Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Blandar friskt från massa tillverkare. Vad är det för signaler du skulle vilja skicka till en sensor? Fattar nog inte vad du försöker göra.

Mitt system bygger på Zigbee2Mqtt, så i slutändan blir allt bara mqtt-meddelanden och så kan t.ex Home Assistant, Node-red och liknande agera på den datan eller skicka ut egna meddelanden. Sjukt smidigt imho.

Nja här var det sensorn som satt för långt bort för kontroller, med visonic så ville inte dom ikea relä som satt i mellan skicka vidare signalen från sensorn. Det fungerade med andra sensorer eller om jag använde andra relä, men just visonic ville inte fungera med ikea. (Dvs själva meshen/vidarebefordra funkade inte) då du blandar skulle det varit intressant om du stött på fler märken med samma betende. Dvs kan anslutas till samma hubb men inte mesha.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nja här var det sensorn som satt för långt bort för kontroller, med visonic så ville inte dom ikea relä som satt i mellan skicka vidare signalen från sensorn. Det fungerade med andra sensorer eller om jag använde andra relä, men just visonic ville inte fungera med ikea. (Dvs själva meshen/vidarebefordra funkade inte) då du blandar skulle det varit intressant om du stött på fler märken med samma betende. Dvs kan anslutas till samma hubb men inte mesha.

Aha då är jag med på vad du menar. Har aldrig upplevt något sådant.
IKEAs strömuttag agerar ju också router i nätet så det borde ha gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nja här var det sensorn som satt för långt bort för kontroller, med visonic så ville inte dom ikea relä som satt i mellan skicka vidare signalen från sensorn. Det fungerade med andra sensorer eller om jag använde andra relä, men just visonic ville inte fungera med ikea. (Dvs själva meshen/vidarebefordra funkade inte) då du blandar skulle det varit intressant om du stött på fler märken med samma betende. Dvs kan anslutas till samma hubb men inte mesha.

Det kanske har mer med sensorerna att göra än IKEA? Xiaomi och Aqaras sensorer kan ha problem med att signalen inte skickas vidare av fasta enheter. Förutom med just IKEAs räckviddsförlängare/uttag. Med dessa fungerar Xiaomi och Aqara perfekt.

Men det är för att Xiaomi och Aqara inte riktigt följer Zigbee-standarden fullt ut och har lite egna fullösningar.

Kanske kan det vara något liknande med Visonic, där det tvärtom blir problem med IKEAs uttag men kanske inte andra märken?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det kanske har mer med sensorerna att göra än IKEA? Xiaomi och Aqaras sensorer kan ha problem med att signalen inte skickas vidare av fasta enheter. Förutom med just IKEAs räckviddsförlängare/uttag. Med dessa fungerar Xiaomi och Aqara perfekt.

Men det är för att Xiaomi och Aqara inte riktigt följer Zigbee-standarden fullt ut och har lite egna fullösningar.

Kanske kan det vara något liknande med Visonic, där det tvärtom blir problem med IKEAs uttag men kanske inte andra märken?

mycket möjligt, vad det beror på vette sjutton, men det som är intressant för mig är just om det är fler saker som uppvisar liknade beteende, dvs som du säger om xiaomi och aqara, vilka relä/förlängare var det som inte skickade vidare signalen på dessa?
(sparar mycket tid och blir smidigare vid felsökning om man i bakhuvudet vet vilka saker som inte gillar varandra)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

mycket möjligt, vad det beror på vette sjutton, men det som är intressant för mig är just om det är fler saker som uppvisar liknade beteende, dvs som du säger om xiaomi och aqara, vilka relä/förlängare var det som inte skickade vidare signalen på dessa?
(sparar mycket tid och blir smidigare vid felsökning om man i bakhuvudet vet vilka saker som inte gillar varandra)

Jag kände till detta innan jag köpte Xiaomi och Aqara-sensorer så jag har helt enkelt bara valt IKEAs uttag och räckviddsförlängare så jag vet inte vilka andra som kan vara struliga tyvärr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har införskaffat 4st vriddimmrar av den nya modellen av wiser som går ned till 0V. Man ställer in minimum dimlevel i wiser by se appen. Wiser brygga.

Kör med Signify/Philips spot leds GU5.3 och några feta 11W ”strålkastare” i kök. Både master och vanliga core serien. Tänk på att om du optimerar och blandar core och master serien så bör du justera min dim läget så att alla spotar lyser lite.

Om man jämför med hue system så är wiser betydligt billigare. Hue Dimmrar snyggare etc.

Kör över två våningar och bryggan är vid trappen. Lätt att byta ut dumma dimrar mot wiser. Det enda är att om du kör trappkoppling idag så är det lättare att koppla ur det och köra med wireless trappknapparna. De går att montera i exxact ramarna också.

Permalänk
Medlem

Har fått bra hjälp från Wiser supporten rakt i appen! Wow!
Jag skrev på engelska även om allt annat i appen är på svenska. Fick svar på god engelska.

Problem: dimmern gick upp och ned i ljusstyrka ibland utan att jag tryckt. Kör Philips Core och Philips Master LED GU5.3 spots.

Lösning: Sätt dimmern till ”Leading Edge” dimmning istället för auto. Problem solved och nu är den hur stabil somhelst.

Bytte även ut en 300W halogen tranformator som brummade vid dimming av philips LED.

Men som sagt första gången jag fått ett bra svar direkt i appen på ett case. Så van att man får hålla på och skriva brev till olika avdelningar etc.

Glad!