Stort tapp för datorleveranser – ned med 38 procent

Permalänk
Medlem

När arbetsgivare sätter högre priser på varor och tjänster, och löner står stilla är det en omfördelning av pengar från anställda till arbetsgivare. Enligt The Elec i Sydkorea så har Apple stoppat produktionen av M2-chipp på grund av låg efterfrågan för Mac-datorer.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Jag tänker att man har råd med ett dyrare system en gång och sedan får det vara. Man kastar inte 20k varje år på nya grafikkort, eller dessa tokdyra moderkort för den delen. Laptops är sjukt överprisade, sist jag köpte en så var high-end 20k, nu ligger de på 40-50k.

Tycker också jag fick bättre kvalite förr, bättre chassi, kylning samt bättre wifitäckning. Mycket av dagens är billigt skräp, designat att lägga av inom ett par år.

Permalänk
Medlem

Glädjande nyheter, synd dock att det förmodligen är folk som får gå från sina jobb över att de vill sänka priserna.

Permalänk

Bra. Gårdagens datorer duger mycket bra i jämförelser med senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det verkar som en kalkyl att priserna är för dyra

Bara ifall vinsterna minskar. Annars är det bättre med lägre volymer + högre priser.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart, med tanke på att 2020-2023 var rekordår för datorer pga hemarbete. Det är det som är det problematiska med kapitalismen där alla förväntar sig permanent tillväxt, annars går det "dåligt".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Rätt åt dom!

Dessutom så kan man faktiskt använda en dator från 2011 utan någe större problem idag... just saying går tom klämma in windows 11....

Själv kör jag en socket 2011 med 12c24t cpu och 64 gb ddr3 ecc samt 2 tb ssd och en 1080ti - har inga planer på att byta om den inte exploderar dvs....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Min nya laptop blev en bättre begagnad. Allt annat var liasom bortom den ekonomiska horisonten.

Visst, en het spekulant var en Samsung: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6031718 men har inte använt samsung förr på laptop fronten och den kändes inte helt prima när jag fick möjlighet att känna och klämma.

Fy fan va dyrt för skitdålig hårdvara!
Nu har jag varit borta från nyköp på 5 år säkert men denna laptop ör ett hån rakt i fejjan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Covid skapar behov av hemarbete
Konsekvens - Alla uppgraderar / köper nya datorer vilket orsakar ett enormt stort behov av hårdvara

Covid är inte längre en pandemi och hemarbetare börjar gå tillbaka till arbetet (Om än inte i samma utsträckning)
Konsekvens - Mindre datorer säljs (pga alla har redan köpt nya)

OEM: "Surprised pikachu"

Varför är så många på de här forumet så stöddiga. Tror du verkligen inte de själva förstår orsakerna? Eller behöver de någon random gamer från Sweclockers som förklarar de för dom.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Varför är så många på de här forumet så stöddiga. Tror du verkligen inte de själva förstår orsakerna? Eller behöver de någon random gamer från Sweclockers som förklarar de för dom.

Är det verkligen rätt att börja köra med personpåhopp för att du stöter på en åsikt på ett diskussionsforum som du inte tyckte om...?

Låt det rinna av, det är ingen idé att låta en random gamer på nätet förstöra din dag om man nu är känslig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Man ska nog vara duktigt spelberoende för att tycka att en modern värsting-pc är något att bränna stålar på. I alla fall om man inte hör till det försvinnande fåtal som har behov av en sådan i jobbet. Jag är förvånad över att marknaden inte bromsat in ännu hårdare.