Permalänk
Medlem

Skärmen blir svart, datorn startar om

Hej,

Min på onsdag 4 veckor gamla dator kraschar med jämna mellanrum.
Ibland bara kraschar de underbara drivrutinerna från amd.
Ibland blir det bara helt svart och datorn startar om, sen tar det en stund innan tangentbordet vaknar så jag kan logga in i windows igen.

Någon som tror det kan vara något annat jag bör felsöka innan jag returnerar kortet och köper ett nvidia så jag slipper problem?
Har för övrigt kört diverse mem test med mera.
Första AMD kortet på 15 och lika mycket problem som sist..

Dator specc:
6800 XT
i5 13600k
z690 rog strix-f gaming wifi
2x16gb G.Skill trident 6400MHz CL32
Kingston KC300 M.2 NVMe SSD

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS på moderkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du uppdaterat BIOS på moderkortet?

Det första jag gjorde innan jag byggde ihop den.
Hade ju inte startat alls annars.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg och är det nytt eller begagnat?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad har du för nätagg och är det nytt eller begagnat?

Allt är nyköpt.
RM850X v3. (Riktigt dumt av mig att köpa då jag redan haft ett RM750x som tog livet av ett 980ti och ett moderkort för mig för ish 6 år sedan..)

Hittade precis fail loggen i windows.
Det var något nytt för mig..

Tror du är något på spåret.
Kernel-Power ID 41 ända sedan första kvällen jag byggde datorn..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Allt är nyköpt.
RM850X v3. (Riktigt dumt av mig att köpa då jag redan haft ett RM750x som tog livet av ett 980ti och ett moderkort för mig för ish 6 år sedan..)

Hittade precis fail loggen i windows.
Det var något nytt för mig..

Tror du är något på spåret.
Kernel-Power ID 41 ända sedan första kvällen jag byggde datorn..

Den koden kan ju betyda mycket (bl.a. fel på nätagget). Du har inga återanvända delar alls? T.ex. någon disk?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Den koden kan ju betyda mycket (bl.a. fel på nätagget). Du har inga återanvända delar alls? T.ex. någon disk?

Inget, allt är nytt.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Inget, allt är nytt.

Och du skrev att du bl.a. testat memtest. Körde du metest86 eller windows inbyggda? Det första är att föredra för att utesluta fel på minnena.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Testa att köra med AMDs "PRO"-drivrutiner, de ska vara lite stabilare (om du inte redan gör det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Och du skrev att du bl.a. testat memtest. Körde du metest86 eller windows inbyggda? Det första är att föredra för att utesluta fel på minnena.

Kört båda, hade igång memtest86 över natten utan att hitta något fel.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Hade liknande bekymmer efter senaste bios uppdatering till mitt b660. Spontana omstarter/shutdowns och onormalt seg uppstart av usb-enheter och bildskärm vid boot. En simpel bios reset fixade problemen i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Hade liknande bekymmer efter senaste bios uppdatering till mitt b660. Spontana omstarter/shutdowns och onormalt seg uppstart av usb-enheter och bildskärm vid boot. En simpel bios reset fixade problemen i mitt fall.

Får testa det och se om det ger något.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Får testa det och se om det ger något.

Glömde skriva att jag även flashade om med samma bios.

Reset -> Flash -> Reset.