Uppgraderad dator, med Ryzen 7800x3D, exkl. grafikkort. Ca 15000kr

Permalänk

Uppgraderad dator, med Ryzen 7800x3D, exkl. grafikkort. Ca 15000kr

Då var det eventuellt dags att byta ut den nuvarande trotjänaren i5 3570k till något lite vassare.
Den har skött sig bra med mitt MSI GeForce GTX 1080TI, men ska nu få ärvas av dottern. Grafikkortet och majoriteten av lagringsenheterna behåller jag, och så sätter jag in annat i hennes.

Hur som har jag kollat på vad jag ska ha själv framöver, och även om jag gillat Intel så är känslan att AMD är mer prisvärt just nu.
Så tanken är att gå över till AM5, och ser att 7800x3D kommer om någon månad och även om den inte testats opartiskt så är det den jag siktar in mig på.
Jag vill köra mATX för att inte chassit ska bli för stort. Har inte vågat vattenkylning, men därmed varit väldigt nöjd med Noctua CPU-kylare så fortsätter nog med luftkylt.

Vad är tankarna kring nedan komponenter? Är det något jag missat som gör att de inte är kompatibelt? Finns det bättre/mer prisvärda alternativ?
Val av nätaggregat är jag väldigt osäker på då jag har dålig koll på tillverkare, effektkraven etc.
NH-U12A borde väll räcka till, men kommer den att krångla med höjden på RAM-minnena?

+ AMD Ryzen 7800x3D (Ca 6kkr?)
[ MSI Geforce GTX 1080TI ] 0kr
[ Samsung 850 EVO 256gb SSD ] 0kr
[ WD 4TB 2.5" HDD ] 0kr

Prisintervallet är väll lite flytande, så prisvärt som möjligt, och runt 15000-16000kr?

Synpunkter tas tacksamt emot!

PS: fasen vad dyrt vissa saker blivit på 10 år..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Känns ju helt orimligt med så dyr CPU med tanke på GPUn?

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grane:

Känns ju helt orimligt med så dyr CPU med tanke på GPUn?

Kanske uppgraderar gpu nästa år? Eller så spelar han i 1080p/mmo

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Fönsterlåda är känner jag mig för gammal för men ska kolla upp Nätagget. Om jag köper det från Proshop så kan jag ju även köpa moderkortet därifrån som är lite billigare.
Du förespråkade andra minnen, är det för att de var lågprofil eller för att de var bättre/billigare?

Har haft en SSD från Crucial tidigare, den orsakade BSOD ett tag och dog sedan, alldeles för ung. Så därför har jag undvikit det märket efter det. Har de blivit bättre på senare tid?

DeepCool kylaren är ju betydligt billigare, rekommenderar du den för priset eller för att den är bättre?
Kan nog tänka mig betala lite mer för att få en kylare jag vet klarar av värmen utan att alltid spinna på högvarv.

Skrivet av Grane:

Känns ju helt orimligt med så dyr CPU med tanke på GPUn?

Hah, ja det är det säkerligen.
Men då jag uppgraderar allt mer sällan så var tanken att köpa något som kanske håller ett antal år framöver, och om det behövs, i så fall uppgradera med ett annat grafikkort lite längre fram.
Bedömer du det vara en sådan stor flaskhals?
Och vilken nivå hade du skulle i så fall vara mer rimlig? 5800x3d?

Skrivet av Swedishchef_90:

Kanske uppgraderar gpu nästa år? Eller så spelar han i 1080p/mmo

Avsikten var nog inte att uppgradera GPU de närmsta två åren, om inget drastiskt sker med priserna eller att den ger upp.
Spelar en del i 1080p, men oftast i 1440p. Sällan de absolut senaste titlarna.
Med nuvarande konfig så har jag ändå klarat de flesta spelen med höga/högsta grafikinställningar, även om jag känt av att CPU'n är lite klen.
(Har en skärm med 1440p, 144hz, G-sync)

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en 7600 och sparat resten av pengarna. Du kommer inte dra nytta av en bättre CPU om det bara är gaming du ska ha den till

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terroristen:

Fönsterlåda är känner jag mig för gammal för

För gammal för praktikalitet? Är ju gött att kunna se felkoder och kontrollera att fläktarna snurrar! Dock håller jag med om att det börjar bli allt svårare att undvika att skapa ett litet miniatyr 80-tals disco där inne...

Permalänk
Skrivet av Grane:

Jag hade köpt en 7600 och sparat resten av pengarna. Du kommer inte dra nytta av en bättre CPU om det bara är gaming du ska ha den till

Det är kanske är klokare rent ekonomiskt egentligen. Så finns uppgraderingsmöjligheten senare med en annan AM5 prolle.
Jag brukar spela samtidigt som jag kollar streams. Tanken var ev. att även ha igång en Valheim-server för vänner i bakgrunden oavsett vilket spel jag är inne i.
Skillnaden mellan 7600 och 7600x är främst "fabriksöverklockning" och med det värmeutvecklingen? Isf kan jag överklocka den lite själv.

Skrivet av Veen:

För gammal för praktikalitet? Är ju gött att kunna se felkoder och kontrollera att fläktarna snurrar! Dock håller jag med om att det börjar bli allt svårare att undvika att skapa ett litet miniatyr 80-tals disco där inne...

Har inte planerat att få några felkoder
Nej jag hade väll kanske kunnat tänka mig en fönsterlåda om jag gått över till vattenkylning, samt spenderat pengarna på att köpa färgmatchade komponenter och kringutrustning.

Vad ska man tänka på ang. nätagg? Vilka märken brukar leverera bra sådana, och vilka ska man undvika (dvs, ostabila eller hög andel coilwhine, etc)

Permalänk
Avstängd

Gigabytes nätagg vill man nog undvika re: gamersnexus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Gigabytes nätagg vill man nog undvika re: gamersnexus

Gäller väl mest om man kör med 4090? Och vad jag känner till är det väl bara GP-P750GM & GP-P850GM modellerna? Och det sägs vara fixat nu

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Varför inte en 12600k ? Polaren är grymt nöjd med sin, men han har bara ett 3080. Gissar att du skaffar 40xx ?
Köper du en 4090 hade jag valt 13700k / 13900k än amd?