Fråga om switching-regler/trafik på stadsnät/isp's

Permalänk
Medlem

Fråga om switching-regler/trafik på stadsnät/isp's

Jag har länge haft 100/10 till lägenhet i medelstorstad via Bahnhof. Lokalt ägs utrustningen av stadens nätleverantör openuniverse.

Finns det någon som jobbar med detta som kan svara för mig varför det lämnas ett stort overhead/buffer på upload. Vid mätningar på vänners och mitt eget har jag genom alla åren alltid fått ut ca 15-18 mbit/s istället för 10 mbit/s medan jag på det som ska vara 100 mbit download alltid får ut 91-97 mbit.

Alltså får jag ut 3-9% MINDRE på download.
På upload får jag alltid ut 50-80% MER än vad jag har betalt för.

Detta har varit samma över 10-tal datorer, hos vänner, familj, och oavsett QOS eller utrustning.

Således är det alltså en inbyggd overhead/buffer inbyggd i nätverket som en feature.
Dagens nätverk är ju full-duplex och att saturera sin upload gör ju inget för kvalitén på downloaden. Handlar det om att ta i höjd för brist på lokal förmåga att trafikprioritera hos slutanvändare och även lokala nätleverantörer? För Goodwill kan det aldrig vara då downloaden är tydligt cappad på att inte leverera mer än 100 mbit i regel.

För mig är det ologiskt då man får något man inte betalat för och det måste finnas någon legacy, teknisk anledning till detta som jag gärna vill veta svaret på.

Tack

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Så brukar det alltid vara, detta beror väl på att få laddar upp saker (i större utsträckning) men alltid laddar ned

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att det har att göra med burst inställningar att göra. Kan du hålla 18Mbit/s konstant i en minut?

Ang download kan det vara att porten är 100Mbit/s och då kan du inte få igenom så mycket mer än vad du mäter i faktiskt nyttotrafik.

Permalänk
Rekordmedlem

En gissning är att det finns utrustning som har en fysisk länkhastighet på 100 Mbit nånstans i kedjan och då kommer man aldrig att nå 100 Mbit på "nyttotrafiken" utan hamnar lite under pga alla styrsignaler som också måste finnas. Däremot så kan operatören ha angett en något högre gräns än det du köpt i sin konfig eller så blir det en snabb dataskur först innan hastigheten stryps och det gör att du får en något högre upphastighet.
Om man bjuder på lite överkapacitet så tjänar operatörten troligen på det genom att kunderna blir nöjdare och framförallt inte kontakter kundtjänst med en massa frågor om varför de inte får utlovad hastighet, tex Telia verkar alltid konfa lite mer tills man begränsas av hårdvaran, jag har 250 Mbit/s och alla utrustning är minst 1Gbit/s

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ch1llone:

Dagens nätverk är ju full-duplex och att saturera sin upload gör ju inget för kvalitén på downloaden.

Det stämmer inte, är upload full såpass att det börjar tappas paket kommer det påverka även download för att du inte kan bekräfta för sändaren vad du tagit emot. Sändaren sänker då sin hastighet och skickar igen tills du börjar bekräfta igen, är det då i själva verket din upload som är full kommer sänkningen inte att hjälpa, varpå sändaren sänker igen och försöker igen..

Man kan avhjälpa det genom att prioritera vissa paket, men det är relativt kostsamt att göra mätt i cpu, minne. enklare då och orsakar antagligen färre problem för kunden om man istället för att börja kasta bort paket vid en hård gräns, tillåter att det går fort under korta perioder och justerar ner taket efterhand så att du hamnar på ~10Mbit/s i genomsnitt över någon tidsperiod.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Som @mrqaffe skrev så finns det nog en 100 Mbit/s länk någonstans i kedjan.
Overheaden för länkprotokoll + TCP/IP är c:a 5%. Så mer än 95 Mbit/s får man inte ut på download.
Sedan är ju de olika speedtest prioriterade i nätet så det är ju inte säkert att man får ut full hastighet mot andra siter.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Shit vilka svar från er. Jag tackar ödmjukast!
Jag hårdlabbade inatt på min Merlin-router, den medföljande fiberomvandlarswitchen, och en Netgear Switch och testade lite olika saker. Testade också bufferbloat med QoS och annat.

Saker klarna för mig tack var att du poängterade för mig Aphex, att kontrollpaketen blir lidande när man når toppen av sin upload.
Fick alltid mer jitter och latens när jag saturera min upload kontra min download.

Och sen Prelatur, så om de ställt switchar på 100 mbit/s, vilket de inte gör då jag får 1 gb/s till switchen i källare/området. Så kommer 95.00 mbit vara maximalt uttag. Det var nyttigt info. Skalar detta uppåt också? Så 1000Mbps blir 950 Mbps?
10000Mbps blir 9500 Mbps?

Alltid 5% overhead alltså?

https://testmy.net/auto?schType=Up&extraID=A&st=1&r_time=1&xt...

Här är ett upload-test som letar efter sustained upload genom att vikta resultaten och öka filstorleken tills den får en enhetlig ström data. Jag får ut här 15.4 mbps upload och 94.8 mbps download

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Ja det skalar uppåt så det är alltid 5%.
Man kan få ner overheaden men då får man labba med paketstorleken i TCP/IP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Shit vilka svar från er. Jag tackar ödmjukast!
Jag hårdlabbade inatt på min Merlin-router, den medföljande fiberomvandlarswitchen, och en Netgear Switch och testade lite olika saker. Testade också bufferbloat med QoS och annat.

Saker klarna för mig tack var att du poängterade för mig Aphex, att kontrollpaketen blir lidande när man når toppen av sin upload.
Fick alltid mer jitter och latens när jag saturera min upload kontra min download.

Och sen Prelatur, så om de ställt switchar på 100 mbit/s, vilket de inte gör då jag får 1 gb/s till switchen i källare/området. Så kommer 95.00 mbit vara maximalt uttag. Det var nyttigt info. Skalar detta uppåt också? Så 1000Mbps blir 950 Mbps?
10000Mbps blir 9500 Mbps?

Alltid 5% overhead alltså?

https://testmy.net/auto?schType=Up&extraID=A&st=1&r_time=1&xt...

Här är ett upload-test som letar efter sustained upload genom att vikta resultaten och öka filstorleken tills den får en enhetlig ström data. Jag får ut här 15.4 mbps upload och 94.8 mbps download

Mja. Om det är gigabitlänk eller högre hela vägen (1000Mbps) så kan ISP lägga sig på 110Mbps vid försäljning av 100Mbps vilket ger efter ca 100Mbps efter overhead. Så gjorde Net at Once alltid (fortfarande?) när jag jobbade där. Men vid gigabitlänk så är ju max gigabit och då blir det 950Mbps.

Men det är ju en good-will grej så alla gör inte det men de flesta tror jag gör nåt liknande vid möjlighet. Sen finns ju massvis med olika saker som kan påverka. Såsom QOS-regler.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja, som flera säger så är en 100Mbit länk en "hård" begräsning som inte går att passera, medans din 10Mbit-gräns är mjuk och detta går att reglera på så många sätt. Ofta tillåts lite burst som sedan "tvingas" ner till mål-hastigheten.

Det är också möjligt att det sitter en Gigabit-switch i källaren, men pga. kablage eller historik så kör de endast med 100/100-länk.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att många uppkopplingar numera faktiskt är 1Gbit, även om du inte får ut den farten så ser man att utrustningen (hårda länken) kopplar upp med den farten. Hastigheten regleras därefter på annat sätt, hur vet jag inte men antagligen någon utrustning som styr detta. Som andra säger så har jag också upplevt att en hård 100Mbit inte ger dig mer än cirka 95Mbit om man kör länge och laddar ner något stort. Det märker jag på ett annat LAN tidigare där den hårda uppkopplingen bara var 100Mbit, men den uppgraderades för ett tag sedan och vips så hade jag samma där som jag har här, cirka 125Mbit som bäst.

Hemma har hag har stadsnät och IP-Only, jag får alltid 12.5mb/s båda upp och ner, motsvarar typ 125Mbit kanske. Men det är definitivt olika, inte lika stabilt jämfört med en hård port som är uppkopplad med 100Mbit. Det varierar mer mellan typ 95-125Mbit i fart på min 100Mbit uppkoppling. Har svårt att tro på att någon längde sitter på en hård-låst port som kör på 10Mbit, 100Mbit kanske men mycket är nog 1GbE uppkopplat, hastighet regleras på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Glöm inte bort att många uppkopplingar numera faktiskt är 1Gbit, även om du inte får ut den farten så ser man att utrustningen (hårda länken) kopplar upp med den farten. Hastigheten regleras därefter på annat sätt, hur vet jag inte men antagligen någon utrustning som styr detta. Som andra säger så har jag också upplevt att en hård 100Mbit inte ger dig mer än cirka 95Mbit om man kör länge och laddar ner något stort. Det märker jag på ett annat LAN tidigare där den hårda uppkopplingen bara var 100Mbit, men den uppgraderades för ett tag sedan och vips så hade jag samma där som jag har här, cirka 125Mbit som bäst.

Hemma har hag har stadsnät och IP-Only, jag får alltid 12.5mb/s båda upp och ner, motsvarar typ 125Mbit kanske. Men det är definitivt olika, inte lika stabilt jämfört med en hård port som är uppkopplad med 100Mbit. Det varierar mer mellan typ 95-125Mbit i fart på min 100Mbit uppkoppling. Har svårt att tro på att någon längde sitter på en hård-låst port som kör på 10Mbit, 100Mbit kanske men mycket är nog 1GbE uppkopplat, hastighet regleras på annat sätt.

12,5x8=100. Vet inte var du fick 125 ifrån

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro