Byte från gammal medföljande router till AX86s och får sämre wifi?

Permalänk
Medlem

Byte från gammal medföljande router till AX86s och får sämre wifi?

Hade en gammal luffarrouter som följde med när jag skaffade mitt abonnemang hos BBB för ca 5 år sedan.

Tänkte att det var dags att byta ut den för att få upp den trådlösa hastigheten till TVn.
Men det slutade med att jag istället fick sämre hastighet? Hur är det möjligt?

Min gamla hade inte ens några antenner.

Finns det några inställningar jag behöver ändra? Får ut cirka 30/250 och då är TVn kanske 8 meter bort. Den står bredvid datorn likt bilden nedan. Kan det verkligen störa signalen så mycket?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Japp det kan det, luften är delat medium och mycket ska samsas där.
Vad får du ut med kabel först och främst? Lek med inställningar som kanalbredd osv, går nätverket på 2.4 eller 5GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hade en gammal luffarrouter som följde med när jag skaffade mitt abonnemang hos BBB för ca 5 år sedan.

Tänkte att det var dags att byta ut den för att få upp den trådlösa hastigheten till TVn.
Men det slutade med att jag istället fick sämre hastighet? Hur är det möjligt?

Min gamla hade inte ens några antenner.

Finns det några inställningar jag behöver ändra? Får ut cirka 30/250 och då är TVn kanske 8 meter bort. Den står bredvid datorn likt bilden nedan. Kan det verkligen störa signalen så mycket?

<Uppladdad bildlänk>

Använder du 2,4 eller 5Ghz, om 5Ghz har många TV problem med högre kanal än 48
Lösningen är att ställa in routern på kanal 36 till 48 manuellt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Hade en gammal luffarrouter som följde med när jag skaffade mitt abonnemang hos BBB för ca 5 år sedan.

Tänkte att det var dags att byta ut den för att få upp den trådlösa hastigheten till TVn.
Men det slutade med att jag istället fick sämre hastighet? Hur är det möjligt?

Min gamla hade inte ens några antenner.

Finns det några inställningar jag behöver ändra? Får ut cirka 30/250 och då är TVn kanske 8 meter bort. Den står bredvid datorn likt bilden nedan. Kan det verkligen störa signalen så mycket?

<Uppladdad bildlänk>

Du har valt sämsta tänkbara plats för routern om du vill ha täckning i hela lägenheten. Sätt den nånstans i mitten.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du har valt sämsta tänkbara plats för routern om du vill ha täckning i hela lägenheten. Sätt den nånstans i mitten.

Det vet jag. Dessvärre vill jag inte ha den i hallen då det inte ser särskilt tilltalande ut. Har 4 dörröppningar ute i hallen (har dvs fler rum än på bilden) så dra kablar snyggt är också svårt. Trodde dock att man skulle få ut bättre hastighet med en router för 2000 än en gammal gratisrouter.

Behöver inte få ut 250, men på 8 meter tycker man att 70-100 skulle kunna funka.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hade en gammal luffarrouter som följde med när jag skaffade mitt abonnemang hos BBB för ca 5 år sedan.

Tänkte att det var dags att byta ut den för att få upp den trådlösa hastigheten till TVn.
Men det slutade med att jag istället fick sämre hastighet? Hur är det möjligt?

Min gamla hade inte ens några antenner.

Finns det några inställningar jag behöver ändra? Får ut cirka 30/250 och då är TVn kanske 8 meter bort. Den står bredvid datorn likt bilden nedan. Kan det verkligen störa signalen så mycket?

<Uppladdad bildlänk>

Nu vet jag inte riktigt hur ditt skrivbord ser ut men det första jag hade försökt göra är att flytta routern till vänster sida på skrivbordet. Möjligen hade du kunnat hänga den på vänstersida av skrivbordet. Då tar den inte upp plats på skrivbordet och det kan även visuellt se bättre ut om den blir mindre iögonfallande.

Sen har några nämnt lite tricks som kan vara bra att göra. Jag hade personligen gått lite längre och kört en app t.ex. på mobilen som analyserar WiFi-trafiken så du ser vilka kanaler som är mest trafikerade. Då kan du helt enkelt manuellt ställa in routern på en kanal där det är mindre trafik. Gör gärna testen kl 18-22 på en vardag då många människor ofta nyttjar sina WiFi-prylar. Du kan givetvis göra det när som helst men bra att veta när trafiken är som värst. Går du in i en app-store så hittar du en hel drös appar som är gratis för ändamålet.

Se till att alla antenner på routern sitter fast.

Uppgradera programvaran både på TV:n och routern.

(se till att mikrovågsugnen inte är igång medan du testar).

https://www.howtogeek.com/197268/how-to-find-the-best-wi-fi-c...

Ha en trevlig dag!

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10