Hej alla!
Jag ger det ett försök med lite UAP-AX-LITE strul.
Jag har 2 st unifi kopplade till ordinarie router, 1 "ordinarie router" som vi hädanefter kallar den (sån som ingår från nätlev. Kan ta reda på exakt modell) samt 1st IKEA belysningsgrej kopplad till ordinarie router. Alla kopplingar ovan med fysisk sladd.
Dvs fördelat såhär:
Router
AP-AX AP-AC IKEA
Datorer/mobiler TV/mobiler/datorer Belysning
Jag har en AP-AC-LITE långt bort i vardagsrummet och en AX-LITE intill ordinarie router - på så sätt täcker de hela huset. Nätverket i den gamla ACn är 100 % på alla enheter uppkopplade till den.
AXn däremot har inte lika bra uppkoppling utan ligger på kanske 95-100 %. Det jag dock märkt är att min stationära dator som är ca 3m ifrån inte har full täckning som visar sig genom att jag emellanåt upplever lag-spikes någon/några gånger i halvtimmen. Märks framförallt när jag gamear. Jag trodde att det hade med AXn att göra, så startade igång wifi:t på ordinarie router och kopplade upp mig på det. Exakt samma problem med random lag-spikes bestod, trots helt annat wifi. Nu var både AX och ordinarie router igång samtidigt.
Nu när jag kopplat ur AXn helt och endast kör på wifi från routern så funkar det.
Det jag undrar är om en AX + AC på något sätt kan bidra till överbelastning på min ordinarie router, så den inte klarar av att driva trafik? Är det ens möjligt? Annars vet jag inte hur en AX ensam kan störa ut sig själv, med tanke på att jag normalt har wifi avstängt på den "ordinarie routern". Det konstiga är att den även verkar störa ut ordinarie routers wifi när den är igång.
Någon som upplevt samma och kanske har en lösning??
Det borde inte vara några problem att köra en AX lite och en AC lite i en "vanlig" operatörs-router.
Kolla detta till att börja med:
1. Dubbelkolla så att du är helt säker på att wifi är totalt avstängt på din operatörs-router. Så den typ inte bara är dold eller nåt sånt.
2. Se till att AX-lite och AC-lite har senaste firmware.
3. Kolla så dina APs inte kör samma kanaler.
4. Vad har du för wifi-kort på din dator? Kolla om det går att uppdatera eller ändra inställningar där.