Klickande ljud från SSD?

Permalänk

Klickande ljud från SSD?

Så tjejens dator har börjat snea och börjat göra klickande ljud så fort disken behöver arbeta och det hade ju varit uppenbart om det var en HDD men det är en SSD på 120gb.

Jag var bombsäker på att de inte gör ljud ifrån sig men samtidigt är det i samband med att man försöker göra något som kräver lite mer än bara att öppna filer osv (typ söka igenom mappar eller starta program som finns på disken) så är det extremt segt samt att klickande drar igång en liten stund men sen slutar det.

Disken fungerar liksom utan problem tills det att man faktiskt behöver använda den då. Har försökt avinstallera diverse program (behövde ladda ner revouninstaller då det inte går att söka med windows och avinstallera saker) men börjar ta slut på saker man kan ta bort, det som är kvar är liksom LoL, skype och lite annat som inte bör störa.

Det är förövrigt en stationär som är köpt begagnad med helt okej delar, inget som verkar vara knasigt eller så, allt annat fungerar som det ska och den andra disken i datorn fungerar felfritt.

Vad kan problemet vara? Tänkte formatera den men tänkte ifall någon här hade något råd innan jag kör igång med det.

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan förklara ljuden...

SSD-disken på min bärbara dator gör ett konstigt tjutande/surrande ljud

Men det svarar inte på varför den tappar hastigheten.
Den kanske är fylld till bredden med information, då blir de långsammare.
120GB är i minsta laget, kanske dags att uppgradera.

Vad är det för modell på SSD'n?

Permalänk
Rekordmedlem

SSDer kan ha spoltjut och liknade ljud pga strömförsörjningen.
Hur mycket ledigt utrymme är det på den, är det väldigt lite ledigt utrymme så blir en ssd trög för dels blir ntfs i sig segt men den kanske inte heller hinner köra trim och då kan skrivhastigheten bli låg och en liten enhet är känsligare just för att den är liten, det är nästan hopplöst att köra win på en 120 Gbyte ssd om man inte ska råka ut för strul pga storleken och behöva hålla på att rensa dem manuellt.
En så liten ssd bör man byta ut mot en på minst 500 Gbyte om den ska agera systemenhet och så sätter man den lilla som lagring till den är sönderskriven.

Har du kollat hur mycket det är skrivet till den via tillverkarens hjälpprogram ?
Har du provat att köra diskoptimering manuellt på den, en del verkar tyvärr stänga av det för att de tror att diskoptimering bara är defrag och att defrag inte behövs för att återge hög prestanda på en ssd och det gör det egentligen inte heller men filsystemet ntfs måste defragmenteras för att fungera bra så man ska inte stänga av diskoptimeringen i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Plot twist, du har en fejk SSD som egentligen innehåller en mekanisk hårddisk. Därav det klickande ljudet

Bra att du upptäckte den gör konstiga ljud, om allt fortfarande fungerar är det dags byta ut den INNAN den går sönder eller slutar fungera. Viktig data måste man spara och kanske en ominstallation beroende på hur du vill göra.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

SSDer kan ha spoltjut och liknade ljud pga strömförsörjningen.
Hur mycket ledigt utrymme är det på den, är det väldigt lite ledigt utrymme så blir en ssd trög för dels blir ntfs i sig segt men den kanske inte heller hinner köra trim och då kan skrivhastigheten bli låg och en liten enhet är känsligare just för att den är liten, det är nästan hopplöst att köra win på en 120 Gbyte ssd om man inte ska råka ut för strul pga storleken och behöva hålla på att rensa dem manuellt.
En så liten ssd bör man byta ut mot en på minst 500 Gbyte om den ska agera systemenhet och så sätter man den lilla som lagring till den är sönderskriven.

Har du kollat hur mycket det är skrivet till den via tillverkarens hjälpprogram ?
Har du provat att köra diskoptimering manuellt på den, en del verkar tyvärr stänga av det för att de tror att diskoptimering bara är defrag och att defrag inte behövs för att återge hög prestanda på en ssd och det gör det egentligen inte heller men filsystemet ntfs måste defragmenteras för att fungera bra så man ska inte stänga av diskoptimeringen i win.

Tror inte det är strömförsörjningen då problemet uppstod från ingenstans och har fungerat felfritt innan igår. Kan tänka mig att storleken är problemet så tänker att jag försöker formatera om den och installerar windows på hennes 500gb disk så slipper jag strkla med den.

Skrivet av DennisOlof:

Plot twist, du har en fejk SSD som egentligen innehåller en mekanisk hårddisk. Därav det klickande ljudet

Typ det jag tänkte också men ståt SSD i systemet så tvekar på att den är fake haha

Permalänk
Medlem

@zelollarn kunde inte låta bli att skoja lite med dig.

Man har hört hemska historier men sannolikt inte något som drabbat dig. Skämt å sido, jag skulle dumpat hårddisken omgående, dvs kopiera det som ska sparas och sedan gjort mig av med disken. Eventuellt kan man använda den i ett extern låda som en USB hårddisk för skräpdata osv. Så länge den funkar så funkar den men jag skulle inte lita på den.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@zelollarn kunde inte låta bli att skoja lite med dig.

Man har hört hemska historier men sannolikt inte något som drabbat dig. Skämt å sido, jag skulle dumpat hårddisken omgående, dvs kopiera det som ska sparas och sedan gjort mig av med disken. Eventuellt kan man använda den i ett extern låda som en USB hårddisk för skräpdata osv. Så länge den funkar så funkar den men jag skulle inte lita på den.

Kollade lite närmre och visade sig vara disken som inte har windows på sig som strulade. Inaktiverade den och nu funkar datorn slm den ska. Blir att skrota den och köpa ny.

Permalänk
Medlem

@zelollarn jag har också en disk som är dålig, Seagate som visar smart fel osv. samt den låter inte bra, jag har fortfarande data på den som inte är viktig men den används inte längre för den ligger på hyllan och skräpar. Ska fixa med mina diskar, skaffa nya osv. Då kan jag skrota den disken. Det bästa är alltid att skrota diskar som man misstänker är dåliga eller håller på att bli dåliga.

Bra du hittade problemet