Permalänk
Medlem

4070 ti coilwhine

Lyckades införskaffa ett 4070 ti för ett ganska bra pris. Problemet jag har är att när jag startar upp spel och dylikt som är lite mer grafikkrävande så ger kortet av sig en enorm mängd coilwhine.

Någon som har liknande problem? Någon som hittat en lösning? Kortet är ett Asus TUF 4070 ti OC
Borde man kanske returnera kortet?

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Lyckades införskaffa ett 4070 ti för ett ganska bra pris. Problemet jag har är att när jag startar upp spel och dylikt som är lite mer grafikkrävande så ger kortet av sig en enorm mängd coilwhine.

Någon som har liknande problem? Någon som hittat en lösning? Kortet är ett Asus TUF 4070 ti OC
Borde man kanske returnera kortet?

Grafikkrävande? Cappa FPSen till 120 - Bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Grafikkrävande? Cappa FPSen till 120 - Bättre?

Testade att cappa till 120 hz, ingen skillnad. Testade att sänka grafiken till lägsta, ingen skillnad.
Enda skillnaden som uppstod var när jag cappade det till 10 fps.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Testade att cappa till 120 hz, ingen skillnad. Testade att sänka grafiken till lägsta, ingen skillnad.
Enda skillnaden som uppstod var när jag cappade det till 10 fps.

Låter illa, tyvärr. Har inga fler tips.

Permalänk
Medlem

Testa ett annat nätagg, vissa påstår att det kan hjälpa men jag själv har ingen erfarenhet av det.

Men lättast är såklart retur av kortet och köpa ett annat.

Permalänk
Medlem

Läser man runt på nätet så verkar ASUS överrepresenterade när det gäller grafikkort med extra mycket coilwhine.

Enligt nån elektroingenjör så är det komponenterna som ASUS använder till sin överdimensionerade strömförsörjning som har en överhängande risk för mycket coilwhine, medan modeller närmare Nvidias referensdesign bör ha mindre risk för sådana problem. Dvs Nvidias egna grafikkort och tillverkare som inte har lika custom kretsdesign.

Anekdotiskt så fick jag returnera ett ASUS 2080 som tjöt så det hördes 2 meter från datorn. Enligt vissa så kan coilwhine minska märkbart efter nån månad men jag märkte ingen sån tendens tyvärr. Sitter i nuläget med ett PNY som inte har något sånt ljud alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Läser man runt på nätet så verkar ASUS överrepresenterade när det gäller grafikkort med extra mycket coilwhine.

Enligt nån elektroingenjör så är det komponenterna som ASUS använder till sin överdimensionerade strömförsörjning som har en överhängande risk för mycket coilwhine, medan modeller närmare Nvidias referensdesign bör ha mindre risk för sådana problem. Dvs Nvidias egna grafikkort och tillverkare som inte har lika custom kretsdesign.

Anekdotiskt så fick jag returnera ett ASUS 2080 som tjöt så det hördes 2 meter från datorn. Enligt vissa så kan coilwhine minska märkbart efter nån månad men jag märkte ingen sån tendens tyvärr. Sitter i nuläget med ett PNY som inte har något sånt ljud alls.

Vet du vilka kort som är närmare Nvidias referensdesign?

Ska testa att köra det under helgen och undervolta det. Om skiten kvarstår så lär det bli en retur.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Låter illa, tyvärr. Har inga fler tips.

När jag drog upp FPS:en till 240FPS så ökade coilwhinet rejält.

Skrivet av Mr_Flash:

Testa ett annat nätagg, vissa påstår att det kan hjälpa men jag själv har ingen erfarenhet av det.

Men lättast är såklart retur av kortet och köpa ett annat.

Har ett RM850X nu, borde väl räcka för ett 4070 som inte är överklockat?
Annars har jag bara ett gammalt 750W från 2011 som jag är lite osäker på om det verkligen är säkert att trycka in ett 4070 i det haha.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Vet du vilka kort som är närmare Nvidias referensdesign?

Ska testa att köra det under helgen och undervolta det. Om skiten kvarstår så lär det bli en retur.

Rent generellt så är det väl kort som inte marknadsför extra överklockningspotential och som ligger närmare MSRP, typ Gigabyte, Zotac, Galax/KFA, PNY.

Förr i tiden betydde mindre kända märken dålig kylning och högljudda fläktar, men med 4000-serien så är kylarna bra och nästan överdimensionerade på alla modeller. Jag är som sagt jättenöjd med mitt PNY 4090. Hade knappt hört talas om dem innan men de gjorde tydligen det tystaste grafikkortet jag haft, och då har jag bara köpt "bra" kort de senaste 15 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

När jag drog upp FPS:en till 240FPS så ökade coilwhinet rejält.

Har ett RM850X nu, borde väl räcka för ett 4070 som inte är överklockat?
Annars har jag bara ett gammalt 750W från 2011 som jag är lite osäker på om det verkligen är säkert att trycka in ett 4070 i det haha.

Har inget med watt antalet på nätaggregatet utan det är komponenterna ihop som avgör.

Har du testat att undervolta?
Gå in i msi afterburner eller dylikt och testa först med att ändra MHz kurva, typ 0.960mV vid 2680MHz (får dubbelkolla vad jag har när jag kommer hem)
Detta ger 2850MHz med 70%PL

I stock får du 2740MHz vid 1.1V

Om detta inte fungerar kan man ändra volten också.
Kortet är riktigt potent även vid spänningar runt 1 mV

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har inget med watt antalet på nätaggregatet utan det är komponenterna ihop som avgör.

Har du testat att undervolta?
Gå in i msi afterburner eller dylikt och testa först med att ändra MHz kurva, typ 0.960mV vid 2680MHz (får dubbelkolla vad jag har när jag kommer hem)
Detta ger 2850MHz med 70%PL

I stock får du 2740MHz vid 1.1V

Om detta inte fungerar kan man ändra volten också.
Kortet är riktigt potent även vid spänningar runt 1 mV

Testade att köra 900mV vid 2550MHz i Afterburner, ingen skillnad på coilwhinet dock.
Hur ändrar man volten?

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Låter det ens nått mellan 60-120 fps så skicka tillbaka eländet, det är inte kul att äga ett kort som man inte kan köra som tänkt. Olika spel belastar olika och har det tendens att låta högt under normala förhållanden så kan det hända i ditt kommande favoritspel. Oftast hjälper det ingenting att byta nätagg, men man kan ha tur. Andra kort kan låter mer eller mindre, men också där är det sällan att man får ett bra kort.

Tänk också på när du skänker kortet vidare, samt på om du, sambo eller husdjur skall stå ut med det 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Lyckades införskaffa ett 4070 ti för ett ganska bra pris. Problemet jag har är att när jag startar upp spel och dylikt som är lite mer grafikkrävande så ger kortet av sig en enorm mängd coilwhine.

Någon som har liknande problem? Någon som hittat en lösning? Kortet är ett Asus TUF 4070 ti OC
Borde man kanske returnera kortet?

Ett Tips. Spela in en film och länka här.
Annars kan jag bara säga. Välkommen i coilwhine klubben. Vi är många med samma tråkiga problem.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Testade att köra 900mV vid 2550MHz i Afterburner, ingen skillnad på coilwhinet dock.
Hur ändrar man volten?

Nu är jag inte hemma men det sitter i inställningarna någonstans där man tickar en box för att öppna volt ändringar

Jag har själv rm850x v3 och ett 4070ti och min har ett väldigt tyst coilwhine och jag har min precis bredvid mig.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu är jag inte hemma men det sitter i inställningarna någonstans där man tickar en box för att öppna volt ändringar

Jag har själv rm850x v3 och ett 4070ti och min har ett väldigt tyst coilwhine och jag har min precis bredvid mig.

Såhär ser det ut ATM när jag mixtrade lite.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ett Tips. Spela in en film och länka här.
Annars kan jag bara säga. Välkommen i coilwhine klubben. Vi är många med samma tråkiga problem.

Lägger upp en film senare ikväll.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Oq4_eLDSoHY&ab_channel=Noneth...

Kortet börjar låta någonstans vid 00:30 när jag drar igång ett spel. Låter ungefär likadant vid max grafik jämfört med lägsta grafik.
Jag kan intyga att det låter betydligt värre i verkligheten än vad det gör i videon.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Folding@home settings

Gaming profilen ger ca 10% mer än stock i 3d Mark med 75% PL

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

https://www.youtube.com/watch?v=Oq4_eLDSoHY&ab_channel=Noneth...

Kortet börjar låta någonstans vid 00:30 när jag drar igång ett spel. Låter ungefär likadant vid max grafik jämfört med lägsta grafik.
Jag kan intyga att det låter betydligt värre i verkligheten än vad det gör i videon.

Din låter betydligt mer än min, men jag har icke OC

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Din låter betydligt mer än min, men jag har icke OC

Ska nog skicka tillbaka och köpa en från PNY

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

https://www.youtube.com/watch?v=Oq4_eLDSoHY&ab_channel=Noneth...

Kortet börjar låta någonstans vid 00:30 när jag drar igång ett spel. Låter ungefär likadant vid max grafik jämfört med lägsta grafik.
Jag kan intyga att det låter betydligt värre i verkligheten än vad det gör i videon.

Ja det är inte roligt. Men nu har du öppen låda.
Vet inte. Men jag tror nog att jag kan säga att många har just så här högt som du har. Det finns värre.
Men visa har mindre. Jag kan nog säga att jag har samma som du. Men det beror ju på vilken spel man spelar med.
Jag ska spela in mitt så du får höra.
Kolla med din butik och visa filmen så de ser med.
Men ärligt talat det är ett lotteri. Om du sänder tillbaka kortet. Så kan du få samma eller värre.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ja det är inte roligt. Men nu har du öppen låda.
Vet inte. Men jag tror nog att jag kan säga att många har just så här högt som du har. Det finns värre.
Men visa har mindre. Jag kan nog säga att jag har samma som du. Men det beror ju på vilken spel man spelar med.
Jag ska spela in mitt så du får höra.
Kolla med din butik och visa filmen så de ser med.
Men ärligt talat det är ett lotteri. Om du sänder tillbaka kortet. Så kan du få samma eller värre.

Jo precis. Dock så låter det mer i verkligheten än i videon. Tror mikrofonen är dålig på att plocka upp högre frekvenser.
Även med stängt chassi så hör man det som fan. Skicka gärna video så jag får höra.

Funderar på att övertala dem till att byta kort eller använda öppet köp

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matfer:

Jo precis. Dock så låter det mer i verkligheten än i videon. Tror mikrofonen är dålig på att plocka upp högre frekvenser.
Även med stängt chassi så hör man det som fan. Skicka gärna video så jag får höra.

Funderar på att övertala dem till att byta kort eller använda öppet köp

Jag kan inte lägga upp filmen fören i morgon. Jag håller på att bygga om mitt vattensystem. Så jag har plockat ner datorn som jag spelar med. Men jag spelar in i morgon. Kolla lite internet med. Finns mycket inspelningar.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Skrivet av Matfer:

När jag drog upp FPS:en till 240FPS så ökade coilwhinet rejält.

Har ett RM850X nu, borde väl räcka för ett 4070 som inte är överklockat?
Annars har jag bara ett gammalt 750W från 2011 som jag är lite osäker på om det verkligen är säkert att trycka in ett 4070 i det haha.

Kör ett Strix 4070Ti med samma nätagg och en massa fläktar och rgb utan problem.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest