B kort för att få köra a traktor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Är benägen att hålla med dig, ur säkerhetssynpunkt framför allt. Har sällan haft problem med mopedbilar dock. De håller sig oftast på sin kant medan A-traktorförarna i allt för hög grad djävlas med andra i trafiken, ofta med oss bussförare. Respekten för trafikregler är generellt mycket bättre bland mopedbilsförarna också, åtminstone utifrån mina observationer. Kanske har det att göra med att det är fler tjejer som kör mopedbil än killar, åtminstone i mina trakter, och helt enkelt är mognare än killarna som dominerar kraftigt bland A-traktorförarna.

Har själv inga barn men hade jag skulle inte jag släppa iväg dem i en mopedbil då jag vet hur hetsigt det är där ute.

Ja, det handlar inte om att jag vill förbjuda något utan anledning. Barn far illa och dör helt i onödan. Det finns en anledning till att man inte får ta körkort förrän man är 18 år. Man har ju nollvision i trafiken och det rimmar dåligt med barn på bilvägarna. Delar din bild att det främst verkar vara killar som framför A-traktorer och tjejer som framför mopedbilar.

Har inte heller barn men skrev hur jag resonerar ifall jag hade. Förstår inte syftet heller. De kan gå, cykla, åka buss, be om skjuts eller i värsta fall ta taxi. Tar hellre en taxinota nån gång då och då än att de kör eller sätter sig bakom ratten själva eller med någon annan som inte är myndig.

Skrivet av ronnylov:

Förstår mig inte på alla förbudsivrare. Bara för att man själv ogillar något som andra gör så ska det förbjudas för alla? Det är farligt att köra bil också så det rimliga vore att förbjuda alla bilar med samma logik. Nej just det ja, ni som kör bil vill inte att bilkörning förbjuds för då blir ni själva drabbade.

Jag tänker att nästa gång blir jag själv drabbad av något meningslöst förbud så jag önskar inte onödliga förbud på andra. Jag hamnar hellre bakom något långsamtgående fordon ibland än att jag bidrar till ett förbudssamhälle där inget är tillåtet.

Så därför tycker jag inte att det ska införas några hårdare regler än vi redan har.

Ogillar något andra gör? Jag ogillar när unga människor dör helt i onödan. Lagar och regler tillkommer inte bara för att skydda oss själva utan även våra medmänniskor.

Du förstår inte skillnaden på barn och vuxna? Då kanske barn ska ha samma ansvar som vuxna också vilket de inte har. Är det vad du menar? Då ska barn kunna rösta också, gå på systemet osv. om de nu är så färdigutvecklade att de kan hantera biltrafiken.

Jag tänker inte ens på irritationsmomenten som övriga bilister känner då jag inte ens kör bil själv. Det jag tänker på är barnen. Att de inte ska hamna i livsfara eller få skador för livet.

Skrivet av ronnylov:

Bilar kan också vara leksaker (sportbilar är inte förbjudet). A-traktorer kan också vara nyttiga transportmedel, särskilt i glesbygd utan kollektivtrafik. De behöver heller inte kosta så mycket, och sköter man om dem bra kan de säljas senare. Finns de som fixat till något gammalt vrak och sålt sedan med vinst.

Jag tycker att detta är något föräldrarna kan bestämma själva tillsammans med sina barn fram tills de fyllt 18. Sedan kan man bestämma själv vad man vill lägga sina pengar på och vilka risker man vill ta.

Själv har jag svårt att förstå de som väljer en EPA istället för lätt motorcykel eller snöskoter när de fyllt 16 men var och en får själv välja.

Du menar alltså att alla som har A-traktor eller mopedbil bor i glesbygden? Jag ser flera i stan trots att det finns bättre transportmedel (gå- och cykelvägar, elsparkcykel, elcyklar, buss, tåg, taxi). Finns även bra förbindelser utanför stan (cykelvägar, buss, tåg) men om vi nu tänker att nån bor utan vettig kollektivtrafik så är det förälderns uppgift att lösa det. Allt går att lösa. Kör barnen själva eller åk med någon annan. Det vore konstigt om man bor nånstans utan kollektivtrafik där ingen förälder har körkort och bil.

Det bör inte vara upp till föräldrar. Alla har olika förutsättningar och det ska inte drabba barnen. Dessutom finns det alltid en risk att barnet sätter sig i en kompis fordon och därmed löper samma risk att råka ut för en olycka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Versatile:

Jag personligen tog A1 körkort (Lätt mc) när jag var 16, lika svårt som vilket annat körkort, men att effekten på motorcykeln var begränsad. Alltså så kan man köra minst lika fort som vägarna tillåter.

Då kan vi lika gärna tillåta B1 körkort för 16 åringar, som kör lättare/effektstrypta personbilar som kan gå minst lika fort som vägarna tillåter.

Sen låter vi traktorkortet faktiskt vara kvar till de som faktiskt behöver det, de som bor på stora gårdar och behöver köra tunga maskiner lagligt.

Skillnaden är att det inte blir så stora skador om en lätt mc skadar en annan trafikant utan skadorna lär i de flestas fall bli värst för föraren medans en bil eller lastbil definitivt kan köra sönder saker på att mycket värre sätt.

Skrivet av Saandberg:

Jag tror på att införa bättre kontroll av fordonen (årlig besiktning för att kolla skick på bil och bromsar tex), bälteskrav och en ordentlig utbildning innan man får använda fordonet. Att begränsa fordonets vikt och storlek är ingen dum idé heller. Jag är inte för att höja hastigheten på traktorerna däremot.
Jag bor i ett område där många mopedbilar finns och måste säga att de utnyttjar att fordonet är lätt och "bara" går i 45km/h, de håller full gas genom korsningar och anpassar inte farten när de närmar sig en korsning tex. De tycker också att de har god tid att titta på telefonen i handen då det ändå inte går så fort (antar jag). Att höja hastigheten på de tyngre a-traktorer gissar jag kommer orsaka värre olyckor.

Kan bara säga hur omogen jag var som 15 åring men jag var rädd om livet på min moped, då jag lär ha slagit mig bra blodig om jag körde vält med den, att sitta i ett 4 hjuligt fordon vaggar in en i en falsk trygghet oavsett hastighet.

/S

Jag är lite kluven till hastigheterna men kanske 40 hade varit bättre för då kan de köra så fort som max hastigheten är i de flesta tätorter.
Men när det gäller att begränsa vilka fordon som kan konverteras borde det definitivt finnas en viktgräns, absolut inga fordon över 2 ton men kanske inte över 1500 kilo för man måste ju inte köra med suvar och pickuper utan en mellanklassbil fyller ju alla transportbehov utan problem och till och med en 740 väger in under 1500 kilo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden är att det inte blir så stora skador om en lätt mc skadar en annan trafikant utan skadorna lär i de flestas fall bli värst för föraren medans en bil eller lastbil definitivt kan köra sönder saker på att mycket värre sätt.

Jag är lite kluven till hastigheterna men kanske 40 hade varit bättre för då kan de köra så fort som max hastigheten är i de flesta tätorter.
Men när det gäller att begränsa vilka fordon som kan konverteras borde det definitivt finnas en viktgräns, absolut inga fordon över 2 ton men kanske inte över 1500 kilo för man måste ju inte köra med suvar och pickuper utan en mellanklassbil fyller ju alla transportbehov utan problem och till och med en 740 väger in under 1500 kilo.

Moderna mellanklassbilar väger generellt bra mycket mer än 1500 kg dock. 740 är över 40 år gammal och ganska mycket har hänt sedan dess som ökat vikten, främst högre krav på säkerhet men också mer funktioner och elektronik och förstås högre krav på komfort, ljudisolering och så. V60 är ju en mindre mellanklassbil, 740 var större, men väger ändå 1700-2000 kg typ, V90 är väl närmare 740 i storlek och den väger 100 kilo till.

Annars tycker jag det vore bra om man gjorde ett regelverk för syftet och hur det faktiskt används. En traktor är en arbetsmaskin, definitionen borde inte vara så svår att göra om man vill undvika att lätt modifierade personbilar ska innefattas. Så gör det, en traktor är bra på en åker eller för att dra ett lass hö, inte att köra i vanlig trafik eller så, låt reglerna reflektera detta. Sen kan man diskutera transportbehovet hos de mellan 15/16 och 18 år förstås, jag vet inte om vi verkligen behöver (fler) egna kategorier av fordon för dem i denna korta period, de har ju mopeder och mopedbilar redan, och förstås lätt MC. Mopedbilar är inte så säkra som de hade kunnat vara med ett annat regelverk kanske, men de är säkrare än en tvåhjulig moppe i alla fall och de verkar ju folk inte ha några problem att låta sina barn använda. Sen finns det ju andra kategorier, någon nämnde Finlands lätta personbil som jag inte alls har koll på, men i Japan har de ju sina Kei Cars exempelvis. Jag vet inte om de är lämpliga för en person i denna ålder dock, det är ju ändå riktiga bilar bara lite mindre och klenare, men typ som lätt MC hade väl funkat kanske, med B1-körkort som man kan ta när man är 16 eller så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Moderna mellanklassbilar väger generellt bra mycket mer än 1500 kg dock. 740 är över 40 år gammal och ganska mycket har hänt sedan dess som ökat vikten, främst högre krav på säkerhet men också mer funktioner och elektronik och förstås högre krav på komfort, ljudisolering och så. V60 är ju en mindre mellanklassbil, 740 var större, men väger ändå 1700-2000 kg typ, V90 är väl närmare 740 i storlek och den väger 100 kilo till.

Annars tycker jag det vore bra om man gjorde ett regelverk för syftet och hur det faktiskt används. En traktor är en arbetsmaskin, definitionen borde inte vara så svår att göra om man vill undvika att lätt modifierade personbilar ska innefattas. Så gör det, en traktor är bra på en åker eller för att dra ett lass hö, inte att köra i vanlig trafik eller så, låt reglerna reflektera detta. Sen kan man diskutera transportbehovet hos de mellan 15/16 och 18 år förstås, jag vet inte om vi verkligen behöver (fler) egna kategorier av fordon för dem i denna korta period, de har ju mopeder och mopedbilar redan, och förstås lätt MC. Mopedbilar är inte så säkra som de hade kunnat vara med ett annat regelverk kanske, men de är säkrare än en tvåhjulig moppe i alla fall och de verkar ju folk inte ha några problem att låta sina barn använda. Sen finns det ju andra kategorier, någon nämnde Finlands lätta personbil som jag inte alls har koll på, men i Japan har de ju sina Kei Cars exempelvis. Jag vet inte om de är lämpliga för en person i denna ålder dock, det är ju ändå riktiga bilar bara lite mindre och klenare, men typ som lätt MC hade väl funkat kanske, med B1-körkort som man kan ta när man är 16 eller så.

Tar man tex nya Golf så väger de flesta modeller under 1500 kilo, hybriden väger 1700.
Det är i vart fall inte svårt att hitta säkra bilar som väger max 1500 kilo och meningen med en viktgräns är ju att begränsa de modeller som får konverteras och det finns många moderna och relativt moderna mellanklassbilar som väger under 1500 kilo.
Det gör ju även gott för bränsleförbrukningen och miljön om de inte släpar runt en massa plåt i onödan.

Förresten så har väl förslaget inte sagt att man ska ta bort traktorkortet utan man verkar vilja skilja på jordbrukstraktorer och "passagerartraktorer" så de som ska köra en riktig traktor i jordbruket får göra det vid 15 år.
Kanske ett kryphål men det går ju att komplettera med att förbjuda "nöjesvägkörning" med jordbruksmaskiner om nån börjar ragga med en riktig traktor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Idag åkte jag förbi en uppfart i den rikare delen av stan och fick se en Porsche cayenne ombyggd till Epa-traktor haha....förbjud dom helt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kanske dags att se till att de dära 45+ männen som är trafikskolelärare inte kan godkänna "brudarna" utan att de faktiskt klarar kraven...

Vad menar du med "brudarna" här?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Idag åkte jag förbi en uppfart i den rikare delen av stan och fick se en Porsche cayenne ombyggd till Epa-trakotor haha....förbjud dom helt istället.

Ny cayenne? Har sett några typ 2008 modeller. De kostar ju typ bara 70k att köpa + ombygge. Mopedbil börjar ny på 150-180k+ så mopedbil är ju ändå mer pengar för en plastlåda som får gå fortare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Tar man tex nya Golf så väger de flesta modeller under 1500 kilo, hybriden väger 1700.
Det är i vart fall inte svårt att hitta säkra bilar som väger max 1500 kilo och meningen med en viktgräns är ju att begränsa de modeller som får konverteras och det finns många moderna och relativt moderna mellanklassbilar som väger under 1500 kilo.

Golf är väl inte mellanklass dock.

Citat:

Det gör ju även gott för bränsleförbrukningen och miljön om de inte släpar runt en massa plåt i onödan.

Jo det är absolut sant. I mina ögon känns det inte riktigt som en jättebra lösning ändå. Varför är behoven för egen transport så mycket större för en femtonåring än en fjortonåring liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ny cayenne? Har sett några typ 2008 modeller. De kostar ju typ bara 70k att köpa + ombygge. Mopedbil börjar ny på 150-180k+ så mopedbil är ju ändå mer pengar för en plastlåda som får gå fortare.

Nä det va en gammal..fast ändå,problemet är att dom ser ut som en vanlig bil när man ser dom på vägarna.
Ibland när jag kör med lastbilen på en 80 väg så hinner man knappt se att det är en triangel därbak,och är det då mycket folk så blir det riktigt farliga inbromsningar på just den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ja, det handlar inte om att jag vill förbjuda något utan anledning. Barn far illa och dör helt i onödan. Det finns en anledning till att man inte får ta körkort förrän man är 18 år. Man har ju nollvision i trafiken och det rimmar dåligt med barn på bilvägarna. Delar din bild att det främst verkar vara killar som framför A-traktorer och tjejer som framför mopedbilar.

Har inte heller barn men skrev hur jag resonerar ifall jag hade. Förstår inte syftet heller. De kan gå, cykla, åka buss, be om skjuts eller i värsta fall ta taxi. Tar hellre en taxinota nån gång då och då än att de kör eller sätter sig bakom ratten själva eller med någon annan som inte är myndig.

Ogillar något andra gör? Jag ogillar när unga människor dör helt i onödan. Lagar och regler tillkommer inte bara för att skydda oss själva utan även våra medmänniskor.

Du förstår inte skillnaden på barn och vuxna? Då kanske barn ska ha samma ansvar som vuxna också vilket de inte har. Är det vad du menar? Då ska barn kunna rösta också, gå på systemet osv. om de nu är så färdigutvecklade att de kan hantera biltrafiken.

Jag tänker inte ens på irritationsmomenten som övriga bilister känner då jag inte ens kör bil själv. Det jag tänker på är barnen. Att de inte ska hamna i livsfara eller få skador för livet.

Du menar alltså att alla som har A-traktor eller mopedbil bor i glesbygden? Jag ser flera i stan trots att det finns bättre transportmedel (gå- och cykelvägar, elsparkcykel, elcyklar, buss, tåg, taxi). Finns även bra förbindelser utanför stan (cykelvägar, buss, tåg) men om vi nu tänker att nån bor utan vettig kollektivtrafik så är det förälderns uppgift att lösa det. Allt går att lösa. Kör barnen själva eller åk med någon annan. Det vore konstigt om man bor nånstans utan kollektivtrafik där ingen förälder har körkort och bil.

Det bör inte vara upp till föräldrar. Alla har olika förutsättningar och det ska inte drabba barnen. Dessutom finns det alltid en risk att barnet sätter sig i en kompis fordon och därmed löper samma risk att råka ut för en olycka.

Finns det statistik på hur fruktansvärt farligt detta är? Föräldrarna kan lösa det med en A-traktor. Säkrare än att cykla. Valfrihet är bra, inte dåligt. Om de bryter mot trafikregler får väl polisen agera. Varför skulle de inte få åka i stan? Varför ett översittarsamhälle där ingen får välja själv?

Att inte få göra något roligt för att det kan vara farligt drabbar också barnen. Depression är ett livsfarligt tillstånd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Finns det statistik på hur fruktansvärt farligt detta är? Föräldrarna kan lösa det med en A-traktor. Säkrare än att cykla. Valfrihet är bra, inte dåligt. Om de bryter mot trafikregler får väl polisen agera. Varför skulle de inte få åka i stan? Varför ett översittarsamhälle där ingen får välja själv?

Att inte få göra något roligt för att det kan vara farligt drabbar också barnen. Depression är ett livsfarligt tillstånd.

Kör man i storstan med en A-traktor blir man nog rätt mobbad eller utskrattad, så depression kommer inte bara av att man inte får göra det som man själv tycker är roligt i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Idag åkte jag förbi en uppfart i den rikare delen av stan och fick se en Porsche cayenne ombyggd till Epa-traktor haha....förbjud dom helt istället.

När det gäller Porsche Cayenne så är jag övertygad att värdet på en traktorregistrerad sådan är betydligt högre än en personbilsregistrerad.

En 20 år gammal Porsche Cayenne är inget speciellt utan bara en allmänt tråkig SUV med en överstark motor som är ovanligt dyr i drift. Det är långt ifrån en bil som har samlarvärde eller som man kör historisk racing med som Porsches sportbilar är.

Men som traktor så är den något helt annat. Vem vill inte åka runt i en Porsche ifall man får välja? Jag är övertygad att du kan göra en ekonomisk vinst i att köpa en gammal Porsche SUV, traktorregistrera den, köra den några år och sedan sälja den.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man skriver ju samma prov som B-teori istortsett men att inte ha uppkörning är lite märkligt.
Jag har traktorkort som jag måste ha i jobbet, tror att om man kräver B-kort kommer jag inte kunna köra utomhus.

Permalänk
Sötast
Skrivet av lossah:

Vad menar du med "brudarna" här?

Om detta var det enda ordet du hittade som var värt att citera i en 3 sidor lång tråd med längre inlägg än snittet så vet jag inte riktigt varför du läste tråden till att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om detta var det enda ordet du hittade som var värt att citera i en 3 sidor lång tråd med längre inlägg än snittet så vet jag inte riktigt varför du läste tråden till att börja med?

Kan det vara så att frågeställaren inte förstod vad du menade med det du skrev och därav ställde frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om detta var det enda ordet du hittade som var värt att citera i en 3 sidor lång tråd med längre inlägg än snittet så vet jag inte riktigt varför du läste tråden till att börja med?

Läs vad Sysop skrev en gång.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Sötast
Skrivet av lossah:

Läs vad Sysop skrev en gång.

I don't know, kör på ronny å ragges definition av brudarna? ¯\_(ツ)_/¯
Passar ju rätt bra med trådens tema?

Permalänk
Rekordmedlem

Det var på nyheterna att hela förslaget även innehåller ändringar för det vanliga körkortet, man ska kunna ta det vid 17 men då får man inte köra ensam utan bara tillsammans med en erfaren förare och bara inom det land man tog körkortet i tills man fyller 18. Körkortet ska ha prövotid på minst 2 år och det är nolltolerans mot rattfylleri. Körkortet ska bli digitalt.
Förarproven ska göras om så att de täcker in användandet av "driver assist" och liknande automatik som moderna fordon har.

Ett av EU-kommissionens förslag är att personer redan vid 17-års ålder kan få ta körkort med villkoret att de innan de fyllt 18 år bara får köra tillsammans med en erfaren förare. Ett annat förslag är att öka samarbetet mellan länderna för att minska dagens möjligheter till straffrihet för utländska förare som begår trafikbrott i andra EU-länder, se fler förslag i faktaruta.
http://www.europaportalen.se/2023/03/eu-forslag-vill-ge-17-ar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns det statistik på hur fruktansvärt farligt detta är? Föräldrarna kan lösa det med en A-traktor. Säkrare än att cykla. Valfrihet är bra, inte dåligt. Om de bryter mot trafikregler får väl polisen agera. Varför skulle de inte få åka i stan? Varför ett översittarsamhälle där ingen får välja själv?

Att inte få göra något roligt för att det kan vara farligt drabbar också barnen. Depression är ett livsfarligt tillstånd.

Polisens närvaro, framförallt på landsbygden, är så dålig att de kan busköra så mycket de vill utan att riskera fastna i en kontroll. Jag ser dagligen A-traktorer som bryter mot alla möjliga trafikregler, jag blir ganska ofta omkörd av A-traktorer trots att jag ligger och kör 70. Allt för ofta råkar jag ut för sådana som djävlas, t.ex. gasar på när jag försöker köra om dem eller att de avsiktligt lägger sig och blockerar och kör t.om. långsammare än 30 bara på pin kiv. Med en buss har jag inte den acceleration att jag kan göra säkra omkörningar var som helst och när de dessutom djävlas så blir det omöjligt.

Ja, en del sköter sig men alldeles för många sköter sig inte. Att ringa polisen i det läget hjälper inte, man får sitta i telefonkö i en timme eller mer, det har jag inte tid med när jag jobbar så därför händer inget.

Iom att så många inte klarar av hantera dessa fordon, de visar att de inte är mogna att vara ute i trafiken och ta det ansvar som krävs, då tycker jag inte de ska vara där alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Polisens närvaro, framförallt på landsbygden, är så dålig att de kan busköra så mycket de vill utan att riskera fastna i en kontroll. Jag ser dagligen A-traktorer som bryter mot alla möjliga trafikregler, jag blir ganska ofta omkörd av A-traktorer trots att jag ligger och kör 70. Allt för ofta råkar jag ut för sådana som djävlas, t.ex. gasar på när jag försöker köra om dem eller att de avsiktligt lägger sig och blockerar och kör t.om. långsammare än 30 bara på pin kiv. Med en buss har jag inte den acceleration att jag kan göra säkra omkörningar var som helst och när de dessutom djävlas så blir det omöjligt.

Ja, en del sköter sig men alldeles för många sköter sig inte. Att ringa polisen i det läget hjälper inte, man får sitta i telefonkö i en timme eller mer, det har jag inte tid med när jag jobbar så därför händer inget.

Iom att så många inte klarar av hantera dessa fordon, de visar att de inte är mogna att vara ute i trafiken och ta det ansvar som krävs, då tycker jag inte de ska vara där alls.

Finns de som bryter trafikregler med vanliga bilar också. Bilar som kör om mig trots att jag ligger exakt på hastighetsgränsen. Med samma logik ska alla bilar förbjudas eftersom bilförare som buskör existerar? Jag tycker det är fel väg att gå. Kan hålla med om att det finns människor som inte borde få finnas i trafiken men det har inte med fordonstypen att göra. Hade varit intressant att se statistik, exempelvis om fler A-traktorförare än cyklister bryter mot trafikregler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var på nyheterna att hela förslaget även innehåller ändringar för det vanliga körkortet, man ska kunna ta det vid 17 men då får man inte köra ensam utan bara tillsammans med en erfaren förare och bara inom det land man tog körkortet i tills man fyller 18. Körkortet ska ha prövotid på minst 2 år och det är nolltolerans mot rattfylleri. Körkortet ska bli digitalt.
Förarproven ska göras om så att de täcker in användandet av "driver assist" och liknande automatik som moderna fordon har.

Ett av EU-kommissionens förslag är att personer redan vid 17-års ålder kan få ta körkort med villkoret att de innan de fyllt 18 år bara får köra tillsammans med en erfaren förare. Ett annat förslag är att öka samarbetet mellan länderna för att minska dagens möjligheter till straffrihet för utländska förare som begår trafikbrott i andra EU-länder, se fler förslag i faktaruta.
http://www.europaportalen.se/2023/03/eu-forslag-vill-ge-17-ar...

Vad menas med digitalt körkort? Hur funkar det om man inte har smartphone med sig? Eller sitter det någon digital krets i själva kortet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

Vad menas med digitalt körkort? Hur funkar det om man inte har smartphone med sig? Eller sitter det någon digital krets i själva kortet?

Vi får väl se hur det implementeras men du får ju inte köra utan att ha körkortet med dig i dag heller. Tanken är att samordna EU och göra dem lättare att kontrollera och man kan väl tekniskt ha både en fysiskt och en app version, vi får vänta och se.
Det bästa är ändå om körkorten blir onödiga, självkörande fordon löser många problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns de som bryter trafikregler med vanliga bilar också. Bilar som kör om mig trots att jag ligger exakt på hastighetsgränsen. Med samma logik ska alla bilar förbjudas eftersom bilförare som buskör existerar? Jag tycker det är fel väg att gå. Kan hålla med om att det finns människor som inte borde få finnas i trafiken men det har inte med fordonstypen att göra. Hade varit intressant att se statistik, exempelvis om fler A-traktorförare än cyklister bryter mot trafikregler.

Du missförstår mig avsiktligt antar jag. Ja, det är många som bryter mot trafikregler hela tiden. Problemet med dessa unga i A-traktorer är att de ofta gör det bara för att irritera och provocera. De visar att de inte har det konsekvenstänk som behövs. Visst finns det de som är vuxna som också saknar det men skillnaden ligger i att de är relativt få, bland de unga så är de kraftigt överrepresenterade. Om jag tolkar dig rätt tycker du alltså det är okej att två-tre ungdomar i varsin bil kappkör och blåser fram i 100 km/h på 70-väg i fordon som bara får gå 30? Detta ser jag nästan dagligen där jag jobbar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Finns en liten åtgärd samtliga A-traktor förare skulle kunna göra för att nästan slippa allt gnäll på dom. Det är till och med deras skyldighet..

Släppa förbi andra bilar, köra åt sidan, vid te.x busshållplats, vid köbildning bakom.

I Trafikförordningen 3 Kapitlet 38§ andra stycket står följande: ”Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.”

Sista meningen borde skrivas ut och limmas fast på instrumentpanelen.

INGEN gör detta och det skapar både farliga situationer och irritation.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Finns en liten åtgärd samtliga A-traktor förare skulle kunna göra för att nästan slippa allt gnäll på dom. Det är till och med deras skyldighet..

Släppa förbi andra bilar, köra åt sidan, vid te.x busshållplats, vid köbildning bakom.

I Trafikförordningen 3 Kapitlet 38§ andra stycket står följande: ”Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.”

Sista meningen borde skrivas ut och limmas fast på instrumentpanelen.

INGEN gör detta och det skapar både farliga situationer och irritation.

Exakt så, precis det jag pratar om. Om alla gjorde detta skulle det inte vara några problem. Istället tvingas man ibland sitta bakom dem i flera km tills det dyker upp ett tillfälle köra om. En buss på 15 ton accelererar väldigt långsamt, jag behöver en lång fri sträcka för att kunna köra om säkert även om de bara kör i 30. På många av vägarna där jag kör är det långt mellan tillfällena vilket innebär att jag allt för ofta sitter fast bakom dem länge med stora förseningar som resultat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag brukar stöta på A-traktorförare dagligen och är helt övertygad att det finns 2 typer;

1. Sköter sig, använder det som ett transportmedel. Släpper förbi bilar och använder blinkers, säkerhetsbälten och kör allmänt moget.
2. A-traktorn är en livsstil som innefattar allmän dräggighet och att behandla folk som skit samtidigt som man modifierar och utnyttjar regelverket för att leva epadunk-life.

#1 är inte problemet och heller inte de som kör ihjäl sig, utan problemet är #2 (Samma kategori som brukade trimma mopeder och köra ifrån polisen på gångbanor).
Självklart måste kraven för A-traktor göras om och att kräva ett B-körkort kan vara ett steg i rätt riktning, men största problemet är snarare att det är för få som finns för att upprätthålla att regler faktiskt följs. Det finns för få poliser där det är som mest problem och då spelar det ingen roll vilket kort föraren har...

Det största misstaget man gjorde var att möjliggöra för alla moderna bilar att enkelt och billigt konverteras. Det var ett superbt korkat beslut.

Skrivet av mrqaffe:

Vi får väl se hur det implementeras men du får ju inte köra utan att ha körkortet med dig i dag heller. Tanken är att samordna EU och göra dem lättare att kontrollera och man kan väl tekniskt ha både en fysiskt och en app version, vi får vänta och se.
Det bästa är ändå om körkorten blir onödiga, självkörande fordon löser många problem.

Du kan komma undan med det om fordonet står på dig (Polisen matar in regnr och får upp körkort för ägaren) (Jag slapp böter på detta sätt när jag låst in körkortet på jobbet).
Självklart är det alltid böter om man inte har kort med sig, men om du står på fordonet kan polisen ändå vara schysst om du sköter dig..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag är nog kontroversiell som tycker det är kul att epakulturen blivit trendig igen och det är bra att de gör något istället för att sitta hemma framför datorn. Kul också att det är så många tjejer som kör, det fanns inte på min tid. Sen om det kostar mig svordomar bakom ratten så kan jag bjuda på det.

Permalänk
Medlem

Jag som har egna barn tycker det skulle vara skönt om ungarna kunde vara lite mer självgående när de blir äldre. Vi bor utanför samhället, har ca 1 mil dit. Jag tycker mopedbil verkar vara väldigt osäkert, ser hellre att de kör en riktig bil som är bra mycket säkrare. Men jag ser gärna att kraven ökas, besiktningskrav och kompetenskrav. Sen att de höjer hastigheten till 50-60 km/h. Då kommer man nog se mycket färre "trimningar"...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nicklidstrom:

Jag är nog kontroversiell som tycker det är kul att epakulturen blivit trendig igen och det är bra att de gör något istället för att sitta hemma framför datorn. Kul också att det är så många tjejer som kör, det fanns inte på min tid. Sen om det kostar mig svordomar bakom ratten så kan jag bjuda på det.

Tja, det är väl inte riktigt samma sak tyvärr. När jag var liten tyckte jag också Eporna var coola, ofta väldigt stylade och mycket jobb nerlagt på dem. Nu är det väl mest vanliga SUV:ar som är tio år gamla med en triangel bak. Inte så mycket kultur.

Permalänk
Medlem

Bort med skiten från vägarna. 👌👍

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10