Permalänk
Medlem

Ny tv, budget 6000kr.

Hej!

Behöver en ny TV, men har noll koll på vad som är bra.
Förstår att med en budget på 6000 får man inte det bästa, men tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig hitta det bästa för det priset.
Kan tänka mig lägga till en tusing om det är värt det.

Kommer att se Filmer för det mesta.

Permalänk
Medlem

Storlek på TV?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Den här kanske?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6026959

LG 65UQ7500 65" 4K

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Storlek på TV?

48-58 helst.

Har kollat in denna men som sagt har ingen aning vad som är bra.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/lg-oled48a26la/102654...

Såg också att elgiganten har Samsung TVn för liknande priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Oj, trodde inte man kunde få en 65 tums med den budgeten, ser bra ut. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

48-58 helst.

Har kollat in denna men som sagt har ingen aning vad som är bra.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/lg-oled48a26la/102654...

Såg också att elgiganten har Samsung TVn för liknande priser.

Det finns en recension på LG TV:n här från rtings.com det brukar vara ganska bra på TV recensioner.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a2-oled

Permalänk
Medlem

A2 är ett mycket bra köp, du får väldigt mycket bildkvalité för den pengen. Hur långt sitter du ifrån TVn förresten?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

A2 är ett mycket bra köp, du får väldigt mycket bildkvalité för den pengen. Hur långt sitter du ifrån TVn förresten?

Ja, har kollat recensioner och info på rtings, verkar som att det blir en A2, jag bor i en etta så avståndet är inte så stort så den blir nog perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Oj, trodde inte man kunde få en 65 tums med den budgeten, ser bra ut. Tack!

Observera att det är LGs typ sämsta TV. Den är inte bra. Men om det enda kravet du har är att du ska kunna se bild så är det okej.

Väldigt dålig ljusstyrka, så den passar väldigt dåligt i ljusa rum och i mörka rum är allt svart väldigt grått.

Jag köpte precis UQ8100 som är steget upp som frukost TV.

Så länge man är medveten om vad man köper sånär det lugnt.

A2 är ett många många gånger bättre köp, så köp A2!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Observera att det är LGs typ sämsta TV. Den är inte bra. Men om det enda kravet du har är att du ska kunna se bild så är det okej.

Väldigt dålig ljusstyrka, så den passar väldigt dåligt i ljusa rum och i mörka rum är allt svart väldigt grått.

Jag köpte precis UQ8100 som är steget upp som frukost TV.

Så länge man är medveten om vad man köper sånär det lugnt.

A2 är ett många många gånger bättre köp, så köp A2!

Men hur dåligt är ”inte bra”?
Jag tycker själv jag är ganska kräsen när det gäller bildkvalité och till PCn har jag alltid kört Top of the line skärmar.

Men TVn blev en Samsung 75” för 9900kr. För 3 år sedan. Deras billigaste serie.
4K/60Hz med VA-panel.
Efter kalibrering så är det inte dålig bild. Tycker det är bra speciellt för pengarna.

Säger inte att TS ska köpa något annat. A2 bra rekommendation.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis, OLED A2 är den i särklass bästa* TV:n man kan få för den summan just nu. Då är det 48 tum.

Lägger man samma summa på 65 tum får man en större bild, men den bilden är inte i närheten av bildkvalitet hos OLED A2.

* Om det nu är bildkvalitet, särskilt film- och serietittande från kvalitetskällor i mysbelysning som är prioritet vill säga. Andra kan ju ha helt andra krav och önskemål som gör att den mycket enklare men större 65:n är den lämpligare TV:n.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

om du inte är långt från Ulricehamn

Detta är 2020 Sonys top TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men hur dåligt är ”inte bra”?
Jag tycker själv jag är ganska kräsen när det gäller bildkvalité och till PCn har jag alltid kört Top of the line skärmar.

Men TVn blev en Samsung 75” för 9900kr. För 3 år sedan. Deras billigaste serie.
4K/60Hz med VA-panel.
Efter kalibrering så är det inte dålig bild. Tycker det är bra speciellt för pengarna.

Säger inte att TS ska köpa något annat. A2 bra rekommendation.

Det är nästan svårt att veta var man ska börja om man ska prata om vad som inte är bra med UQ7500 (även UQ8100 som jag köpte som köks-TV).

TVn klarar inte av ljusa rum bra eftersom ljusstyrkan är galet låg. TVn klarar inte av mörka rum bra eftersom allt svart ser grått ut. HDR är helt poänglöst på TVn eftersom den inte är tillräckligt ljusstark. Processorn är seg och operativsystemet blir därmed lidande. Användarupplevelsen av inbyggda webOS blir riktigt dålig. Dåligt reflexfilter gör att ljus speglar sig och gör att man ser dåligt. Kan inte visa alla färger som krävs för HDR.

Det var några problem som jag kom på på rak arm. Det går säkert att hitta fler problem om man verkligen försöker.

Jag köpte ändå UQ8100 trots ovan nämnda problem som även den har. UQ7500 är sämre. Men jag är väl medveten om vad jag får och den kommer användas som en TV i köket så den kommer mest användas med YouTube när man lagar mat och liknande. En TV som inte ska tittas på så mycket, helt enkelt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Beställde precis en OLED A2, tack för alla tips 🙂👍

Permalänk
Medlem

Beställde som sagt en LG OLED A2 48 tum.
TVn är grym! Dock så ångrar jag mig angående storleken, jag sitter ungefär 2.5-3 meter ifrån TVn och den känns alldeles för liten.
Så jag tänkte lämna tillbaka den och ta en 65 tum.
Ska jag fortfarande köra på en A2 eller finns det bättre?
Vill absolut inte lägga mer än 10-12k.

Vad tycker ni om den här?
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe70q60aauxxc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Beställde som sagt en LG OLED A2 48 tum.
TVn är grym! Dock så ångrar jag mig angående storleken, jag sitter ungefär 2.5-3 meter ifrån TVn och den känns alldeles för liten.
Så jag tänkte lämna tillbaka den och ta en 65 tum.
Ska jag fortfarande köra på en A2 eller finns det bättre?
Vill absolut inte lägga mer än 10-12k.

Förståeligt att det kändes för litet på den distansen. Andra 65” OLEDS finns inte i den prisklassen så A2 är det enda valet just nu. Nu har du ju sett hur en A2a funkar så det är ju ett säkert kort. Kör på!

Edit: Det är verkligen inte värt 5” mer när du får en mycket sämre bild för ditt ändamål.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Beställde som sagt en LG OLED A2 48 tum.
TVn är grym! Dock så ångrar jag mig angående storleken, jag sitter ungefär 2.5-3 meter ifrån TVn och den känns alldeles för liten.
Så jag tänkte lämna tillbaka den och ta en 65 tum.
Ska jag fortfarande köra på en A2 eller finns det bättre?
Vill absolut inte lägga mer än 10-12k.

Vad tycker ni om den här?
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe70q60aauxxc...

Testa möblera om, bor du själv i en etta är det inte hela världen att ha TV på bordet framför soffan till exempel

På 3 meters avstånd kan ju utan problem extremt stora modeller göra skillnad (77” till exempel)

Men absolut är det värt 5k till för 65” tror jag, men för bästa upplevelse så kan den stå närmare än 3m den med

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej, nej! Trådstartaren har precis haft en av dom bästa TV-apparaterna 2022 när det kommer till bildkvalitet - då är det inte så vettigt att rekommendera TLC och en av deras sämsta modeller 2022!

P735 som du länkade hör till absolut lägsta basklass!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Förståeligt att det kändes för litet på den distansen. Andra 65” OLEDS finns inte i den prisklassen så A2 är det enda valet just nu. Nu har du ju sett hur en A2a funkar så det är ju ett säkert kort. Kör på!

Edit: Det är verkligen inte värt 5” mer när du får en mycket sämre bild för ditt ändamål.

Menar du Samsungen? För jag tänkte åka och hämta ut en 65 A2 imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Menar du Samsungen? För jag tänkte åka och hämta ut en 65 A2 imorgon.

Ja, Samsungen är mycket sämre. Du gör helt rätt i att köpa en A2 i 65".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Menar du Samsungen? För jag tänkte åka och hämta ut en 65 A2 imorgon.

Ja precis. Bra beslut!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

En sista fråga!
Är det någon stor skillnad på C2 och A2 förutom gaming?
Jag kommer för det mesta kolla på Film/Serier, har ingen konsol och kommer aldrig skaffa det heller, men kan tänka mig att koppla min PC nån gång och spela något (Inte FPS, men typ spel som Elden ring, så jag tycker 60hz räcker)
Men för just filmer, är det någon skillnad?

C2 för samma pris kostar 12k men då är det bara 55 tum och jag vill verkligen ha så stor som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

En sista fråga!
Är det någon stor skillnad på C2 och A2 förutom gaming?
Jag kommer för det mesta kolla på Film/Serier, har ingen konsol och kommer aldrig skaffa det heller, men kan tänka mig att koppla min PC nån gång och spela något (Inte FPS, men typ spel som Elden ring, så jag tycker 60hz räcker)
Men för just filmer, är det någon skillnad?

C2 för samma pris kostar 12k men då är det bara 55 tum och jag vill verkligen ha så stor som möjligt.

120Hz, lite mer ljusstyrka

A2 är nog perfekt för dig

Permalänk
Medlem

C2 enbart för film är ingen stor skillnad alls. I det här fallet är skillnaden i storlek den mest märkbara skillnaden, vilket gör A2 till det bättre valet. Mindre storlek för bättre bildkvalité rekommenderas främst när det är stor skillnad mellan teknikerna. Nu är båda OLED så den skillnaden finns inte riktigt i det här fallet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Har du funderat annars på B2?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar som att den från mediamarkt är annorlunda jämfört med dem från USA.

Men jag har redan köpt en 55 A80J och jag är otroligt nöjd! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av danixa:

Verkar som att den från mediamarkt är annorlunda jämfört med dem från USA.

Men jag har redan köpt en 55 A80J och jag är otroligt nöjd! 😊

Ja, Hisense modeller i Europa är helt annorlunda än de i USA, trots identiska namn. De har nästan ingenting med varandra att göra helt enkelt. Känns som medvetet lurendrejeri från tillverkarens sida, vilket är synd eftersom de faktiskt kan bygga kompetenta TV-apparater om de vill.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q