Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Hej alla!
Jag ger det ett försök med lite UAP-AX-LITE strul.
Jag har 2 st unifi kopplade till ordinarie router, 1 "ordinarie router" som vi hädanefter kallar den (sån som ingår från nätlev. Kan ta reda på exakt modell) samt 1st IKEA belysningsgrej kopplad till ordinarie router. Alla kopplingar ovan med fysisk sladd.

Dvs fördelat såhär:
Router
AP-AX AP-AC IKEA
Datorer/mobiler TV/mobiler/datorer Belysning

Jag har en AP-AC-LITE långt bort i vardagsrummet och en AX-LITE intill ordinarie router - på så sätt täcker de hela huset. Nätverket i den gamla ACn är 100 % på alla enheter uppkopplade till den.
AXn däremot har inte lika bra uppkoppling utan ligger på kanske 95-100 %. Det jag dock märkt är att min stationära dator som är ca 3m ifrån inte har full täckning som visar sig genom att jag emellanåt upplever lag-spikes någon/några gånger i halvtimmen. Märks framförallt när jag gamear. Jag trodde att det hade med AXn att göra, så startade igång wifi:t på ordinarie router och kopplade upp mig på det. Exakt samma problem med random lag-spikes bestod, trots helt annat wifi. Nu var både AX och ordinarie router igång samtidigt.
Nu när jag kopplat ur AXn helt och endast kör på wifi från routern så funkar det.

Det jag undrar är om en AX + AC på något sätt kan bidra till överbelastning på min ordinarie router, så den inte klarar av att driva trafik? Är det ens möjligt? Annars vet jag inte hur en AX ensam kan störa ut sig själv, med tanke på att jag normalt har wifi avstängt på den "ordinarie routern". Det konstiga är att den även verkar störa ut ordinarie routers wifi när den är igång.
Någon som upplevt samma och kanske har en lösning??

Det borde inte vara några problem att köra en AX lite och en AC lite i en "vanlig" operatörs-router.

Kolla detta till att börja med:
1. Dubbelkolla så att du är helt säker på att wifi är totalt avstängt på din operatörs-router. Så den typ inte bara är dold eller nåt sånt.
2. Se till att AX-lite och AC-lite har senaste firmware.
3. Kolla så dina APs inte kör samma kanaler.
4. Vad har du för wifi-kort på din dator? Kolla om det går att uppdatera eller ändra inställningar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det borde inte vara några problem att köra en AX lite och en AC lite i en "vanlig" operatörs-router.

Kolla detta till att börja med:
1. Dubbelkolla så att du är helt säker på att wifi är totalt avstängt på din operatörs-router. Så den typ inte bara är dold eller nåt sånt.
2. Se till att AX-lite och AC-lite har senaste firmware.
3. Kolla så dina APs inte kör samma kanaler.
4. Vad har du för wifi-kort på din dator? Kolla om det går att uppdatera eller ändra inställningar där.

Först och främst tusen tack!!!

1. Ska kolla. Har tryckt på fysisk knapp på routern som iaf tar bort Wi-Fi, kan vara så att det ligger kvar och ”stör”.
2. Check!
3. Hur kollar jag detta? De är dock så långt ifrån varandra att jag inte får in den ena när den andra är avstängd, så borde inte vara det problemet. Men jag vill undersöka det också.
4. TP-link AX2000 eller dylikt, den ska ha senaste mjukvaran och funkar nu med operatörsroutern när UAP AX inte är igång, så ska inte kunna vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

3. Hur kollar jag detta? De är dock så långt ifrån varandra att jag inte får in den ena när den andra är avstängd, så borde inte vara det problemet. Men jag vill undersöka det också.

Ser du några event i Unifi-gränssnittet när du upplever dessa lag spikes?

Rent generellt så ska dina APs "se" varandra om du vill att roaming mellan dessa ska fungera korrekt. Det låter som att du har dem för långt ifrån varandra. Tror dock inte att detta orsakar dina problem nu, det är bara en generell observation.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ngn som har erfaranhet av UniFi Switch 8-60W samt flera AP's?
Varje AP ska dra 6.5W så effektmässigt ska det inte vara ngt problem med mina 4 som är anslutna via POE, men attans vad varm switchen är.

Kommer den dö en tidig död eller är det normalt att den känns riktigt varm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Ngn som har erfaranhet av UniFi Switch 8-60W samt flera AP's?
Varje AP ska dra 6.5W så effektmässigt ska det inte vara ngt problem med mina 4 som är anslutna via POE, men attans vad varm switchen är.

Kommer den dö en tidig död eller är det normalt att den känns riktigt varm?

Det är nog ganska normalt att den känns varm. Det är väl ingen fläkt i den? Passiv kylning?
Se bara till att den inte är instängd utan att det är fritt fram för luft att cirkulera.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Ngn som har erfaranhet av UniFi Switch 8-60W samt flera AP's?
Varje AP ska dra 6.5W så effektmässigt ska det inte vara ngt problem med mina 4 som är anslutna via POE, men attans vad varm switchen är.

Kommer den dö en tidig död eller är det normalt att den känns riktigt varm?

Det är normalt att den modellen är varm. Så det spelar ingen roll om du har saker anslutna

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ser du några event i Unifi-gränssnittet när du upplever dessa lag spikes?

Rent generellt så ska dina APs "se" varandra om du vill att roaming mellan dessa ska fungera korrekt. Det låter som att du har dem för långt ifrån varandra. Tror dock inte att detta orsakar dina problem nu, det är bara en generell observation.

Jag har kikat vidare på problemet i fråga och upptäckt att det verkar ske när andra enheter på nätverket hoppar mellan mina APs. Har även haft meshing aktiverat, men ska stänga av det på uppmaning från ”blunden” i PM. Jag fick även frågan om jag märkt av vid vilket ”byte” av AP som det sker och det verkar som att det sker åt båda håll, men det är också så att det inte sker VARJE gång. Såg i loggen att damens telefon bytte mellan APn flera gånger när hon var i ett mittemellanland, utan att jag upplevde några ping-spikar. Däremot var det tydligt att det 2-3 spikarna jag fick igår helt sammanstrålade med när hon kom hem och började roama runt. Det sammanföll med när loggen sade att enheten kopplade runt sig.

Jag misstänker fortfarande att det kanske trots allt beror på operatörsroutern, eftersom även den blev påverkad av samma problem tidigare trots att ingen enhet var uppkopplad till den förutom PCn.
Jag har även upptäckt att Wi-Fi från den verkar helt avstängt när jag stänger av knappen pga att den inte går att hitta i UniFi-programmet när jag kikar på närliggande störande nätverk. Finns väldigt få 5G nät, merparten ligger på 2,4g.

Mina APs verkar dessutom se varandra tillräckligt bra eftersom mina enheter aldrig tappar täckning, utan endast hoppar från den ena till den andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag har kikat vidare på problemet i fråga och upptäckt att det verkar ske när andra enheter på nätverket hoppar mellan mina APs. Har även haft meshing aktiverat, men ska stänga av det på uppmaning från ”blunden” i PM. Jag fick även frågan om jag märkt av vid vilket ”byte” av AP som det sker och det verkar som att det sker åt båda håll, men det är också så att det inte sker VARJE gång. Såg i loggen att damens telefon bytte mellan APn flera gånger när hon var i ett mittemellanland, utan att jag upplevde några ping-spikar. Däremot var det tydligt att det 2-3 spikarna jag fick igår helt sammanstrålade med när hon kom hem och började roama runt. Det sammanföll med när loggen sade att enheten kopplade runt sig.

Jag misstänker fortfarande att det kanske trots allt beror på operatörsroutern, eftersom även den blev påverkad av samma problem tidigare trots att ingen enhet var uppkopplad till den förutom PCn.
Jag har även upptäckt att Wi-Fi från den verkar helt avstängt när jag stänger av knappen pga att den inte går att hitta i UniFi-programmet när jag kikar på närliggande störande nätverk. Finns väldigt få 5G nät, merparten ligger på 2,4g.

Mina APs verkar dessutom se varandra tillräckligt bra eftersom mina enheter aldrig tappar täckning, utan endast hoppar från den ena till den andra

Jag ska göra ett försök med att koppla enheterna till en annan router, för att se om det blir bättre.
Dvs
operatör
IKEA. ROUTER
Inget. Alla UAP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag ska göra ett försök med att koppla enheterna till en annan router, för att se om det blir bättre.

Sänk signalstyrkan så mycket som möjligt. "Auto" är i princip samma sak som High av någon anledning vilket gör att dina datorer inte kommer ha en aning om vilken AP som egentligen är bäst att ansluta till och trådlösa enheter som flyttas runt i huset roamar inte korrekt.

På kontoret så var Medium fortfarande alldeles för starkt medan Low gav usel hastighet. Slutade med att jag använde Custom och för närvarande inställd på 12 dBa tror jag.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Sänk signalstyrkan så mycket som möjligt. "Auto" är i princip samma sak som High av någon anledning vilket gör att dina datorer inte kommer ha en aning om vilken AP som egentligen är bäst att ansluta till och trådlösa enheter som flyttas runt i huset roamar inte korrekt.

På kontoret så var Medium fortfarande alldeles för starkt medan Low gav usel hastighet. Slutade med att jag använde Custom och för närvarande inställd på 12 dBa tror jag.

Tack för inspel, men mina två AP är så långt ifrån varann som de kan vara på 80kvm med orimligt mycket/tjocka betongväggar. Stänger jag ned den ena så kan jag inte hitta nätverket från den andra om jag står intill den avstängda, därav är upplevelsen att enheterna roamar ganska bra. Lägenheten går i ett L och enheterna är i varsin ände, med mycket betong mellan varandra. Så de täcker lägenheten ganska bra. Så fort den ena börjar få dålig täckning, då börjar den andra få bra täckning.

Den PCn som jag haft problem med har dessutom väldigt bra uppkoppling (ca 55-60dB på Wi-Fi-6, högst av alla mina enheter). Men det verkar som sagt inte bero på signalen, utan det händer när andra enheter i hemmet roamar mellan APna. Något jag inte tycker ska påverka PCn egentligen, men ändå verkar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Tack för inspel, men mina två AP är så långt ifrån varann som de kan vara på 80kvm med orimligt mycket/tjocka betongväggar. Stänger jag ned den ena så kan jag inte hitta nätverket från den andra om jag står intill den avstängda, därav är upplevelsen att enheterna roamar ganska bra. Lägenheten går i ett L och enheterna är i varsin ände, med mycket betong mellan varandra. Så de täcker lägenheten ganska bra. Så fort den ena börjar få dålig täckning, då börjar den andra få bra täckning.

Den PCn som jag haft problem med har dessutom väldigt bra uppkoppling (ca 55-60dB på Wi-Fi-6, högst av alla mina enheter). Men det verkar som sagt inte bero på signalen, utan det händer när andra enheter i hemmet roamar mellan APna. Något jag inte tycker ska påverka PCn egentligen, men ändå verkar göra.

Du kan ju se om du har någon gammal router liggandes över. Annars kan du köpa en Edgerouter X för 690kr eller beggad för typ 200 kr.
Har du 1000/1000 kan du klippa en begagnad USG för typ 600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag har kikat vidare på problemet i fråga och upptäckt att det verkar ske när andra enheter på nätverket hoppar mellan mina APs.

Vilken firmware-version har du på respektive AP? 6.5.40 (just nu en Release Candidate) fixar ett problem med 802.11v på deras Gen2-APs (din UAP-AC-Lite), även om det främst borde påverka hur snabbt enheter roamar över. Samtidigt verkar samma firmware-version (egentligen alla 6.5.x) fungera dåligt på U6-LITE.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en UniFi Switch US-8-150W funkar att köra i kallställd byggnad?
Har kört en Mikrotik tillsammans med en Ap UniFi 6 Pro denna vinter och det har funkat bra, dom driftstörningar jag haft har inte berott på kylan. Dom är också specificerade att klara ner till -30 samt -40, US-8-150W är bara specad till -5. Blir väl som kallas -20 där inne, även om det blir kallare än så ute så hinner det inte trycka in kylan helt och hållet.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan hitta replacement strøm / PSU till en Unifi US8 switch 60 watt? verkar va 48v1.25a men dom jag hittar online verkar ha andra pluggar.

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite och hört mycket bra om Ubiquiti. Har alltid kört med Asus routrar. Jag är lite sugen på en router och en AP från Ubiquiti. Routern ska väl ha minst 5+ Gigabit portar med PoE och där in kommer APn som ska stödja PoE. APn ska stå i en lägenhet på 54 kvadrat. Lägenheten är i betong om det har nån betydelse. Den är hyffsat öppen planlösning.

Jag undrar då om ni har tips på en router och AP med kraven som nämnt ovan? Budget har jag inte bestämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag har läst lite och hört mycket bra om Ubiquiti. Har alltid kört med Asus routrar. Jag är lite sugen på en router och en AP från Ubiquiti. Routern ska väl ha minst 5+ Gigabit portar med PoE och där in kommer APn som ska stödja PoE. APn ska stå i en lägenhet på 54 kvadrat. Lägenheten är i betong om det har nån betydelse. Den är hyffsat öppen planlösning.

Jag undrar då om ni har tips på en router och AP med kraven som nämnt ovan? Budget har jag inte bestämt.

Unifi Dream router har 2 PoE portar o 2 utan PoE.

Unifi Dream Machine pro SE har 8 PoE portar. Men kostar oxå en del och är en stor rackmonterbar grej.

Så nej. Unifi har inte en router med 5 PoE portar som är liten iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Någon som vet vart man kan hitta replacement strøm / PSU till en Unifi US8 switch 60 watt? verkar va 48v1.25a men dom jag hittar online verkar ha andra pluggar.

Kjell & Co har, men ta med switchen och gå dit så kan ni prova!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Jag har läst lite och hört mycket bra om Ubiquiti. Har alltid kört med Asus routrar. Jag är lite sugen på en router och en AP från Ubiquiti. Routern ska väl ha minst 5+ Gigabit portar med PoE och där in kommer APn som ska stödja PoE. APn ska stå i en lägenhet på 54 kvadrat. Lägenheten är i betong om det har nån betydelse. Den är hyffsat öppen planlösning.

Jag undrar då om ni har tips på en router och AP med kraven som nämnt ovan? Budget har jag inte bestämt.

Tänk på att saker kan göras modulära: konsumentrouters kommer ofta med inbyggd switch och AP, men detta är tre olika funktioner som lika gärna kan finnas i tre separata boxar, och det kan vara onödigt dyrt att köpa en enda box som gör allt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Unifi Dream router har 2 PoE portar o 2 utan PoE.

Unifi Dream Machine pro SE har 8 PoE portar. Men kostar oxå en del och är en stor rackmonterbar grej.

Så nej. Unifi har inte en router med 5 PoE portar som är liten iaf.

Jag var lite otydlig med PoE kravet. Det räcker med 1 port då jag tänkt bara köra med en AP. Bor inte så stort och tror det räcker med 1 AP.

Jag har kikat på UDM-Pro SE då den har PoE på alla LAN portar och har 1x 10G SFP+ WAN och LAN vilket är bra då jag funderar på skaffa 10Gbit internet. Kan man koppla fibern som är dragen in i min lägenhet direkt till UDM-Pro SE WAN SFP+ porten utan att problem uppstår? Läst på specsen att 6 av LAN portarna stödjer 15W (PoE) och dom 2 sista stödjer 30W (PoE+). Vilka specifikt av portarna stödjer 15W och 30W? Frågar då jag även kollat på Ubiquiti AP U6 Enterprise som körs med PoE+ mest för WiFi 6 stödet men det kanske är overkill? Är UDM-Pro SE en router/brandvägg/switch? Är det lätt att konfigurera den för nån som aldrig använt Ubiquiti produkter förut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag var lite otydlig med PoE kravet. Det räcker med 1 port då jag tänkt bara köra med en AP. Bor inte så stort och tror det räcker med 1 AP.

Jag har kikat på UDM-Pro SE då den har PoE på alla LAN portar och har 1x 10G SFP+ WAN och LAN vilket är bra då jag funderar på skaffa 10Gbit internet. Kan man koppla fibern som är dragen in i min lägenhet direkt till UDM-Pro SE WAN SFP+ porten utan att problem uppstår? Läst på specsen att 6 av LAN portarna stödjer 15W (PoE) och dom 2 sista stödjer 30W (PoE+). Vilka specifikt av portarna stödjer 15W och 30W? Frågar då jag även kollat på Ubiquiti AP U6 Enterprise som körs med PoE+ mest för WiFi 6 stödet men det kanske är overkill? Är UDM-Pro SE en router/brandvägg/switch? Är det lätt att konfigurera den för nån som aldrig använt Ubiquiti produkter förut?

Ja UDM pro SE är iaf ganska lätt att konfigurera. Unifi systemet är rätt enkelt att förstå. Att få det att funka o ge dig internet o PoE där du behöver är inga problem. Att sen göra mer avancerade inställningar är lätt men du får kanske sätta dig in i det lite. Finns massor med info på youtube.
Det sitter en ikon/bild på portarna om PoE. Typ en blixt med + eller utan. Den med + är väl 30W.

Det där med fiber rakt in i UDM pro SE brukar funka har jag hört. Men det är upp till varje statsnätsägare hur dom har konfigurerat sitt fiber. Om dom MÅSTE ha kontakt med SIN fiberconverter eller om inte.

Är UDM-Pro SE en router/brandvägg/switch?
Ja

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja UDM pro SE är iaf ganska lätt att konfigurera. Unifi systemet är rätt enkelt att förstå. Att få det att funka o ge dig internet o PoE där du behöver är inga problem. Att sen göra mer avancerade inställningar är lätt men du får kanske sätta dig in i det lite. Finns massor med info på youtube.
Det sitter en ikon/bild på portarna om PoE. Typ en blixt med + eller utan. Den med + är väl 30W.

Det där med fiber rakt in i UDM pro SE brukar funka har jag hört. Men det är upp till varje statsnätsägare hur dom har konfigurerat sitt fiber. Om dom MÅSTE ha kontakt med SIN fiberconverter eller om inte.

Är UDM-Pro SE en router/brandvägg/switch?
Ja

Tack så mycket för svar och hjälp

Permalänk
Medlem

Börjar gå i tankarna att uppgradera min USG, då den inte riktigt klarar av 1Gbit/s som jag har.
Men då jag har lite of site grejer som går mot min UniFi controller, så känns det som en UDM/UDR går bort.
Så kollar mer på en UXG-Pro just nu, eller ska man gå pf/opensence vägen?

Den ska ju iaf klara 1Gbit/s up/ner nu, men det är ju stort plus om den klarar av 10Gbit/s (inför framtiden).
Vet att UXG inte riktigt når fram till 10Gbit/s.

Det är ju som smidigt att ha allt i en mjukvara, men jag är så jävla kluven på vad jag ska satsa på.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Börjar gå i tankarna att uppgradera min USG, då den inte riktigt klarar av 1Gbit/s som jag har.
Men då jag har lite of site grejer som går mot min UniFi controller, så känns det som en UDM/UDR går bort.
Så kollar mer på en UXG-Pro just nu, eller ska man gå pf/opensence vägen?

Den ska ju iaf klara 1Gbit/s up/ner nu, men det är ju stort plus om den klarar av 10Gbit/s (inför framtiden).
Vet att UXG inte riktigt når fram till 10Gbit/s.

Det är ju som smidigt att ha allt i en mjukvara, men jag är så jävla kluven på vad jag ska satsa på.

Så länge din USG inte kör funktioner som hindrar offloading från att fungera så borde den egentligen klara 1 Gbit/s fullt ut. Vad får du för hastighet?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Börjar gå i tankarna att uppgradera min USG, då den inte riktigt klarar av 1Gbit/s som jag har.
Men då jag har lite of site grejer som går mot min UniFi controller, så känns det som en UDM/UDR går bort.
Så kollar mer på en UXG-Pro just nu, eller ska man gå pf/opensence vägen?

Den ska ju iaf klara 1Gbit/s up/ner nu, men det är ju stort plus om den klarar av 10Gbit/s (inför framtiden).
Vet att UXG inte riktigt når fram till 10Gbit/s.

Det är ju som smidigt att ha allt i en mjukvara, men jag är så jävla kluven på vad jag ska satsa på.

Bytte just ut USG. Jag gick för en minipc (teklager .se) med opnsense. Det saknas en USG replacement och unifi verkar ignorera den gängen och peka på dream.. rett nöjd med opnsense, funkar bra med resten av nätet som är unifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så länge din USG inte kör funktioner som hindrar offloading från att fungera så borde den egentligen klara 1 Gbit/s fullt ut. Vad får du för hastighet?

Nja man får inte ut 1Gbit/s på en USG, men drygt 930Mbit/s kan man räkna med. Har inte kollat så noga än vad jag får ut. Men runt 900Mbit/s har jag sett iaf.

Skrivet av thesutex:

Bytte just ut USG. Jag gick för en minipc (teklager .se) med opnsense. Det saknas en USG replacement och unifi verkar ignorera den gängen och peka på dream.. rett nöjd med opnsense, funkar bra med resten av nätet som är unifi

Ja VÄLDIGT många rekommenderar ju pf/opensense.
Nu har jag inte kollat, men blir det inte rätt dyrt att bygga en maskin som ska klara av 10Gbit/s?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så länge din USG inte kör funktioner som hindrar offloading från att fungera så borde den egentligen klara 1 Gbit/s fullt ut. Vad får du för hastighet?

1 Gbit/s kommer du aldrig att få så länge länkhastigheten är 1 Gbit/s.
Max är runt 950 Mbit/s eftersom det är overhead i både Ethernet och TCP/IP.
Går att få upp det lite till men då får man trixa med Jumboframes m.m. som ändå inte funkar utanför ditt LAN.
Allt över 900 brukar man räkna som full speed.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har nyligen fått problem med extremt långsam trådlöst nät. Kör man speedtest på tråd så får man 250/250mbit men 1 meter från en U6_lite AP (har 2st) så får jag typ 1,5mbit men i realiteten ett oanvändbart wifi. Det har funkat bra innan så något har hänt. Kan det vara något som grannarna skaffat? Hur felsöka detta på vettigt sätt? Går man in i Unifi så klagar de inte på något och jag har gjort channel recalibration om nu det gör någon skillnad. Har satt DHCP så den bara delar ut IP över de manuellt utdelade IP. Fruktansvärt irriterande att inte ha fungerande Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

1 Gbit/s kommer du aldrig att få så länge länkhastigheten är 1 Gbit/s.
Max är runt 950 Mbit/s eftersom det är overhead i både Ethernet och TCP/IP.
Går att få upp det lite till men då får man trixa med Jumboframes m.m. som ändå inte funkar utanför ditt LAN.
Allt över 900 brukar man räkna som full speed.

Precis det där var anledningen till min fråga till OP ovan.

Den specifikation där USG möjligen kan vara begränsad är i paket per sekund (PPS). Det är långt ifrån säkert att man flaskhalsas av det i praktiken dock, och den ligger nog bättre till än många konsumentroutrar fortfarande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Finns det någon 1U rack som kan monteras vertikalt mot en vägg för UDM-Pro SE? Har ingen plats att montera det på vanligt vis.

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Finns det någon 1U rack som kan monteras vertikalt mot en vägg för UDM-Pro SE? Har ingen plats att montera det på vanligt vis.

Har du prövat att googla?