Permalänk

Felsökning ny dator

Hej,

Helt novis på den här fronten men provade precis att bygga ihop en dator i delar. Gjorde enligt vad jag tyckte var konstens alla regler men något verkar ha gått snett.

När jag slår på strömmen så lyser moderkortet, aio-kylaren slår igång men blir sen svart. Inga fläktar eller annat går igång. Inga ljud eller bild på skärmen.

Utan att gå in på delarna så antar jag att det är väldigt svårt att svara på, är det bästa att bara plocka ur allt och prova utanför lådan?

Mvh

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte lists delarna om du har byggt ihop den själv? Är alltid bättre att ge ordentligt med info om man ska be om hjälp

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Det finns ju några klassiker, kör den utanpå. Om det inte funkar koppla ur del för del

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Lista alla delar i datorn och lägg även upp bilder på hur du har kopplat kablarna i moderkort etc.

Bilder kan du lägga upp direkt i tråden så här:

Klicka på ikonen i den röda cirkeln och dra och släpp

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Nzxt H7 elite-chassi
Asus Rog Strix B650E-F
AMD Ryzen 7 7700
Corsair RMx 1000w
Kingston Fury Beast DDR5 5200mhz (2x16gb)
Kingston fury Renegade 2tb m.2
GeForce RTX 4080 TUF Gaming

Känns som en strömfråga men samtidigt när man läser bl.a. här så kan det vara precis vad som helst..

Permalänk
Medlem

Ta ett foto där man ser så mycket som möjligt av moderkortet och det som sitter i.

I första läget hade jag säkerställt att alla distanser är på plats, ryckt alla kablar från PSU och satt i dem igen samt kollat så att RAM osv är ordentligt på plats (klickat till)

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Osäker om länkarna funkar men hoppas på det..
Ta bilder är då ingen stark sida, hur svårt det nu kan vara att misslyckas med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL123:

https://www.bildtagg.se/bild/yb0bn1bcuuur4hpdh68dko3r

https://www.bildtagg.se/bild/li7yfx3a2liqc6vwufbpfp

Osäker om länkarna funkar men hoppas på det..
Ta bilder är då ingen stark sida, hur svårt det nu kan vara att misslyckas med..

Går inte att zooma eller så och den sidan var inte så smidig att hantera.

Svårt att se eftersom det är mörkt, kan du ordna mer ljus? Svårt att se huruvida strömkablarna ser ut att sitta rätt och ordentligt i moderkort och GPU.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Några felkoder på moderkortet ? Lampor som blinkar eller en kod typ 0E, B8 etc.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

vet ej men ser ut som RAM-minnena inte sitter där dom ska. eller så blir jag lurad av bilden

Permalänk

Kanske får kolla igen om alla kablar sitter som dom ska. Tycker jag varit noga men det är väl lätt att missa.
Får fixa nya bilder imorgon på hur allt ser ut, kan plocka ut grafikkortet också så det blir lite plats.
Inga felkoder, moderkortet lyser bara (Rog-loggan) men inget annat. Provade att koppla in HDMI i grafikkortet men inget där heller.
Spontant känns det som att det är något med strömmen men jag kan som sagt inget :D.

Permalänk
Medlem

För det första bygg alltid ihop delarna utanför chassit först för att se om allt funkar, sparar mycket huvudvärk.

Hur som helst, kolla sektion 1-21 i manualen, "Q-LED". Ger oftast en bra fingervisning vad som är knas på Asus-brädor.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Om jag inte ser fel...
Har du kabeln för 4-pin sockeln, plugga gärna in 4-pin strömkabeln också till moderkortet för att ge mer ström till moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Waliant:

För det första bygg alltid ihop delarna utanför chassit först för att se om allt funkar, sparar mycket huvudvärk.

Hur som helst, kolla sektion 1-21 i manualen, "Q-LED". Ger oftast en bra fingervisning vad som är knas på Asus-brädor.

Om ingen lampa lyser, vad kan man tro att det är då?

Permalänk

Funkar det bättre nu? Borde se lite mer iaf.

Provade dra ut nätagget och koppla ur saker och ting men ingen skillnad. Provade ta ut och stoppa tillbaka RAM-minnet men hände inget då heller. Får inget svar från moderkortet..

Mvh

Permalänk
Skrivet av Erik.:

Om jag inte ser fel...
Har du kabeln för 4-pin sockeln, plugga gärna in 4-pin strömkabeln också till moderkortet för att ge mer ström till moderkortet.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det ska inte behövas. Är mer om man ska överklocka eller liknande. Fick inte med någon sån kabel till PSUn iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL123:

Hej,

Helt novis på den här fronten men provade precis att bygga ihop en dator i delar. Gjorde enligt vad jag tyckte var konstens alla regler men något verkar ha gått snett.

När jag slår på strömmen så lyser moderkortet, aio-kylaren slår igång men blir sen svart. Inga fläktar eller annat går igång. Inga ljud eller bild på skärmen.

Utan att gå in på delarna så antar jag att det är väldigt svårt att svara på, är det bästa att bara plocka ur allt och prova utanför lådan?

Mvh

1: Stäng av datorn, stäng av nätdelen på brytaren, koppla ur strömkabeln till PSU.

2: Koppla försiktigt loss strömkabeln till GPUn, skruva därefter loss och ta ur GPUn ur moderkortet, OBS! tryck ner knappen som lossar mekanismen som håller fast kortet i PCI-E platsen så du ej sliter sönder det fästet.

3: Montera endast 1 st RAM modul, läs manualen för att se vilken plats som skall fyllas först.

4: Nollställ BIOS enligt följande instruktion:

5: Därefter så prövar du att koppla bildskärmen till moderkortets bildutgång.

6: Koppla i ström till PSU, slå på brytare, pröva att starta datorn.

7: Om datorn startar, dvs fläktar snurrar, det lyser, blinkar, etc; Låt den stå, det kan ta flera minuter första ggn AM5 bootar.

Återkom till oss

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL123:

Det ska inte behövas. Är mer om man ska överklocka eller liknande. Fick inte med någon sån kabel till PSUn iaf.

Du bör ha fått med 2 st 8 pin CPU kablar, de är delbara och är egentligen 4+4 pin, men det ska ej behövas.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL123:

Hej,

Helt novis på den här fronten men provade precis att bygga ihop en dator i delar. Gjorde enligt vad jag tyckte var konstens alla regler men något verkar ha gått snett.

När jag slår på strömmen så lyser moderkortet, aio-kylaren slår igång men blir sen svart. Inga fläktar eller annat går igång. Inga ljud eller bild på skärmen.

Utan att gå in på delarna så antar jag att det är väldigt svårt att svara på, är det bästa att bara plocka ur allt och prova utanför lådan?

Mvh

Fick du ordning på det?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Provade med att nolla bios men hände inget. Det har inte ändrats något sen jag började prova hur jag än gör.
Drar jag på strömmen så går Rog-loggan igång och skärmen på pumpen startar för att sen bli svart.

Hur vanligt är det att en PSU strular? Moderkortet verkar vanligare men kan inte se vad..

Permalänk

Innan man får full panik över det här. Är det någon vinning med att köpa ett billigt nätaggregat för att prova om felet ligger däri?

Permalänk
Medlem

Drar jag på strömmen så går Rog-loggan igång och skärmen på pumpen startar för att sen bli svart.

Om du inte har provat det än, ta bort pumpen och montera dit processorkylaren som kom med Ryzen 7 7700.
Datorn kanske läser av att det inte är någon inkopplad kylning för processorn, men då kanske det borde höras något fellarm.
Men kanske värt och pröva ändå.

Misstänker att du måste ha grafikkortet i då processorn inte har någon integrerad grafikprocessor.
Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att moderkortet behöver flashas med senaste BIOS-versionen?

Hade samma symptom på mitt (AM4) bygge i somras. Lyckligtvis hade jag ett moderkort med flashback-support, så jag kunde flasha senaste firmwaren med en USB sticka utan att något annat ikopplat, därefter fick jag bild och liv i bygget i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Drar jag på strömmen så går Rog-loggan igång och skärmen på pumpen startar för att sen bli svart.

Om du inte har provat det än, ta bort pumpen och montera dit processorkylaren som kom med Ryzen 7 7700.
Datorn kanske läser av att det inte är någon inkopplad kylning för processorn, men då kanske det borde höras något fellarm.
Men kanske värt och pröva ändå.

Beroende på moderkort så brukar man få en varning vid boot i så fall, men datorn brukar inte vägra att boota helt då.

Skrivet av Erik.:

Misstänker att du måste ha grafikkortet i då processorn inte har någon integrerad grafikprocessor.
Rätta mig om jag har fel

Du har fel Till skillnad från tidigare generation så har Ryzen 7000-serien grafik i alla CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du har fel Till skillnad från tidigare generation så har Ryzen 7000-serien grafik i alla CPUer.

Inte ofta man blir glad av att ha fel.
Tack för informationen

Permalänk
Skrivet av Razken:

Det kan inte vara så att moderkortet behöver flashas med senaste BIOS-versionen?

Hade samma symptom på mitt (AM4) bygge i somras. Lyckligtvis hade jag ett moderkort med flashback-support, så jag kunde flasha senaste firmwaren med en USB sticka utan att något annat ikopplat, därefter fick jag bild och liv i bygget i övrigt.

Min spontana tanke blir ju varför då om allt är nytt? Det är säkert inte omöjligt men borde väl funka oavsett version. Men jag vet antagligen för lite =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL123:

Min spontana tanke blir ju varför då om allt är nytt? Det är säkert inte omöjligt men borde väl funka oavsett version. Men jag vet antagligen för lite =).

Haha, jag hade exakt samma tankar när jag gjorde mitt bygge eftersom allt var nytt och enl tillverkarna skulle vara kompatibla med varandra, men ändå fick jag hem ett moderkort som inte funkade med 5950X CPU'n "out of the box" och var tvungen att flasha nytt BIOS... men innan jag kom till den punkten så hade jag förbrukat en hel dag på att felsöka på fel ställen... 😛

Permalänk
Skrivet av Razken:

Haha, jag hade exakt samma tankar när jag gjorde mitt bygge eftersom allt var nytt och enl tillverkarna skulle vara kompatibla med varandra, men ändå fick jag hem ett moderkort som inte funkade med 5950X CPU'n "out of the box" och var tvungen att flasha nytt BIOS... men innan jag kom till den punkten så hade jag förbrukat en hel dag på att felsöka på fel ställen... 😛

Jag har fixat bios på en USB-sticka nu och tänkte prova. Videon säger att datorn skall vara av. Men innebär det att strömmen skall vara i och agget påslaget? Nu sitter alla delar i, ska jag plocka ut allt? (även cpu?) Dum fråga kanske men gör man fel så vet man ju inte om det funkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL123:

Innan man får full panik över det här. Är det någon vinning med att köpa ett billigt nätaggregat för att prova om felet ligger däri?

Möjligen 10 steg fram när annat först uteslutits och dubbelkollats.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL123:

Jag har fixat bios på en USB-sticka nu och tänkte prova. Videon säger att datorn skall vara av. Men innebär det att strömmen skall vara i och agget påslaget? Nu sitter alla delar i, ska jag plocka ut allt? (även cpu?) Dum fråga kanske men gör man fel så vet man ju inte om det funkar..

Ja, den ska vara avstängd med strömmen ikopplad.
Bara att stoppa i stickan med nya BIOS-firmwaren i den USB kontakt som är märkt med "flashback" eller likn på I/O plåten och sen trycka på knappen "flashback".
Kolla först i manualen ifall det är långtryck eller ett enkeltryck och även hur länge man bör vänta. Det kanske blinkar nån led för indikation.
Du kan lämna CPUn istoppad.