Permalänk
Medlem

Oklockad P4 bör innehålla ...

Jag hade nu tänkt mig att införskaffa mig en ny dator då mitt gamla system snart fyller hela 2 år och då min dam kommer att befinna sig utomlands i 3 veckor. Jag har dock mycket krass koll på allting för tillfället men jag vet att jag vill ha en P4. Till ämnet hör att jag inte är så mycket för överklockning och nöjer mig med det som utlovas av Intel.

Jag brukar typ använda datorn till att spela Warcraft III och sedan brukar jag göra hemsidor och programmera lite... Så då kommer jag till ämnet.

Minnen... hmm 333 eller 400? Är det värt pengarna etc.
Processorn... 533 el 800/ 2.4Ghz el 2.6Ghz ? Prisvärt?

Det svåraste är moderkortet. Jag undrar vilket man ska satsa på om man inte ska överklocka etc. Tittade på den där guiden hos Toms Hardware. De gillade ju MSI Neo2 LS... är det något att satsa på eller bör jag ge lite mer pengar och hova in ett P4P800Deluxe eller vad det heter?

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

hur mycket hade du tänkt att lägga ut..

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka kan du ju köra med Intels egna moderkort...

Annars har Abit fina kort också (måste ju säga det eftersom jag har ett själv )

Visa signatur

[size="1"]Abit IC7-G, BIOS v.17, P4 2.8C, 2*256Mb Corsair 2-3-2-5
160Gb Seagate SATA, 2*120Gb WD. 60Gb Seagate
GF3 Ti 200 @ Ti 500 :D, Gbit LAN (intel), SB Audigy 2 eX[/size]

Permalänk
Medlem

Jag tycker såhär:

P4 2.4c (800 MHz buss) är bäst med tanke på pris/prestanda
512 (2x256) pc3200 minne. Twinmos är bra och billiga. Vill du ha ännu bättre minnen ska du satsa på Corsair XMS eller Kingston Hyper X.
Moderkort: Abit IC7/IS7 eller ASUS P4P800 är att rekomendera. De korten är lätt de bästa valet.

Visa signatur

Ölkorv är gott.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog lägga ut iaf 6000 på moderkort, minne, cpu och grafik... fast jag vet inte hur mkt grafik jag vill ha då ... inte så jätteviktigt för mig.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

Asus P4P800 dlx, 1500
2 st 256 twinmoswinbond 3200 ddr, 1100
P4 2.4C 800 bus bulk, 1500
Asus GF4 Ti4800, 1700

http://buggy.no-ip.com/
Bästa stället att hitta bästa pris på.