Mediakonverter, router och ethernetuttag

Permalänk

Mediakonverter, router och ethernetuttag

Så jag har försökt fixa nätverket i några dagar här men inget fungerar som jag vill.

Jag har en mediakonverter som jag har kopplat in routern till som fungerar som jag sen kopplat in sladden för väggutagen till så de ethernet uttag i lägenheten ska fungera med. Problemet är att jag inte får en ip adress då utan står bara odientifierat nätverk. Kopplar väggutagen direkt till konvertern fungerar vägguttaget till en dator men inte med en switch. Hur ska jag göra och vilken ordning ska man koppla allt? Blir tokig

Är det konverter > router > vägg eller konverter > vägg > router eller kan man skippa routern helt? Har fiber i lägenheten och har aldrig haft det förut men vet att man kan göra lite annat med fiber så har inte koll på det. Send help.

Permalänk
Medlem

Din första koppling är rätt. Däremot kan det vara så att din leverantör (vilken?) har en MAC-låsning, så att IP-adressen tilldelas nätverkskortet med rätt MAC-adress.

Vissa leverantörer har en site där du kan konfa vilken MAC-adress som ska vara rätt - annars är det den klassiska låt inget vara inkopplat i mediakonverteraren en stund (minst 20 min) innan du kopplar in routern direkt i konverteraren.

Lycka till!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

mediakonverter > router > patchpanel

Vad kör du för router?

Visa signatur

OS: Windows 11 Pro | CPU: AYYMD 7800X3D | GPU: 3080 OC Strix MB: ROG Strix B650 E-F | RAM: G.Skill DDR5 2x32GB 6000MHz CL30 | PSU: Corsair RM850i Chassi: Lian Li OC-O11 Dynamic EVO | AIO: EK-AIO Elite 360mm

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste är att routerns wanport är kopplad till inkommande anslutning och att alla klienterna är på routern lansida, alltså konverter > router > vägg >klienter.
Du ska inte koppla in någon klient direkt i konvertern eller på nått sätt som inte placerar den på routern lansida.

Du skriver att du inte får ip i datorn och det ska du få från routerns dhcp server om det är rättkopplat så det är fel mellan router och dator på nått sätt om du inte får ip, felkopplat eller en dålig kabel.
Du kan ju koppla loss routern och ta den till datorn och koppla in den med patchkabel och testa om du får ip och kontakt med routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har boxer. Har då allt kopplat till routern och routern är kopplad till konverter. Routern är en relativt ny asus som köper några hundringar, och den har ju fungerat när jag kört en sladd hela vägen från konverter sen kopplqt switch direkt in i switchen men just när jag kör med väggutaget fungerar det inte.

Permalänk

Är kanske världens clown, men tror jag kanske missuppfattat vilken kabel som är vilken. Var ju en jävla härva när jag flyttade in hos sambon och hon har ju noll koll så blev liksom pannkaka av allt men såg nu att jag tror jag kopplat fel sladd .. på något sätt så flyttade runt lite och nu verkar det fungera som det ska.

Vet inte vem eller vad men något i tråden gav mig lite upplysning och det indirekt dumförklarade mig tror jag, men tack för svaren iaf!