ett topp grafikkort kostar.

Ja fast bättre än konsol grafikkort kostar fortfarande mindre än en konsol. Så har man en ok pc sen innan så är det lönsamt med pc.

Sen att en komplett pc är dyrare än konsol är inget nytt direkt, så har det alltid varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

stämmer men du får ut 33% mer kretsat så priset blir lägre/krets.

Vart hittar du den infon? Vad jag vet är Nm3 utan sådan info....
Sen kostar Nm4 14-16k medan förgående kostade väl 7.... Så oavsett med 33% högre yield blir kostnaden högre, om även nvidia har problem med RnD så blir kostnaden mycket högre också, de har ju utvecklat nya HVpR för denna gen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25