Permalänk
Medlem

Nätadapter Asus PG348Q

Har ett problem med min skärm, en Asus PG348Q och vill gärna ha råd. Använder skärmen ganska mycket då den både används för skolan & för spel. Problemet är att den slocknar lite då och då, ibland blinkar till i några sekunder och ibland så blir delar av skärmen mörk för att sedan återvända. Detta sker minst ett par gånger varje dag. Ibland vägrar den starta helt, bara för att starta helt normalt 10min senare.
Har bytt interna ”kontrollerkortet”, har bytt interna strömkortet och bytt till en certifierad Displaykort kabel. Vissa saker blev bättre med bytet från icke cert displayport kabel till certifierad, men har fortfarande problem. Har ingen garanti längre på skärmen.
Jag misstänker att många av problemen är relaterade till det externa nätaggregatet. Använde först det som följde med vid köpet, men i somras började det ge problem och såg enl nedan ut på ett oscilloskop. Köpte ett nytt OEM nätadapter från Asus som ersättning (Rätt modellnummer etc, 19V 8A), men nu har det också börjat ge problem efter några månader.
Var på Kjell och köpte en billig nätadapter som klarar 19V 3A, som verkar ha löst problemet. Inga blinkningar, inga problem med att starta etc. Har även testat att labbnätaggregat som fungerar utan problem, se bild nedan, dock ingen långsiktig lösning.

Söker förslag på lösning. Har blivit lite tröttsamt att hela tiden köpa och byta nätadapter. Har lagt in några egna nedan men är öppen till förslag.
Förslag 1: Köpa ett nytt OEM nätadapter och hoppas att den nya håller bättre, alt köpa en helt ny skärm. Finns det något företag som säljer nätaggregat med extra hög stabilitet?
Förslag 2: Köpa en DC-DC adapter och mata in 19V från nuvarande adapter och löda på rätt anslutning. Tex något som denna, den borde väl agera som ett filter?
Förslag 3: Köpa ett gäng kondensatorer som klarar 19V, tex dessa, tillsammans med någon NTC inrush limitor för att filtrera strömmen.

Är ganska ny på oscilloskop men har länkat lite bilder nedan.

Gamla Asus OEM nätadaptern:

Nya Asus OEM som också ger problem nu:

Bara som referens, detta är en nätadapter för en lampa som jag hade liggandes:

Labbnätaggregatet:

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att kondensatoerna inne i skärmen har gett upp.
Väldigt vanligt problem i skärmar och TV apparater.

Det verkar inte vara så krångligt att få av baksidan och rota runt lite:
http://tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg348q.htm

Kortet som kan ha gett upp ser tydligen ut så här:

Gott om kondingar som kan ge upp MAO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju vara så att kondensatoerna inne i skärmen har gett upp.
Väldigt vanligt problem i skärmar och TV apparater.

Det verkar inte vara så krångligt att få av baksidan och rota runt lite:
http://tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg348q.htm

http://tftcentral.co.uk/images/asus_rog_swift_pg348q/IMG_1052.JPG

Kortet som kan ha gett upp ser tydligen ut så här:
https://i.imgur.com/ePEWysJ.jpg

Gott om kondingar som kan ge upp MAO.

Alla kondensatorer testar relativt normalt, har inte lött av dem men alla är på sina ung värden.

Finns ett par saker dock. Finns 4st saker som ser ut som dioder (är markerade på bilden nedan) som alla har 0.2ohm över sig i båda riktningarna,dvs de fungerar inte som dioder? Tror inte det är säkringar, bredvid de längst ner finns det som en resistor som verkar vara säkring (CQT 5A) istället.

En till sak är att uppe på kretskortet så finns det 2 st gråa klumpar med texten 3R3 och 4R7 som båda mäter < 1 ohm. Vet inte om de spelar roll men det är det enda som jag kam hitta.

Någon som har några ideer?

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Alla kondensatorer testar relativt normalt, har inte lött av dem men alla är på sina ung värden.

Finns ett par saker dock. Finns 4st saker som ser ut som dioder (är markerade på bilden nedan) som alla har 0.2ohm över sig i båda riktningarna,dvs de fungerar inte som dioder? Tror inte det är säkringar, bredvid de längst ner finns det som en resistor som verkar vara säkring (CQT 5A) istället.

En till sak är att uppe på kretskortet så finns det 2 st gråa klumpar med texten 3R3 och 4R7 som båda mäter < 1 ohm. Vet inte om de spelar roll men det är det enda som jag kam hitta.

Någon som har några ideer?

<Uppladdad bildlänk>

De svarta "dioderna" är nog vanliga ferrit kärnor.
Brukar sitta för att möjliggöra ström mätning i vissa kretsar.
De gråa fyrkanterna är inbyggda spolar, filter alltså.

Jag lyckas inte mäta kondingar "i krets" på ett bra sätt.
Kan du så lyft på ett ben och testa igen.
Men ser dom fysiskt OK ut så är dom nog OK.
Även om dom teoretiskt skulle kunna ha torkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

De svarta "dioderna" är nog vanliga ferrit kärnor.
Brukar sitta för att möjliggöra ström mätning i vissa kretsar.
De gråa fyrkanterna är inbyggda spolar, filter alltså.

Jag lyckas inte mäta kondingar "i krets" på ett bra sätt.
Kan du så lyft på ett ben och testa igen.
Men ser dom fysiskt OK ut så är dom nog OK.
Även om dom teoretiskt skulle kunna ha torkat.

Förstår, det låter rimligt, speciellt då det finns andra typer av dioder i närheten som mäter korrekt.

Kan testa att löda av kondensatorerna, men börjar luta mot att försöka hitta en bättre begagnad skärm. Har två exemplar av kretskortet på bilden och båda mäter nästan identiskt så har verkligen ingen aning vad som är fel längre. Hade hoppats på att ett nytt ex från ebay skulle lösa problemet men tyvärr inte.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800