Nyaste Apple TV 4K mycket sämre än den tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Om man vänder på det, bortsett från HDR10+ (inget behov, har dolby vision på TV:n), vad talar för den nya modellen för 2200:- (thernet/thread krav så den lilla går bort) kontral 1790:- på rea för den äldre?
Det är väl A12 vs A15 och 128 gig minne vs 64 så som jag ser det, men såvida man bara använder den för video-stream så lär väl A12 & 64GB duga bra?

Det är USB-C till fjärrkontrollen också! Men mycket riktigt så känns det som att förra generationen duger gott och väl för dig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Håller med på alla punkter, förutom pratet om att den är billig tycker inte 2190kr är billigt för den här maskinen. Fick inte ens med en HDMI kabel för dom pengarna 😂 men allt annat du tar upp är spot on!

En certifierad 1m Ultra High Speed HMDI kabel från Nördic ca 140 kr. Tycker det är bra att man kan välja vilken HDMI kabel man vill köra med, på bl.a 4K Chromecast Google TV en liten stump HDMI kabel å HDMI 2.0 nånting.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

En certifierad 1m Ultra High Speed HMDI kabel från Nördic ca 140 kr. Tycker det är bra att man kan välja vilken HDMI kabel man vill köra med, på bl.a 4K Chromecast Google TV en liten stump HDMI kabel å HDMI 2.0 nånting.

Du missar poängen. Om en kina HDMI kabel kostar mig 50kr så kostar den antagligen knappa kronan för Apple att skicka med. Då kan den gott och väl ingå tycker jag för 2190kr, så kan Apple anta att man använder sig av den medföljande kabeln. Vad som sker bakom stängda dörrar är upp till var och en. Vi alla vet hur bra kvalitet det är på Apples kablar, men inte så kul att komma hem med en produkt och inte kunna starta den pga en sån nödvändig sak som att bildkabeln för en mediaspelare saknas. Nu klarar jag mig oftast då jag dels kollar upp saker innan men även har grejer hemma, men andra mindre kunniga kanske står där en kväll och saknar kabeln och det är för sent för att handla en.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Samma skit som att dom inte skickar med en plugg till mobiler och surfplattor. Om man inte har en produkt innan med USB-C kontakt är man tvungen att åka och handla en utöver dom 10-15k man betalat för luren. Rätt sjukt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa hdmi-kabeln; e-skrot då man ändå har en sedan tidigare eller köper en för att passa sitt upplägg.

Skrivet av BasseBaba:

Om man vänder på det, bortsett från HDR10+ (inget behov, har dolby vision på TV:n), vad talar för den nya modellen för 2200:- (thernet/thread krav så den lilla går bort) kontral 1790:- på rea för den äldre?
Det är väl A12 vs A15 och 128 gig minne vs 64 så som jag ser det, men såvida man bara använder den för video-stream så lär väl A12 & 64GB duga bra?

En fördel är ju att det är A15, dvs du kommer troligtvis få support och nya funktioner en bra bit längre än med A12.

Permalänk
Medlem

Det är mycket bättre om kablar o liknande slutar skickas med, men att dom istället kanske blir lite billigare att köpa så man får styra allting själv efter sin egen setup ja, har ju haft aaaaalldeles för många sprillans nya kablar skräpandes i lådor genom åren för att sen bara slängas när jag storstädar nångång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är mycket bättre om kablar o liknande slutar skickas med, men att dom istället kanske blir lite billigare att köpa så man får styra allting själv efter sin egen setup ja, har ju haft aaaaalldeles för många sprillans nya kablar skräpandes i lådor genom åren för att sen bara slängas när jag storstädar nångång.

De är säkert billigare enligt tillverkarna. Om man ska tro på det är ju en annan femma.. är inte ute efter massa elektronikskräp, men dom kan åtminstone skicka med en HDMI kabel i klass med deras fantastiska Lightningkablar så man klarar sig en stund tycker jag horribel kvalitet på dom.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

En fördel är ju att det är A15, dvs du kommer troligtvis få support och nya funktioner en bra bit längre än med A12.

Jag har Apple TV HD idag, som såldes tills oktober ifjol, och den kom 2015 med tvOS 9 och idag har den tvOS 16, så att döma av det behöver man nog inte oroa sig särskilt angående mjukvaran. Apple vill ju helst sälja TV+ och Arcade, så de har anledning att stödja Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är USB-C till fjärrkontrollen också! Men mycket riktigt så känns det som att förra generationen duger gott och väl för dig.

Ser det nästan som sämre då jag enbart har lightning till allt annat än så länge, men nån gång måste väl migreringen börja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Du missar poängen. Om en kina HDMI kabel kostar mig 50kr så kostar den antagligen knappa kronan för Apple att skicka med. Då kan den gott och väl ingå tycker jag för 2190kr, så kan Apple anta att man använder sig av den medföljande kabeln. Vad som sker bakom stängda dörrar är upp till var och en. Vi alla vet hur bra kvalitet det är på Apples kablar, men inte så kul att komma hem med en produkt och inte kunna starta den pga en sån nödvändig sak som att bildkabeln för en mediaspelare saknas. Nu klarar jag mig oftast då jag dels kollar upp saker innan men även har grejer hemma, men andra mindre kunniga kanske står där en kväll och saknar kabeln och det är för sent för att handla en.

Jag köper hellre en HDMI kabel lös än den där kineskabeln, är inte pigg att gynna detta land med mina pengar (tyvärr gör man väl det ändå). Jag kollade upp att ingen HDMI kabel medföljde, anser att det är upp till var en å kolla detta, har tyvärr några skit Premium HDMI kablar (2m) hemma som kostar över 200 kr hos den lokala TV affären. Då jag har en recvier med HDMI 2.1/eARC så kopplade jag Apple TV:n direkt in i recviern, kör Atmos 5.1.2. Så jag har 3 st certifierade Ultra High Speed HDMI kablar från Nördic, 2 st 2m (ca 160 kr) å 1 st 1m (ca 140 kr).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag köpte en TV 4K 2021 64 GB för 1790 kronor, mest bara för att vara besvärlig och värdig min griniga gubbe-ålder. Så kan jag glädja mig åt dess byggkvalitet i lönndom och känna att jag har snuvat Apple på lite av vinsten (de hade tjänat mer om jag hade köpt senaste modellen). Jag kan också sjuda lite konspirationsteori; varför bytte Apple ut en ett år gammal modell helt plötsligt? 🤫

Jag lämnade tillbaka min nyinköpta TV 4K 2021 64 GB idag. Jag klarar mig med min Apple TV HD, den tuffar på fint. Man ska inte vara sämre än att man kan erkänna att man ändrar sig efter förhastade beslut. 🤗

Permalänk
Medlem

Har faktiskt stött på problem med min 4K with Ethernet. Fjärrkontrollens volymknappar fungerar inte längre någonstans i boxen. Vet inte om en fabriksåterställning kan hjälpa men det är lite surt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Har faktiskt stött på problem med min 4K with Ethernet. Fjärrkontrollens volymknappar fungerar inte längre någonstans i boxen. Vet inte om en fabriksåterställning kan hjälpa men det är lite surt.

Testa att starta om kontrollen: https://support.apple.com/sv-se/HT203777

Tryck och håll in TV-knappen och Volym - så startar fjärrkontrollen om.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Testa att starta om kontrollen: https://support.apple.com/sv-se/HT203777

Tryck och håll in TV-knappen och Volym - så startar fjärrkontrollen om.

Tack för hjälpen, ska prova det senare idag!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Testa att starta om kontrollen: https://support.apple.com/sv-se/HT203777

Tryck och håll in TV-knappen och Volym - så startar fjärrkontrollen om.

Fungerade! Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För övrigt tycker jag AppleTV är som en stor tegelsten. Jag äger en sådan och jag har en modern GoogleTv med "motsvarande funktion" inbyggt. Jag ser inte direkt någon fördel med att använda AppleTvn, hade det inte varit att jag hade fått den gratis så hade jag kört med GoogleTv. (jag sparar på min tv fjärrkontroll genom Appletv)
Tvn fjärrkontroll är bra, men skitkvalite milt sagt.

Stor som en tegelsten? Tycker den är jätteliten men givetvis inte lika liten som plastiga Chromecast med Google TV. Hade Chromecast med Google TV 4K först men den laggade så mycket att jag lämnade tillbaka den och köpte nya Apple TV med Ethernet. Absolut dyr men den fungerar felfritt och väldigt bra med iPhone. Det enda negativa är att folk som är på besök och som har Android inte kan casta något.