Philips gör OLED-skärm med färgglad ljusshow

Permalänk
Melding Plague

Philips gör OLED-skärm med färgglad ljusshow

Philips nya 34-tummare får både QD-OLED och Ambilight. Det senare ska bjuda på belysning baserat på vad skärmen visar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Stilren.

Permalänk

Jag fick en stroke när jag läste "men dedikerad modul för det senare saknas dedikerad G-Sync-modul saknas." xD

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem

om den hade varit svart hade det varit intressant, hoppas de släpper en sådan också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filipandre:

Jag fick en stroke när jag läste "men dedikerad modul för det senare saknas dedikerad G-Sync-modul saknas." xD

Tror nog både du och skribenten fick en.

Permalänk
Medlem

Tänk om det faktiskt var en OLED, istället för ett Quantum-Dot marketing knep. Smaklöst av Samsung.

Permalänk
Medlem

Undrar när och om Philips patent på Ambilight går ut så man kan få det även på andra fabrikat .. framförallt på Tv,n

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SSIV:

Tänk om det faktiskt var en OLED, istället för ett Quantum-Dot marketing knep. Smaklöst av Samsung.

Hur menar du där? QD-OLED är OLED, med vissa fördelar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Tycker den ser rätt cool ut. Men vill inte ha loggor på ramen på framsidan, tack.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Bulan75:

Undrar när och om Philips patent på Ambilight går ut så man kan få det även på andra fabrikat .. framförallt på Tv,n

Hade också varit intresserad av att få veta detta, det är lite surt dom sitter på det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Villhöver!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Tänk om det faktiskt var en OLED, istället för ett Quantum-Dot marketing knep. Smaklöst av Samsung.

Det är inte QLED (quantum dot LCD LED)

Det är QD-OLED (oled med kvantprickar och blå ljuskälla på alla subpixlar)

Permalänk
Medlem

Fel storlek och fel upplösning, annars potentiellt intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Hade också varit intresserad av att få veta detta, det är lite surt dom sitter på det

Sådär våldsamt intresserad kan du inte ha varit då det tog mig 4-5 minuter i samspråk med Google.
Om det jag hittade stämmer så går det i bästa fall ut 2027-12-20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Tänk om det faktiskt var en OLED, istället för ett Quantum-Dot marketing knep. Smaklöst av Samsung.

Var väl ändå ett år sedan nu som Samsung lanserade QD-OLED som ju är just OLED.
Inte lätt att hänga med alltid 😊

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Inget för mig eftersom den inte är brun, 29,4” med 16k upplösning och 6000 hz för 738 kr. Inte ens µLED. När ska tillverkarna fatta vad alla vill ha… Hade köpt annars.

Permalänk
Medlem

Jag har lekt med tanken på att bygga egen ambilight på ens gamingskärm. Det kanske inte hinner bli av innan det kommer en vettig Philips med det från fabrik. Älskar konceptet och hoppas det blir någon i rätt storlek och prisklass.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är inte QLED (Quantum Dot LCD LightEmittingDiod)

Det är QD-OLED (oled med kvantprickar och blå ljuskälla på alla subpixlar)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av filipandre:

Jag fick en stroke när jag läste "men dedikerad modul för det senare saknas dedikerad G-Sync-modul saknas." xD

Skrivet av Nozomi:

Tror nog både du och skribenten fick en.

Tror att alla som någon gång skrivit en text där man gått tillbaka och redigerat i efterhand känner igen sig. Otroligt lätt att missa när man läser igenom en text man redan läst ett antal ggr.

Permalänk
Medlem

Ingen dedikerad G sync modul?
Ingen HDMI 2.1?
HDR400?

Känns lite L för att släppa något sånt här någorlunda unika ändå? Satsade de allt på ambilight?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:
Citat:

As cool as quantum dots are, a QLED TV still produces light the same way as a regular LED TV: by using a backlight made up of hundreds (or in some cases thousands) of LEDs, with that backlight layer sitting behind an LCD panel layer. The backlight shines through the LCD panel, which in turn shapes that light into the images that you see on the screen. It’s these LEDs that give LED TV (and QLED TV) its name.

https://www.digitaltrends.com/home-theater/qled-vs-oled-tv/?a...

Permalänk
Medlem

Mycket mera stilren lösning än mina Philips Hue Play bars Dock är jag inte intresserad utav ultra-wide så, börjar bli orolig nu för icke ultra-wide formatets framtid, känns som många ultra-wide är nuförtiden först ut med specialegenskaper och sånt. Tycker inte det är så farligt att det inte är OLED panel då det har sina för o nackdelar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

QD-OLED med HDR 400 känns som misshandel av panelen. Eller som att låsa maxfarten på valfri lyxbil till 70km/h. Vem gör så?

Blev någon sugen på denna?

Skulle fungera i en svart mancave om man stängde av ambilight och ljusdioden i brandlarmet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

QD-OLED med HDR 400 känns som misshandel av panelen. Eller som att låsa maxfarten på valfri lyxbil till 70km/h. Vem gör så?

Blev någon sugen på denna?

Skulle fungera i en svart mancave om man stängde av ambilight och ljusdioden i brandlarmet.

Jag såg en Audi TT ombyggd till EPA häromdagen, borde vara något medeltida våldsamt straff på sådana gärningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ingen dedikerad G sync modul?
Ingen HDMI 2.1?
HDR400?

Känns lite L för att släppa något sånt här någorlunda unika ändå? Satsade de allt på ambilight?

Skrivet av Fredag:

QD-OLED med HDR 400 känns som misshandel av panelen. Eller som att låsa maxfarten på valfri lyxbil till 70km/h. Vem gör så?

Blev någon sugen på denna?

Skulle fungera i en svart mancave om man stängde av ambilight och ljusdioden i brandlarmet.

Nu blandar ni ihop HDR 400 och HDR True Black 400 som denna displayen har.

VESA Certified DisplayHDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredag:

QD-OLED med HDR 400 känns som misshandel av panelen.

HDR400 Trueblack är ju inte samma som HDR400.

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Undrar när och om Philips patent på Ambilight går ut så man kan få det även på andra fabrikat .. framförallt på Tv,n

Man kan ganska enkelt bygga sin egen belysning. Har du en TV med WebOS (LG) så kan du med lite trixande köra PicCap direkt på TV:n som ersätter ett capture card som annars behövs. Har du en nyare Samsung TV så har Philips nyligen släppt en svindyr app som gör det samma.

Permalänk
Medlem

Ambilight på en TV är ju riktigt värdelöst. Men på en gamingskärm däremot känns det som något jag gärna vill ha egentligen. Ger lite extra inlevelse tror jag.

Denna ihop med AW3423DWF hade ju vart mina alternativ för ny skärm men... Ett stort men. Den är vit. Skulle de förjävligt ut på mitt skrivbord med ett Meshify Blackout bredvid osv. Så det är fortsatt AW3423DWF som jag kommer välja.

Så får man väl fixa ambilight på egen hand till den om det känns som ngt jag vill ha. Ska väl gå vad jag vet i varje fall.

Men kul att fler börjar komma med sina diton med denna panel. Kanske driver ned priset lite. Egentligen bara därför jag avvaktar lite med AW3423DWF allvarligt talat. Smålänning som man är xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ambilight på en TV är ju riktigt värdelöst.

Jag köper philips TV för att de har ambilight! Tycker det fungerar bra med att sprida stämningen i filmer i rummet.
På en datorskärm hade jag antagligen bara kört det som vitt ljus eftersom jag huvudsakligen jobbar på den. En extra passiv ljuskälla helt enkelt.
Edit: Trevligt att ramen är ljus. Har ljusa väggar i kontoret så en vit skärm hade passat in bättre än min nuvarande svarta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Undrar när och om Philips patent på Ambilight går ut så man kan få det även på andra fabrikat .. framförallt på Tv,n

Skrivet av flashen:

Hade också varit intresserad av att få veta detta, det är lite surt dom sitter på det

Android TV och vissa riktiga guldkorn till TV - Kan man släppa tanken på att i teorin ha det bästa på pappret blir också tv-köp billigare 🙏

Skrivet av Zemlan:

Ambilight på en TV är ju riktigt värdelöst. Men på en gamingskärm däremot känns det som något jag gärna vill ha egentligen. Ger lite extra inlevelse tror jag.

Det är din åsikt.