Bytt kylpasta på radeon rx 6800 xt men ingen märkbar bättre temps.

Permalänk
Avstängd

Bytt kylpasta på radeon rx 6800 xt men ingen märkbar bättre temps.

Tjena! Jag har bytt kylpasta samt alla Thermal pads på mitt xfx radeon rx 6800 xt merc speedster och jag upplever att jag har samma eller högre gpu temperatur samt högre gpu Junction temp sedan innan jag bytte och min fråga är då hur kan det bli varmare kortet eller ingen förbättring mot tidigare? Jag bytte till den bästa kylpastan med thermal grizzly kryonaut Extreme och la ett kokt riskorn i mitten på gpun samt köpte och bytte ut alla Thermal pads med rätt storlekar. Känner mig lite besviken att det inte blir någon bättre skillnad med temperaturer sedan innan jag bytte 🤔
Borde man installera om drivrutinerna efter men har gjort sånt här för att det ska bli någon skillnad tro? Jag använder ett väl ventilerat chassi med lian li 011 dynamic medium chassi med 3st 120 fläktar i botten och 3st i taket och 3st i väggen inne i chassit samt att Grafikkortet är överklockat både innan och efter jag bytte pasta.
Har säkert bytt kylpasta och monterat om kortet 5-10 grr utan någon bättre resultat.

Gpu temp i full load i spel ligger på 71-73 grader och gpu hotspot temp ligger på 90 grader.

Ska man ta detta som bra temperaturer kanske?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja råda dig att göra om appliceringen av kylpasta på GPU-kislet då den inte har någon heatspreader. Du behöver sprida ut det över hela kislet annars finns det risk att en del blir utan adekvat kylning med risk för kraftig överhettning som kan förstöra kislet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Jag skulle vilja råda dig att göra om appliceringen av kylpasta på GPU-kislet då den inte har någon heatspreader. Du behöver sprida ut det över hela kislet annars finns det risk att en del blir utan adekvat kylning med risk för kraftig överhettning som kan förstöra kislet.

Har alltid hört att man ska lägga ett riskorn i mitten men det kanske mest bara gäller för cpuer?

Den inte har någon heatspreader vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Har alltid hört att man ska lägga ett riskorn i mitten men det kanske mest bara gäller för cpuer?

Ja det gäller just CPU:er med heatspreadern kvar. En deliddad CPU behöver man göra samma process med att sprida ut över hela kislet. Tycker dina temps ser helt ok ut om än lite hög hot spot. så länge kortet boostar som det ska tror jag du inte behöver oroa dig (förutom för att applicera om kylpastan på GPU då).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Ja det gäller just CPU:er med heatspreadern kvar. En deliddad CPU behöver man göra samma process med att sprida ut över hela kislet. Tycker dina temps ser helt ok ut om än lite hög hot spot. så länge kortet boostar som det ska tror jag du inte behöver oroa dig (förutom för att applicera om kylpastan på GPU då).

Okej tack för dina svar. Så att sprida ut det över hela gpu ytan kan bli ett bättre resultat då?

Det kanske inte är så höga temps jag har ju trots allt överklockat det också. Power limit 15+ ökar ju tempen en bit också.

Permalänk
Medlem

Kan inte hotspoten bero på thermal pads?
Om du har valt fel tjocklek

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Okej tack för dina svar. Så att sprida ut det över hela gpu ytan kan bli ett bättre resultat då?

Det kanske inte är så höga temps jag har ju trots allt överklockat det också. Power limit 15+ ökar ju tempen en bit också.

Det är svårt att avgöra, det finns ju en chans att all kylpasta spreds ut över hela kislet men jag skulle inte vågat chansa på något som är så dyrt. Enligt google så är max hotspot 110C för 6800XT så tror inte du behöver oroa dig för det än. Hotspot är för övrigt den sensor som når högst temp på hela kortet och behöver inte vara i kislet för gpu'n.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Det är svårt att avgöra, det finns ju en chans att all kylpasta spreds ut över hela kislet men jag skulle inte vågat chansa på något som är så dyrt. Enligt google så är max hotspot 110C för 6800XT så tror inte du behöver oroa dig för det än. Hotspot är för övrigt den sensor som når högst temp på hela kortet och behöver inte vara i kislet för gpu'n.

Kan testa sprida ut det på gpun istället för riskorn i mitten så får vi se. Jo det vet jag att hotspot temp får bli max 110 grader så lägre än det så behöver man ju inte oroa sig.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna såg bra ut förutom att hotspot kanske stack iväg lite. Ingen fara på taket men det kan vara ojämnt tryck när du skruvade fast kylaren igen eller precis som andra påpekat att du inte fått tillräcklig spridning på pastan. Alltid sprida ut på GPU när det inte finns heatspreader.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peking:

Temperaturerna såg bra ut förutom att hotspot kanske stack iväg lite. Ingen fara på taket men det kan vara ojämnt tryck när du skruvade fast kylaren igen eller precis som andra påpekat att du inte fått tillräcklig spridning på pastan. Alltid sprida ut på GPU när det inte finns heatspreader.

Nu har temperaturer sjönkt ner både för gpu temp och hotspot temp och då har jag inte hunnit byta kylpasta i kortet än kanske ska lägga på nytt ändå oavsett nuvarande temps? Jag tror det berodde på värmen inomhus då jag fick höra av mor som var här och hälsa på mig som tyckte det var väldigt varmt i lägenheten 🤣 verkar som att mina element har blivit en aning varmare utan att jag har pillat på dom men hur som helst så berodde det nog på inomhus tempen i vardagsrummet där jag har min dator har själv märkt av en aning att det har blivit varmare och fick vädra upp hemma och sänka alla element en bit 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Har alltid hört att man ska lägga ett riskorn i mitten men det kanske mest bara gäller för cpuer?

Den inte har någon heatspreader vad menar du?

Kan rekommendera den hör videon som jämför flertalet sätt att sprida ut pastan. Förvisso på en cpu, men samma bör gälla på en gpu. Generellt gäller att ju bättre pre-spread desto bättre resultat (om än med ganska små skillnader).

https://youtu.be/LHOBRvXYqEg

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av Mio-3513:

Tjena! Jag har bytt kylpasta samt alla Thermal pads på mitt xfx radeon rx 6800 xt merc speedster och jag upplever att jag har samma eller högre gpu temperatur samt högre gpu Junction temp sedan innan jag bytte och min fråga är då hur kan det bli varmare kortet eller ingen förbättring mot tidigare? Jag bytte till den bästa kylpastan med thermal grizzly kryonaut Extreme och la ett kokt riskorn i mitten på gpun samt köpte och bytte ut alla Thermal pads med rätt storlekar. Känner mig lite besviken att det inte blir någon bättre skillnad med temperaturer sedan innan jag bytte 🤔
Borde man installera om drivrutinerna efter men har gjort sånt här för att det ska bli någon skillnad tro? Jag använder ett väl ventilerat chassi med lian li 011 dynamic medium chassi med 3st 120 fläktar i botten och 3st i taket och 3st i väggen inne i chassit samt att Grafikkortet är överklockat både innan och efter jag bytte pasta.
Har säkert bytt kylpasta och monterat om kortet 5-10 grr utan någon bättre resultat.

Gpu temp i full load i spel ligger på 71-73 grader och gpu hotspot temp ligger på 90 grader.

Ska man ta detta som bra temperaturer kanske?

Mvh.

kylpasta och heatpads är inga magiska ting som drastiskt förändrar något utan det kan röra sig om några grader hit eller dit.

jag har alltid kört lite olika metoder på test på mina gpuer när jag monterat bort kylaren för urdammning och det har funkat bra men med mer eller mindre samma temps som innan med typ 1-3°c skillnad på sin höjd oavsett riskort, sprida ut den eller ärta för den delen alla har varit mer än nog pasta för det där det täckt hela och t.om pressat ut runtom chippet med alla 3 metoderna.

så tro rinte de är så kinkigt som folk påstår.

Skrivet av Mio-3513:

Nu har temperaturer sjönkt ner både för gpu temp och hotspot temp och då har jag inte hunnit byta kylpasta i kortet än kanske ska lägga på nytt ändå oavsett nuvarande temps? Jag tror det berodde på värmen inomhus då jag fick höra av mor som var här och hälsa på mig som tyckte det var väldigt varmt i lägenheten 🤣 verkar som att mina element har blivit en aning varmare utan att jag har pillat på dom men hur som helst så berodde det nog på inomhus tempen i vardagsrummet där jag har min dator har själv märkt av en aning att det har blivit varmare och fick vädra upp hemma och sänka alla element en bit 😁

tja elementen har ju en termostat så de reglerar ju tempen automagiskt
ja även vattenburna element men dock sällan numrerade med inställd temp utan oftast | - * - 1-3 eller något där | betyder av, * betyder frostfrit så ~10-14°c, och resten är från 14° till nästan konstant värmning på 3 typ 50°c eller nå sånt.

så att elementen kändes varma var troligen för att termostaten sagt år elementet att värma då omgivningen är kallare än inställt de är inte igång 100% av tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Tjena! Jag har bytt kylpasta samt alla Thermal pads på mitt xfx radeon rx 6800 xt merc speedster och jag upplever att jag har samma eller högre gpu temperatur samt högre gpu Junction temp sedan innan jag bytte och min fråga är då hur kan det bli varmare kortet eller ingen förbättring mot tidigare? Jag bytte till den bästa kylpastan med thermal grizzly kryonaut Extreme och la ett kokt riskorn i mitten på gpun samt köpte och bytte ut alla Thermal pads med rätt storlekar. Känner mig lite besviken att det inte blir någon bättre skillnad med temperaturer sedan innan jag bytte 🤔
Borde man installera om drivrutinerna efter men har gjort sånt här för att det ska bli någon skillnad tro? Jag använder ett väl ventilerat chassi med lian li 011 dynamic medium chassi med 3st 120 fläktar i botten och 3st i taket och 3st i väggen inne i chassit samt att Grafikkortet är överklockat både innan och efter jag bytte pasta.
Har säkert bytt kylpasta och monterat om kortet 5-10 grr utan någon bättre resultat.

Gpu temp i full load i spel ligger på 71-73 grader och gpu hotspot temp ligger på 90 grader.

Ska man ta detta som bra temperaturer kanske?

Mvh.

Det är fullt normala och rimliga temperaturer, 90c på hotspot är bra särskilt efter någon timme eller några timmar av spelande.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Du har aldrig tänkt på att fabriken gör ett bättre jobb än dig? Du kommer inte hitta några 20c på att byta kylpasta. Sen kan du googla på några kända överclockare och se om dom använder kokta riskorn. 😂

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grane:

Du har aldrig tänkt på att fabriken gör ett bättre jobb än dig? Du kommer inte hitta några 20c på att byta kylpasta. Sen kan du googla på några kända överclockare och se om dom använder kokta riskorn. 😂

man brukar använda ett kokt riskorn kylpasta i mitten funkar bäst för cpu och har funkat lika bra till gpu men sprida ut det är ännu bättre. har aldrig uttalat mig om några 20 grader heller. googla på överklockare så gör dom precis samma sak så förstår inte din vits.

Mer eller mindre du själv vill leka rolig och driver 👍👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Det är fullt normala och rimliga temperaturer, 90c på hotspot är bra särskilt efter någon timme eller några timmar av spelande.

Mvh

Tack då vet jag jag får 87-90 grader vid 2-3 timmars spelande tex i Battlefield 2042 på hotspot temp och gpu temp landar på 70-74 grader och då är hela burken stängt med sido glas fönstret stängt på ett Lian Li PC-011 dynamic chassi. Öppnar jag och tar bort sido fönstret så blir det betydligt svalare grafikkortet så det känns mest som att varma luften blir instängt i detta chassit och svårt att få ut varmluften :/ trots god ventilation av fläktar. jag har tre 120mm i botten och 3st i väggen i chassit och 3st i taket på en 360mm radiator.

Permalänk
Medlem

Beroende på hårdhet på pads kan vissa behöva tryckas ihop lite mer än andra. Vissa kort har även pads med 0.25mm intervall. Detta är typ obefintligt att få tag på själv. Så om du har valt 1.5mm pads där dom kanske monterat 1.25mm kan det behöva tryckas ihop lite extra. Om padsen är för tjocka kommer GPU:n troligtvis få sämre kylning.

Angående pasta sprider jag alltid den över hela GPU die:n. Som du kanske såg på fabriksappliceringen gör det inte så mycket om man lägger på för mycket, men man kanske inte ska slaska på.

Och till den som skrev att pasta inte kan sänka med 20c kan jag bara säga att jag vid många tillfällen fått ner tempsen över 20c bara på pads och pastabyte. Men det gäller mest på gamla kort med torra pads och pasta men det går!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Sänkte minnestempsen på mitt strix 3080 OC från +105c till ~70c bara på nya pads

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrnez:

Sänkte minnestempsen på mitt strix 3080 OC från +105c till ~70c bara på nya pads

Grymt! Vad använde du för pads då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Grymt! Vad använde du för pads då?

Gelid Extreme! Bytte på hela kortet inkl. backplate. Kommer inte ihåg men tror det saknas där från fabrik.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag körde ett 6800 XT red devil och låt på 95 i junction som max. Helt normalt med dom korten skulle jag säga, det kan du även se andra skriva online.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrnez:

Gelid Extreme! Bytte på hela kortet inkl. backplate. Kommer inte ihåg men tror det saknas där från fabrik.

Har sett dom på Amazon så jäkla dyra bara samma med thermal grizzly minus pad 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobiri:

Jag körde ett 6800 XT red devil och låt på 95 i junction som max. Helt normalt med dom korten skulle jag säga, det kan du även se andra skriva online.

vet att den kylaren med red devil ska va bland dom bästa tycker det låter lite hög temp med den kylaren :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

vet att den kylaren med red devil ska va bland dom bästa tycker det låter lite hög temp med den kylaren :/

Japp, det är den. Men uppgraderade till XFX 6950 XT och där går aldrig junction över 80 grader. Så verkar ha skett en uppdatering med de senare korten.

Men du ska absolut inte vara orolig om junction är under 110. Justera fläktkurvan och kör.

Permalänk
Medlem

Red Devil är varmare på junction än Merc kylaren även på 7000 serien, skiljer cirka 15-20c som mest.

Båda är dock inom specifikation och OK

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Har sett dom på Amazon så jäkla dyra bara samma med thermal grizzly minus pad 8.

Ja det blev lite pengar. I mitt fall behövde jag tre olika dimensioner också om minnet inte sviker. Men rätt trevligt med ett kort som ligger under 60c GPU / 70-80c minnestemp vid full load. Inte för att det är så nödvändigt kanske men känns ändå bra.
Thermal Grizzly padsen är rätt bra också tycker jag. Vad jag förstått det som är att ju bättre pads du har desto större risk för högre GPU temp får du då kylaren få mycket mer värme från minnet. Så tror att Gelid är ett ganska bra mellanläge.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrnez:

Ja det blev lite pengar. I mitt fall behövde jag tre olika dimensioner också om minnet inte sviker. Men rätt trevligt med ett kort som ligger under 60c GPU / 70-80c minnestemp vid full load. Inte för att det är så nödvändigt kanske men känns ändå bra.
Thermal Grizzly padsen är rätt bra också tycker jag. Vad jag förstått det som är att ju bättre pads du har desto större risk för högre GPU temp får du då kylaren få mycket mer värme från minnet. Så tror att Gelid är ett ganska bra mellanläge.

Okej så gpun blir oftast lägre temp om desto mer bättre pads vi köper på dessa kort när vi pratar om rx 6800 samt 6800 xt då? Jag beställde idag gelid solutions extreme Thermal pads till vramen på 1.5mm och köpte mer kylpasta då jag inte hade mycket kvar hemma så jag beställde också Noctua NT-H1 3.5 g SW Edition Kylpasta tror den kan va bra så jag börjar byta pads för vram och till den pastan först så får vi se hade tänkt byta för vrm också men får vänta till lönen då

Allt började med att jag hade bytt thermal pads till kortet med thermal grizzly minus pad men det visade sig att jag fått fel storlekar tills jag mailade med XFX om beskrivning om vad för storlekar på detta kort så nu vet jag alla storlekar som behövs så det har blivit lite handlande med pads förut haha 🤣

EDIT: Jag har hittat boven i allt drama med mitt 6800 XT kort och det är att jag fick tanken på att sänka gpu volt en bit på amd adrenalin software vilket jag alltid tidigare har kört kortet på 1150mv tidigare vilket är stock inställningar för gpun på dessa korten och jag har alltid hört och haft i åtanke att det alltid har ryktats att det är för mycket så jag sänkte gpu volt till 1050mv istället vilket är stabilt i spelet - Battlefield 2042 och temperaturer för kortet blev betydligt svalare både för gpu die och junction hot spot temp. temperatur i full load ligger nu bara på i spelet på detta kolla bild.

Så jag hade inte behövt köpa å byta kylpasta eller thermal pads alls haha AMD måste ha trixat med senare drivrutiner eftersom mitt kort har inte gått lika varmt tidigare när jag har kört kortet på stock volt 1150mv. Kortet är dessutom överklockat en bit med power limit på max 15% och gpu core clock på 2400mhz och minnes klock på 2100mhz. En liten bit överklockning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrnez:

Ja det blev lite pengar. I mitt fall behövde jag tre olika dimensioner också om minnet inte sviker. Men rätt trevligt med ett kort som ligger under 60c GPU / 70-80c minnestemp vid full load. Inte för att det är så nödvändigt kanske men känns ändå bra.
Thermal Grizzly padsen är rätt bra också tycker jag. Vad jag förstått det som är att ju bättre pads du har desto större risk för högre GPU temp får du då kylaren få mycket mer värme från minnet. Så tror att Gelid är ett ganska bra mellanläge.

Jag fick hem idag gelid extreme Thermal pads 1.5mm till vram för mitt 6800 XT och bytte ut pasta på gpun också men sen efter allt var klart så upplever jag inte bättre temperatur för gpu die memory vram var bra bättre än tidigare men gpu die med hotspot blev högre än tidigare i ett spel som belastar gpun mycket och jag undrar om jag gjort nåt fel🤔 jag tog av kylaren för att gpu med fyra skruvar blev snett vid monteringen men jag bytte inte ut kylpastan när jag hade tagit av kylaren från kortet min fråga är då behöver man byta kylpasta för varje gång man tar bort och monterar om kylaren?

Min tanke är om det blir luftbubblor mellan kylaren och gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mio-3513:

Jag fick hem idag gelid extreme Thermal pads 1.5mm till vram för mitt 6800 XT och bytte ut pasta på gpun också men sen efter allt var klart så upplever jag inte bättre temperatur för gpu die memory vram var bra bättre än tidigare men gpu die med hotspot blev högre än tidigare i ett spel som belastar gpun mycket och jag undrar om jag gjort nåt fel🤔 jag tog av kylaren för att gpu med fyra skruvar blev snett vid monteringen men jag bytte inte ut kylpastan när jag hade tagit av kylaren från kortet min fråga är då behöver man byta kylpasta för varje gång man tar bort och monterar om kylaren?

Min tanke är om det blir luftbubblor mellan kylaren och gpu?

Jag brukar byta pasta varje gång jag öppnar kortet, men om det är absolut nödvändigt är jag osäker på.
Eftersom minnet blev bättre men GPU blev högre gissar jag på att padsen är aningen höga mot original och kanske kräver att tryckas ihop lite så gpu:n får bättre kontakt med kylaren. Alternativtatt du snålar lite med pastan. Padsen är definitivt hårdare än original och Thermal Grizzly’s. Men som jag skrev tidigare, ju högre värmekonduktivitet padsen har desto större risk att gpu temp blir högre, men borde fortfarande bli låg tycker jag. Gör om pastan till att börja med. Dra ut den över hela die:n.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrnez:

Jag brukar byta pasta varje gång jag öppnar kortet, men om det är absolut nödvändigt är jag osäker på.
Eftersom minnet blev bättre men GPU blev högre gissar jag på att padsen är aningen höga mot original och kanske kräver att tryckas ihop lite så gpu:n får bättre kontakt med kylaren. Alternativtatt du snålar lite med pastan. Padsen är definitivt hårdare än original och Thermal Grizzly’s. Men som jag skrev tidigare, ju högre värmekonduktivitet padsen har desto större risk att gpu temp blir högre, men borde fortfarande bli låg tycker jag. Gör om pastan till att börja med. Dra ut den över hela die:n.

Testade trycka ihop padsen lite tror inte att dom är problemet för när jag testade mellan två olika kylpastor mellan noctua nh h1 kylpasta och Arctic cooling mx 2 så blev det väldans skillnad. Med mx-2 sjönk gpu tempen rejält ifrån 80 grader enligt furmark stress test till 68 grader med mx-2. Noctua nh h1 är inget bra för grafikkort. Märkte att den pastan torkade ut efter första användning då gpun såg torr ut. Spred ut alla gånger ett tunt lager över hela gpun. Så det blir att köra på Arctic kylpasta framöver för mitt kort för den gav bäst kylning från gpun.