Permalänk

Köptips 4K TV 55" ?

Vår gamla LG 55UH664V börjar ge sig och vi behöver snart införskaffa en ny. Många rekommenderar LG OLED C2-modellen (reas i skrivande stund för typ 13000:-), är det ett bra spår? Det är väl prisklassen nånstans där jag har tänkt..
TVn används till tv-tittande (föga förvånande) men även en del film (1080p/4K) samt spelande. Befintliga tvn har problem med lagg på ett par konsoler men för andra går det bra.
Är lite nojjig för OLED rörande inbränning men problemet verkar ganska litet nuförtiden på dessa modeller?
Jag är egentligen rätt okunnig om tv-apparater. Det som jag tänkt på däremot om modellen vi har är att ser man på film och det är många mörka scener ser man inte mycket vad som händer, allt är liksom bara mörkt och det är svårt att se. Gör OLED livet lättare här?
Behöver man aktivera "gaming-lägen" på såna här för att kunna spela på alla sorters konsoler?
Tar tacksamt emot tips och idéer.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65-qned-miniled-8k-s...

Ips min led, du slipper oroa dig för inbränningar vilket typ aldrig händer om tvn inte står på none stop. skulle nog säga att denna är nästan lika bra som en oled, speciellt om du har ett rum med fönster och vill kolla dagtid när solen skiner

Oled är det bästa om man vill se mörka scener.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Förslagsvis läser du guiden och/eller frågar i denna tråden:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676105-tv-guiden-2022...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har alltid varit misstänksam på LG då jag vet ganska många skärmar som blivit brända(inkl egna) men det är många år sen så de kan ha rättat till det idag.
Största märket på TV är
1. Samsung Drygt halva marknaden ca 60%
2. LG ca 10 - 13%
3 TCL ca 9.5% av marknaden

Har valt en TCL men 50 tum och 4k. Har dåligt ljud så det rekommenderas ett separat ljud. Min 50DP660 med Android 8. Har haft den i några år. Den fanns även som 55 tum men har ersatts av nya modeller. Gissar på att 55 tum kostar ca 9999 idag på elgiganten och de har en del rea även idag. Finns billigare modeller också. Gratis frakt hem.
Har kört den i spel också, även 4k och det funkar men brukar oftast vilja köra i windows med mindre fönster så man kan göra annat samtidigt.

Permalänk
Medlem

valde mellan en Sony XH9505 och LG: Oled när jag uppgraderade förra året , kände mig nöjd att jag valde Sony.n då jag var och hälsade på en kompis som har LG B9 och man såg hela TV4 morgonsol inbränd i vänstra hörnet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av najdorf:

valde mellan en Sony XH9505 och LG: Oled när jag uppgraderade förra året , kände mig nöjd att jag valde Sony.n då jag var och hälsade på en kompis som har LG B9 och man såg hela TV4 morgonsol inbränd i vänstra hörnet.

LG byter paneler inom reklamationstiden vid inbränningar. En 2019-modell lär vara köpt vid en sådan tidpunkt att den fortfarande är inom de tre åren. Så be polaren plåta av solen och kontakta LG.

Är man ute efter en TV som bara rullar på med TV4 etc. så är en OLED lite bortkastad förmåga. Finns många LCD:er som tar sig an den rollen.