Nvidia firar 30 år – SweClockers blickar tillbaka!

Permalänk
Medlem

TNT2 M64
Ti 4400
8800 GTS 512MB
GTX 660
GTX 970
GTX 980 Ti
GTX 980 Ti (japp köpte en till efter att jag sålt mitt föregående)
GTX 970 (igen)
RTX 3080
RTX 3090
RTX 4090

Det jag kan komma ihåg, har såklart haft en drös Ati/Amd kort däremellan .

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Med nuvarande utveckling lär de inte finnas kvar i 30år till.
Dom prisar bort sig själva.

Permalänk
Medlem

Första GPUn var ett GTX 560 Ti, var ett enormt lyft efter tidigare skräpet! Blev sedan 970 och till sist 1070 Ti. Det hade blivit ett 3080 också men cancellerade min order på launch då 8k kändes hemskt mycket. Fyfan vad jag ångrar mig haha

Nu sitter AMD i burken istället.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 1050 2gb i burken just nu.
Vill inget annat en att bygga ny rig, men ekonomin och prioriteringar sätter än så länge stopp för det roliga.
Har ialf tänkt att satsa på det lite mer exotiska Arc, får se om det blir ett A770 16gb till slut, eller om jag får spara och vänta in Battelmage.
Trodde att jag skulle kunna börja bygga nu under våren, men så pajade bilen, så fick ta pengarna till den istället.
Well, well, bara att börja om igen med sparandet.
Men med tre pojkar och en fru som är sjukskriven och radhus så är det just nu inte många korvören över att spara, så det tar den tid det tar.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Geforce 256 för fan. Originalet.

Ja märkligt att de korten inte fick plats i denna skriften.
Det var med de korten de först började konkurrera ut 3dfx och blev dominerande och sedan dess har väll bara AMDs 7000 serie kunnat konkurrera med prestandan.

Permalänk
Medlem

Kul artikel! Har fina minnen av Nvidia.
Började med att jag hade ett just Riva 128 8MB som jag körde Half-Life på. Efter det gick det vidare till att bli ett GeForce 256 DDR 32MB som jag fortfarande har kvar i originalkartong! Det var även det första grafikkortet jag köpte för egna pengar.

Jag inbillar mig att jag är en av få som aldrig haft något kort från 3d FX. Någon mer som känner igen sig i samma sits?

Permalänk
Hedersmedlem

Det började med ett Creative TNT2 Ultra... både kort och kartong finns kvar hemma.

Tog ett världsrekord i 3DMark01 med det, nånstans över 3000 poäng och med en jäkla massa överklockning.

Det var roligare med datorer förr helt enkelt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast just 4090 är väll ä då allt ifrån effektivt? Hade du sagt 4080 så sure där kan man snacka om väldigt bra prestanda sätt till effekten som går åt, men minns jag rätt så är 4090 inte ens bättre än amds nuvarande medans 4080 är betyderligt mer effektiv än amds alternativ.

4090 Är grymt effektivt om man bara vill. Detta är Forza Horizon 5 i 4k max settings inklusive RT med DLSS Quality framelimiter på 100 fps, inte pillat alls på några under-överclock-powerlimit osv. Ligger på 220 Watt. Det är vad ett uppskruvat RX580 drar ungefär.

Stänger jag av limitern och låter grafikkortet sjunga ut får jag 150fps och runt 325 Watt så det skalar bra fps/Watt. Väldigt få spel drar över 400 Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Jag inbillar mig att jag är en av få som aldrig haft något kort från 3d FX. Någon mer som känner igen sig i samma sits?

Det är nog många som aldrig haft något 3dfx, mitt första grafikkort var ett Riva TNT som satt i familjens första hem-PC. Det första kortet som jag köpte själv var ett FX 5500, jag avskyr fortfarande det kortet p.g.a. hur dåligt det var

Sen blev det 6600 GT, 8800 GTS 320MB, GTX 560, GTX 960, GTX 1070, och nu slutligen RTX 3070. Jag har faktiskt aldrig ägt något annat grafikkort än Nvidia, mest p.g.a. Linux-drivrutinerna och CUDA, men jag följer Intels satsning med intresse.

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Bästa minnet - 4090, unikt inom branschen att man släpper något 2022 som ingen annan leverantör över huvud taget kan matcha, inte ens nu 6 månader senare och förmodligen inte inom flera år. Helt ofattbart att andra jättar behöver jämföra sina bästa modeller mot Nvidias sämre modeller och det accepteras av kundbasen som "good enough". Jag förstår att priset är en stor faktor, men att AMD och Intel inte får mer "skit" för att de inte ens kan utmana toppen och att kundbasen accepterar det är häpnadsväckande. . Inom min bransch där jag jobbar hade det inneburit dödsdomen från marknaden direkt.

Sämsta minnet - När Nvidia släppte Geforce 256 och slog i spiken i kistan över mitt älskade 3dfx. Det började redan med Riva TNT 2, men när Gerforce 256 (både GTS och GTX) kom förstod man att det var godnatt och slut på en magisk 90-talssaga som var den roligaste tiden i mitt liv. Hade man applicerat dagens logik på grafikkort hade man fortsatt köpa 3dfx av solidariska skäl, men när det fanns något som var så mycket bättre gick man givetvis över till det. Jag gav för övrigt dubbelt så mycket pengar för mitt Geforce 2 GTS som jag hade gett för mitt sista 3dfx. Minns inte att den var en stor gråtdiskussion att priset hade gått upp 100%, prestandan var ju outstanding och ville man ha det bästa kostade det då - precis som nu.

Du menar när Geforce 256 SDR och DDR kom. DDR-versionen kommer jag ihåg var lite bättre. Talades högt om Rampage korten med inbyggd T&L precis som Geforce 256 före och efter lanseringen av Voodoo 5 och att det skulle revolutionera grafikkortsmarknaden men som vi vet släpptes aldrig Rampage-korten ute i handeln innan de började få ekonomiska problem och Nvidia senare köpte upp dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

4090 Är grymt effektivt om man bara vill. Detta är Forza Horizon 5 i 4k max settings inklusive RT med DLSS Quality framelimiter på 100 fps, inte pillat alls på några under-överclock-powerlimit osv. Ligger på 220 Watt. Det är vad ett uppskruvat RX580 drar ungefär.

Stänger jag av limitern och låter grafikkortet sjunga ut får jag 150fps och runt 325 Watt så det skalar bra fps/Watt. Väldigt få spel drar över 400 Watt.

<Uppladdad bildlänk>

Dock så drar alla grafikkort mindre ström i Forza av någon anledning mitt 6900XT ligger på 240-250w i Forza på extreme grafik 1440p med TAA på utan Ray tracing och FSR 2.2 och då ligger jag på drygt 140-180fps.

I de flesta andra spelen så använder mitt 6900XT 303w som max.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dock så drar alla grafikkort mindre ström i Forza av någon anledning mitt 6900XT ligger på 240-250w i Forza på extreme grafik 1440p med TAA på utan Ray tracing och FSR 2.2 och då ligger jag på drygt 140-180fps.

Nu blev jag ju tvungen att prova 1440p extreme utan RT framelimiter 165fps. DLSS Q istället för FSR. Det landade runt 175 Watt. Ibland lite mer, ibland lite mindre.

edit:
Misstake, hade FG på. 210 Watt skall det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

De gjorde ju styrkretsar ett tag oxå....

Ägde en kort period ett sådant moderkort. Aldrig haft så mycket problem någonsin. Det var en fullständig katastrof.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Ägde en kort period ett sådant moderkort. Aldrig haft så mycket problem någonsin. Det var en fullständig katastrof.

Min erfarenhet är den motsatta.

Körde nForce 2 och 4 i många år. Stabilt som tusan och snabbt jämfört med motsvarande från Via.

För att definiera många år:
2003-2012 samt 2005-2011 i daglig eller 24/7 drift.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

De gjorde ju styrkretsar ett tag oxå....

Jag hade en Asus EEE PC 1215N netbook med ION 2. Den var ju underbar tyckte jag. Hade hårdvaruavkodning på h264 så spelade upp fulla blueray rippar om man ville utan att hacka. Körde Ubuntu på den. Mycket dator i liten format och utan Windows bloat fungerade den kanon skulle jag säga.

Synd att netbooks inte blev något, jag gillade formatet. Och då speciellt den datorn.

Permalänk
Avstängd

Nu kan alla fanboys fira!

Den sista Nvidia-kortet jag ägt, en GTX660. Bytte till AMD då jag var trött på att Nvidia-korten oftast gick sönder.
Det var dock garanti kvar, men ingen vidare kvalitét.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

4090 Är grymt effektivt om man bara vill. Detta är Forza Horizon 5 i 4k max settings inklusive RT med DLSS Quality framelimiter på 100 fps, inte pillat alls på några under-överclock-powerlimit osv. Ligger på 220 Watt. Det är vad ett uppskruvat RX580 drar ungefär.

Stänger jag av limitern och låter grafikkortet sjunga ut får jag 150fps och runt 325 Watt så det skalar bra fps/Watt. Väldigt få spel drar över 400 Watt.

<Uppladdad bildlänk>

Prova något tyngre istället för FH5 som är generellt lättdrivet för alla typer av kort.
Cyberpunk med allt på?

Permalänk
Medlem

Riva TNT
GeForce 2 mx200
GeForce 4 Ti-4200
GeForce 6800
GeForce 8800GT G80
GeForce 8800GTS G92
GeForce 9800GTX+
GeForce GTX280
GeForce GTX285
GeForce GTX460
GeForce GTX580
GeForce GTX680
GeForce GTX980
GeForce GTX1080Ti
GeForce GTX2080Ti
GeForce RTX3090
Och nästa blir nog ett AMD

Mvh Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Prova något tyngre istället för FH5 som är generellt lättdrivet för alla typer av kort.
Cyberpunk med allt på?

Jag körde några tester.

Raytracing ultra 4k inbyggd benchmark
400 watt (ca average)
75fps average

Men då skall man veta att 4090 ligger lite utanför sin comfort zone här. Drar man bara ner powerlimit till 70% (inget som påverkar stabilitet och fungerar på alla kort) så ser siffrorna helt annorlunda ut. Jag skulle tro att även för 400 watt är det rätt effektivt jämfört med allt annat. Men drar man ner powerlimit blir det guld.

Raytracing ultra 4k inbyggd benchmark (70% powerlimit)
310 watt (ca average)
72fps average

edit:
DLSS Quality var på

Permalänk

1998

Tidpunkten då jag efter plågsamma samvetskval gav upp att köra min Amiga 3000 som daily driver och köpte min första PC. Konfigen på den var första gången jag kände att det var prisvärt med PC.

Det blev en klassisk Celeron 300A (som lätt överklockade till 450Mhz och var lika snabb i spel som det betydligt dyrare Pentium II) tillsammans med en Riva TnT av något slag.

Och det som drog var (såklart) Quake 2. Under en period de närmaste två-tre åren efter det var jag nog bland de bästa i Sverige på Q2DM FFA på originalbanorna.

Det hjälpte att jag under perioden var arbetslös i 13 månader. 12-18 timmar Quake om dagen är tydligen det man skall syssla med när man är just det

Nu är man gubbe och tittar hellre på YT är spelar. Men brukar spela lite Forza Horizon på Xbox ibland när andan faller på...

Jag har dock säkert 40 ospelade spel på mitt Steam-konto. Kanske när man gått i pension?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Ni glömde ju hösten 2022 när Nvidia gick full retard och försökte lura på oss 2 st olika 4080 till rent ut sagt löjliga priser.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Första datorn med ett Nvidia-kort hemma hade ett Leadtek Winfast Riva TNT om jag inte minns helt fel. Grafikkortet finns fortfarande kvar någonstans. Mitt första egna kort var ett MSI Geforce 2 MX. Följt av någon form av Geforce 3 Ti 200, Gigabyte 8800 GTS 512MB, Geforce GTX 260 192SP samt senare 2st EVGA GTX 260 SSC med 216sp(eller vad det nu var). Nästa Nvidia var ett Gigabyte Windforce 670, sedan var det nog Gainward GTX 1070, ett Zotac GTX 1070 som kördes i SLI en kort period. Gainward GTX 1080Ti GS, MSI Ventus 3X RTX 3070 och nu senast KFA2 RTX 4090 SG. Och det är inte sista kortet det heller.

Har varit en del AMD-kort emellan men sedan första 1070-kortet har det bara varit Nvidia. Pascal visade verkligen att Nvidia fått till något bra. Och 1080Ti på det, fortfarande ett av mina favoritkort under alla år.

Något kort kanske har glömts, har haft något klent kort för HTPC-bruk men dessa räknar jag inte ens med. Och så otroligt intressant är det nog inte vilka kort någon random haft antar jag. Men var trevligt för egen del att klura på vilka kort jag betat av under åren iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

4090 Är grymt effektivt om man bara vill. Detta är Forza Horizon 5 i 4k max settings inklusive RT med DLSS Quality framelimiter på 100 fps, inte pillat alls på några under-överclock-powerlimit osv. Ligger på 220 Watt. Det är vad ett uppskruvat RX580 drar ungefär.

Stänger jag av limitern och låter grafikkortet sjunga ut får jag 150fps och runt 325 Watt så det skalar bra fps/Watt. Väldigt få spel drar över 400 Watt.

<Uppladdad bildlänk>

Kör du mycket CPU-intensivt i bakgrunden? För mig är FH5 singeltrådat mer eller mindre. I övrigt 4K maxat men utan DLSS och cappat på 120Hz. Aktiverar jag DLSS men inte FG så ligger jag något över i förbrukning. FG fungerar inte alls i detta spel med mitt system.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt allra första 3D-kort var ett från 3Dfx i form av Canopus Pure 3D, som jag köpte i mars 1998. Det hade hela 6 MB videominne, detta vid en tid då de flesta korten hade 4 MB (känns galet att man idag sitter på 16 000 MB minne till sitt grafikkort). När jag visade Quake II utan 3D-acceleration respektive med 3D-acceleration för mina kompisar på en fest så höll de på att tappa ölflaskorna i golvet. Så stort var steget i kvalité och flyt.

När jag sedan i början av milleniet byggde ny dator blev det med det gröna laget, i form av ett Geforce2 MX.

Sedan dess har det gröna laget gällt, med undantag något år i mitten av 00-talet när jag införskaffade ett X850XT från ATI. Bra kort för övrigt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Var ägare till två st. NV1 kort på den tiden, drivrutin saknades till W95 men kunde fås i en beta variant (som fungerade riktigt bra!)

Problemet för Nvidia med NV1 var nog inte enbart att NV1 var utvecklad för spelkonsol, NV1 var även utvecklad med Windows i tanke, bara inte W95. Till W3.1 och tidigare så fanns fullt fungerande drivrutiner.

När det gäller Open GL, så vill jag nästan fråga vilka andra kort från den tiden (1995 och tidigare) som hade stöd?

Open GL fick ju inte stöd i Windows förrän efter 1997, samt att första releasen av Open GL 1.1 även den kom ut 1995.

GLIDE var å andra sidan helt tillverkarspecifikt, så det fanns endast på 3DFx.

Edit:
3DFx släppte sin första krets för tillverkning i November 1995, första kortet som kom ut var Orchid Technology's Righteous 3D, som kom i Oktober 1996.
Så måste även fråga vilka som hade GLIDE

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Man hade inte sagt nej till ett 7900gtx när Oblivion släpptes men det var helt otänkbart med min ekonomiska situation sista året på gymnasiet

7950GX2 hade jag vid releasen, vilket kort.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kör du mycket CPU-intensivt i bakgrunden? För mig är FH5 singeltrådat mer eller mindre. I övrigt 4K maxat men utan DLSS och cappat på 120Hz. Aktiverar jag DLSS men inte FG så ligger jag något över i förbrukning. FG fungerar inte alls i detta spel med mitt system.

https://i.imgur.com/Y6J6ySe.png

Tycker det där ser mysko ut. Kör du senaste Afterburner och RTSS? Jag tar alla mina CPU-siffror från hwinfo och inte Afterburner, men det borde inte vara sådan skillnad. Dessutom enligt bilden drar alla dina kärnor ström och har samma temperatur.

Sen har jag visserligen lite VM i bakgrunden, men det skulle inte förklara den skillnaden.

Kan du kolla Afterburner/RTSS version, jag är genuint intresserad.