Ingen plats för router i teknikskåp lägenhet

Permalänk
Medlem

Ingen plats för router i teknikskåp lägenhet

Hej,

Ska flytta till en ny lägenhet och det teknikskåpet där inkommande fiber sitter har inget utrymme alls för en router, finns ca 2½ cm mellan bakkant plåt och dörr.
Min fråga är - går det att ta inkommande kabel och sätta den i splitten som delar till dom andra rummen och sätta en router i tex vardagsrummet istället och sedan dela vidare därifrån?
Om så är möjligt, finns det några nackdelar med att göra så?

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt, sätt bara en kabel från WAN-porten till porten för det rum du vill ha routern i.

Gällande nackdelar, så är väl det enda att om du inte sätter routern i kopplingsskåpet blir det knepigare att få kablat Internet till övriga rum, då du i ditt fall har routern i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Menar du att helt enkelt dra kablar vidare från routern där den står sen? Isåfall skulle jag rekomendera att istället leda tillbaka en kabel från routern till skåpet och där sätta en switch, förutsatt att du har dubbla uttag i rummen och du har eluttag i skåpet.

Har du bara ett uttag per rum skulle jag nog försökt byta till exempelvis en edgerouter X som går in i skåpet, och en separat accesspunkt för trådlöst.

Men ja, det fungerar såklart att göra som du föreslår.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Menar du att helt enkelt dra kablar vidare från routern där den står sen? Isåfall skulle jag rekomendera att istället leda tillbaka en kabel från routern till skåpet och där sätta en switch, förutsatt att du har dubbla uttag i rummen och du har eluttag i skåpet.

Har du bara ett uttag per rum skulle jag nog försökt byta till exempelvis en edgerouter X som går in i skåpet, och en separat accesspunkt för trådlöst.

Men ja, det fungerar såklart att göra som du föreslår.

Ja precis, jag har dubbla uttag i alla rummen så det hade ju funkat så som du säger. Tack för tipset!

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan det vara värt att enbart skaffa en mindre router som får plats och sedan använda AP's och switch på valfri plats i LGH?
Om inte så fungerar det ovannända utmärkt.