Värt med dyrare lurar till gaming?

Permalänk
Medlem

Värt med dyrare lurar till gaming?

Hallå.

Har harvat i hörlursträsket ett tag men aldrig riktigt krämat på med finare hörlurar eller DAC/AMP.

Idag har jag ett par Logitech G pro och jag tycker väl att dessa är helt OK överlag och miken är bra med ”Bluevoice” men frågan är vad man får om man köper något bättre. Använder idag logitech dongle och även moderkortets ljudenhet.

Headsetet kommer användas till främst fps gaming med musik i bakgrunden, alla genres av musik men visst är der viktigt det finns en rapp bas med ljud.

Stor bonus är mikrofon då jag vill undvika en standalone mik pga bakgrundsljud och mekaniskt tangentbord.

Lider idag av tinnitus så om någon upplevt förbättring med öppna hörlurar så är jag öppen för det höhö.

Har tittat på Beyerdynamic mmx-300 och DT 770 som verkar populära bland spelutvecklare. Har även funderat på att testa DAC innan jag köper annat.

Vad tycker ni som köpt dyrare grejer till gaming?

Permalänk
Medlem

Jag köpte dessa och är nöjd. Inte en super stor uppgradering i spel med dessa över Asus men MYCKET bättre för musik. Men kommer du upp i den prisklassen fins det ju annat också som säkert är bättre men ville ha en bra mic , är nöjd.

https://www.inet.se/produkt/6302741/steelseries-arctis-nova-p...

Hade dessa innan.

https://www.webhallen.com/se/product/287841-ASUS-ROG-Strix-Fu...

Innan jag köpte Steelseries testade jag dessa.Det är nog de sämsta lurarna jag har testat, det är som att du har två burkar på öronen...Googlar man på detta är det många som upplever samma sak.

https://www.inet.se/produkt/6302755/asus-rog-delta-s-wireless

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Osäker på om där finns gaming headsets som är öppna, något även jag föredrar, de låter bättre och men blir inte helt avskärmad från vad som händer + alltid själv upplevt att gaming headsets sällan låter lika bra som ett par hifi hörlurar, använder själv Sennheiser HD700. Nu ville du ju inte ha en lös mic annars hade jag rekommenderat AntLion ModMic, finns både trådad och trådlös, fästs med magnetfäste direkt på hörlurarna.

Permalänk
Medlem

Aboslut värt det med bättre lurar till Gaming/vardagsanvändande, köpte öppna lurar med dac/amp till och har inte rör mitt gamla gaming-headset sedan dess.

Om det ska vara ett gaming-headset från början så är väl toppen denna Audeze LCD-GX, annars är valfria lurar + mod-mic klockrent i de flesta fall.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Oavsett om du vill ha bättre/behagligare ljud eller prestera bättre så är det värt att köpa andra saker imo.

Logitech har alltid haft ganska dåliga ljudprodukter du kan nog t.om hitta bättre i samma prisgrupp.

Annars bra alternativ i nära pris är Sennheiser/EPOS Game One, erkänt säkert val. När vi pratar headset för gaming blir det inte mycket bättre än så. Brukar säljas för omkring 1000kr ibland. Du lär höra fotsteg i spel i lägen där du aldrig hört saker förr

Men undvik alla renodlade gaming märken likt Steelseries osv, bara slöseri med pengar. De har trådlösa lurar för flera tusen kronor som låter sämre än lurar för 500-800kr...

Citat:

Stor bonus är mikrofon då jag vill undvika en standalone mik pga bakgrundsljud och mekaniskt tangentbord.

Sånt är ju inga problem att fixa, beror ju bara på vilken mikrofon man köper. Så du är inte fast i att välja headsets om du inte vill. Modmic finns ju också.

Köpa extern DAC kan göra en del men du lär inte höra stor skillnad på dina nuvarande lurar. Men har man lurar som är tunga att driva tjänar man ofta på extern dac med hörlursförstärkare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ljuden i datorspel är sällan av hifi-kvalitet direkt, så kommer man bara upp i "bra" hörlurar så räcker det långt. Den största skillnaden tycker jag är mellan slutna och öppna lurar.

Öppna lurar - Luftig och stor 3D-ljudbild som omsluter en, härligt för FPS. Släpper in ljud från omgivningen.
Slutna lurar - Mindre ljudbild som är mer inuti huvudet, men dämpar störande ljud utifrån som prat, datorfläktar osv. Kan upplevas som varma vid längre sessioner.

Där får man välja sin egen prio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Har tittat på Beyerdynamic mmx-300 och DT 770 som verkar populära bland spelutvecklare. Har även funderat på att testa DAC innan jag köper annat.

Vad tycker ni som köpt dyrare grejer till gaming?

Hurvida dyrare lurar är värt det eller ej är ju lite av en personlig sak och vad man menar med dyrare. Men med det tycker jag själv att det finns mkt att vinna på med bra lurar.

Har själv använt båda MMX 300 och DT 770 80/250 ohm med modmic. Dem två är rätt så lika varandra men är ett par fantastiska lurar. Det är lite en smaksak om man vill ha en fast mic som på MMX 300 eller en löstagbar. Micen som sitter på MMX är en riktigt bra mic hur som.

Ett alternativ att titta på om är Tygr 300r, en öppen Beyerdynamic lur som också är generellt väl omtyckt med bra ljudegenskaper. Benämns lite som en budget DT 1990. Där behövs då en modmic.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Stor bonus är mikrofon då jag vill undvika en standalone mik pga bakgrundsljud och mekaniskt tangentbord.

Lider idag av tinnitus så om någon upplevt förbättring med öppna hörlurar så är jag öppen för det höhö.

Jag är personligen väldigt förtjust i mitt gamla Sennheiser PC363D-headset, har haft en otrolig kvalitet och en extremt bra mikrofon som inte tar upp några bakgrundsljud. Jag har dock mitt inkopplat på ett Soundblaster Zx. Jag skulle aldrig försöka köra dem på moderkortets inbyggda ljudkretsar (även om det går), dels på grund av hur kass ljudkvalitet det är generellt samt hur många inbyggda ljudkretsar som har problem med störningar från moderkortet vilket ger upphov till diverse missljud. En annan idioti på senare tid är strömsparfunktioner som sitter inbakade i ljudkretsen, och alltså inte går att stänga av, vilka vanligen ger upphov till ett litet hörbart klick innan ljud/musik spelas upp i Windows.

Idag finns inte Sennheiser PC360, som själva headsetet i PC363D-paketet heter, däremot finns EPOS Sennheiser Game One och Game Zero. Både mina befintliga Sennheiser och ovan nämnda modeller kostar runt 2000 kr.

Har själv tinnitus sedan ett par decennier, och problemet jag upplever med slutna lurar är att det blir väldigt tyst när ingenting spelas upp, varpå det är mycket lättare att höra/fokusera på sin tinnitus. Sen gillar jag inte slutna lurar p.g.a. att jag känner att jag blir för avskärmad från bakgrundsmiljön. Vill kunna höra vad som händer i rummet/huset utan att behöva ta av lurarna först.

När det gäller en "DAC"/externt ljudkort så skulle jag definitivt köpt något gaming-orienterat. EPOS Sennheiser har ett par olika modeller som jag hade kollat på om jag var i behov av något sådant, framförallt eftersom de inte riktar sig till kunder som gärna öppnar plånboken på vid gavel så fort de presenteras med några diffusa audiofil-begrepp...

Permalänk
Medlem

Har beställt https://www.head-fi.org/threads/audeze-introducing-our-maxwel...
Kör just nu Mobius. Kan aldrig mer köpa ett headset/hörlurar för under 3000 kr.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kolla på head-fi.org där det finns en gaming orienterad del på forumet som beskriver olika lösningar och vad de spelar för spel och vad de vill ha ut av sin lösning. Finns många tips. OM - du tittar på en DAC/AMP så kan du titta på te.x Fiio, iFi eller Audioquests instegs och små modeller. Med icke tungdrivna hörlurar ger de ett bra resultat.
Jag körde länge med Philips Fidelo och en Fiio E10 - funkade suveränt och även om jag saknade mic ibland så var det inget större bekymmer - skaffade en bords mic istället. Om du har always on på micken och har ett mekaniskt tangentbord så kan dock dina medspelare börja hata dig
Philps och E10 tillsammans borde du få tag på runt 2000 ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

tungdrivna hörlurar

Tungdrivna gaminghörlurar kommer nog nästan alltid från företag som rehashar sina gamla 70-talsdesigner till "gamingprodukter" genom att hänga på en billig Kina-mikrofon.

Skrivet av Foolwolf:

Om du har always on på micken och har ett mekaniskt tangentbord så kan dock dina medspelare börja hata dig

Voice Activity är en grej som funkat som trigger till mikrofonen på mitt gamla Sennheiser-headset, helt utan tangentbordsljud eller liknande från bakgrunden. Problemet är att otroligt många headset (oavsett prisklass) använder den billigaste skräpmikrofonen som går att hänga på istället för att använda en riktningsmikrofon.

Mikrofonens kvalitet samt komforten vid långtida användning skulle jag spontant säga är bland de viktigaste aspekterna på ett headset oavsett vad man köper. Sennheiser kör dessutom med en mikrobrytare i mikrofonarmen som kopplar bort den elektriskt när man fäller upp den, och skulle aldrig köpa ett headset för datorbruk utan den funktionen.

Permalänk
Medlem

Jag använder DT770 och dac samt separat USB mic på arm, ska man ha bättre än det blir det helt plötsligt väldigt dyrt (är redan dyrt). Är väldigt nöjd, när mina lurar blir riktigt tråkiga så blir det ett par Sennheiser istället dock då jag hade velat prova på lite mer premium nästa gång

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tungdrivna gaminghörlurar kommer nog nästan alltid från företag som rehashar sina gamla 70-talsdesigner till "gamingprodukter" genom att hänga på en billig Kina-mikrofon.
Voice Activity är en grej som funkat som trigger till mikrofonen på mitt gamla Sennheiser-headset, helt utan tangentbordsljud eller liknande från bakgrunden. Problemet är att otroligt många headset (oavsett prisklass) använder den billigaste skräpmikrofonen som går att hänga på istället för att använda en riktningsmikrofon.

Mikrofonens kvalitet samt komforten vid långtida användning skulle jag spontant säga är bland de viktigaste aspekterna på ett headset oavsett vad man köper. Sennheiser kör dessutom med en mikrobrytare i mikrofonarmen som kopplar bort den elektriskt när man fäller upp den, och skulle aldrig köpa ett headset för datorbruk utan den funktionen.

Och kör man mesta snacket över t.ex Teamspeak så filtrerar den bort ännu mer. Jag kan ha voice activity med en studiomikrofon och öppna chipspåsar vid mikrofonen utan att den går igång

100% av alla jag spelar med kör voice activity, över Teamspeak fungerar det bra i 99.9% av lägen. Största felet är att man hör folk prata med sina sambos mm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Största felet är att man hör folk prata med sina sambos mm.

Jo, det är ett klassiskt problem också.

Den störningen i kanalen har jag kunnat undvika genom att man lätt hittar och snabbt fäller upp mikrofonen på mitt headset, samt att man tydligt hör klicket från brytaren när mikrofonen är i ögonhöjd, så man vet att den är urkopplad fysiskt.

Elektronisk/mjukvaru-mute funkar aldrig när man behöver den, det är sen gammalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det är ett klassiskt problem också.

Den störningen i kanalen har jag kunnat undvika genom att man lätt hittar och snabbt fäller upp mikrofonen på mitt headset, samt att man tydligt hör klicket från brytaren när mikrofonen är i ögonhöjd, så man vet att den är urkopplad fysiskt.

Elektronisk/mjukvaru-mute funkar aldrig när man behöver den, det är sen gammalt!

Att trycka på en knapp för mute fungerar bra imo, har det på musen

Men pratar bara över Teamspeak så fungerar kanske sämre i andra program.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Att trycka på en knapp för mute fungerar bra imo, har det på musen

Men pratar bara över Teamspeak så fungerar kanske sämre i andra program.

Längre tillbaka körde jag keybinds för mute mic, men upplevde titt som tätt att VOIP-klienten inte reagerade och mutade ljudet pålitligt när man var inne i vissa spel. Har dock haft detta headset sedan jag började köra Windows 10, så det kanske funkar bättre rent generellt nu.

När det gäller digitala mute-knappar som hänger på kabeln (typ ModMic) alternativt sitter på sidan av hörluren så känner jag att mikrofonen framför munnen är såpass mycket lättare att lokalisera snabbt nog och fälla upp utan någon avancerad finmotorik när man t.ex. är på väg att nysa eller hosta.

Permalänk
Medlem

Gick från Sennheiser/Epos 670 till Audeze Maxwell, vilket jäkla ljud!! Typ alla recensioner föredrar Maxwell över Nova pro wireless som jag först funderade på men de är bra på olika saker kan man säga.

Så ja jag tycker det är värt med bra lurar för bra inlevelse. Men skärm mm är såklart minst om inte ännu viktigare.

Permalänk
Avstängd

Ljud gör väldigt mycket för upplevelsen, skulle aldrig köra billigare igen när man vant sig vid bättre.

Edit: dock ska tilläggas att dyrare inte alltid är bättre. Kring 1500-2000kr finns riktigt bra saker.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Kan rekommendera B&O Beoplay portal. Bra ljud, byggkvalitet, snygga och jag uppskattar verkligen att de är trådlösa. Jag använder separat USB mic. Inbyggda micen vet jag inte hur den låter men verkar väl ha fått rätt dåligt betyg i recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Annars bra alternativ i nära pris är Sennheiser/EPOS Game One, erkänt säkert val. När vi pratar headset för gaming blir det inte mycket bättre än så. Brukar säljas för omkring 1000kr ibland. Du lär höra fotsteg i spel i lägen där du aldrig hört saker förr

Håller med om Sennheiser/Epos Game One öppna lurar. Köpte dem för ett par månader sedan för 950:- och är väldigt nöjd.
Nu har dem gått upp i pris, men hamnar nog söder om 1000-strecket snart igen.

Permalänk
Medlem

Sennheisers lurar är perfekta för att använda till allt i allo. Ljudbilden är neutral och balanserad. Hör därför fotsteg otroligt bra i cs exempelvis.

Själv kör jag sennheiser momentum 4, hade momentum 3 och 1 innan. Perfekt med bluetooth när man är ute eller använder datorn och går runt i hemmet.Och kopplar usb c till datorn när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Själv kör jag sennheiser momentum 4, hade momentum 3 och 1 innan. Perfekt med bluetooth när man är ute eller använder datorn och går runt i hemmet.Och kopplar usb c till datorn när jag spelar.

Inte mycket till mikrofon där va?

Permalänk
Medlem

Jag har själv inga gaminghörlurar utan kör på Philips Fidelio X2HR hörlurar och Blue Snowball mikrofon. Tycker hörlurarna gör ett väldigt bra jobb när man sitter och spelar och lyssnar på musik. T.ex. hörs fotstegen väldigt tydligt i BF2042 (War tape i inställningarna), bra ljudåtergivning när man lyssnar på musik och kuddarna sitter skönt emot huvudet som är i mjukt tyg istället för fejk-läder.
När man jobbade hemifrån under pandemin fick man väldigt många kommentarer i början att man hördes bra.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Inte mycket till mikrofon där va?

Tycker det är en betydligt mindre uppoffring att ha en mikrofon på bordet än att ha en mikrofon som oftast inte går att gömma alternativt ett headset som ser ut som ett ufo. En ordentlig mic är även en respektful handling mot mina medmänniskor haha

Håller fast vid detta trots att op helst har en mikrofon. Att kosta på sig när vi pratar gaming-headset ser jag som en otroligt dålig deal när användningsområdet dubbleras om du köper en ordentlig hörlur, som dessutom låter betydligt bättre i samma prisklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

En ordentlig mic är även en respektful handling mot mina medmänniskor haha

Japp, jag sänder med rena rama studiokvalitén, men mic på bordet är ju bara ett avancerat sätt att sända tangentbordsljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Japp, jag sänder med rena rama studiokvalitén, men mic på bordet är ju bara ett avancerat sätt att sända tangentbordsljud.

Du måste ju såklart ha rätt sorts mikrofon, på en arm och fixa lite inställningar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har en hyperX mic med dämpning i basen, och ingen har någonsin klagat du har även mjukvara i form av rtx voice som i stort sett tar bort allt bakgrundsljud som tangenttryck.

Permalänk
Medlem

I min ungdom var jag alltid förtjust i Koss Porta Pro:

Fördelar:

- Extremt bred och fyllig ljud med god bas i förhållande till storleken.
- Prisvärd.
- Liten och kan vikas ihop och tas med på resa.
- Extremt god frekvensdynamik och respons, kan lätt mäta sig upp emot dyrare hörlurar.

Nackdelar:

- Kort sladd.
- Lite sköra, kan gå sönder vid hård användning.
- Tenderar att samla ihop sand och partiklar inuti elementen vilket sen kan ge irriterande ljust (måste rensas).

Och jag är inte säker på att dagens Koss Porta Pro är den samma produktion som för 20 år sen då den typ kostade tusen spänn, den kändes lite mera maffig or rejäl och hade extra hårskydd på toppen som numera inte finns kvar på dom nyare modellerna.

Permalänk
Medlem

En skön grej om du har tinnitus precis som jag har är att köra med slutna lurar men slå på direct monitoring på ljudkortet om du väljer att skaffa ett såndant och samtidigt kör konsensatormick eftersom den då tar upp rumsljudet så att du hör allt runtomkring dig precis som att du inte skulle ha lurar på dig. Du kan då välja att bumpa upp volymen på micken så att du hör ännu mer av rummet ellet helt stänga av direct monitoring om du vill dra nytta av att lurarna är slutna vilket kan va en fördel för att tydligare höra fotsteg i spel. På så sätt får du det bästa av båda världar. Nackdelen är att du kommer höra knapptryckningar tydligt med monitoring påslaget. Folk över discord kommer däremot inte höra detta. Vet inte hur det funkar men dom jag lirar med hör dem aldrig även fast jag själv hör det tydligt. Det är väl nån AI implementerat i discord antar jag som tar bort de frenvenserna?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...